Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Αναλυτικά το άρθρο του στο Reporter Magazine
Καθώς κοιτάζουμε προς το μέλλον, η Gen Z (τα άτομα δηλαδή που έχουν γεννηθεί μετά το 1995), είναι έτοιμη να αναδιαμορφώσει την αγορά εργασίας με τρόπους που μόλις αρχίζουμε να κατανοούμε. Αναθρεμμένη σε μια εποχή όπου τα ψηφιακά εργαλεία και η συνδεσιμότητα είναι πανταχού παρόντα, η Gen Z φέρνει νέες δεξιότητες, προσδοκίες και αξίες στον χώρο εργασίας. Στο βιβλίο μου The Gen Z Effect, σημειώνω πως αυτή η γενιά δεν προσαρμόζεται απλώς στην τεχνολογία, αλλά τη μετασχηματίζει θεμελιωδώς και επαναπροσδιορίζει την εργασία σε ένα ολοένα και πιο αβέβαιο περιβάλλον. Βρισκόμαστε σε μια τέλεια καταιγίδα, περιτριγυρισμένοι από τεχνολογική, γεωπολιτική και κοινωνικοοικονομική αβεβαιότητα.
Είναι προφανές ότι σε αυτές τις τρικυμιώδεις θάλασσες δεν θα μπορέσουμε να πλοηγηθούμε με τις ίδιες μεθόδους και συμπεριφορές της βιομηχανικής εποχής που μας έφεραν έως εδώ.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
Στο The Gen Z Effect, χαρακτηρίζω τους νέους της Gen Z ως «αληθινούς ψηφιακούς αυτόχθονες». Είναι μια γενιά που δεν γνωρίζει κάτι άλλο. Δεν χρησιμοποιούν απλώς την τεχνολογία, αλλά τη ζουν, την αναπνέουν και την προσαρμόζουν στους τρόπους που θέλουν να αλληλεπιδρούν και να εργάζονται.
Καθώς οι νέοι της Gen Z εισέρχονται στο εργατικό δυναμικό παγκοσμίως, η τεχνολογική τους ευχέρεια θα επαναπροσδιορίσει το πώς οι εταιρείες επικοινωνούν, καινοτομούν και λειτουργούν. Ο τρόπος που εργάζονται, μάλιστα, υπονομεύει και προκαλεί τις παραδοσιακές ιεραρχίες και τα κανάλια επικοινωνίας που στηρίχθηκαν πάνω σε στρώματα γραφειοκρατίας. Η Gen Z αναμένει η επικοινωνία να είναι γρήγορη, ρευστή και συνεργατική. Οι εργοδότες πρέπει να προβλέψουν αυτή τη μετατόπιση δημιουργώντας περιβάλλοντα με ψηφιακή προτεραιότητα που ευθυγραμμίζονται με την αδιάκοπη προσέγγιση της Gen Z στην τεχνολογία και την επικοινωνία. Πρέπει επίσης να αναγνωρίσουν ότι η διατήρηση των εργαζομένων θα απαιτήσει μεγαλύτερη διαφάνεια και ανταπόκριση από την ηγεσία.
Η ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΩΣ ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΣΔΟΚΙΑ
Η Gen Z έχει μεγαλώσει παρακολουθώντας τη μετατόπιση προς ευέλικτα μοντέλα εργασίας. Ενώ η πανδημία μπορεί να επιτάχυνε την απομακρυσμένη εργασία, βρισκόμασταν ήδη σε αυτή την αναπόφευκτη τροχιά. Οι Zoomers δεν αναζητούν άδεια για να αλλάξουν τους κανόνες· έχουν ήδη υποθέσει ότι ελέγχουν το πώς, πού και πότε εργάζονται. Αυτή η γενιά είναι λιγότερο πρόθυμη να συμμορφωθεί με αυστηρά ωράρια εργασίας και ρουτίνες γραφείου, αναζητώντας αντίθετα ρόλους που προσφέρουν αυτονομία και προσαρμοστικότητα.
Οι επιχειρήεις θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσουν τις παραδοσιακές πολιτικές και να αγκαλιάσουν την απομακρυσμένη εργασία, τα ευέλικτα ωράρια και τη διαχείριση απόδοσης βάσει αποτελεσμάτων. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο προσελκύουν ταλέντα της Gen Z αλλά και προάγουν μια πιο αποδοτική, προσανατολισμένη στα αποτελέσματα κουλτούρα που ανταποκρίνεται στο σημερινό ψηφιακό τοπίο. Λάβετε υπόψη ότι αυτό που συχνά χαρακτηρίζεται ως τάση «τεμπελιάς» των GenZs επειδή δεν θέλουν να εργάζονται στο γραφείο, δεν υποστηρίζεται πραγματικά από έρευνα σχετικά με την απομακρυσμένη εργασία. Μια μελέτη του Στάνφορντ σε 16.000 εργαζόμενους βρήκε ότι η απομακρυσμένη εργασία αύξησε την παραγωγικότητα κατά 13%.
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ
Η Gen Z βλέπει τη μάθηση ως μια συνεχή διαδικασία και όχι κάτι που περιορίζεται στην επίσημη εκπαίδευση. Η μάθηση και η εργασία δεν είναι δύο ξεχωριστές οντότητες για την Gen Z, είναι αλληλένδετες σε έναν συνεχή κύκλο. Η GenZ είναι πρόθυμη να αναπτύξει νέες δεξιότητες, ιδιαίτερα σε έναν ταχέως εξελισσόμενο ψηφιακό κόσμο που τώρα επιταχύνεται περαιτέρω μέσω της εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης. Οι εταιρείες που δίνουν έμφαση στη διά βίου μάθηση και παρέχουν πόρους μάθησης κατ’ απαίτηση θα προσελκύσουν ταλέντα της Gen Z. Για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί, οι οργανισμοί πρέπει να μετακινηθούν από στατικά προγράμματα εκπαίδευσης σε ευέλικτες συνεδρίες που οι εργαζόμενοι της Gen Z μπορούν να έχουν πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο. Φανταστείτε, για παράδειγμα, έναν μέντορα με τη βοήθεια AI που μπορεί να διευκολύνει τη μεταφορά γνώσης, να παρέχει καθοδήγηση στη δουλειά, να βοηθά στην επισήμανση τομέων βελτίωσης και να επιτρέπει την αναβάθμιση δεξιοτήτων. Και όλα αυτά εξατομικευμένα για κάθε εργαζόμενο. Ενώ οι παλαιότερες γενιές μπορεί να ανατριχιάζουν με αυτό το είδος της συνεχούς σύνδεσης με έναν συνεργάτη AI, η Gen Z είναι περισσότερο από χαρούμενη να εργάζεται δίπλα στην τεχνολογία. Τη βλέπει ως σύμμαχο και όχι ως απειλή, αφού τα μέλη της έχουν συνηθίσει από παιδιά να αλληλεπιδρούν με την τεχνολογία σε σχεδόν κάθε πτυχή της ζωής τους.
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ: ΜΗ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΙΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ GEΝ Ζ
Πρέπει να τονιστεί ακόμα πως η γενιά αυτή προσδοκά περισσότερα από μια απλή αμοιβή από την καριέρα τους· θέλουν να έχουν αντίκτυπο. Ένα από τα κεντρικά θέματα στο The Gen Z Effect είναι ότι η Gen Z έχει «μια έμφυτη ώθηση να εργάζεται με σκοπό, να είναι μέρος κάτι μεγαλύτερου από τον εαυτό τους». Ζητήματα όπως η περιβαλλοντική ευθύνη, η ποικιλομορφία, η ισότητα και η συμπερίληψη είναι υψίστης σημασίας. Η Gen Z θέλει να δει τις εταιρείες να ενεργούν πάνω σε αυτές τις αξίες, όχι απλώς να μιλούν για αυτές. Για να απευθυνθούν στην Gen Z, οι οργανισμοί πρέπει να δείξουν μια γνήσια δέσμευση στην κοινωνική ευθύνη. Ένας σαφής και αυθεντικός εταιρικός σκοπός που ευθυγραμμίζεται με τις αξίες της Gen Z είναι κρίσιμος. Η αποτυχία ενσωμάτωσης του σκοπού στον πυρήνα της αποστολής της εταιρείας κινδυνεύει να αποξενώσει αυτή τη γενιά που καθοδηγείται από αξίες. Και αυτό είναι περισσότερο από την απλή υιοθέτηση ενός σλόγκαν ή ενός διαφημιστικού συνθήματος. Σημαίνει την επίδειξη απτών τρόπων με τους οποίους ο οργανισμός, και η εργασία που η Gen Z εκτελεί, συμβάλλει σε έναν πιο δίκαιο και βιώσιμο κόσμο.
ΑΓΚΑΛΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
Η άνοδος της Gen Z στο εργατικό δυναμικό συμπίπτει με μια σημαντική αύξηση στην τεχνητή νοημοσύνη και την αυτοματοποίηση. Τα άτομα αυτής της γενιάς δεν φοβούνται ότι η τεχνολογία θα τους αντικαταστήσει· αντίθετα, τη βλέπουν ως τρόπο ενίσχυσης της δημιουργικότητας και της παραγωγικότητας. Η αυτοματοποίηση μπορεί να αναλάβει επαναλαμβανόμενες εργασίες, επιτρέποντας στους εργαζομένους της Gen Z να εστιάσουν σε στρατηγικά και σύνθετα έργα που απαιτούν ανθρώπινη διαίσθηση και δημιουργικότητα.
Η Gen Z θεωρεί σημαντικό να βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη για να φροντίζει τις ανιαρές και επαχθείς πτυχές της δουλειάς, όπως οι παλαιότερες γενιές περίμεναν ότι το email είναι πιο αποτελεσματικό από την αποστολή ενός γράμματος μέσω του ταχυδρομείου. Η πρόοδος της ανθρωπότητας είναι μια σειρά από τεχνολογίες που μας απελευθερώνουν ολοένα και περισσότερο από την ανία που εμποδίζει τη δημιουργικότητα και την ανθρώπινη καινοτομία.
Για να αξιοποιήσουν την τεχνολογική ευφυΐα της Gen Z, οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν στην εκπαίδευση στην τεχνητή νοημοσύνη και να προωθήσουν την ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων που επιτρέπουν στους εργαζόμενους να εργάζονται πιο έξυπνα. Εξοπλίζοντας την Gen Z με αυτούς τους πόρους, οι οργανισμοί μπορούν να καλλιεργήσουν ένα πιο καινοτόμο και έτοιμο για το μέλλον εργατικό δυναμικό.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ
Η Gen Z θεωρεί επίσης τη συνεργασία, την ανοιχτή επικοινωνία και τη συμπερίληψη ως απαραίτητα. Δεν ξέρουν πώς να εργάζονται μόνοι τους. Ενώ τα βιντεοπαιχνίδια μου ως παιδί περιορίζονταν στο να παίζω εναντίον του υπολογιστή, η δική τους εμπειρία ήταν σε παιχνίδια πολλών παικτών που περιλάμβαναν συμμετέχοντες και ομάδες από όλο τον κόσμο. Προτιμούν συνεπώς τα δίκτυα από τις ιεραρχίες και αναζητούν ηγέτες που δημιουργούν χώρους για ποικίλες φωνές.
Οι εταιρείες με άκαμπτες δομές και περιορισμένα κανάλια επικοινωνίας θα δυσκολευτούν να προσελκύσουν και να διατηρήσουν ταλέντα της Gen Z. Αντίθετα, η προώθηση ενός περιβάλλοντος όπου οι ιδέες ρέουν ελεύθερα, μερικές φορές ακόμη και χαοτικά, και σε κατάσταση συνεχούς συνεργασίας, είναι απαραίτητη. Η δημιουργία μιας τέτοιας κουλτούρας σημαίνει βέβαια την ισοπέδωση των οργανωτικών δομών και την ενθάρρυνση της αλληλεπίδρασης μεταξύ οργανισμών και ειδικοτήτων. Η ενεργή ακρόαση ποικίλων ιδεών και η έμφαση στη συμπερίληψη θα συντονιστεί με τις αξίες της Gen Z, επιτρέποντας στους οργανισμούς να αξιοποιήσουν τη συλλογική τους δημιουργικότητα.
Όπως λέω στο The Gen Z Effect, «το μέλλον της εργασίας δεν είναι απλώς να προσαρμοζόμαστε στην αλλαγή, αλλά να ηγούμαστε αυτής». Οι εταιρείες που προβλέπουν και αγκαλιάζουν αυτές τις μετατοπίσεις θα είναι καλά τοποθετημένες για να ευημερήσουν σε έναν ολοένα και πιο δυναμικό κόσμο.
Προσαρμοζόμενοι στις προσδοκίες και τις αξίες της Gen Z, οι οργανισμοί μπορούν όχι μόνο να προσελκύσουν τα ταλέντα αυτής της γενιάς αλλά και να οδηγήσουν την καινοτομία και την ανάπτυξη. Ίσως πιο σημαντικό, εισερχόμαστε σε μια εποχή ακραίας αβεβαιότητας και μεταβλητότητας που θα χρειαστεί τον είδος της ευρείας και καινοτόμου σκέψης που η GenZ έχει να προσφέρει. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι μεγαλύτερες από οποιεσδήποτε στην ιστορία, από την κλιματική αλλαγή έως ένα παγκόσμιο γεωπολιτικό τοπίο που φαίνεται να ισορροπεί συνεχώς στο χείλος καταστροφικών συνεπειών. Καθώς προετοιμαζόμαστε για αυτό το μέλλον, η επιρροή της Gen Z θα χρειαστεί να ωθήσει τα όρια των κανόνων, των συμπεριφορών και των στάσεων των τελευταίων 20 ετών πολύ πέρα από τη ζώνη άνεσης των γενεών που προηγήθηκαν. Αν αυτό φαίνεται τρομακτικό, τότε θα πρότεινα να παραμερίσετε και να αφήσετε αυτή τη νέα γενιά να πάρει το τιμόνι.