Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Κεντρικό σημείο είναι η δεκάμηνη παράταση που δίνει την ευκαιρία σε χιλιάδες ιδιοκτήτες να προσαρμοστούν χωρίς να χάσουν άμεσα τη δυνατότητα μίσθωσης, αλλά και η σταδιακή εφαρμογή των νέων κανόνων. Ωστόσο, από το 2025, οι αυστηρότερες προδιαγραφές αναμένεται να επιφέρουν σημαντικές αλλαγές, μειώνοντας τη διαθεσιμότητα ακινήτων στις πλατφόρμες και πιθανόν επηρεάζοντας τη δυναμική της αγοράς βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Όπως αναφέρει, “η θέσπιση προδιαγραφών στις βραχυχρόνιες μισθώσεις με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου αποτελεί ένα θετικό και απαραίτητο βήμα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών φιλοξενίας μας και χαιρετίζουμε την ψήφιση τους.
Ως σύνδεσμος, έχουμε ανακοινώσει τις θέσεις μας και έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας προς τα αρμόδια υπουργεία με υπόμνημα μας στις 19 Μαΐου 2024 στο οποίο προτείναμε την επίσημη υιοθέτηση προδιαγραφών που θα ενισχύουν την ποιότητα της παρεχόμενης διαμονής και την ασφάλεια των επισκεπτών μας αν και τη συντριπτική πλειοψηφία τους τις εφαρμόζουμε από καιρό.
Αν και το νομοσχέδιο αρχικά καταρτίστηκε χωρίς τη συμμετοχή των εκπροσώπων του κλάδου, η πρόσφατη συμμετοχή μας στην επιτροπή της Βουλής αποτελεί ένα θετικό πρώτο βήμα.
Το τελικό κείμενο το νομοσχεδίου δικαιώνει τις θέσεις του Stama και των συνεργαζόμενων φορέων όπως η ΠΟΜΙΔΑ και το τελικό αποτέλεσμα των προσπαθειών μας κρίνεται ως επιτυχημένο.
Η απαλοιφή του περιορισμού για κύρια χρήση κατοικίας αποτελεί ορόσημο για τη βραχυχρόνια μίσθωση, διασώζοντας επενδύσεις εκατομμυρίων και εξασφαλίζοντας νέες ευκαιρίες ανάπτυξης γιατί η βραχυχρόνια μίσθωση συνεισφέρει εκατομμύρια ευρώ ετησίως στην ελληνική οικονομία και ενισχύει τις τοπικές κοινότητες μέσω ταξιδιωτικών δαπανών και νέων θέσεων εργασίας.
Διασώθηκαν μεγάλες επενδύσεις που έχουν ήδη γίνει αλλά και θα γίνουν στο μέλλον, ενώ ταυτόχρονα πολλοί χώροι θα διατηρήσουν το δικαίωμα να βρίσκουν μια νέα χρήση και όχι να αφήνονται στην εγκατάλειψη και στη λήθη του χρόνου.
Δεν παραβλέπεται το γεγονός ότι οι προκλήσεις για την αγορά μας βρίσκονται μπροστά και ότι το προϊόν μας έχει επιβαρυνθεί με δυσβάσταχτα τέλη διαμονής εξισώνοντας μας με 5* ξενοδοχεία αλλά και άλλες διατάξεις και ελέγχους που δεν απαιτούνται σε άλλες μορφές φιλοξενίας.
Παρά τις υψηλές επιβαρύνσεις, παραμένουμε δεσμευμένοι στην παροχή ανώτερων υπηρεσιών φιλοξενίας, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Τέλος, η τελική μορφή του νομοσχεδίου, μας δίνει τη δύναμη να συνεχίσουμε τον αγώνα μας ως υπεύθυνου θεσμικού φορέα για την προάσπιση των συμφερόντων των επαγγελματιών της βραχυχρόνιας μίσθωσης και την ανάδειξη της συνεισφορά μας στην εθνική οικονομία, στις τοπικές κοινότητες και την επιχειρηματικότητα”, αναφέρει ο Stama.
Οι ρυθμίσεις
Να σημειωθεί ότι πλέον προσφέρονται κάποια μεταβατικά διαστήματα ενώ κατοχυρώνεται μια ευελιξία σε σχέση με το πλαόσιο λειτουργίας καθώς πολλά καθορίζονται με Υπουργικές Αποφάσεις. Συγκεκριμένα ενώ με βάση την αρχική διάταξη προβλεπόταν άμεση εφαρμογή των νέων περιορισμών, κάτι που απέκλειε πολλά ακίνητα από τις πλατφόρμες Airbnb και άλλες αντίστοιχες, πλέον δίνεται περιθώριο προσαρμογής για συγκεκριμένες κατηγορίες ιδιοκτητών. Παράλληλα διατηρείται η δυνατότητα μίσθωσης για περιπου 30.000 ακίνητα που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια. Συγκεκριμένα με βάση τις διατάξεις:
1. Για ανακαινισμένους επαγγελματικούς χώρους που αναβαθμίστηκαν μετά το 2011 και μετατράπηκαν σε κατοικίες εξαιρούνται από τους περιορισμούς, καθώς πλέον οιχώροι αυτοί θεωρούνται πλέον κύριες κατοικίες και μπορούν να συνεχίσουν να διατίθενται για βραχυχρόνιες μισθώσεις.
2. Ακίνητα που αρχικά καταγράφονταν ως βοηθητικοί χώροι, όπως ημιυπόγεια, αλλά η χρήση τους άλλαξε σε κύρια κατοικία πριν την 28η Ιουλίου 2011 και νομιμοποιήθηκε με τον Ν. 4495/2017, παραμένουν νόμιμα για μίσθωση.
3. Οι ιδιοκτήτες όλων των ακινήτων που θίγονται από το νομοσχέδιο έχουν περιθώριο έως την 1η Οκτωβρίου 2025 για να συμμορφωθούν με τις νέες προδιαγραφές, εφόσον επιθυμούν να διατηρήσουν τα ακίνητά τους στις πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Οι προϋποθέσεις
Πέρα από τα παραπάνω, που εκτιμάται, όιτι διασώζουν 30.000 ακίνητα που είναι σε διαδικασία βραχυχρόνιων μισθώσεων, από την 1η Οκτωβρίου 2025, τα εξής θα είναι υποχρεωτικά για τη διατήρηση ενός ακινήτου σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης:
· Το ακίνητο πρέπει να είναι χαρακτηρισμένο ως κύριος χώρος κατοικίας στην άδεια οικοδομής.
· Αν η χρήση του έχει αλλάξει, η αλλαγή πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την 28η Ιουλίου 2011 και να έχει νομιμοποιηθεί.
· Εξαιρούνται χώροι όπως ημιυπόγεια που αρχικά προορίζονταν για βοηθητική χρήση και δεν έχουν υποβληθεί σε διαδικασία αλλαγής χρήσης.
Λειτουργικές προδιαγραφές και αυστηροί έλεγχοι
Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού εισάγει σημαντικές αλλαγές στις λειτουργικές προδιαγραφές και στους ελέγχους των ακινήτων που διατίθενται για βραχυχρόνιες μισθώσεις. Συγκεκριμένα, θεσπίζονται για πρώτη φορά προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας, οι οποίες περιλαμβάνουν:
· Υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης: Οι ιδιοκτήτες υποχρεούνται να ασφαλίζουν τα ακίνητά τους για κάλυψη ζημιών ή ατυχημάτων που ενδέχεται να προκύψουν κατά τη διάρκεια της μίσθωσης.
· Εξοπλισμός ασφαλείας: Τα ακίνητα πρέπει να διαθέτουν πυροσβεστικό εξοπλισμό, ανιχνευτές καπνού και φαρμακείο πρώτων βοηθειών.
Επιπλέον, το νομοσχέδιο προβλέπει αυστηρότερους ελέγχους για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τις νέες προδιαγραφές. Οι έλεγχοι θα διενεργούνται από μικτά κλιμάκια του Υπουργείου Τουρισμού και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, προβλέπονται πρόστιμα ύψους 5.000 ευρώ, με προοδευτική αύξηση σε επαναλαμβανόμενες παραβάσεις.
Ολγα Κεφαλογιάννη: Ακούσαμε τους φορείς
«Ακούσαμε με προσοχή τις προτάσεις των φορέων που εκλήθησαν, τις αιτιάσεις της Αντιπολίτευσης, ακόμα και αν τις περισσότερες φορές ήταν στείρες και αυτό που θέλω να μείνει από τη συζήτηση σήμερα είναι ότι η βασική λειτουργική προδιαγραφή των ακινήτων που θα υπόκεινται σε βραχυχρόνια μίσθωση είναι να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης, όπως αυτή ορίζεται ρητά στο άρθρο 2 του νέου Οικοδομικού Κανονισμού», είπε στη Βουλή η κα. Όλγα Κεφαλογιάννη, Υπουργός Τουρισμού.
«Με τον τρόπο αυτό εξειδικεύουμε τη ρύθμιση βάσει των όσων ορίζονται στην πολεοδομική νομοθεσία» και πρόσθεσε «Περαιτέρω και για λόγους που αφορούν στη χρηστή διοίκηση, θεωρούμε ότι πρέπει να δοθεί εύλογος χρόνος προσαρμογής στις ρυθμίσεις που εισάγονται και έτσι ορίζουμε ότι η ισχύς του άρθρου 3 θα άρχεται την 1η-10- 2025».
Να σημειωθεί ότι το άρθρο 3 του νομοσχεδίου τροποποιήθηκε ως εξής «Άρθρο 3 Προδιαγραφές ακινήτων που μισθώνονται βραχυχρόνια: Τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν. 4446/2016 (Α΄ 240) πληρούν τις κάτωθι προδιαγραφές: α) αποτελούν χώρους κύριας χρήσης της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α΄ 79) και διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό, β) διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν, γ) διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής, και δ) διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης».
Επισημαίνεται ότι η παρ 95 του άρθρου 2 του νόμου 4067/2012 αναφέρει τα εξής: «95. Χώροι κύριας χρήσης των κτιρίων είναι όσοι προορίζονται για την εξυπηρέτηση της βασικής χρήσης του κτιρίου και την παραμονή των χρηστών του σε αυτούς, όπως είναι σε κτίρια κατοικίας τα υπνοδωμάτια, οι χώροι διημέρευσης, οι κουζίνες, τα γραφεία. Οι χώροι κύριας χρήσης έχουν για τα κτίρια που κατασκευάζονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος ελεύθερο ύψος τουλάχιστον 2,65 μ».
Γιάννης Χατζής - Ξενοδόχοι: Ελλιπής και αποσπασματική η ρύθμιση
Η αλλαγή αυτή της τελευταίας στιγμής αναδεικνύει πιο έντονα τις αντιφάσεις μια ρύθμισης που ούτως η άλλως ήταν ελλιπής και αντιμετώπιζε αποσπασματικά τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, έγραψε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) κ. Γιάννης Χατζής.
Όσον αφορά τη νέα διατύπωση του το άρθρου 5 «Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Α΄», όπως εκτιμάται ότι δίνει δυνατότηες μεγάλων προσαμρογών καθώς με υπουργικές αποφάσεις μπορεί να τροποποιηθεί όλο το πλαίσιο λειτουργίας των καταλυμάτων τύπου Airbnb.
Ειδικότερα όπως αναφέρει η ψηφισθείσα διάταξη «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να τροποποιούνται οι προδιαγραφές της παρ. 1 του άρθρου 3, να εξειδικεύονται ο τρόπος διενέργειας του ελέγχου και τα όργανα επιβολής των κυρώσεων, καθώς και να ρυθμίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 3, περί προδιαγραφών ακίνητων που μισθώνονται βραχυχρόνια». Πριν την τροποποίηση το άρθρο προέβλεπε ότι με υπουργική απόφαση μπορούσε να τροποποιηθούν μόνο οι προδιαγραφές «υγιεινής και ασφάλειας» του εν λόγω άρθρου.
Γιώργος Αλεξάκης