ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Υψηλό το κόστος συμμετοχής στο Χ.Α.

09:03 - 22 Ιαν 2009 | Ατομικά Συμφέροντα
Ακριβό αποδεικνύεται το ΧΑ για τις εταιρείες, οι οποίες σε περιόδους κρίσης αναζητούν τρόπους να μειώσουν τα κόστη τους. Παράλληλα και η άντληση κεφαλαίων -ένας από τους βασικούς λόγους εισαγωγής εταιρειών στο ΧΑ - είναι πολύ δύσκολη έως αδύνατη την περίοδο που διανύουμε.

Οι εισηγμένοι βλέπουν πως η παραμονή τους στο χρηματιστήριο στοιχίζει πολλά, ενώ προσφέρει λίγα την περίοδο που διανύουμε. Μάλιστα για κάποιες εταιρείες μικρότερων κεφαλαιοποιήσεων που δεν παρακολουθούνται από ξένους και οι βασικοί μέτοχοι δεν έχουν κάνει placement, ώστε να ωφεληθούν από την άνοδο της τιμής της μετοχής, βλέπουν πως δεν υπάρχουν πολλά θετικά στο να είσαι εισηγμένος. Τα κόστη αν συγκριθούν με μία εταιρεία που δεν είναι εισηγμένη είναι σημαντικά μεγαλύτερα. Οι υποχρεώσεις που έχουν οι εισηγμένες είναι περισσότερες από τις μη εισηγμένες και απαιτούν σημαντικά κεφάλαια κάθε έτος. Μία εισηγμένη υποχρεούται να διαθέτει τμήμα μετόχων και τμήμα εταιρικών ανακοινώσεων. Δηλαδή υποχρεούται να απασχολεί δύο εργαζόμενους για τα δύο αυτά τμήματα. Πλέον πολλές εταιρείες έχουν συγχωνεύσει αυτά τα δύο τμήματα και οι αρμοδιότητες έχουν περάσει σε ένα εργαζόμενο αντί δύο. Επιπλέον είναι υποχρεωμένες να απασχολούν εσωτερικό ελεγκτή, ο οποίος πρέπει να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Σύμφωνα όμως με τις πληροφορίες που υπάρχουν και λόγω των περικοπών που έχουν γίνει σε πολλές εισηγμένες οι εσωτερικοί ελεγκτές «φορτώνονται» και άλλα καθήκοντα. Επίσης πολλές εταιρείες πληρώνουν ειδικούς νομικούς συμβούλους για χρηματιστηριακά θέματα.

Οι εισηγμένες καταβάλουν στο Χρηματιστήριο Αθηνών αλλά και στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ετήσια συνδρομή. Το κόστος είναι συνάρτηση της κεφαλαιοποίησης και ξεκινά από τα 2.000 ευρώ τόσο για το ΧΑ όσο και για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Παράλληλα καταβάλουν στο ΧΑ αμοιβή για την ενημέρωση του μετοχολογίου το ποσό της οποίας διαμορφώνεται ανάλογα με τον ημερήσιο όγκο της μετοχής στο ταμπλό του ΧΑ. Επίσης καταβάλουν και ετήσια συνδρομή για το πρόγραμμα που χρησιμοποιούν για την ενημέρωση του μετοχολογίου, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 1.600 ευρώ περίπου. Το ποσό που πληρώνουν είναι ανάλογο με τον ημερήσιο όγκο των μετοχών της εταιρείας.

Οι εισηγμένες είναι υποχρεωμένες να δημοσιεύουν λογιστικές καταστάσεις ανά τρίμηνο, ενώ οι μη εισηγμένες δημοσιεύουν μόνο τον ετήσιο ισολογισμό. Οι δύο από τις τέσσερις λογιστικές καταστάσεις (εξαμηνιαία και ετήσια) είναι υποχρεωτικό να είναι ελεγμένες από ορκωτό ελεγκτή, τον οποίο πληρώνει η εταιρεία. Για τις εταιρείες της επιτήρησης υπάρχει υποχρέωση να ελέγχονται από ορκωτό όλες οι λογιστικές καταστάσεις. Το κόστος δημοσίευσης των λογιστικών καταστάσεων στις εφημερίδες ξεκινά από τα 10 ευρώ ανά εκατοστό, ήτοι 2.000 ευρώ περίπου. Ο ισολογισμός έχει άλλη χρέωση και αν η εταιρεία έχει την έδρα της εκτός των δήμων Αθηναίων και Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωμένη να δημοσιεύσει και σε μία τοπική εφημερίδα τον ισολογισμό της πλην της υποχρέωσης για δημοσίευση σε μία πανελλαδικής κυκλοφορίας πολιτική εφημερίδα και μία οικονομική. Οι εισηγμένες εταιρείες εκδίδουν και ειδικά δελτία όπως ετήσιες και ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις, μία υποχρέωση που δεν την έχουν οι μη εισηγμένες. Παράλληλα για τις εταιρείες του ΧΑ υπάρχει η υποχρέωση να διαθέτουν ιστοσελίδα στο internet. Για τις εταιρείες της μεγάλης κατηγορίας υπάρχει η υποχρέωση παρουσιάσεων σε επενδυτές, ενώ πολλές λόγω πολλών μετόχων οι γενικές συνελεύσεις δε γίνονται στα γραφεία της εταιρείας αλλά σε ξενοδοχεία, γεγονός που αυξάνει τα έξοδα της εταιρείας.

Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθούν τα έξοδα που κάνουν αρκετές εισηγμένες για δημόσιες σχέσεις, όπως γεύματα σε δημοσιογράφους κ.α. Πολλές εταιρείες διαθέτουν τμήμα δημοσίων σχέσεων, ή πληρώνουν εταιρεία που δραστηριοποιείται σε αυτόν τον τομέα, ενώ αρκετές έχουν τμήμα σχέσεων με επενδυτές (Investor Relation) προκειμένου να παρέχουν την πληροφόρηση που θέλουν μεγάλοι επενδυτές ή αναλυτές οίκων. Τα παραπάνω για μία μικρή εταιρεία που απλά εκπληρώνει τις βασικές υποχρεώσεις της χωρίς να κάνει τίποτε επιπλέον, το κόστος ανέρχεται στις 150.000 ευρώ περίπου, ποσό το οποίο αυξάνεται υπέρογκα για τις μεγάλες εταιρείες που δεν μένουν στα βασικά.

Γ.Κατικάς

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.