ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΟΟΣΑ: Προτείνει Φινλανδικό μοντέλο γα την πάταξη της φοροδιαφυγής

15:05 - 30 Απρ 2018 | Φορολογία
ΟΟΣΑ: Προτείνει Φινλανδικό μοντέλο γα την πάταξη της φοροδιαφυγής
Για στρεβλώσεις στο φορολογικό σύστημα που δημιουργούν πυρήνες ανάπτυξης της φοροδιαφυγής με αποτύπωμα στην κοινωνική ανισότητα κάνει λόγο ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του για τις προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, παρά την πολύ μεγάλη δημοσιονομική προσαρμογή το φορολογικό σύστημα στηρίζεται ακόμα σε υψηλούς συντελεστές και στενή φορολογική βάση παραπέμποντας ουσιαστικά στην ανάγκη μείωσης του αφορολογήτου).

«Στα χρόνια που έρχονται η επιτυχία των μεταρρυθμίσεων θα εξαρτηθούν από τη δημιουργία περιβάλλοντος που θα βασίζεται στη διαφάνεια του ρυθμιστικού πλαισίου, σε ένα αποτελεσματικό δημόσιο τομέα, σε ανταγωνιστικές αγορές και ένα αποτελεσματικό πλαίσιο κοινωνικής προστασίας», σημειώνει η Έκθεση.

Σύμφωνα πάντως με τον ΟΟΣΑ στην Ελλάδα 4 στα 10 ευρώ στην χώρα μας παραμένουν αδήλωτα. Ο Οργανισμός αφού σημειώνει ότι η δημοσιονομική προσαρμογή που έχει γίνει είναι αξιοθαύμαστη τονίζει ότι πλέον η υπεροφορολόγηση δεν αποδίδει καρπούς, αφού εντείνει την φοροδιαφυγή, γι΄ αυτόν τον λόγο ο Οργανισμός ζητά αποτελεσματικότερα εργαλεία όπως και άλλες χώρες.

Ειδικότερα στην έκθεση διαπιστώνει χαμηλό ποσοστό εισπραξιμότητας των φόρων παρά την αύξηση των συντελεστών- στο 42,3% ειδικά για τον ΦΠΑ η εισπραξιμότητα- όπως επίσης τη μεγάλη πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος (στην 28η θέση του ΟΟΣΑ ως προς τον αριθμό και το χρόνο για φορολογικές πληρωμές και στην 27η θέση για διαδικασίες επιστροφών φόρου, φορολογικούς ελέγχους κ.λ.π.), που οδηγούν τελικά στην ένταση της φοροδιαφυγής και στη διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία.

Παράλληλα, ο ΟΟΣΑ επικαλούμενος στοιχεία από τις χορηγήσεις δανείων (μελέτη Αρταβάνη) αναφέρει ότι πάνω από το 40% του εισοδήματος των αυταπασχολούμενων μένει αδήλωτο!

Η διεύρυνση του συστήματος ανάλυσης κινδύνου (risk analysis), που διευκολύνει τους στοχευμένους ελέγχους, όπως επίσης η πρόσβαση σε στοιχεία τρίτων, έχει βελτιώσει τα αποτελέσματα στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, αλλά όπως επισημαίνει ο ΟΟΣΑ το «κλειδί» είναι η αύξηση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών, οι οποίες παρά τον πολλαπλασιασμό τους ελέω capital controls, παραμένουν χαμηλές σε σχέση με τα διεθνή δεδομένα.

Ο Οργανισμός επίσης χαρακτηρίζει θετικά μέτρα ψηφιοποίησης πληρωμών όπως την υποχρεωτική καταβολή μισθοδοσίας μέσω τραπεζικών λογαριασμών, το «χτίσιμο» του αφορολογήτου με κάρτες και e-banking. Ενδιαφέρον επίσης είναι ότι ο ΟΟΣΑ βάζει χαμηλά τον πήχη των προσδοκιών από τη φορολοταρία, καθώς μπορεί στην Ταϊβάν να απέδωσε καρπούς (αύξηση 20% στα έσοδα ΦΠΑ), ωστόσο το πρόσφατο ευρωπαϊκό παράδειγμα της Πορτογαλίας και πολύ περισσότερο της Σλοβακίας ήταν μάλλον μέτριο.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην υποχρεωτική χρήση POS από ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς η παροχή υπηρεσιών (π.χ. τεχνίτες) εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά παραβατικότητας. Κρίσιμη χαρακτηρίζεται, επίσης, η χρήση ηλεκτρονικών τιμολογίων, με πρόσφατο το παράδειγμα της Ιταλίας, που το έχει εισάγει από το 2014 για πληρωμές στο Δημόσιο και θα το εφαρμόσει από φέτος και για πληρωμές μεταξύ επιχειρήσεων.

Το Φινλανδικό μοντέλο

 Επίσης ο ΟΟΣΑ παραθέτει ως παράδειγμα το μοντέλο της Φινλανδίας, που η χρήση μετρητών αποθαρρύνεται έντονα με μια σειρά από μέτρα.

Συγκεκριμένα, οι αναλήψεις συνοψίζονται ανά κάρτα (όπως γίνεται κι εδώ), η κάρτα ταχτοποιείται με ένα συγκεκριμένο πρόσωπο (όπως γίνεται θεωρητικά κι εδώ) αλλά επιπλέον το πρόσωπο που κάνει ανάληψη από το ATM φωτογραφίζεται από το μηχάνημα, έτσι ώστε να γίνεται απόλυτη ταυτοποίηση του προσώπου, ενώ η πληροφορία αυτή παρέχεται online στις ελεγκτικές Αρχές.​

Αν χρειαστεί αυτά τα στοιχεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε επόμενο στάδιο ελέγχου, όπως επίσης προκειμένου να δημιουργηθεί προφίλ επικινδυνότητας του φορολογούμενου, σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία του φορολογικού ελέγχου.

 Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.