Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Τα νέα ψηφιακά εργαλεία της ΑΑΔΕ
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, το ψηφιακό πελατολόγιο μπαίνει στη ζωή μας και με μια σειρά στοιχείων, που βασίζονται στους ελέγχους της Αρχής και θα είναι υποχρεωτικό για επιχειρήσεις του κλάδου αυτοκινήτου.
Το ψηφιακό πελατολόγιο, το οποίο θα καταγράφει ηλεκτρονικά τις συναλλαγές με πελάτες, επιτρέποντας σε πραγματικό χρόνο ελέγχους και διασταυρώσεις, θα κάνει «πρεμιέρα» την 1η Ιουλίου και πιο συγκεκριμένα θα εφαρμοστεί σε:
Πώς θα λειτουργεί το ψηφιακό πελατολόγιο
Με το ψηφιακό πελατολόγιο, για κάθε όχημα που εισέρχεται στην επιχείρηση, θα πρέπει να γίνεται ψηφιακή καταγραφή εισόδου και εξόδου. Η καταγραφή θα γίνεται μέσω της ειδικής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ και θα συνδέεται με την έκδοση των παραστατικών (αποδείξεις/τιμολόγια). Η μη δήλωση οχήματος ή πελάτη ισοδυναμεί με παράλειψη υποβολής πληροφοριακής δήλωσης και επισύρει πρόστιμο 100 ευρώ ανά παράβαση.
Μέσα στον Ιούνιο, το νέο σύστημα θα ενσωματωθεί και στο myDATAapp για κινητά τηλέφωνα, δίνοντας στους επαγγελματίες τη δυνατότητα να σκανάρουν την πινακίδα του οχήματος και να δηλώνουν την είσοδο-έξοδο με απλό τρόπο. Ωστόσο, όπως τονίζουν εκπρόσωποι της αγοράς, αυτό δεν λύνει τα ουσιαστικά προβλήματα.
Επιφυλάξεις και ενστάσεις
Όπως είχε αναφέρει το Reporter.gr, φορείς, όπως η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) έχουν ήδη εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις ζητώντας αναθεώρηση του μέτρου, υποστηρίζοντας ότι το σύστημα είναι τεχνικά ασύμβατο με τις υπάρχουσες εμπορικές εφαρμογές των επιχειρήσεων.
Ακόμη, μεταξύ άλλων, σημειώνουν ότι δεν έχει καμία πιλοτική εφαρμογή και ότι οι επιχειρήσεις καλούνται να συμμορφωθούν χωρίς να τους δίνεται επαρκής χρόνος προσαρμογής.
Η ΑΑΔΕ προγραμματίζει τη σταδιακή υποχρεωτική εφαρμογή, αρχικά από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, αποσκοπώντας στον περιορισμό της κλοπής στο ΦΠΑ.
Θεωρεί, μάλιστα, το συγκεκριμένο εργαλείο ως ένα βασικό «όπλο» κατά της φοροδιαφυγής, αφού θα επιτρέπει την παρακολούθηση των συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο και την άμεση ανίχνευση παρατυπιών.
Ο δρόμος για την υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα ανοίξει από την 1η Ιουλίου, αφού ήδη έχει πάρει το «πράσινο» φως από την Κομισιόν. Σύμφωνα με την απόφαση, το ειδικό αυτό μέτρο θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2027, όμως η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα, εάν θεωρηθεί αναγκαίο, να ζητήσει παράταση της εφαρμογής του. Το σχετικό αίτημα θα πρέπει να συνοδεύεται από έκθεση, η οποία θα αποδεικνύει την αποτελεσματικότητα του μέτρου στην καταπολέμηση της φορολογικής απάτης, αλλά στην αποτελεσματικότερη είσπραξη του φόρου.
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, η ενσωμάτωση των στοιχείων στο σύστημα myDATA διασφαλίζει την ακρίβεια των δεδομένων και απλοποιεί τη διαδικασία υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ μέσω προσυμπληρωμένων εντύπων. Έτσι, οι επιχειρήσεις μπορούν να συμμορφώνονται ευκολότερα με τις υποχρεώσεις τους, ενώ η φορολογική διοίκηση έχει περισσότερα μέσα για να εντοπίζει άμεσα την απάτη.
Από τον Ιούνιο, οι επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 200.000 ευρώ θα διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα στοιχεία διακίνησης. Από την 1η Δεκεμβρίου 2025, η υποχρέωση επεκτείνεται σε όλες τις επιχειρήσεις.
Η πρώτη φάση εφαρμογής αφορά:
Παράλληλα, διευρύνεται ο κατάλογος των εξαιρέσεων, όπως:
Ακόμη, τροποποιείται η προθεσμία διαβίβασης δελτίων ποσοτικής παραλαβής, που πλέον ξεκινά από τον χρόνο παραλαβής των αγαθών, ενώ προβλέπεται και δυνατότητα ακύρωσης παραστατικών πριν την έναρξη διακίνησης.
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, αυτό καθιστά ευκολότερη την παρακολούθηση παραδόσεων και μεταφορών σε πραγματικό χρόνο και τη διενέργεια διασταυρώσεων, για να εντοπιστούν παραβάσεις.
Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στην ενίσχυση της διαφάνειας, αφού κάθε συναλλαγή θα καταγράφεται αυτόματα, καθώς οι ταμειακές μηχανές, όπως και τα POS, θα είναι διασυνδεμένα με το myDATA.
Με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, ενισχύεται η προσπάθεια περιορισμού της φοροδιαφυγής, ιδιαίτερα στον τομέα του ΦΠΑ, και περιορίζονται οι αδήλωτες συναλλαγές.
Να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα, με τα οποία θα τιμωρούνται οι επιχειρήσεις που δεν θα συμμορφωθούν, θα είναι «τσουχτερά», πράγμα που αυξάνει την πίεση για έγκαιρη προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις. Πιο συγκεκριμένα, για μη έκδοση ψηφιακού δελτίου αποστολής, προβλέπονται πρόστιμα 500 ευρώ ανά έλεγχο για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και 1.000 ευρώ για όσες τηρούν διπλογραφικά.