ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σταθερό το μερίδιο των μαθητών της ιδιωτικής εκπαίδευσης στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού, κατά την ICAP

10:50 - 16 Μαρ 2010 | Ειδήσεις
Tο μερίδιο των μαθητών ιδιωτικών σχολείων επί του συνολικού αριθμού των μαθητών είναι μικρό, μόλις 6,4%, έχει παραμείνει δε σε χαμηλό επίπεδο επί δεκαετίες. Από την άλλη όμως πλευρά, ο ιδιωτικός τομέας κυριαρχεί στη μη τυπική εκπαίδευση, δηλαδή στα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης, ξένων γλωσσών, κλπ, όπως προκύπτει από τη νέα έκδοση της κλαδικής μελέτης της ICAP Group, μέλους της Global Finance.

Οι συνολικές δαπάνες των νοικοκυριών για εκπαίδευση ξεπέρασαν τα 2,8 δισ. ευρώ το 2008, όπως προκύπτει από εκτιμήσεις της ICAP που βασίζονται στην επεξεργασία των επίσημων δεδομένων της έρευνας οικογενειακών προϋπολογισμών. Οι δαπάνες για τυπική εκπαίδευση αντιπροσώπευαν λιγότερο από το ένα τέταρτο των συνολικών.

Το καθεστώς υπό το οποίο λειτουργούν τα ιδιωτικά σχολεία είναι  ελεγχόμενο σε σημαντικό βαθμό από το δημόσιο: είναι ένας από τους λίγους κλάδους της οικονομίας όπου εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη παρέμβαση του κράτους. Επίσης, υπάρχει υψηλή γεωγραφική συγκέντρωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου το 80% των μαθητών ιδιωτικών σχολείων βρίσκεται στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, ενώ η Αττική συγκεντρώνει ποσοστό που υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων.

Η δημιουργία ενός φροντιστηρίου είναι σχετικά εύκολη υπόθεση. Η ίδρυση όμως ενός νέου ιδιωτικού σχολείου απαιτεί σημαντικές επενδύσεις και ενέχει αρκετές δυσκολίες. Απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός ως προς τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα της επένδυσης. Επιπλέον, η καθιέρωση και εδραίωση της φήμης – ονόματος ορισμένων μεγάλων ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων καθιστά δύσκολη την είσοδο νέων ανταγωνιστών, κυρίως στην περιφέρεια της Αττικής.

Η σταδιακή βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια έχει μειώσει το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Τα ιδιωτικά σχολεία ήταν παραδοσιακά πρωτοπόρα ως προς τα εκπαιδευτικά προγράμματα που χρησιμοποιούν. Τα τελευταία χρόνια, όμως, η εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων όπως το ολοήμερο σχολείο στο δημόσιο επέφερε αλλαγές και οδήγησε σε ελλείψεις προσωπικού στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς φορείς ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εντείνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ ιδιωτικών και δημοσίων φορέων εκπαίδευσης.

Αν και τα τελευταία χρόνια ο συνολικός κύκλος εργασιών των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων αυξάνεται με ρυθμούς υψηλότερους του πληθωρισμού, η κερδοφορία παραμένει σε χαμηλά επίπεδα: το περιθώριο EBITDA του κλάδου ήταν 7,9% (ΜΟΔ για 2004-2008). Επίσης, λόγω της χρονικής διαφοράς μεταξύ είσπραξης απαιτήσεων (κυρίως δίδακτρα) και πληρωμής προμηθευτών (κυρίως μισθοδοσία), δημιουργούνται αυξημένες ανάγκες σε κεφάλαιο κίνησης, οι οποίες επιβαρύνουν τα αποτελέσματα. Περαιτέρω, βάσει των στοιχείων ομαδοποιημένου ισολογισμού αντιπροσωπευτικού δείγματος επιχειρήσεων, ο κύκλος εργασιών των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων αυξήθηκε κατά 10,7% το 2008, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ρυθμός υψηλότερος της αντίστοιχης μεταβολής του κόστους, γεγονός που οδήγησε σε σημαντική αύξηση του μικτού περιθωρίου (το μικτό κέρδος του δείγματος των 34 εταιρειών αυξήθηκε κατά 24,2% την περίοδο 2007-2008). Η βελτίωση των παραπάνω μεγεθών υπερκάλυψε τόσο την αύξηση των χρηματοοικονομικών δαπανών, όσο και των λειτουργικών εξόδων και οδήγησε στην εμφάνιση θετικού λειτουργικού αποτελέσματος το 2008. Τα EBITDA αυξήθηκαν κατά 52,2% και το τελικό καθαρό αποτέλεσμα (προ φόρου) ήταν θετικό το 2008, έναντι αντίστοιχης ζημίας του 2007.

Σύμφωνα με εκπροσώπους της ιδιωτικής εκπαίδευσης, η οικονομική παγκόσμια κρίση ενδέχεται να επηρεάσει και τον κλάδο τους. Ωστόσο, η ζήτηση για ιδιωτική εκπαίδευση είναι σχετικά ανελαστική και υπερβάλλουσα και η εκπαίδευση είναι από τους καθοριστικότερους παράγοντες διαμόρφωσης της κοινωνίας και της οικονομικής ανάπτυξης και αυτό θα περιορίσει πολύ τις αρνητικές επιδράσεις της γενικευμένης οικονομικής κρίσης στον κλάδο.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.