ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΣΕΛΠΕ: Επιβράβευση της φοροαποφυγής η περαίωση

13:06 - 29 Σεπ 2010 | Ειδήσεις
Με τις κυβερνητικές αποφάσεις περί περαίωσης χρήσεων επιβραβεύονται μονίμως οι φοροαποφεύγοντες και οι παντός είδους παρανομίες που εκδηλώνονται από επιχειρήσεις και επιχειρηματίες οι οποίοι δραστηριοποιούνται στο περιθώριο της επίσημης οικονομίας, τονίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).

Οπως αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου, κ. Θ. Βάρδας, σε σχετική ανακοίνωση, η ατιμωρησία οδηγεί έναν διαρκώς αυξανόμενο αριθμό επιχειρηματιών στη φοροδιαφυγή και την παραποίηση των βιβλίων και των στοιχείων των εταιρειών τους . Θεωρούμε επίσης σοβαρό γεγονός ότι η διάκριση των εταιρειών σε εντασσόμενες στην περαίωση και μη βάσει του κριτηρίου των ακαθαρίστων εσόδων ενισχύει τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων με κρατική παρέμβαση.

Μέχρις ότου οι φοροελεγκτικοί μηχανισμοί του δημοσίου εκσυγχρονισθούν σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ανεπτυγμένων χωρών έτσι ώστε η φοροδιαφυγή και φοροσυναλλαγή να πέσει σε ανεκτά επίπεδα ( κάτω του 10% ), προτείναμε ήδη από την διαβούλευση του  2009 και αναλόγως κατηγορίας επαγγέλματος, την καθιέρωση ενός πάγιου συστήματος φορολόγησης επιχειρηματικών κερδών δυο επιλογών.

Στο σύστημα αυτό οι φορολογούμενοι επαγγελματίες ή επιχειρήσεις  θα μπορούν να επιλέξουν τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος η κερδών μεταξύ δυο επιλογών δηλαδή:

  • Μέσω ενός αντικειμενικού συστήματος  ή
  • Μέσω  κανονικού λογιστικού φορολογικού ελέγχου

 

1.- Πρώτη επιλογή : Θα μπορούν να συμμετέχουν

o   επιχειρήσεις(ΕΠΕ, ΑΕ, ΟΕ, ΕΕ). Τα καθαρά έσοδα  θα προσδιορίζονται  με ενιαίο συντελεστή κέρδους επί των καθαρών πωλήσεων ανά κλάδο

o   ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες με φόρο επιτηδεύματος  ανά κλάδο

Οι ενιαίοι συντελεστές κέρδους  η ο φόρος επιτηδεύματος θα συμφωνούνται με τα συλλογικά όργανα εκπροσώπησης κάθε κλάδου και θα προσδιορίζονται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων όπως πχ

o   το ιστορικό μέσο  κέρδος ισολογισμών επιλεγμένων επιχειρήσεων ανά   κλάδο

o   τον ελάχιστο τζίρο ανά μ2 καταστήματος  ανά κλάδο

o   τον αριθμό απασχολουμένων υπαλλήλων η καταβαλλόμενων ενοικίων, κοκ

o   το ιστορικά δηλούμενο εισόδημα ελευθέρων επαγγελματιών, τα χρόνια άσκησης επαγγέλματος, την περιοχή άσκησης επαγγέλματος,  κοκ

 

Όσοι επιλέγουν να υπαχθούν στο αντικειμενικό σύστημα δεν θα τηρούν λογιστικά  βιβλία και στοιχεία ούτε αναλυτικές αποθήκες παρά μόνο βιβλία εσόδων εξόδων  και δεν θα υφίστανται   τους συνήθεις φορολογικούς ελέγχους . Κατά  συνέπεια δεν θα διατηρούν τα  πολυπληθή λογιστήρια και υπάλληλους αποθηκών που διατηρούν σήμερα, με συνέπεια την αύξηση της παραγωγικότητας τους και τη μείωση του κόστους λειτουργίας τους . Θα υφίστανται αυστηρούς και  έκτακτους φορολογικούς ελέγχους για την περίπτωση απόκρυψης πωλήσεων  για την μη απόδοση ΦΠΑ.

 

2.- Δεύτερη επιλογή: Οι επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες , οι οποίοι εκτιμούν ότι τα κέρδη τους είναι μικρότερα από τα προσδιοριζόμενα  με την πρώτη επιλογή, θα έχουν την δυνατότητα να ζητήσουν  φορολογικό έλεγχο με το ισχύον ελεγκτικό σύστημα για τον λογιστικό προσδιορισμό των κερδών τους βάσει των βιβλίων τα οποία τηρούν.

Θα πρέπει να αποδείξουν κατά τον έλεγχο ότι δεν πραγματοποιούν το βάσει αντικειμενικών κριτηρίων προβλεπόμενο κέρδος. Στην περίπτωση αυτή θα υιοθετηθούν αυστηρότατες  και αδιάβλητες ελεγκτικές διαδικασίες, εξονυχιστικός έλεγχος πόθεν έσχες, εκτεταμένη χρησιμοποίηση των αντικειμενικών κριτηρίων και τεκμηρίων διαβίωσης, πλήρης έλεγχος απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του φορολογούμενου και εξαρτημένων μελών της οικογενείας του.

Θα πρέπει να  θεσπιστεί αυστηρή ποινικοποίηση π.χ. ποινή φυλάκισης για τα  αδικήματα που σχετίζονται με  απόκρυψη πωλήσεων και εσόδων για αποφυγή πληρωμής ΦΠΑ και εσκεμμένης παραποίησης των βιβλίων για αποφυγή φόρου επί των κερδών. Ο φορολογικός έλεγχος θα προσδιορίζει  το φορολογητέο εισόδημα των ελεγχόμενων για αντιπαραβολή με τα λογιστικά στοιχεία τα οποία παρουσιάζει  .

Στο σύστημα πρώτης επιλογής θα ενταχθεί κατά την άποψη μας  η συντριπτική πλειοψηφία των φορολογούμενων ( 90% ), ιδίως αν τα κριτήρια προσδιορισμού είναι ρεαλιστικά. Οι φόροι θα πληρώνονται κάθε μήνα μέσα στην χρήση με συνέπεια την είσπραξη άμεσων εσόδων, θα σταματήσει δε η αθρόα συναλλαγή μεταξύ φορολογούμενων και εφοριακών. Όλοι οι εφοριακοί θα βγουν στους δρόμους για τον έλεγχο απόκρυψης ΦΠΑ.

Η περαίωση αποτελεί στην ουσία μια μορφή αντικειμενικής φορολόγησης η οποία έχει έκτακτο χαρακτήρα και προδίδει την αδυναμία και ανικανότητα της εφαρμοζόμενης φορολογικής πολιτικής . Η κυβέρνηση πρέπει να αποφασίσει την αντικειμενικοποίηση του συστήματος άμεσα.

Στην παρούσα φάση εάν λόγοι άμεσης δημοσιονομικής πολιτικής επιβάλουν την περαίωση με στόχο την συλλογή εσόδων σας παραθέτουμε τις παρατηρήσεις μας, επί των προτεινόμενων θεμάτων διαβούλευσης του Υπουργείου  με αναφορά σε συγκεκριμένα άρθρα και παραγράφους, ενώ όπου υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση θα καταγραφεί η θέση μας επί του συγκεκριμένου θέματος.

 

Α.ΥΠΑΓΟΜΕΝΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ

  • § Ε) η ημερομηνία στη συγκεκριμένη παράγραφο θα πρέπει να είναι η ημερομηνία κατάθεσης ή ψήφισης του νομοσχεδίου και όχι η 31/8/2010.
  • Σχετικά  με την ερώτηση Νο 2 πιστεύουμε ότι για λόγους στοιχειώδους συνέπειας του κράτους θα πρέπει να εξαιρεθούν οι υποθέσεις που έχουν αυτοπεραιωθεί.
  • Σχετικά με την ερώτηση Νο 3 είναι γνωστό ότι το τελευταίο διάστημα λόγω των ελέγχων που πραγματοποιούνται έχουν βρεθεί επιτηδευματίες οι οποίοι δεν είχαν αποδώσει φόρο εισοδήματος και ΦΠΑ επί σειρά ετών. Οι συναλλαγές των συγκεκριμένων επιτηδευματιών έχουν θεωρηθεί εικονικές με αποτέλεσμα όλοι όσοι είναι λήπτες τιμολογίων από αυτούς θεωρούνται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς λήπτες πλαστών και εικονικών στοιχείων ενώ στην πραγματικότητα έχουν ακολουθηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες. Θεωρούμε λοιπόν ότι αυτές οι υποθέσεις θα πρέπει να μπορούν να περαιωθούν με ευνοϊκότερους όρους όπως το ½ του ΦΠΑ και το ¼ του ποσού. Επίσης θεωρούμε αυτονόητη την παραδειγματική τιμωρία του εκδότη.

Β. ΕΞΑΙΡΟΥΜΕΝΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ

  • § Δ) θεωρούμε ότι δεν πρέπει να υπάρχει όριο στα δηλούμενα ακαθάριστα έσοδα.
  • § Στ)θα πρέπει να διευκρινιστεί η έννοια της λέξης «υπόθεση ακίνητης περιουσίας» διότι δεν είναι κατανοητό τι περιλαμβάνει.
  • § Ζ)θεωρούμε ότι πρέπει να αναζητηθεί τρόπος να εισαχθούν στην ρύθμιση και εταιρίες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών.
  • § Θ) θα πρέπει να διευκρινιστεί επίσης αν θα μπορούσε η περαίωση να αφορά όλα τα φορολογικά αντικείμενα εκτός από τους φόρους στην ακίνητη περιουσία.

Σχετικά με την ερώτηση Νο 4 θεωρούμε ότι θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να υποβληθούν εκπρόθεσμες δηλώσεις.


Γ. ΕΝΝΟΙΕΣ ΟΡΩΝ ΡΥΘΜΙΣΗΣ

  1. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι στις εταιρείες που εφαρμόζουν τα IFRS  υπάρχει περίπτωση τα ακαθάριστα έσοδα να διαφέρουν από τα φορολογικά. Επίσης είναι γνωστό ότι στο Ε3 αυτών των επιχειρήσεων δεν μπορεί να εξαχθεί εύκολα το συμπέρασμα για το ποια είναι τα φορολογητέα ακαθάριστα έσοδα. Επίσης θα πρέπει από τα ακαθάριστα έσοδα να εξαιρεθούν τα κέρδη από πώληση συμμετοχών καθώς επίσης τα κέρδη αλλά και οι ζημίες από αποτίμηση παγίων. Τέλος στο β) δεν είναι κατανοητή η αφαίρεση των εσόδων από μισθώματα.

 

Δ. ΟΡΟΙ  ΡΥΘΜΙΣΗΣ

  • § 2. Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα να μπορούν να περαιωθούν ενδιάμεσες χρήσεις που για διάφορους λόγους δεν μπορούσαν να περαιωθούν.
  • § 5.Επίσης να υπάρχει η δυνατότητα συμψηφισμού με επιστροφές που οφείλονται από την φορολογική αρχή.

 

Ε. ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΦΟΡΟΥ

ΓΕΝΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΕΡΑΙΩΣΗΣ.

Είμαστε ριζικά αντίθετοι στην εφαρμογή του συντελεστή προοδευτικότητας διότι τιμωρεί τις μεγάλες επιχειρήσεις που κατά τεκμήριο είναι αυτές που δε κάνουν φοροδιαφυγή. Όπως είναι γνωστό εδώ και χρόνια  υπάρχει ένας άγραφος νόμος και μια μεθοδολογία στους τακτικούς ελέγχους ως προς τον προσδιορισμό των λογιστικών διαφορών. Όσο μεγαλύτερος είναι ο κύκλος εργασιών τόσο μικρότερος γίνεται ο λόγος των λογιστικών διαφορών προς το κύκλο εργασιών και κατά συνέπεια και ο λόγος πρόσθετων φόρων προς το κύκλο εργασιών. Η εφαρμογή του προτεινόμενου τρόπου υπολογισμού του φόρου της περαίωσης ανατρέπει ριζικά αυτή τη φιλοσοφία και μοιάζει περισσότερο με τιμωρία αυτών των επιχειρήσεων παρά με διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν.

Επίσης θεωρούμε άδικη την ισοπεδωτική λογική της επιβολής φόρων επί του κύκλου εργασιών αγνοώντας τα δηλωθέντα κέρδη. Δύο επιχειρήσεις με τον ίδιο κύκλο εργασιών που η μία έχει δηλώσει ζημιές θα πληρώσει τον ίδιο  φόρο με μία άλλη που έχει δηλώσει κέρδη και έχει πληρώσει φόρο επί των κερδών στο παρελθόν.

Η πρότασή μας είναι αντί του συντελεστή προοδευτικότητας να εφαρμοστεί ένας άλλος που θα επιβαρύνει την επιχείρηση αντιστρόφως ανάλογα με τα δηλωμένα κέρδη της.

Επειδή στην συνάντηση στο Υπουργείο αναφέρθηκε η αδυναμία να ληφθεί υπόψη στον υπολογισμό του φόρου ο συντελεστής καθαρού κέρδους για λόγους ταχύτητας και αυτοματοποίησης, νομίζουμε ότι υπάρχει τρόπος και γρήγορος και εύκολος. Στη Γ.Γ.Π.Σ είναι γνωστά τόσο τα κέρδη της χρήσης αλλά και ο κύκλος εργασιών. Θα μπορούσε λοιπόν αυτόματα να εξαχθεί ο λόγος τους. Αυτός ο λόγος θα πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή του κύκλου εργασιών και θα τον εξομαλύνει.  Θα μπορούσε ακόμη να δημιουργηθούν κατώφλια με σκοπό τη δημιουργία 4 έως 5 κλιμάκων αντί για πλήρη εφαρμογή του μαθηματικού τύπου.

Συμπερασματικά θεωρούμε υπέρμετρη και άδικη τη φορολογική επιβάρυνση, η οποία με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει το εγχείρημα σε αποτυχία. Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη τα παραπάνω θεωρούμε ότι θα πρέπει τα τελικά ποσά των φόρων να είναι σημαντικά μικρότερα.

  • § 1β Σε αντίθετη περίπτωση εάν εφαρμοστεί ως έχει τότε ο συντελεστής του φόρου 20% να είναι για τις ατομικές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες και στο συντελεστή 25% να συμπεριληφθούν εκτός των Α.Ε & ΕΠΕ  oι O.E & E.E.
  • § 5) Θεωρούμε ότι θα πρέπει να απαλειφθεί η συγκεκριμένη παράγραφος διότι λειτουργεί ισοπεδωτικά και ενδεχομένως τιμωρεί δυσανάλογα τις νέες επιχειρήσεις. Να μην χάνεται η τυχόν φορολογική ζημιά αλλά να δίνεται η δυνατότητα να μειωθεί ανάλογα με τον φόρο που προκύπτει. Άλλωστε αν γινόταν κανονικός φορολογικός έλεγχος οι όποιες λογιστικές διαφορές που θα προέκυπταν θα μείωναν πρώτα τη φορολογική ζημιά. Το γεγονός ότι ο φόρος δεν προκύπτει από φορολογικό έλεγχο αλλά με κάποιο μηχανιστικό τρόπο δεν σημαίνει ότι αλλάζει και το πνεύμα της φορολογίας εισοδήματος.
  • 7β) Θεωρούμε ότι θα πρέπει να απαλειφθεί διότι δεν υπάρχει κανένα λογικό επιχείρημα για την παραμονή της. Επίσης τιμωρεί τις επιχειρήσεις που πραγματοποίησαν επενδύσεις τα τελευταία χρόνια, τις εξαγωγικές καθώς επίσης και τις νέες επιχειρήσεις.
  • Πρέπει να προβλεφθεί στο κείμενο της περαίωσης ότι σε περίπτωση που κάποια επιχείρηση έχει πιστωτικό υπόλοιπο σε κάποια χρήση, επειδή η προκαταβολή που πληρώθηκε από την προηγούμενη χρονιά ήταν υψηλότερη του τελικού φόρου της χρήσης, να υπάρχει η δυνατότητα συμψηφισμού του ποσού αυτού με τον φόρο.

 

ΣΤ. ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΦΟΡΟΥ

  • § 3. Το ποσόν της προκαταβολής να ορισθεί στο 20%
  • § 9γ.Στην περίπτωση αυτή της οφειλής και αν ο φόρος είναι άνω των 100.000€ να προβλέπεται εξόφληση σε 18 μήνες.
  • § 11) σε περίπτωση που κάποιος θέλει να πληρώσει εφάπαξ η έκπτωση θα πρέπει να είναι σημαντικά μεγαλύτερη 15% για να δημιουργηθεί κίνητρο σε όσους έχουν ρευστότητα.

 

Η. ΡΥΘΜΙΣΗ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ

  • § 3. Η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής κάποιας δόσης η προσαύξηση εκπρόθεσμης καταβολής να γίνει 2,5% και 5% αντίστοιχα.

Τέλος πρέπει να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τις μετέπειτα από τη ρύθμιση εντασσόμενες επιχειρήσεις στην προστασία του Νόμου 99.

 

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.