ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Επικίνδυνη Αποστολή ΙΙ: Τα ελλείμματα της Γενικής Κυβέρνησης

08:19 - 14 Οκτ 2010 | Συνεντεύξεις
Επικίνδυνη Αποστολή ΙΙ: Τα ελλείμματα της Γενικής Κυβέρνησης
Μετά τη δραματική μείωση των δαπανών της κεντρικής κυβέρνησης, η οποία έχει προκαλέσει τα ευμενή σχόλια του διεθνούς τύπου, αλλά και την πτώση των (θεωρητικών – μη το ξεχνάμε) spread δανεισμού εσχάτως, η νέα «Επικίνδυνη Αποστολή» του υπουργείου οικονομικών ακούει στο όνομα Γενική Κυβέρνηση, δηλαδή ΟΤΑ, νοσοκομεία, ΔΕΚΟ. Οι επικίνδυνες αποστολές ΙΙΙ (καταπολέμηση εισφοροδιαφυγής και φοροδιαφυγής) και ΙV (αναστροφή της υφεσειακής πορείας της οικονομίας), εκ των πραγμάτων θα ακολουθήσουν αργότερα, αν κρίνουμε τουλάχιστον από τη χθεσινή «προπαρασκευαστική» ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών για τις ΔΕΚΟ.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η οποία είχε σαφέστατα ως στόχο να προλειάνει το έδαφος για το «μνημόνιο των ΔΕΚΟ» που πρόκειται σύντομα να συναφθεί, η Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών του Υπουργείου Οικονομικών, συγκέντρωσε και δημοσιοποίησε τα στοιχεία που αφορούν στις έντεκα πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ για το έτος 2009.

Οι έντεκα αυτές ΔΕΚΟ είναι:


·ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕ (ΟΣΕ ΑΕ)
·ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ Α.Ε. (ΕΔΙΣΥ ΑΕ)
·ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ)
·ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΑΘΗΝΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. (ΗΣΑΠ ΑΕ)
·ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΘΗΝΩΝ-ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. (ΗΛΠΑΠ ΑΕ)
·ΕΤΑΙΡΙΑ ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ Α.Ε. (ΕΘΕΛ ΑΕ)
·ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΒΕΕ (ΕΑΣ ΑΕ)
·ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε. (ΕΑΒ ΑΕ)
·ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Α.Ε. (ΕΤΑ ΑΕ)
·ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ (ΤΕΟ ΑΕ)
·ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΟΔΙΕ ΑΕ)


Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, τα συνολικά έσοδα των έντεκα πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ το 2009 ανήλθαν σε 1.500.526.914 ευρώ, μειωμένα κατά 6,8% σε σχέση με το 2008 (1.609.586.416 ευρώ). Τα έσοδα γα το 2007 ανήλθαν σε 1.603.525.927ευρώ. Οι ζημιές των έντεκα ΔΕΚΟ, από το 2007 στο 2009, έχουν αυξηθεί κατά 31% και ανήλθαν σε 1.711.311.680 ευρώ για το 2009.

Το συνολικό κόστος μισθοδοσίας ανέρχεται σε 1.168.761.788 ευρώ το 2009. Το 78% των εσόδων καταβάλλεται σε αμοιβές, εργοδοτικές εισφορές και λοιπές παροχές των εργαζομένων. Από τα συγκεντρωτικά στοιχεία προκύπτει ακόμα ότι το μέσο κόστος μισθοδοσίας ανά εργαζόμενο (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι εργοδοτικές εισφορές) ανέρχεται σε 40.772 ευρώ, αυξημένο κατά 6,5% έναντι του 2008. Ο συνολικός μέσος αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού ανέρχεται σε 21.627 εργαζόμενους μειωμένος κατά 4,5% έναντι του 2008.
Επιπλέον, από τα στοιχεία απορρέει ότι ο καθαρός δανεισμός (σύνολο μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων μείον ταμειακά διαθέσιμα) των έντεκα ΔΕΚΟ ανέρχεται σε 11.980.408.058 ευρώ, δηλαδή 8 φορές μεγαλύτερος από τα ετήσια έσοδα τους. Το σύνολο των τόκων ανέρχεται στα 574.168.096 ευρώ για το έτος 2009, ή το 38% των εσόδων. Το σύνολο των δανείων που χορηγήθηκαν με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου στις έντεκα ΔΕΚΟ το έτος 2009 ανήλθε σε 1.315.000.000 ευρώ και αφορά στον Όμιλο ΟΑΣΑ, στον Όμιλο ΟΣΕ, στην ΕΑΒ και στην ΕΑΣ. Οι καταπτώσεις εγγυήσεων για το έτος 2009 ανήλθαν σε 632.093.150 ευρώ και αφορούν στον Όμιλο ΟΣΕ, στον Όμιλο ΟΑΣΑ, στην ΕΑΒ και στον ΟΔΙΕ. Οι συνολικές επιχορηγήσεις (Τακτικού Προϋπολογισμού, Ε.Ε. και λοιπές) για τις έντεκα ΔΕΚΟ ανήλθαν σε 125.728.132 ευρώ για το 2009, εκ των οποίων τα 122.938.128 ευρώ αφορούν σε Επιχορήγηση Τακτικού Προϋπολογισμού.
Ο μέσος μισθός στις ΔΕΚΟ ανέρχεται σε 40.772 ευρώ και είναι διπλάσιος από τον αντίστοιχο του ιδιωτικού τομέα και μεγαλύτερος του Δημοσίου. Η ΔΕΚΟ με τον μεγαλύτερο μέσο όρο είναι ο ΗΣΑΠ με 56.554 ευρώ ανά εργαζόμενο. Σε πέντε από τις έντεκα ΔΕΚΟ το συνολικό μισθολογικό κόστος ξεπερνάει τα έσοδα. Ο μέσος μισθός (πλην εργοδοτικών εισφορών και λοιπών παροχών) από το 2007 αυξήθηκε κατά 8% και ενώ ο αριθμός των εργαζομένων μειώνεται, το κόστος μισθοδοσίας αυξάνεται.


Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, ο ΟΣΕ ήταν μόνο η αρχή. Σύντομα, ακολουθούν οι αστικές συγκοινωνίες, ενώ σειρά για αναδιάρθρωση θα πάρουν και όλες οι υπόλοιπες ΔΕΚΟ που αναφέρονται. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η περικοπή μισθών, συντάξεων και επιδομάτων επέφερε βαρύ πολιτικό κόστος στην κυβέρνηση, η οποία δεν θυμίζει σε τίποτα πια τον θριαμβευτή των περυσινών βουλευτικών εκλογών, αξίζει να φανταστεί και πόση επιπλέον φθορά θα προκαλέσουν οι απεργίες και οι κινητοποιήσεις στις ΔΕΚΟ. Λίγες ημέρες κυκλοφοριακού χάους στην Αθήνα, επειδή δεν θα υπάρχουν λεωφορεία και μετρό, θα οδηγήσουν την ήδη κουρασμένη κοινή γνώμη στα όρια της εξάντλησης. Σε αυτά, θα πρέπει να προσθέσουμε και το κατέβασμα των διακοπτών από τη ΔΕΗ, όταν θα γίνει η απόπειρα ανοίγματος της αγοράς ενέργειας. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι συνδικαλιστές των ΔΕΚΟ έχουν τα ισχυρότερα ερείσματα στους βουλευτές της αμαρτωλής Β’ Αθηνών και, ως εκ τούτου, οι ανταρσίες φαντάζουν κάθε άλλο παρά απίθανες στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ. Ταυτόχρονα, ο περιορισμός των ελλειμμάτων της γενικής κυβέρνησης προϋποθέτει υποδειγματική εφαρμογή του Καλλικράτη και επιτυχία του κ. Λοβέρδου εκεί που απέτυχε ακόμη και ο Αλέκος Παπαδόπουλος – δηλαδή στη μάχη με τα «πιράνχας της υγείας».

Εν ολίγοις, θα απαιτηθεί τεράστια προσπάθεια τους επόμενους μήνες από την κυβέρνηση για να συνεχίσει την οδό του μαρτυρίου που περιγράφεται με σαφήνεια στο Μνημόνιο, με δεδομένο μάλιστα ότι και τα βήματα ΙΙΙ και ΙV που περιγράψαμε στην αρχή είναι εξίσου δύσκολα. Αν τα καταφέρει, τότε η ανάσταση δεν θα αργήσει περισσότερο από μερικά χρόνια. Αν όχι, θα πρέπει να αρχίσουμε να φανταζόμαστε από τώρα πως θα είναι η ζωή στην κόλαση της χρεοκοπίας. Λίγη βοήθεια στο ταξίδι και από τον κ. Σαμαρά δεν θα έβλαπτε...

Τελευταία τροποποίηση στις 09:01 - 15 Οκτ 2010
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.