ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τη συνταγή από την έξοδο από την κρίση προτείνουν τρεις τραπεζίτες

21:29 - 17 Φεβ 2011 | Συνεντεύξεις
Τη συνταγή από την έξοδο από την κρίση προτείνουν τρεις τραπεζίτες
Τις αιτίες, τη λύση και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας ανέλυσαν στην εκδήλωση του Ιδρύματος της Βουλής ο πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας κ. Β. Ράπανος, ο διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Γ. Στουρνάρας και ο οικονομικός σύμβουλος του ομίλου Eurobank, κ. Γ. Χαρδούβελης.
Σύμφωνα με τον κ. Ράπανο, “με βάση και την εμπειρία άλλων χωρών, που πέρασαν περιόδους δημοσιονομικής κρίσης, μπορούμε να πούμε ότι οι βασικές αδυναμίες του δημοσιονομικού μας συστήματος οφείλονται στους εξής βασικούς λόγους:

-Έλλειψη διαφάνειας στον κρατικό προϋπολογισμό και απουσία μηχανισμών ελέγχου της ακρίβειας των στοιχείων.

-Απουσία μεσοπρόθεσμου σχεδιασμού, αφού ο προϋπολογισμός συντάσσεται σε ετήσια βάση και μόνο. Αν και το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης επιβάλλει την υποβολή στην Ευρωπαϊκή Ένωση τουλάχιστον τριετών σχεδίων εσόδων και δαπανών, αυτά τα στοιχεία ήταν ενδεικτικά και μόνο και ουδέποτε τηρήθηκαν.

-Ο προϋπολογισμός δεν συντάσσεται με βάση προγράμματα, αλλά με βάση ανάγκες υπουργείων και φορέων και με βάση τις δαπάνες της προηγούμενης δημοσιονομικής χρήσης.

-Ο προϋπολογισμός συντάσσεται με βάση προτάσεις εκ των κάτω προς τα άνω και όχι αντίστροφα, όπως γίνεται πλέον σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες.

-Η απουσία προγραμμάτων οδηγεί και στο να μην υπάρχουν ουσιαστικοί έλεγχοι για τις δαπάνες, αλλά μόνο έλεγχοι για νομιμότητα και χωρίς έλεγχο για σκοπιμότητα ή αποτελεσματικότητα των δαπανών.

-Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχει αριθμητικούς κανόνες ούτε για τα έσοδα ούτε για τις δαπάνες, πέρα από εκείνους του ΣΣΑ.

-Τα πληροφοριακά συστήματα παρακολούθησης εκτέλεσης των δαπανών είναι ακόμη πρωτόγονα.

-Ο ρόλος του Κοινοβουλίου είναι πολύ περιορισμένος και πέρα από την ψήφιση του προϋπολογισμού δεν ασκεί κανένα ουσιαστικό ρόλο στην εκτέλεση του.

-Η φορολογική διοίκηση λειτουργεί με πρότυπα οργάνωσης που είναι ξεπερασμένα και η φοροδιαφυγή είναι ενδημικό φαινόμενο.

-Οι προϋπολογισμοί εκτός κεντρικής κυβέρνησης ελάχιστα πληρούν τις σύγχρονες απαιτήσεις λογιστικών προτύπων.

Στις σημαντικές και ανεκμετάλλευτες πηγές ανάπτυξης αλλά και σε τρόπους μείωσης του ελλείματος στάθηκε ο κ. Γιάννης Στουρνάρας, , μιλώντας στην ημερίδα. Όπως τόνισε, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης μπορεί να μειωθεί με την περικοπή των αμυντικών δαπανών και, κυρίως, με την περιστολή των δημοσίων δαπανών για την υγεία μέσα από την αναμόρφωση του συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας, την εισαγωγή λογιστικών βιβλίων, επαγγελματικής διαχείρισης και πληροφοριακών συστημάτων στα κρατικά νοσοκομεία.

Ομοίως, υπογράμμισε, το δημόσιο χρέος μπορεί να μειωθεί με την αξιοποίηση μεγάλων εκτάσεων γης υψηλής αξίας, που, για ιστορικούς λόγους, ανήκουν στο κράτος. Παράλληλα, ο κ. Στουρνάρας τόνισε ότι το άνοιγμα αγορών και επαγγελμάτων μπορεί να οδηγήσει σε ισχυρή αύξηση του ΑΕΠ.

Όλες οι χώρες της ευρωζώνης αντιλαμβάνονται ότι η διάλυσή της δεν αποτελεί επιλογή, σημείωσε μεταξύ άλλων ο καθηγητής Γ. Χαρδούβελης, μιλώντας στην ημερίδα που οργάνωσε το Ίδρυμα της Βουλής.

Ο κ. Χαρδούβελης, καθηγητής χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, αναφέρθηκε στις αρχές που βασίστηκε η δημιουργία του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος, στις ανισορροπίες που δημιουργήθηκαν, στην κρίση που απειλεί την ίδια τη συνοχή της Ε.Ε., ανέλυσε τις προοπτικές και τις λύσεις που συζητούνται και σκιαγράφησε την μορφή που θα έχει στο μέλλον η ζώνη του ευρώ και η ελληνική οικονομία.

Όπως ανέφερε, η ολιγωρία στη επιβολή της απαραίτητης δημοσιονομικής και ανταγωνιστικής εναρμόνισης στην Ευρωζώνη τερματίστηκε με βίαιο τρόπο από τις αγορές. Η κρίση είναι το τελικό σύμπτωμα μιας δομικά ανισομερούς ανάπτυξης (υπερκατανάλωση και δίδυμα ελλείμματα, εξωτερικό και δημοσιονομικό, σε χώρες με χαμηλή εξωτερική ανταγωνιστικότητα) καθώς και ενός ανεξέλεγκτου χρηματοοικονομικού τομέα στη Δυτική Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον κ. Χαρδούβελη, όλες οι χώρες της Ευρωζώνης αντιλαμβάνονται ότι η διάλυσή της δεν αποτελεί επιλογή: τεράστια κόστη για το εξωτερικό εμπόριο, τη χρηματοδότηση, την πολιτική προοπτική και την ευημερία ολόκληρης της ηπείρου.

Συνεπώς, η Ευρωζώνη επεξεργάζεται ένα συνολικό σχέδιο οριστικής επίλυσης του προβλήματος: Ενδυνάμωση της εποπτείας του χρηματοοικονομικού τομέα, καθώς και ενδυνάμωση της διαδικασίας ενοποίησης με την εναρμόνιση των εθνικών πολιτικών στα πεδία της δημοσιονομικής πολικής και των πολιτικών επαύξησης της ανταγωνιστικότητας, ως απαραίτητων συμπληρωμάτων της κοινής νομισματικής πολιτικής.

Η νέα αρχιτεκτονική ωφελεί την Ελλάδα αφού επιβάλλει μακροπρόθεσμη πειθαρχία χωρίς βραχυχρόνιους περιορισμούς σε σχέση με τους ήδη υπάρχοντες.

Η Ελλάδα χάνει μια δεκαετία ανάπτυξης λόγω της δικής της κρίσης και βρίσκεται στο ξεκίνημα αναδιάρθρωσης της οικονομίας καθώς και αλλαγής κουλτούρας, σημείωσε. Οι κίνδυνοι για την Ελλάδα είναι μεγάλοι αλλά ελέγξιμοι, ενώ η κατανομή του εισοδήματος θα αποτελέσει σημείο αιχμής τα επόμενα χρόνια.

Τελευταία τροποποίηση στις 08:10 - 18 Φεβ 2011
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.