ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Δημοσιονομική αισιοδοξία για το νέο πρόγραμμα ...

*Tο κείμενο αυτό δημοσιεύεται ως guest.

Η Γαλλία παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα το νέο πρόγραμμα σύγκλισης  το οποίο και πρόκειται να συζητηθεί αύριο από την κάτω βουλή του κοινοβουλίου. Αν και σχετικά λιγότερο αυστηρό από το αντίστοιχο της περυσινής χρονιάς, ένας αυξανόμενος αριθμός βουλευτών του Σοσιαλιστικού κόμματος έχει εκφράσει ανησυχία για την αυστηρότητα του πλάνου αναφορικά με τις δαπάνες. Το Ακροδεξιό κομμάτι καθώς και μέρος των Πράσινων θα ψηφίσουν κατά,  ενώ ένα άλλος μέρος των Πρασίνων στην καλύτερη περίπτωση θα απέχει. Η κυβέρνηση ίσως να χρειαστεί να βασιστεί στην αντιπολίτευση για την ψήφιση του προγράμματος προκειμένου να είναι σε θέση να το παρουσιάσει στην ΕΕ στις 7 Μαϊου.

Το νέο πρόγραμμα δε διαφέρει και πολύ από το προηγούμενο όσον αφορά το έλλειμμα και την ανάπτυξη. Η προς τα πάνω αναθέωρηση της ανάπτυξης για το 2014 ήταν περισσότερο συμβολική, από 0,9% σε 1%, σε συμφωνία με το ΔΝΤ, ΟΑΣΑ και τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.  Αυτό επιτρέπει στον κύριο Βαλς να μπορεί να υποστηρίζει ότι τα πράγματα οδεύουν προς τη σωστή κατεύθυνση και, αν όχι τίποτα περισσότερο, με γρηγορότερους ρυθμούς. Ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2015 παρέμεινε αμετάβλητος στα 1,7% , στόχος αρκετά ρεαλιστικός κατά την άποψή μας δεδομένης της βελτίωσης της παγκόσμιας ανάπτυξης.

Το ανεξάρτητο Υψηλό Συμβούλιο για τα Δημόσια Οικονομικά της Γαλλίας συμφώνησε, αν και σημείωσε ότι η ανάκαμψη για το 2015 βασίστηκε σε μία σειρά από αισιόδοξες υποθέσεις σχετικά με την ταχύτητα της αύξησης της εμπιστοσύνης και το μέγεθος των επιπτώσεων της νέας οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης από την πλευρά της προσφοράς. Το πρόγραμμα σταθεροποίησης της χώρας υποθέτει ένα ρυθμό ανάπτυξης κατά μέσο όρο 2,25% τα επόμενα χρόνια, αντιστρέφοντας εν μέρει την περυσινή πτώση στα 2% από 2,5%. Παρόλο που η Γαλλία διατηρεί ένα μεγάλο παραγωγικό κενό (3,8 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ για το 2014 σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ) το παραπάνω σενάριο είναι κατά τη γνώμη μας αρκετό αισιόδοξο.

Η κυβέρνηση της Γαλλίας προσπαθεί να βρει τη σωστή πολιτική ώστε να μπορέσει συγχρόνως να περικόψει τους φόρους βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα της χώρας και να μειώσει το έλλειμμα. Το μείγμα αυτό πολιτικής θα πρέπει επίσης να είναι αρεστό στην ευρύτερη κοινή γνώμη και το Σοσιαλιστικό Κόμμα, κάτι το οποίο δεν ξέρουμε κατά πόσο θα μπορούσε να γίνει στην πράξη. Χωρίς αμφιβολία, η πολιτική της Γαλλίας είναι προς τη σωστή κατεύθυνση ακόμα και αν δεν ακολουθεί την ταχύτητα που θα επιθυμούσαν οι Βρυξέλλες.

Οι κίνδυνοι για το έλλειμμα παραμένουν  τόσο για φέτος όσο και για του χρόνου. Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει ένα «μίνι προϋπολογισμό» πριν από τις κοινοβουλευτικές θερινές διακοπές (μέσα Ιουλίου) το οποίο θα περιλαμβάνει επίσης και περικοπές δαπανών 4δις ευρώ (περίπου 0,2% του ΑΕΠ). Καθώς η τελευταία πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το έλλειμμα της Γαλλίας ήταν στα 4% του ΑΕΠ, αυτά τα διαρθρωτικά μέτρα θα πρέπει να είναι αρκετά.

Ο Βαλς έθεσε το λεγόμενο «Σύμφωνο Ευθύνης» της Γαλλίας για τόνωση της ανταγωνιστικότητας και μείωση των κόστων απασχόλησης (προβλέπεται μέιωση 10δις ευρώ για τις δαπάνες κοινωνικής ασφάλισης από τους εργοδότες) όταν παρουσίασε τις νέες του πολιτικές στην εθνοσυνέλευση.  Παράλληλα, όπως υποσχέθηκε ο Πρόεδρος Ολάντ μετά τον καταστροφικό πρώτο γύρο των πρόσφατων δημοτικών εκλογών, θα υπάρξει και ένα «Σύμφωνο Αλληλεγγύης» για την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των χαμηλόμισθων.

Η Βουλή έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης με αρκετή ευκολία στην κυβέρνηση του Βαλς το οποίο θεωρήθηκε και σιωπηρή αποδοχή του Συμφώνου Ευθύνης. Τα δύο Σύμφωνα θα στοιχήσουν στο Γαλλικό κράτος 5δις ευρώ και 3,5δις ευρώ αντίστοιχα, μόνο για το 2015, το οποίο αντιστοιχεί συνολικά σε 0,4% του ΑΕΠ. Πώς θα χρηματοδοτηθεί αυτό το πόσο δεν έχει γίνει ακόμα ξεκάθαρο.

Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει και άλλες μεταρρυθμίσεις μεταξύ άλλων και μία σταδιακή μείωση στους εταιρικούς φόρους (από 38% που είναι τώρα για τις μεγάλες εταιρίες). Άλλες αλλαγές είναι στο πρόγραμμα στοχεύοντας στη μείωση της γραφειοκρατίας και στη βελτίωση της στέγης και της εκπαίδευσης, τα οποία μπορούν να έχουν θετικές οικονομικές επιπτώσεις βραχυπρόθεσμα. Από την άλλη πλευρά, άλλα μέτρα δε θα εφαρμοστούν πριν την αποχώρηση του Ολάντ ακόμα και αν αυτά έχουν προηγουμένως  εγκριθεί από τη Βουλή (το οποίο δεν είναι σε καμία περίπτωση δεδομένο). Για παράδειγμα, η προγραμματισμένη αναδιοργάνωση των γαλλικών τοπικών αρχών δε θα τεθεί σε εφαρμογή πριν το τέλος της τρέχουσας βουλής ενώ το πρόγραμμα Καθαρής Ενέργειας θα εμπεριέχει στόχους μόνο για το 2025 και το 2030.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.