ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΙΟΒΕ: Βελτιώνεται το οικονομικό κλίμα-Στο ναδίρ η εμπιστοσύνη των καταναλωτών

15:10 - 01 Οκτ 2015 | Αναλύσεις
ΙΟΒΕ: Βελτιώνεται το οικονομικό κλίμα-Στο ναδίρ η εμπιστοσύνη των καταναλωτών
Ανοδική πορεία σημείωσε τον Σεπτέμβριο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίµατος στην Ελλάδα σε σχέση µε το προηγούμενο δίµηνο, κινούμενος στις 83,1 μονάδες (από 81,3 τον Ιούλιο και 75,2 τον Αύγουστο), στη δεύτερη χαμηλότερη επίδοσή του από τον Νοέµβριο του 2012.

Σύμφωνα με έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, η έντονη διαταραχή που προκάλεσε στην οικονοµία η ακραία αβεβαιότητα και η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων οδήγησε σε σφοδρή επιδείνωση των επιχειρηματικών προσδοκιών και της καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Ιούλιο και το Αύγουστο.

Ωστόσο στη μέτρηση του Σεπτεμβρίου, οι επιχειρηματικές προσδοκίες φαίνεται να διορθώνουν σχετικά την τάση τους.

Αντίθετα όµως, η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχωρεί εκ νέου, στη χαμηλότερη επίδοση της τελευταίας τριετίας.

Όπως επισημαίνει το ΙΟΒΕ, η συλλογή του μεγαλύτερου µέρους του δείγματος για την έρευνα, τόσο των επιχειρήσεων όσο και των καταναλωτών, έγινε πριν τη διεξαγωγή των εκλογών, οπότε η πορεία του δείκτη σε μεγάλο βαθµό αντανακλά την προεκλογική περίοδο, που χαρακτηρίζεται γενικά ως περίοδος αναµονής, για τις επιχειρήσεις τουλάχιστον.

Από την άλλη πλευρά τα μέτρα που περιέχονται στο νέο µνηµόνιο και πλήττουν τη μεγάλη πλειονότητα των καταναλωτών, ενισχύουν την απαισιοδοξία τους, τόσο για τα προσωπικά οικονοµικά τους, όσο και την οικονοµία της χώρας.

Αναλυτικότερα:

στη βιομηχανία, οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς µήνες που βελτιώνονται αισθητά, το ισοζύγιο µε τις εκτιµήσεις για τα αποθέµατα παραµένει σχεδόν στα ίδια, υψηλά για την εποχή επίπεδα και οι ήδη έντονα αρνητικές εκτιµήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση επιδεινώνονται ελαφρά.

στις υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιµήσεις για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι αντίστοιχες προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσµη εξέλιξή της βελτιώνονται, ενώ διορθώνονται σχετικά και οι εκτιµήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων

στο λιανικό εµπόριο, οι εκτιµήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις επιδεινώνονται, τάση που αντισταθµίζεται από τη βελτίωση στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσµη εξέλιξή τους, αλλά και την αποκλιµάκωση στα αποθέµατα.

στις κατασκευές καταγράφονται λιγότερο δυσµενείς προβλέψεις για την απασχόληση του τοµέα, ενώ στις προβλέψεις για τις προγραµµατισµένες εργασίες των επιχειρήσεων, η ανάκαµψη είναι οριακή

στην καταναλωτική εµπιστοσύνη επιδεινώνονται σηµαντικά όλοι οι βασικοί δείκτες: οι προβλέψεις για την οικονοµική κατάσταση του νοικοκυριού, εκείνες για την οικονοµική κατάσταση της χώρας το επόµενο 12µηνο, οι προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας, αλλά και η πρόθεση για αποταµίευση.

Βελτίωση στο οικονοµικό κλίµα σε ΕΕ και Ευρωζώνη

Το οικονοµικό κλίµα τον Σεπτέµβριο βελτιώνεται ελαφρά σε σχέση µε τον Ιούλιο, τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ευρωζώνη, µε το σχετικό δείκτη να διαµορφώνεται κατά 1 µονάδα υψηλότερα στην πρώτη περίπτωση και κατά 1,6 µονάδες στη δεύτερη (στις 107,6 και τις 105,6 µονάδες αντίστοιχα), πάνω από τα επίπεδα του µακροχρόνιου µέσου όρου του.

Αναλυτικότερα στην Ευρωζώνη, η µικρή βελτίωση του δείκτη είναι αποτέλεσµα της θετικής µεταβολής των επιχειρηµατικών προσδοκιών σχεδόν σε όλους τους τοµείς: στις υπηρεσίες (+3,5) και το λιανικό εµπόριο (+3) περισσότερο, αλλά και οριακά στη βιοµηχανία (+0,7) και τις κατασκευές (+0,5).

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη δεν μεταβάλλεται τον Σεπτέµβριο σε σύγκριση µε τον Ιούλιο στην Ευρωζώνη, ενώ σε επίπεδο χωρών, οι συνολικές προσδοκίες βελτιώνονται σε όλες τις μεγάλες χώρες, ήτοι στην Γερµανία (+1,7), την Γαλλία (+1,6), την Ολλανδία (+0,9), την Ισπανία (+0,8) και την Ιταλία (+2,8).

Στην ΕΕ, το οικονοµικό κλίµα μεταβάλλεται θετικά και λιγότερο έντονα σε σχέση µε την Ευρωζώνη, αφού οι προσδοκίες στο Ην. Βασίλειο (-2,2) εξασθενούν και στην Πολωνία παραµένουν αµετάβλητες.

Σε επίπεδο τοµέων, το κλίµα ακολουθεί την τάση της Ευρωζώνης στις υπηρεσίες και το λιανικό εµπόριο, ενώ αντίθετα στις κατασκευές οι προσδοκίες υποχωρούν και στη βιομηχανία δεν μεταβάλλονται, µε την καταναλωτική εμπιστοσύνη να εξασθενεί.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.