ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Επωνυμίες προϊόντων στο επίκεντρο της υλοποίησης της συμφωνίας με ΠΓΔΜ

20:12 - 17 Ιουν 2018 | Επιχειρήσεις
Επωνυμίες προϊόντων στο επίκεντρο της υλοποίησης της συμφωνίας με ΠΓΔΜ
Το θέμα των επωνυμιών προϊόντων με χρήση του όρου Μακεδονία αναμένεται να εξελιχθεί σε ένα από τα πλέον δύσκολα της υλοποίησης της συμφωνία μεταξύ της ΠΓΔΜ και της Ελλάδας. Ήδη ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς έδωσε το σχετικό στίγμα.

«Υπάρχει το όνομα, των brand names των ονομάτων των επιχειρήσεων. Κάναμε μια μελέτη με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, που δεν χαρακτηρίζεται ως κοντά σε εμάς και βρέθηκαν πόσες εταιρείες; 3.400. Και πώς θα λυθεί το πρόβλημα των εταιρειών αυτών, για την ονομασία; Από ένα χρόνο διαπραγμάτευσης για την κάθε μία;

Αποφασίσαμε, μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ο.Η.Ε. όπως και στις άλλες υποθέσεις άλλων κρατών, γιατί αυτό είναι το Διεθνές Δίκαιο -εκτός όπως είπα, αν δεν το θέλετε, πείτε το!» τόνισε.

Πάντως και παράγοντες του επιχειρηματικού κόσμου της Β. Ελλάδας τονίζουν με παρεμβάσεις του εδώ και μέρες ότι το όλο θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τα δέουσα προσοχή. Σημειώνεται ότι στελέχη από το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, αναφέρουν ότι μέσα από τη διαδικασία διαπραγμάτευσης με την ΠΓΔΜ για τν ένταξή της στους ευρωπαϊκούς θεσμούς θα καταστεί πιο εύκολη η διαδικασία διασφάλισης των ΠΓΕ και ΠΟΠ προϊόντων που άλλωστε μόνο εντός ΕΕ ή με ειδικές συμφωνίες με τρίτα κράτη προστατεύονται.

Αξίζει να αναφερθεί ότι από τον περασμένο Ιανουάριο (24/1) σε δημοσίευμά του το Reporter.gr είχε επισημάνει το όλο ζήτημα. Όπως μετέφεραν στο Reporter.gr παραγωγικοί φορείς της Μακεδονίας, σε πολλές περιπτώσεις, προϊόντα από τα Σκόπια παρουσιάζονται ως Μακεδονικά, χρησιμοποιώντας σήματα που παραπέμπουν στο ιστορικό παρελθόν του Ελληνικού βορρά. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να αξιοποιήσουν ένα ισχυρό brand όπως αυτό της Μακεδονίας. Ουσιαστικά αξιοποιούν τη φήμη που έχει το κρασί, οι ελιές ή ο χαλβάς στο εξωτερικό και να πλασαριστούν ως μακεδονικά.

Πρόκειται δηλαδή για μια άλλη εκδοχή της σύγκρουσης ΦΑΓΕ – Cobani με αιχμή το γιαούρτι, όπου το greek yogurt ή το greek style yogurt έγινε αντικείμενο μεγάλης δικαστικής διαμάχης στις ΗΠΑ με τελικό νικητή την Ελληνική γαλακτοβιομηχανία. Σε πολλές περιπτώσεις, δε, καταγράφονται διαμαρτυρίες στις Ελληνικές προξενικές και στις τοπικές αρχές από Έλληνες παραγωγούς όπου γίνεται λόγος για παραβιάσεις της Ενδιάμεσης Συμφωνίας λόγω της χρήσης του ονόματος «Μακεδονία». Συχνά αυτές έχουν αποτέλεσμα, αλλά δεν αρκούν, καθώς απαιτείται συνεχής επαγρύπνηση. Ωστόσο η πιο αποτελεσματική λύση σύμφωνα με τους παραγωγούς είναι η δικαστική, αν και κοστίζει.

Πέρα από τις υποθέσεις αυτές υπάρχει και μια άλλη, δεύτερη διάσταση της εκκρεμούσας υπόθεσης, με το όνομα και της χρήσης των παραγώγων του. Έχει να κάνει με το ότι σε επικοινωνιακό επίπεδο η ΠΓΔΜ έχει κερδίσει σε επίπεδο καθημερινότητας τη χρήση του ονόματος της Μακεδονίας, καθώς ήδη 130 χώρες την έχουν αναγνωρίσει.

«Σε πολλές περιοχές της Αυστραλίας, του Καναδά ή αλλού δεχόμαστε παράπονα από τους διακινητές μας για τη χρήση από εμάς του όρου Μακεδονία ή Μακεδονικός. Μας παροτρύνουν να χρησιμοποιήσουμε τον όρο Ελληνικός  αντικαθιστώντας τις τοπικές ενδείξεις καθώς οι πελάτες τους όταν βλέπουν το όνομα Μακεδονία θεωρούν ότι είναι προϊόντα Σκοπίων». Αυτό ανέφερε στο Reporter.gr κορυφαίος οινοποιός της Δ. Μακεδονίας, όπου παράγονται κρασιά ΠΓΕ, μεταφέροντας την εμπειρία του.

Είναι προφανές ότι η εμπορική διάσταση του προβλήματος με το όνομα είναι εξίσου σημαντική καθώς πολλά ελληνικά προϊόντα, όπως ο χαλβάς, το κρασί, η φέτα, το κασέρι έχουν ενδείξεις, κατοχυρωμένα με κανονισμούς της ΕΕ (π.χ. τα ΠΓΕ κρασιά) και ονόματα που παραπέμπουν στη Μακεδονία.  Μέχρι να λυθεί το θέμα όμως η μάχη στο ράφι είναι διπλή και αδυσώπητη.

Γιώργος Αλεξάκης

 
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.