ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Παροδικό και πρόσκαιρο το θετικό κλίμα στα ομόλογα λέει η Πήγασος

11:35 - 14 Απρ 2010 | Αναλύσεις
Παροδικό και πρόσκαιρο αποδείχτηκε το θετικό κλίμα που ακολούθησε την απόφαση της έκτακτης τηλεδιάσκεψης του Eurogroup αναφορικά με τη συγκεκριμενοποίηση των τεχνικών όρων του μηχανισμού στήριξης της Ελλάδας, αναφέρει η Πήγασος ΑΧΕΠΕΥ στην ημερήσια ανάλυσή της.

Το κόστος ασφάλισης έναντι αθέτησης πληρωμών σημείωσε άνοδο, ενώ ανάλογη κίνηση ακολούθησε το υπερτίμημα που απαιτούν οι επενδυτές για τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων έναντι των γερμανικών. To 10ετές CDS έκλεισε στις 338,9, μ.β., με άνοδο 13,9 μ.β., ενώ το περιθώριο απόδοσης του 10ετούς ομολόγου αναφοράς κατέγραψε άνοδο 17,0 μ.β. στις 366,5 μ.β.. Οι αποδόσεις στο φάσμα 3-10 της καμπύλης των επιτοκίων σημείωσαν άνοδο για να διαμορφωθούν μεταξύ 6,46% για 3ετή και 6,74% για τα 10ετή. Η αποκλιμάκωση των επιτοκίων των εντόκων συνεχίστηκε με την απόδοση του ετήσιου ΕΓΕΔ λήξης 2011 να  πέφτει στο 4,59% (-44 μ.β.), το οποίο κατά την προηγούμενη «μαύρη Πέμπτη» προσέγγιζε το 7,31%. Ο τζίρος για μια ακόμη φορά ήταν αναιμικός, διαμορφούμενος κάτω από τα 800 εκ ευρώ.

Το οριστικοποιημένο σχέδιο στήριξης φαίνεται να μην πείθει, καθώς εμφανίζει ακόμη «γκρίζες ζώνες» σε ότι αφορά τη διαδικασία ενεργοποίησής του («πότε» και «πώς»). Επιπλέον, οι σφοδρές αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν στο εσωτερικό της Γερμανίας αλλά και οι διάφορες δηλώσεις γερμανών αξιωματούχων που έσπευσαν να υποτιμήσουν την ισχύ της απόφασης και να εκφράσουν την διστακτικότητά τους επανέφεραν τις ανησυχίες για το κατά πόσο το δίχτυ ασφαλείας δύναται να εφαρμοστεί εφόσον χρειαστεί. Τέλος, οι οικονομικοί όροι, όπως αυτοί παρουσιάσθηκαν, καταδεικνύουν ότι η χρηματοδότηση από την ευρωζώνη για διάρκεια μεγαλύτερη της τριετίας μπορεί να αποβεί απαγορευτική, καθώς τα επιτόκια δανεισμού άνω των 3 ετών ενδέχεται να πλησιάζουν ή και να ξεπερνούν τα αντίστοιχα της αγοράς. Αλλά και το πολύ ελκυστικό επιτόκιο 5% της 3ετίας παραμένει υψηλό σε σχέση με το επιθυμητό επίπεδο για την σταθεροποίηση του αριθμοδείκτη χρέος προς ΑΕΠ, δεδομένων των ιδιαίτερα αδύναμων και αρνητικών προοπτικών ανάπτυξης.

Πέρα από τους προαναφερθέντες λόγους, το κλειδί στη αναβίωση των πιέσεων βρίσκεται στο γεγονός ότι μολονότι διαφαίνεται πως απετράπη ο άμεσος κίνδυνος, ωστόσο δεν μεταβλήθηκε η ανησυχητική μακροπρόθεσμη εικόνα. Είναι δεδομένο ότι η ύπαρξη ενός πακέτου διάσωσης, με τις όποιες ατέλειες και ασάφειες αυτό ενδεχομένως έχει, απομάκρυνε το ρίσκο άμεσης χρεοκοπίας και εξάλειψε το βραχυπρόθεσμο ρίσκο ρευστότητας. Ωστόσο, δεν προσφέρει καμιά λύση στα σοβαρότερα προβλήματα της Ελλάδας που αφορούν τόσο τα φτωχά και επιδεινούμενα μακροοικονομικά μεγέθη της χώρας όσο και τη μακροπρόθεσμη φερεγγυότητα, καθώς και την ικανότητά της να τιθασέψει το διογκούμενο δημόσιο χρέος. Δεν δίνει επίσης καμιά απάντηση στο «πώς» θα αντιμετωπίσει η Ελλάδα τις αυξημένες δανειακές ανάγκες (εκ των οποίων 87 δις ευρώ αφορούν αναχρηματοδότηση) των επόμενων ετών, καθώς καλείται να αντλήσει από την αγορά γύρο στα 108 δις ευρώ την περίοδο 2011-14.

Αρνητική επίδραση προς το κλείσιμο της ημέρα έπαιξε και η φημολογία περί επικειμένης υποβάθμισης της χώρας από τον οίκο αξιολόγησης S&P.

Ούτε η επιτυχημένη, τόσο σε ό,τι αφορά τόσο τα επιτόκια (4,85% και 4,55%) όσο και το ενδιαφέρον που προσέλκυσε (κοντά στις 7 φορές υπερκάλυψη), και πολύ-αναμενόμενη δημοπρασία εντόκων, δεν κατάφερε να αλλάξει το κλίμα. Οι επενδυτές δυσπιστούν και διστάζουν να δανείσουν την Ελλάδα εκτός και αν ανταμειφτούν πολύ ικανοποιητικά, γεγονός που μεταφράζεται σε διευρυμένα «περιθώρια απόδοσης» και «απαγορευτικά» επιτόκια  δανεισμού. Είναι οι ίδιοι που κάποτε «απαιτούσαν» απίστευτα χαμηλά spread για τα δεδομένα της χώρας, τα οποία τότε δεν ξεπερνούσαν τις 30 μ.β.. 

Επόμενο «μεγάλο στοίχημα» είναι η επερχόμενη νέα έκδοση ομολόγων του Δημοσίου, η οποία σε μεγάλο βαθμό θα αποτελέσει και το «κλειδί» για την ενεργοποίηση (ή μη) του μηχανισμού στήριξης Ε.Ε./ΔΝΤ.

Τελικά, μόνη η πιστή και αποτελεσματική εφαρμογή της δημοσιονομικής προσαρμογής και εξυγίανσης, αλλά και η προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα καταφέρει, όπως και στην περίπτωση της Ιρλανδίας, να επαναφέρει την ηρεμία και να συνδράμει στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας και της εμπιστοσύνης των επενδυτών. Αυτή η διαδικασία θα είναι επίπονη, δύσκολη και, προπάντων, προϋποθέτει χρόνο. Αποτελεί όμως το μοναδικό τρόπο αποκλιμάκωσης των πιέσεων και επαναφοράς του spread και των επιτοκίων δανεισμού σε πιο λογικά επίπεδα.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.