ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

PwC: Ελλιπή ως...ανύπαρκτα τα business plan των οικογενειακών επιχειρήσεων

10:02 - 22 Νοε 2007 | Αναλύσεις
Η οικογενειοκρατία στην Ελλάδα φαίνεται πως δεν είναι αρκετή για να βοηθήσει την εξέλιξη των οικογενειακών επιχειρήσεων, σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα της PriceWaterhouseCoopers για τις οικογενειακές επιχειρήσεις 2007/2008, αφού στην Ελλάδα μόνο το 25% των επιχειρήσεων αυτών σχεδιάζει να παραδώσει στην επόμενη γενιά, ενώ το 50% αναμένει να πουλήσει σε επενδυτή private equity. Επιπλέον, πολλές από τις εταιρείες που έχουν καταρτίσει σχέδιο διαδοχής, δεν έχουν υπολογίσει μερικές από τις πιο σημαντικές λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, μόνο το 48% έχουν όντως επιλέξει διάδοχο.

Αντιθέτως, σε παγκόσμιο επίπεδο, το 25% των οικογενειακών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα αναμένεται να αλλάξουν ιδιοκτησιακό καθεστώς μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, ενώ το 51% αναμένεται να παραμείνουν στην ιδιοκτησία της ίδιας οικογένειας.

Η έρευνα επισημαίνει επίσης ότι σχεδόν οι μισές οικογενειακές επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο δεν έχουν ένα σχέδιο που να περιγράφει το ιδιοκτησιακό καθεστώς τους στο μέλλον, ενώ αποκαλύπτει επίσης ότι το ποσοστό αυτό φθάνει και το 56%, όσον αφορά εταιρείες με κύκλο εργασιών μικρότερο των 50 εκ. ευρώ κατ' έτος, και το 60% όσον αναφορά εταιρείες που ιδρύθηκαν κατά τα τελευταία 20 χρόνια.

Ο κ. Μάριος Γεωργίου, Partner της PwC, υπεύθυνος για τη συγκεκριμένη έρευνα στην Ελλάδα, δήλωσε: “Η παράδοση μιας οικογενειακής επιχείρησης στα χέρια της επόμενης γενιάς αποτελεί διαδικασία δύσκολη και πολύπλοκη. Πολλές επιχειρήσεις κλείνουν λόγω έλλειψης πλάνου διαδοχής, γεγονός που αποτελεί κρίσιμη παράλειψη, ιδίως αν λάβουμε υπόψη ότι το κτίσιμο μιας νέας διοίκησης απαιτεί από 3 έως 5 χρόνια. Επίσης, η αβεβαιότητα για το μέλλον μπορεί να επιδράσει αρνητικά στην καθαρή θέση μιας εταιρείας, ή ακόμη χειρότερα, να θέσει σε κίνδυνο την ίδια της την επιβίωση.”

Ένα εντυπωσιακά υψηλό ποσοστό ιδιοκτητών οικογενειακών επιχειρήσεων δεν έχουν καταφέρει ακόμη να μετρήσουν την πιθανή φορολογική τους επιβάρυνση. Το 56% των ερωτηθέντων με τοπική δραστηριότητα δηλώνουν ότι δεν έχουν αποτιμήσει τις επιχειρήσεις τους, και το 84% αυτών που έχουν διεθνή παρουσία δεν έχουν αποτιμήσει τις εταιρείες τους κατά τους τελευταίους 12 μήνες.

Ενώ πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις δεν έχουν αναπτύξει σχέδιο διαδοχής, ούτε έχουν ορίσει κάποιον ο οποίος θα αναλάβει τα ηνία όταν ο επικεφαλής τους αποσυρθεί, πιθανόν να είναι καλύτερα προετοιμασμένες για άλλες, λιγότερο αναμενόμενες καταστάσεις. Το 67% δηλώνει ότι έχει μεριμνήσει για την αντιμετώπιση τόσο επιχειρηματικών όσο και οικογενειακών ζητημάτων, σε περίπτωση αδυναμίας ή θανάτου ενός βασικού διαχειριστή ή μετόχου.

Προοπτικές

Το 75% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι η ζήτηση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους έχει παρουσιάσει αύξηση κατά τους τελευταίους 12 μήνες. Πολλοί, ωστόσο, είναι επιφυλακτικοί όσον αφορά στη γρήγορη ανάπτυξη. Μόνο οι μισοί αύξησαν τις επενδύσεις τους κατά τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το 41% διατήρησαν το ίδιο επίπεδο επενδύσεων.

Οι ιδιοκτήτες των οικογενειακών επιχειρήσεων έχουν μεγάλη αυτοπεποίθηση. Σε παγκόσμιο επίπεδο, σε ποσοστό 58% είναι πεπεισμένοι ότι οι αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται θα πάνε καλύτερα την ερχόμενη χρονιά. Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι παρόμοιο (56%), υπάρχει όμως και απαισιοδοξία, καθώς ένα 26% περιμένει ότι η αγορά θα χειροτερέψει. Τα στελέχη στις αναδυόμενες οικονομίες είναι ιδιαίτερα θετικά, καθώς κατά 84% προεξοφλούν αύξηση της αξίας των παραγγελιών που δέχονται στους επόμενους 12 μήνες, έναντι ποσοστού 70% σε παγκόσμιο επίπεδο και 66% στην Ελλάδα.

“Οι οικογενειακές επιχειρήσεις διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην παγκόσμια οικονομία. Ένα μέτρο της σημασίας τους είναι η οικονομική ισχύς τους. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις παράγουν μεταξύ 35% και 65% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) των χωρών μελών της ΕΕ, περίπου 40-45% του ΑΕΠ της Βορείου Αμερικής, μεταξύ 50% και 70% του ΑΕΠ της Λατινικής Αμερικής, και μεταξύ 65% και 82% του ΑΕΠ της Ασίας3“υπογράμμισε ο κ. Γεωργίου.

Οι περισσότεροι ερωτηθέντες αισθάνονται ότι οι εταιρείες τους μπορούν να επωφεληθούν από τις νέες ευκαιρίες και δηλώνουν ότι είναι “σχετικά” ή “πολύ ανταγωνιστικές”, αναφέροντας ως βασικά τους πλεονεκτήματα το "σχεδιασμό ή την ποιότητα του προϊόντος" και την "εμπιστοσύνη των πελατών τους". Είναι όμως ανησυχητικό το γεγονός ότι το 25% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι δεν διαθέτει επιχειρηματικό σχέδιο. Σύμφωνα με τον κ. Γεωργίου, “αυτή η έλλειψη σχεδιασμού αποτελεί αδυναμία, η οποία θα μπορούσε τελικώς να περιορίσει τις φιλοδοξίες των οικογενειακών επιχειρήσεων. Ένα σωστά καταρτισμένο επιχειρηματικό σχέδιο συμβάλλει στην ανάπτυξη μιας εύρωστης εμπορικής στρατηγικ

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.