ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πως θα σπάσει το Ταμείο Παρακαταθηκών στα δύο – Οι αλλαγές σε ΔΕΚΟ, ΟΔΔΗΧ

02:23 - 25 Μαρ 2011
Αλεξάνδρα Τόμπρα

Γράφει η Αλεξάνδρα Τόμπρα

Το πρώτο βήμα για τις ανακατατάξεις στον τραπεζικό κλάδο αποτελεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για το «σπάσιμο» του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Εξίσου σημαντικές θεωρούνται οι αλλαγές για την ενίσχυση του ΟΔΔΗΧ προκειμένου να έχει τη δυνατότητα παρέμβασης στη δευτερογενή αγορά ομολόγων του Δημοσίου με αγορές και πωλήσεις τίτλων στο πλαίσιο εξομάλυνση της αγοράς.
Πρόκειται συγκεκριμένα για ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «Αναμόρφωση πλαισίου λειτουργίας Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και άλλες διατάξεις» με το οποίο η κυβέρνηση προχωρά στον διαχωρισμό των εμπορικών δραστηριοτήτων του Ταμείου απο εκείνες που ανάγονται στο καθεστώς δημόσιου νομικού προνομίου (παρακαταθήκες, υποχρεωτικές καταθέσεις κλπ.) ανοίγοντας το δρόμος για την πώληση ή τη συγχώνευση του Ταμείου με άλλες τράπεζες.

Με το ίδιο νομοσχέδιο εξάλλου επιχειρούνται σημαντικές αλλαγές στην αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του ΟΔΔΗΧ αλλά και των ΔΕΚΟ, οι οποίες προβλέπεται να «λειτουργούν» με επταμελή συμβούλια στο πλαίσιο αυτοπεριορισμού των δαπανών τους, ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς τους και βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών τους. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τη Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας στο πλαίσιο υλοποίησης των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και των εθνικών κληροδοτημάτων. Το προσχέδιο αναρτήθηκε χθες για διαβούλευση μέχρι και την Τρίτη 29 Μαρτίου 2011στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.opengov.gr/minfin/?p=869, με τις βασικότερες διατάξεις του να έχουν ως εξής:

 

Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων

 

Προβλέπεται η αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με στόχο να εναρμονισθούν οι διατάξεις που διέπουν το Ταμείο με το κοινοτικό δίκαιο. Συγκεκριμένα, απαγορεύεται η επιδότηση των υπηρεσιών που παρέχει το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στην ελεύθερη αγορά (λ.χ. παροχή δανείων σε ιδιώτες, αποδοχή καταθέσεων κ.λπ.) από δραστηριότητες που ανάγονται στην δεσμευμένη λειτουργία του υπό καθεστώς δημόσιου νομικού προνομίου (παρακαταθήκες, υποχρεωτικές καταθέσεις κλπ.). Η ρύθμιση που εισάγει το νομοσχέδιο προβλέπει τον λειτουργικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Ταμείου ως εξής:

- Συστήνεται εσωτερικός κλάδος του Ταμείου Παρακαταθηκών για τις εμπορικές δραστηριότητες.

- Η παροχή δανείων προς φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης παραμένει λειτουργικά στον δεσμευμένο τομέα, δεδομένου του έντονα κοινωφελούς, αναπτυξιακού και περιφερειακού τους χαρακτήρα

- Ο κλάδος εμπορικών δραστηριοτήτων αποκτά λογιστική αυτοτέλεια, δεδομένου ότι εισάγεται διακριτή λογιστική παρακολούθηση.

- Εισάγεται η αρχή ότι οι λογαριασμοί τόσο του δεσμευμένου τομέα, όσο και του κλάδου εμπορικών δραστηριοτήτων θα πρέπει να ακολουθούν τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης.

Με τον τρόπο αυτό, όπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών:

- Δεν θίγεται η ενότητα της νομικής προσωπικότητας του Ταμείου, το οποίο παραμένει ενιαίο και περιλαμβάνει τόσο τον δεσμευμένο τομέα, όσο και τον κλάδο εμπορικών δραστηριοτήτων.

- Η απόσχιση του κλάδου εμπορικών δραστηριοτήτων δεν θεωρείται αναγκαία. Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία στο μέλλον προβλέπεται η δυνατότητα απόσχισης και εισφοράς σε υφιστάμενη ή νεοϊδρυόμενη εταιρεία του Ταμείου.

- Εενισχύεται η διαφάνεια στη δράση του Ταμείου με την πρόβλεψη εξουσιοδοτικής βάσης για την έκδοση κανονισμού λειτουργίας και δράσης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται μεγαλύτερος βαθμός προβλεψιμότητας και ανιχνευσιμότητας στην εσωτερική και εξωτερική δράση του.

 

ΟΔΔΗΧ

 

Με το δεύτερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου επιχειρείται ο εκσυγχρονισμός του ΟΔΔΗΧ ως εξής:

- Ως γενική αρχή προτείνεται να συγκεντρωθούν στον ΟΔΔΗΧ όλες οι αρμοδιότητες σύναψης πράξεων δανεισμού και διαχείρισης χρέους για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου (front office).

- Οι αρμοδιότητες έκδοσης εντολών πληρωμών, λογιστικής απεικόνισης και παροχής επίσημων στοιχείων (back office) παραμένουν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Ειδικότερα, στην αρμοδιότητα του ΟΔΔΗΧ περιέρχονται:

- Η εκτέλεση των πράξεων διαχείρισης διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου. Στους αντισυμβαλλόμενους θα περιλαμβάνονται, πέραν των πιστωτικών ιδρυμάτων, και οι αντίστοιχοι Οργανισμοί Διαχείρισης Χρέους (DMOs) των κρατών της Ευρωζώνης. Η προτεινόμενη τροποποίηση επιτρέπει την ενοποίηση των λειτουργιών front office και δίνει τη δυνατότητα ενιαίας μέτρησης του κινδύνου αντισυμβαλλομένου

- Η σύναψη διαχειριστικών πράξεων επί του συνόλου του χρέους του Δημοσίου. Τυχόν πράξεις διαχείρισης που έχουν ήδη συναφθεί από άλλους φορείς του Δημοσίου και παραμένουν ενεργές (π.χ. επί στρατιωτικών δανείων) θα περιέλθουν στον Οργανισμό.

- Η δυνατότητα παρέμβασης στη δευτερογενή αγορά ομολόγων του Δημοσίου με αγορές και πωλήσεις ομολόγων -εντός προκαθορισμένων ορίων- καθώς και σύναψης πράξεων πώλησης ομολόγων με συμφωνία επαναγοράς (repo) και το αντίστροφο (reverse repo) με τους Διαπραγματευτές του Δημοσίου σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, προκειμένου να επιτυγχάνεται η εξομάλυνση της αγοράς

- Ανάπτυξη συστηματικών σχέσεων με τους επενδυτές, μέσω παραγωγής και δημοσίευσης αναλύσεων σχετικών με την αγορά ομολόγων και το Δημόσιο Χρέος, στην ανάλυση κινδύνων χαρτοφυλακίου χρέους, προκειμένου οι υφιστάμενες παράμετροι ελέγχου κινδύνου του συνολικού χαρτοφυλακίου χρέους όπως η αναλογία κυμαινομένου/σταθερού επιτοκίου κλπ., να εμπλουτιστούν με σενάρια εξέλιξης των παραμέτρων της αγοράς (επιτοκίων-τιμών) και δοκιμές αντοχής, σύμφωνα με τη βέλτιστη κρατούσα πρακτική.

- Δημιουργία κατάλληλης υποδομής ώστε να είναι δυνατός ο προσδιορισμός του κινδύνου των αντισυμβαλλόμενων τραπεζών του Ελληνικού Δημοσίου (περιλαμβανομένων των συναλλαγών παραγώγων, καταθέσεων και λοιπών πράξεων) σε ενιαία βάση, με τη θέσπιση νέων ενοποιημένων ορίων αντισυμβαλλομένων.

- Εσωτερική αναδιάρθρωσή του ΟΔΔΗΧ, στα πρότυπα αντίστοιχων Ευρωπαϊκών Οργανισμών Χρέους και η ενίσχυσή του με πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού μέσω Α.Σ.Ε.Π.

 

ΔΕΚΟ

 

- Μειώνεται ο αριθμός των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου από εννέα σε επτά. Συμμετέχει υποχρεωτικά ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων στο επταμελές πλέον Διοικητικό Συμβούλιο, προκειμένου να μη διαταραχθεί η υπάρχουσα ισορροπία.

- Συστήνεται η Επιτροπή Ελέγχου, η οποία αποτελείται από μη εκτελεστικά μέλη της Διοίκησης που ορίζονται και παύονται με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού που εποπτεύει τη δημόσια επιχείρηση. Η Επιτροπή Ελέγχου έχει, μεταξύ άλλων, την υποχρέωση να παρακολουθεί την ορθή λειτουργία της υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου.

- Κριτήριο της αξιολόγησης των εκτελεστικών μελών από την Επιτροπή Ελέγχου, η οποία υποβάλλεται στους συναρμόδιους Υπουργούς, αποτελεί η υλοποίηση του επιχειρησιακού σχεδίου της δημόσιας επιχείρησης.

- Ο βαθμός αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας και η μέριμνα που λαμβάνεται για τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους της δημόσιας επιχείρησης καθίστανται υποχρεωτικά κεφάλαια του επιχειρησιακού σχεδίου.

- Η υποβολή επιχειρησιακού σχεδίου προς την Διϋπουργική Επιτροπή και τριμηνιαίων στοιχείων δράσεων προς την Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ αποτελούν επιπρόσθετους όρους πρόσληψης προσωπικού.

- Η μισθολογική πολιτική της δημόσιας επιχείρησης συμπεριλαμβάνεται στις θέσεις της διοίκησής της που εγκρίνονται με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής.

- Διευρύνονται τα στοιχεία, τα οποία οφείλουν οι δημόσιες επιχειρήσεις να υποβάλλουν στην Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ (κατ' έτος κατάλογο όλων των στοιχείων της ακίνητης περιουσίας της δημόσιας επιχείρησης και της νομικής και πραγματικής τους κατάστασης, τριμηνιαία έκθεση που θα αφορά σε τυχόν αποκλίσεις από τον ετήσιο προϋπολογισμό ή το επιχειρησιακό σχέδιο, στην αιτιολόγηση και στα μέτρα αντιμετώπισής τους, τυχόν αναθεωρημένος προϋπολογισμός κλ.π).

 

Σ.K.X.

Τελευταία τροποποίηση στις 16:46 - 25 Μαρ 2011
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.