ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Στοπ στα «ψιλά γράμματα» των τιμολογίων του ρεύματος

08:05 - 07 Ιουν 2011
stavroula

Από stavroula

Τέρμα στα «ψιλά γράμματα» των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας επιχειρεί να βάλει η ΡΑΕ, ζητώντας τόσο από τη ΔΕΗ όσο και από τους ανταγωνιστές της, να ενημερώνουν αναλυτικά τους πελάτες τους για τον τρόπο που χρεώνουν.

Τα παραπάνω προβλέπονται στις «Βασικές Αρχές Τιμολόγησης Ηλεκτρικής Ενέργειας» που εξέδωσε χθες η ΡΑΕ, και που αφορούν σε όλες τις κατηγορίες των τιμολογίων (οικιακά, εμπορικά, βιοτεχνικά, βιομηχανικά), προκειμένου ο καταναλωτής να μπορεί αν επιλέξει με διαφάνεια το πρόγραμμα της εταιρείας που τον συμφέρει.

«Για προϊόντα όπου προσφέρονται εκπτώσεις, θα πρέπει να διευκρινίζεται με απόλυτη σαφήνεια το ύψος της έκπτωσης και που εφαρμόζεται αυτή, τα κριτήρια εφαρμογής, η διάρκεια ισχύος, οι όροι ακύρωσης ή άρσής της», αναφέρει χαρακτηριστικά το κείμενο της Αρχής που υπογράφει ο πρόεδρός της Νίκος Βασιλάκος.

Τι λέει για τις εκπτώσεις

Στην ουσία η ΡΑΕ αναφέρεται στα ιδιωτικά οικιακά και εμπορικά πακέτα «αλά κάρτ» που έχουν κυκλοφορήσει τον τελευταίο ενάμισι χρόνο στην αγορά, και που μοιάζουν κατά πολύ με εκείνα της κινητής τηλεφωνίας, καθώς βασίζονται στην αγορά συγκεκριμένης ποσότητας ενέργειας, σε ελκυστική τιμή. Ο πελάτης ανάλογα με το «προφίλ» του και το ρεύμα που καταναλώνει, αγοράζει τις αντίστοιχες κιλοβατώρες σε τιμή χαμηλότερη από εκείνη της ΔΕΗ, σε ποσοστά που φτάνουν, όπως υποστηρίζουν οι εταιρείες μέχρι και το 20%. Αν δεν καταναλώσει όλες τις κιλοβατώρες που αγόρασε, απλώς θα έχει… χάσει. Αν όμως χρειαστεί να καταναλώσει επιπλέον ρεύμα (και σε αυτό ακριβώς το σημείο αναφέρεται η ΡΑΕ), τότε για τις επιπλέον κιλοβατώρες θα τιμολογηθεί με άλλη χρέωση (ευρώ/ KWh), κάτι που οι εταιρείες οφείλουν πάντα να τονίζουν εκ των προτέρων στους υποψηφίους πελάτες τους.

Στο ίδιο πάντα κεφάλαιο, αυτό των εκπτώσεων, η ΡΑΕ, συστήνει στις εταιρείες (ΔΕΗ και ιδιώτες) να επιβραβεύουν με εκπτώσεις τους συνεπείς πελάτες τους. Και αναφέρει ότι όταν ο καταναλωτής πληρώνει συχνά (π.χ. μηνιαία) και εγκαίρως (π.χ. με πάγια εντολή), επειδή ακριβώς ο προμηθευτής δεν επιβαρύνεται με κόστος κάλυψης του χρέους του πελάτη, μπορεί να του μετακυλύει το όφελος αυτό με τη μορφή της έκπτωσης.

Διάρκεια προγραμμάτων

Ειδική μνεία κάνει η ΡΑΕ στο πως τιμολογούν οι εταιρείες που προσφέρουν πακέτα με συγκεκριμένο αριθμό κιλοβατωρών (σαν αυτά της κινητής τηλεφωνίας). Και επισημαίνει ότι η περίοδος τιμολόγησης θα πρέπει να συνδυάζεται με τις περιόδους καταμέτρησης της κατανάλωσης, ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί αν το όριο κατανάλωσης του πακέτου παραβιάζεται ή όχι.

Σήμερα η ΔΕΗ καταμετρά την τελική κατανάλωση των πελατών της ανά 4μηνο, οπότε και τους στέλνει τον εκκαθαριστικό λογαριασμό. Υπάρχουν ωστόσο εταιρείες στην αγορά που διαθέτουν προγράμματα 3μηνης διάρκειας. Σαν αποτέλεσμα, δεν είναι δυνατό να διαπιστωθεί πότε ο πελάτης έχει ξεπεράσει το όριο κατανάλωσης του πακέτου που αγόρασε, μετά από το οποίο χρεώνεται με υψηλότερες τιμές.

Επιπλέον, οι χρεώσεις που προσφέρουν οι προμηθευτές αυτοί με τις αντίστοιχες της ΔΕΗ δεν μπορεί να συγκριθούν εύκολα ώστε να αποφασίσει ο καταναλωτής
ποια είναι η καλύτερη για αυτόν προσφορά. Η ΡΑΕ προτείνει στην ουσία τα πακέτα που προσφέρονται στους οικιακούς πελάτες να μπορούν να εκκαθαρίζονται ανά 4μηνο βάσει πραγματικής καταμέτρησης, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αν δεν αλλάξουν τα προγράμματα που διαθέτουν οι εταιρείες, θα τους απευθύνει σύσταση, και αν δεν συμμορφωθούν ούτε με αυτή, τότε θα τους επιβάλλει ποινές.

Τέλος, η Αρχή επισημαίνει ότι πρέπει να είναι σαφής η χρονική διάρκεια ισχύος των χρεώσεων και η μεθοδολογία αναπροσαρμογής τους, δηλαδή π.χ. να είναι σταθερές για ένα χρόνο. Ειδικά για συμβάσεις διάρκειας άνω του έτους, θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην σύμβαση που συμφωνείται μια ειδική μεθοδολογία αναπροσαρμογής των χρεώσεων, απλή και κατανοητή στον πελάτη.

Γιώργος Φιντικάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 08:18 - 07 Ιουν 2011
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.