ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Το Δημόσιο πουλάει ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ - Φεύγει η Hochtief από τα Σπάτα - Ποιοι οι νέοι μνηστήρες

11:42 - 09 Ιουν 2011
Σταύρος Χαρίτος

Από Σταύρος Χαρίτος

(upd) Στα πλάνα της κυβέρνησης είναι αποκρατικοποιήσεις παντού. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι υπό πώληση τελείται και το εναπομείναν ποσοστό του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ, ενώ εκτός της ΔΕΠΑ, προς πώληση οδεύει και ποσοστό στη ΔΕΣΦΑ. Την ίδια ώρα, μάλλον περιπλέκονται οι επιδιώξεις της κυβέρνησης για πώληση της συμμετοχής της στο αεροδρόμιο των Σπάτων, αφού η Hochtief που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο, θέλει, λέει, να πουλήσει και το δικό της ποσοστό.

Αναλυτικότερα, ωωριστές αποκρατικοποιήσεις, άλλη για τη ΔΕΠΑ και άλλη για τη θυγατρική της ΔΕΣΦΑ που ελέγχει τα δίκτυα, δρομολογεί η κυβέρνηση, ανατρέποντας τα όσα μέχρι σήμερα είχε ανακοινώσει.

Στην παρουσίαση με τις αποκρατικοποιήσεις για το έτος 2011, που διένειμε την Τρίτη στους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωσταντίνου, αναφέρεται ότι εκτός της ΔΕΠΑ θα πουληθεί και μερίδιο του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), της θυγατρικής της δηλαδή που ελέγχει τους αγωγούς αερίου (όπως π.χ. ο ελληνο-τουρκικός), για τους οποίους ενδιαφέρονται ήδη τράπεζες και funds.

Υπάρχει μάλιστα μέσα στο κείμενο η αναφορά ότι «το Δημόσιο διατηρεί μειοψηφικά ποσοστά που διασφαλίζουν έλεγχο σε κρίσιμες διαδυκτιακές υποδομές».

Τι μπορεί να σημαίνει αυτό στην πράξη ; Ότι ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι θα πουληθεί μόνο το 32% της ΔΕΠΑ, τώρα εξετάζεται να δοθεί και το 65% που κατέχει στη ΔΕΠΑ το Δημόσιο, που θα αποχωρήσει πλήρως από την εταιρεία η οποία και θα παραμείνει καθαρά εμπορική. Όσο για την περίπτωση του ΔΕΣΦΑ, το Δημόσιο θα κρατήσει μόνο ένα μειοψηφικό πακέτο.

Σημειώνεται ότι στην παρουσίαση του υπ. Οικονομικών Γ. Παπακωσταντίνου στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου της 23ης Μάιου, δεν υπήρχε η παραμικρή αναφορά στο ΔΕΣΦΑ…

Το είχε προτείνει και ο σύμβουλος

Το συγκεκριμένο μοντέλο χωριστής αποκρατικοποίησης είχε προταθεί και από το σύμβουλο της κυβέρνησης, ο οποίος είχε διερευνήσει τις δυνατότητες που υπάρχουν και κατά κύριο λόγο είχε εξετάσει τα τρία διαφορετικά σενάρια : Δηλαδή την αποκρατικοποίηση μόνο της ΔΕΠΑ χωρίς το ΔΕΣΦΑ, την αποκρατικοποίηση πακέτο των δύο εταιρειών και τη χωριστή πώληση. Ο σύμβουλος – που φέρεται να έχει κάνει και beauty contest στην αγορά βολιδοσκοπώντας πιθανούς υποψηφίους αγοραστές – κατέληξε στην εισήγηση για χωριστή αποκρατικοποίηση, η οποία θα προκύψει μετά το διαχωρισμό των δύο εταιρειών.

Καλύτερο τίμημα- περισσότερες ευκαιρίες

Η επιχειρηματολογία του συμβούλου για τη χωριστή αποκρατικοποίηση, που προφανώς υιοθετήθηκε και από την κυβέρνηση, είναι ότι διαφοροποιείται σημαντικά το προφίλ των ενδιαφερόμενων για την κάθε μια περίπτωση. Διότι, η νομοθεσία της Ε.Ε. απαγορεύει σε ενεργειακές εταιρείες να συμμετάσχουν στα δίκτυα χωρών- μελών. Τη δυνατότητα αυτή έχουν μόνο τράπεζες και funds, που όπως είπαμε έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον. Αντίστοιχα, ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ έχουν ήδη εκδηλώσει η ρωσική Gazprom και η κρατική εταιρεία φυσικού αερίου του Αζερμπαιτζάν, η Socar

ΕΛΠΕ

Προς τα... ΕΛΠΕ κατευθύνεται η ελληνική κυβέρνηση ως προς το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, προωθώντας την πώληση του ποσοστού 35,5% που κατέχει το Δημόσιο στην εταιρεία κατά το πρώτο τρίμηνο του 2012. Αυτό αναφέρει έγγραφο της τρόικας, το οποίο επικαλείται το πρακτορείο Reuters.Σημειώνεται ότι τα ΕΛΠΕ διαθέτουν κεφαλαιοποίηση 2,06 δισ. ευρώ.

Ηοchtief

Αποχωρεί από το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνων η γερμανική εταιρεία Hochtief... Όπως αναφέρει σημερινό δημοσίευμα των Financial Times, η εν λόγω εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες, προκειμένου να πουλήσει το μερίδιο της τάξεως του 40% που κατέχει στο Ελ. Βενιζέλος, ενώ παράλληλα στα "σκαριά" βρίσκεται και η αποχώρησή της από ακόμα πέντε αεροδρόμια, του Σίδνεϊ, του Αμβούργου, του Ντίσελντορφ, των Τιράνων και της Βουδαπέστης.

Στόχος της Hochtief από την παραχώρηση των συμμετοχών αυτών είναι έσοδα ύψους 1,6 δισ. ευρώ (2,3 δισ. δολ.), σύμφωνα με όσα αναφέρει η βρετανική εφημερίδα. Σημειώνεται επίσης ότι η γερμανική εταιρεία έχει ήδη κάνει τις πρώτες επαφές της με Royal Bank of Scotland και Deutsche Bank να προετοιμάσουν και μια δημόσια προσφορά για το σύνολο των συμμετοχών αυτών, αναφέρει το εν λόγω δημοσίευμα.

Πάντως το εν λόγω δημοσίευμα των FT αποκαλύπτει και τους πιθανούς υποψήφιους αγοραστές. Πρόκειται για τη Global Infrastructure Partners, τη Fraport (η διαχειρίστρια εταιρεία του αεροδρομίου της Φραγκφούρτης) και το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης, οι οποίες αναμένεται να καταθέσουν την προσφορά τους έως τα τέλη Ιουνίου. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση προκειμένου να πουλήσει τη συμμετοχή της στο αεροδρόμιο θα μιλήσει πιθανότατα με τον νέο ιδιοκτήτη που θα προκύψει μετά την πώληση του ποσοστού της Hochtief. Σημειωτέον, ότι η Fraport είχε δείξει ενδιαφέρον για το "Ελ. Βελ." πριν από μερικές μέρες...  

Τελευταία τροποποίηση στις 16:06 - 09 Ιουν 2011
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.