ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

To γαλλικό σχέδιο δεν αποτρέπει απαραίτητα την Ελλάδα από τη χρεοκοπία

01:42 - 30 Ιουν 2011
Δημήτρης

Από Δημήτρης

Τι μπορεί να "περισώσει" και τι όχι το γαλλικό σχέδιο μετακύλισης του ελληνικού χρέους.

Το γαλλικό σχέδιο για την μετακύληση σημαντικού μέρους του ελληνικού χρέους που κατέχουν οι τράπεζες, θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις χρηματοδότησης στην Ελλάδα, αλλά είναι αμφίβολο εάν ένα δεύτερο πακέτο διάσωσης θα αποτρέψει τελικά την Ελλάδα από το default, όπως τονίζει σε έκθεση του ο Ben May, επικεφαλής οικονομολόγος της Capital Economics.

Oπως σημειώνει, η ουσία του γαλλικού σχεδίου είναι ότι για τα επόμενα τρία χρόνια, οι τράπεζες θα επανεπενδύουν το 50% των εσόδων των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου που λήγουν, σε 30-ετή κρατικά ομόλογα. Αυτά θα διακρατώνται σε ένα ειδικό «όχημα» μάζι με τα ομόλογα με αξιολόγηση ΑΑΑ, τα οποία θα αγοραστούν με το 20% των εσόδων. Αυτά θα χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη μελλοντικών ζημιών που μπορεί να προκύψουν από τα νέα ελληνικά ομόλογα. Οι πληρωμές τοκομεριδίων για τα νέα ομόλογα θα είναι παρόμοιες με το επιτόκιο που η Ελλάδα πληρώνει για τα δάνεια διάσωσης. Ομως εάν η ελληνική οικονομία αναπτυχθεί πιο γρήγορα από το αναμενόμενο, οι πιστωτές θα κερδίσουν ένα υψηλότερο ποσοστό απόδοσης.

Αυτό το σχέδιο φαίνεται να έχει τρία πλεονεκτήματα, όπως σημειώνει ο οικονομολόγος. Πρώτον, δεδομένου ότι οι τράπεζες είναι αυτές που «έφτιαξαν» το σχέδιο, φαίνεται να πληρεί τη διάταξη της ΕΚΤ, ότι κάθε rollover χρέους από τον ιδιωτικό τομέα πρέπει να είναι εθελοντικό. Οπως φαίνεται επίσης, οι οίκοι αξιολόγησης δεν θα θεωρήσουν το σχέδιο ως επιλεκτικό default. Σύμφωνα άλλωστε και με γερμανικές τραπεζικές πηγές, οι τράπεζες έχουν λάβει ήδη θετικές ενδείξεις από τους οίκους αξιολόγησης, εκτιμώντας ότι ενδεχομένως η γαλλική πρόταση για τη μετακύλιση των θέσεων στα ομόλογα δεν θα θεωρηθεί default.

Δεύτερον, το σχέδιο θα μπορούσε να οδηγήσει στο rollover σημαντικής ποσότητας χρέους που έχουν στα χέρια τους οι ιδιώτες. Στα επόμενα τρία χρόνια, λίγο πάνω από 90 δισ. ευρώ ελληνικά ομόλογα ωριμάζουν. Εάν όλοι οι πιστωτές συμφωνήσουν με το σχέδιο, γύρω στα 45 δισ. ευρώ χρέους θα μετακυλησθεί, υψηλότερο από τα 30 δις ευρώ που είχε προτείνει αρχικά η ΕΕ. Επιπλέον, τα προηγούμενα σχέδια ήθελαν τις τράπεζες να ανταλλάσουν τα ομόλογα που ωριμάζουν, με νέα ομόλογα πολύ μικρότερης διάρκειας από 30 χρόνια.

Τρίτον, το σχέδιο δεν θα περιλαμβάνει τους φορολογούμενους του πυρήνα της Ευρωζώνης να παρέχουν εγγυήσεις δανείων ή άλλα κίνητρα στους πιστωτές, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να θεωρούν ότι είναι αρκετά εύκολο να «πουλήσουν» το σχέδιο αυτό στους ψηφοφόρους τους.

Παρ 'όλα αυτά, ο Ben May τονίζει ότι έχει πολλές αμφιβολίες εάν αυτό θα σηματοδοτήσει ένα σημαντικό σημείο καμπής στην κρίση. Πρώτα από όλα, το σχέδιο μπορεί να μην προχωρήσει καν. Βέβαια, κάποιες γερμανικές τράπεζες έχουν δείξει ότι ένα roll-over κατά το πρότυπο της γαλλικής πρότασης μπορεί να είναι εφικτό, αλλά δεδομένου του ότι μόλις πάνω από το ένα τέταρτο του ελληνικού χρέους διακρατείται από τις εμπορικές τράπεζες, το σχέδιο θα πρέπει να αποκτήσει πολύ ευρύτερη υποστήριξη για να έχει οποιαδήποτε ευκαιρία να πετύχει. Αφού οι αποδόσεις των 30ετών κρατικών ομολόγων είναι σήμερα γύρω στο 12%, το πακέτο που πρότεινε η Γαλλία είναι απίθανο να θεωρηθεί ως μια αρκετά ελκυστική επιλογή για πολλούς κατόχους ομολόγων.

Επιπλέον, ακόμη και αν το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτών υπογράψει το γαλλικό σχέδιο, δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα της Ελλάδας. Ετσι κι αλλιώς, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει να εφαρμόζει δραματικά αυστηρότερη δημοσιονομική πολιτική, για να κλείσει το τεράστιο έλλειμμα του προϋπολογισμού της. Αυτό, σε συνδυασμό με την πολύ «φτωχή» ανταγωνιστική θέση της οικονομίας, θα οδηγήσει σε μία μακρά περίοδο εξαιρετικά αδύναμης ανάπτυξης, στην καλύτερη περίπτωση. Ως εκ τούτου, το δημόσιο χρέος θα παραμείνει υπερβολικά υψηλά.

Οπως καταλήγει ο οικονομολόγος, το νέο πακέτο διάσωσης και το rollover, είναι απίθανο να επιστρέψει την Ελλάδα στην οδό της φερεγγυότητας, πράγμα που σημαίνει ότι η Ελλάδα είναι πολύ πιθανό να κηρύξει default όταν το bailout αυτό τελειώσει, ή ίσως και νωρίτερα, αν η κυβέρνηση δεν μπορέσει να ικανοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις του πακέτου. Ετσι, σύμφωνα με την Capital Economics, οποιοδήποτε ράλι της αγοράς ως απάντηση για την εφαρμογή των νέων μέτρων στήριξης, θα αποδειχθεί βραχύβιο.

Τελευταία τροποποίηση στις 13:30 - 30 Ιουν 2011
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.