ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Όταν η Aγορά ξεπερνά την Πολιτεία

13:25 - 26 Απρ 2006 | Από θέσεως...
Μία πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα είδε το φως της δημοσιότητας πολύ πρόσφατα και αφορά τον Τύπο στο σύνολο του. Πρόκειται για τα ευρήματα της «Focus Bari Highlights» και το τι προτιμούν ως μέσο ενημέρωσης οι λεγόμενοι Leaders κοινώς οι «ηγέτες» της ελληνικής οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Ποιοι είναι αυτοί; Αναμφίβολα μιλάμε για επιχειρηματίες, επιστήμονες, ελεύθερους επαγγελματίες και υψηλόβαθμα στελέχη του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με κύρος.
Πως εκφράζεται αυτό το κύρος; Με τις επιλογές και ενέργειές που επηρεάζουν τις εξελίξεις του παρόντος και τις προοπτικές του τομέα με τον οποίο ασχολούνται ή και εμμέσως της χώρας. Γιατί τα σημειώνουμε όλα αυτά; Mα γιατί η δημοσιοποίηση της έρευνας συνέπεσε σχεδόν με την κατάρτιση του νόμου για την Συγκέντρωση στα ΜΜΕ που περιλαμβάνει κανάλια, εφημερίδες, ραδιόφωνα. Σωστά θα πείτε μετά από μία πρώτη ανάγνωση. Ανεπαρκέστατο θα ανταπαντήσουμε. Η Πολιτεία και ουδείς άλλος έχει πάρει ποτέ στα σοβαρά το ενημερωτικό μέσο που λέγεται Διαδίκτυο. Οι μόνοι που πιστεύουν σε αυτό είναι οι επιχειρηματίες του Τύπου οι οποίοι επεκτείνονται πυρετωδώς σε αυτό και οι leaders. Οι πρώτοι γιατί έχουν δει πως το μέλλον της ενημέρωσης πάει προς τα εκεί. Είναι παροιμιώδης πλέον η φράση του Rupert Murdoch στο Παγκόσμιο Συνέρδιο Εκδοτων-Καναλαρχών. “ Μέχρι πριν πέντε χρόνια, σκύβαμε στο κατώφλι της εξώπορτας, πέρναμε την εφημερίδα, γυρίζαμε στην κουζίνα, φτιάχναμε καφέ και διαβάζαμε. Τώρα πριν καλά καλά πλύνουμε τα δόντια μας, ανοίγουμε τον υπολογιστή μας που βρίσκεται στο κομοδίνο δίπλα μας.». Οι δεύτεροι που παίρνουν σοβαρά υπ΄ όψη τους τη Διαδικτυακή ενημέρωση είναι οι Leaders. Είναι φυσικό γιατί η καριέρα τους εξαρτάται εν πολλοίς από την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση. Και τι προτιμούν και εμπιστεύονται περισσότερο ; Το Διαδίκτυο, πρώτο και καλύτερο και ακολουθούν το ραδιόφωνο και οι εφημερίδες. Αυτό καταγράφεται και στην άποψη που εκφέρει για τα μέσα ενημέρωσης και τον βαθμό ικανοποίησης που εκφράζει γι' αυτά. Το 84% της συγκεκριμένης ομάδας του πληθυσμού δηλώνει ικανοποίηση από όσα προσφέρει το Internet, το 83,5% από το ραδιόφωνο και το 74,4% από τις εφημερίδες. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα περιοδικά είναι 64,2%, ενώ για την τηλεόραση μόλις 27,3%. Από τα στοιχεία προκύπτει ακόμη ότι οι «ηγέτες» έχουν ιδιαίτερη αδυναμία στις ιστοσελίδες των εφημερίδων, αφού είναι η πρώτη τους επιλογή όταν μπαίνουν στο Διαδίκτυο. Η έρευνα λέει και άλλα πολλά ενδιαφέροντα. Αλλά εμείς στεκόμαστε στο Διαδίκτυο, γιατί εμφανώς η Πολιτεία το αγνοεί επιδεικτικά ως ΜΜΕ, την ώρα που η Κοινωνία και η ίδια η Αγορά την έχει κατά πολλού ξεπεράσει όπως άλλωστε συμβαίνει και σε πολλά άλλα θέματα. Είναι δε αξιοπερίεργο γιατί ο νομοθέτης έχει ήδη προβλέψει με σαφήνεια και κατηγορηματικότητα στον Νόμο 3414 ( ΦΕΚ 279/10/11/2005) περί ΜΜΕ και βασικού Μετόχου του οποίου το άρθρο 2 παράγραφος 4 υποπαραγραφος δ) οριοθετεί ως "Επιχείρηση Μέσων Ενημέρωσης" την με οποιαδήποτε νομική μορφή οντότητα ή επιχείρηση έχει ως δραστηριότητα την παροχή μέσω διαδικτύου υπηρεσιών οπτικού ή και ακουστικού περιεχομένου, εφόσον το περιεχόμενο αυτό έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και ειδικότερα περιλαμβάνει κατά το πρότυπο των εντύπων εφημερίδων, ειδήσεις για πολιτικά ή κοινωνικά ή οικονομικά γεγονότα και εκδηλώσεις καθώς και άρθρα, σχόλια, συνεντεύξεις ή συζητήσεις για τα θέματα αυτά. Πως λοιπόν ο επόμενος Νόμος αγνοεί τα του προγούμενου; Γιατί υπάρχει θέμα με τις Δημόσιες Συμβάσεις και δεν υπάρχει με τη Συγκέντρωση; Γιατί ο ένας Νόμος υπολογίζει την Διαδικτυακή Ενημέρωση και ο άλλος την αγνοεί; Είναι κρίμα αλλά δεν είναι τυχαίο που βρισκόμαστε στις τελευταίες θέσεις στην τεχνολογία. Αλλωστε για να κάνεις κάτι πρέπει να το πιστεύεις. Τάκης Λαϊνάς
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.