ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ο θάνατος του εμποράκου

13:40 - 29 Δεκ 2009
Γρηγόρης Νικολόπουλος

Γράφει ο Γρηγόρης Νικολόπουλος

Οι έμποροι γκρινιάζουν για τη μείωση του τζίρου και συνήθως η γκρίνια κορυφώνεται την περίοδο των εορτών. Και πάλι καλά, πρέπει να λένε, που υπάρχουν ακόμη αφελείς Έλληνες και ψωνίζουν από τους Έλληνες εμπόρους. Γιατί; Μα διότι έχουν εξωφρενικά ακριβές τιμές. Τιμές συχνά πολλαπλάσιες αυτών που υπάρχουν για τα ίδια προϊόντα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και φυσικά ακόμη φθηνότερα είναι όλα τα προϊόντα αν αγορασθούν μέσω Διαδικτύου. Θα ήταν αδικία να αναφέρουμε παραδείγματα, διότι όλες ανεξαιρέτως οι τιμές είναι υψηλότερες στην Ελλάδα.  

Το μόνο που μπορούμε να πούμε στους καταναλωτές είναι να ρίξουν μια ματιά στις τιμές στο Διαδίκτυο προτού αγοράσουν οτιδήποτε από την ελληνική αγορά. Μαζί με τα έξοδα αποστολής από το εξωτερικό τα περισσότερα προϊόντα θα είναι πολύ φθηνότερα.

Πού οδηγεί λοιπόν αυτή η κατάσταση; Δεν θα περάσει πολύς καιρός που οι Έλληνες θα ψωνίζουν από το εξωτερικό, καθώς ο αριθμός των χρηστών του Ιnternet αυξάνεται αλματωδώς.

Γιατί, όμως, οι Έλληνες έμποροι επιμένουν να τιμολογούν με τη λογική τού «τόσα μου λείπουν, άμα δεν θέλεις πήγαινε να το βρεις αλλού»; Το κακό ξεκινάει από τις προηγούμενες δεκαετίες, όταν τα εισαγόμενα προϊόντα τα είχαν αποκλειστικοί αντιπρόσωποι. Οι αντιπρόσωποι είχαν μονοπώλιο, το οποίο ενισχυόταν καθώς υπήρχαν συναλλαγματικοί περιορισμοί, οπότε ήταν δύσκολο κάποιος να ψωνίσει από το εξωτερικό, ενώ τα ταξίδια ήταν πολύ πιο ακριβά και πολύ πιο δύσκολα. Οι αποκλειστικοί αντιπρόσωποι πράγματι εξεβίαζαν τους Έλληνες καταναλωτές και φυσικά πλούτιζαν. Τώρα, με την κατάργηση των συναλλαγματικών περιορισμών, τη μείωση του κόστους των ταξιδιών, την κατάργηση των αποκλειστικών αντιπροσώπων και την ελεύθερη εισαγωγή προϊόντων, οι τιμές θα έπρεπε να έχουν μειωθεί. Δεν έχουν. Και γι’ αυτό φταίνε οι καταναλωτές οι οποίοι ως τώρα δεν είχαν αντιληφθεί τις διαφορές στις τιμές.

Η αλήθεια είναι ότι κάτι αλλάζει. Ολοένα περισσότεροι καταναλωτές ψωνίζουν μέσω Διαδικτύου ή περιμένουν να ταξιδέψουν για να ψωνίσουν από το εξωτερικό. Και ο αριθμός τους θα αυξάνεται διαρκώς. Η κρίση βοηθάει την επιλογή της φθηνότερης αγοράς και φυσικά ο τζίρος των καταστημάτων θα πέφτει μέχρις ότου προσαρμόσουν τις τιμές τους σε χαμηλότερα επίπεδα. Η μείωση των τιμών δεν θα φέρει αναγκαστικά και μείωση των κερδών τους αφού θα οδηγήσει σε αύξηση του τζίρου. Οι Εβραίοι έμποροι λένε: «Το κέρδος βρίσκεται στον μεγάλο τζίρο» . Επενδύουν λοιπόν σε αυξημένες πωλήσεις με χαμηλό περιθώριο κέρδους. Οι δικοί μας δρουν με την ακριβώς αντίθετη λογική. Θέλουν τεράστιο περιθώριο κέρδους και περιμένουν να γίνουν πλούσιοι με ελάχιστες πωλήσεις. Είναι η ελληνική νοοτροπία «να πιάσουν την καλή». Αυτές οι εποχές όμως πέρασαν και πρέπει οι Έλληνες έμποροι να προσαρμοστούν για να επιβιώσουν στον διεθνή ανταγωνισμό.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.