ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Υπό τη σκιά της οικονομικής κρίσης, κάποιοι κοιτάζουν «ψηλά στ' άστρα»

09:48 - 27 Απρ 2009 | Marketing Browser
Τη χαρακτηριστική ρήση του Oscar Wilde "We are all in the gutter, but some of us looking at the stars" σκέφτηκα, προσπαθώντας να γράψω το άρθρο αυτό. Έχω την αίσθηση ότι σ' αυτή τη ρήση αποτυπώνεται η επιθυμία των περισσότερων επιχειρηματιών και όχι μόνο για καλύτερες μέρες. Ταυτόχρονα, μπορεί να παραπέμπει σε διαφορετικές ερμηνείες, ωστόσο, πιστεύω, υπό το σκοτάδι της οικονομικής κρίσης που για ορισμένους ανθρώπους από τη μια στιγμή στην άλλη άλλαξε τη ζωή τους ταιριάζει απόλυτα.

Αν και το θέμα του άρθρου αφορά γενικότερα την σημερινή κατάσταση των περισσοτέρων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων δεν παύει να αφορά ανθρώπους, αφού καμιά επιχείρηση δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς τον παράγοντα άνθρωπο.

Λαμβάνοντας αυτή τη διαπίστωση σα δεδομένο, σκέφτηκα ότι πολλοί, σωστά σκεπτόμενοι άνθρωποι των επιχειρήσεων πιστεύουν ότι υπάρχουν τρόποι όχι μόνο αντιμετώπισης της κρίσης, αλλά και ευκαιρίες που αναδεικνύονται από αυτήν, αρκεί, με ψυχραιμία και καθαρό μυαλό να τις αντιληφτούν, να τις αναγνωρίσουν και να εστιάσουν σ' αυτές. Με στοχευόμενες και συγκεκριμένες τακτικές οι οποίες ενδεχομένως να έχουν σαν αποτέλεσμα την αναχαίτιση της κατάστασης τους.

Είναι γεγονός, ότι οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες ανήγαγαν το ρευστό χρήμα από «Βασιλιά, ρυθμιστή της αγοράς, σε Θεό» ιδιαίτερα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Όσοι το έχουν, τώρα είναι η ευκαιρία να το αξιοποιήσουν όσοι δεν το έχουν, η κρίση είναι ένα χαστούκι αφύπνισης για να το βρουν. Όπως λέει και ο περίφημος Warren Buffet, «βραχυπρόθεσμα η αγορά συμπεριφέρεται σαν μηχανή ψήφων και μακροπρόθεσμα σαν ζυγαριά βάρους».

Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Harvard Business Publishing, ο αρθρογράφος*, βλέπει τρεις ευκαιρίες επανατοποθέτησης των παραγόντων που ίσχυαν πριν την κρίση, ναξεπροβάλουν, και οι οπoιες είναι:  η αξιοποίηση του επιχειρηματικού ταλέντου, η εκτίμηση της αξίας των επιχειρήσεων και του ανταγωνισμού τους.

Προσωπικά, τις βρήκα πολύ ενδιαφέρουσες και σας τις μεταφέρω.

Πρώτον, σκεφτείτε το διαθέσιμο στελεχιακό ταλέντο, οι περισσότεροι επιχειρηματίες σκεφτόμενοι τις επιλογές που έχουν σήμερα δεδομένης της κρίσης βρίσκουν ότι, είναι «θαμμένες» και μάλλον θα παραμείνουν για αρκετό χρονικό διάστημα. Με το σκεπτικό αυτό, ο προσανατολισμός μιας επιχείρησης πρέπει να εστιάζει στην αναζήτηση στελεχών με αξιόλογα ιδιαίτερα χαρίσματα -ταλέντα. Τα στελέχη αυτά υπάρχουν, και είναι διαθέσιμα αυτήν τη στιγμή στην αγορά, είναι τα «θύματα παράλληλων απωλειών» των επιχειρήσεων που αναγκάστηκαν να μειώσουν το προσωπικό τους και άλλων που κατέρρευσαν.

Ο αρθρογράφος, χρησιμοποιεί σαν παράδειγμα μια μικρή εταιρία accounting η οποια εξελίχθητε σε κύριο παίκτη της τοπικής αμερικανικής αγοράς. Πως; Με το να επιλέξει να προσλάβει στελέχη από την εταιρία Arthur Andersen {head hunters}, τα οποια έφεραν στην εταιρία όχι μόνο τις ιδιαίτερες ικανότητες που είχαν με αποτέλεσμα την ανασυγκρότηση της εταιρίας, αλλά και τους πελάτες τους μαζί.

Δεύτερον, στην επανατοποθέτηση της αξίας των επιχειρήσεων οι οποίες δημιουργούν προϋποθέσεις ενδιαφέροντος αγοράς τους οι κανόνες στο στοίχημα αγοράς μιας επιχείρησης δεν αλλάζουν, παρόλα αυτά, σήμερα υπάρχουν αρκετές ποιοτικές εταιρίες προς πώληση. Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι θα υπάρχουν παρόμοιες ευκαιρίες και στο μέλλον. Η τιμή πωλησης μιας επιχείρησης δεν πρέπει να είναι πάντα η χαμηλότερη επιδιωκόμενη, αλλά, η καλύτερη τιμή μετα ποιοτικά κριτήρια που την συνθέτουν.

Η τρίτη πρόταση, συνδέεται με τις δυο παραπάνω επανατοποθετήσεις. Στο τέλος μιας οικονομικής κρίσης αυτό που διαφαίνεται είναι οι «χαμένοι και οι νικητές».

Για τις δυναμικές επιχειρήσεις, τώρα είναι ο καιρός να ακονίσουν τα marketing plans των προϊόντων- υπηρεσιών τους έτσι ώστε να κερδίσουν ή να κτίσουν μερίδιο, αυτό όμως, μπορεί να μην είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί από μια μερίδα ανταγωνιστών τους οι οποίοι δεν έχουν τις ίδιες προϋποθέσεις και δυνατότητες οργάνωσης και δυναμικής.

Στο πλαίσιο αυτό, όσον άφορα τις δυναμικές επιχειρήσεις, θα ήταν μακρό- μυωπικό να περάσουν από το άκρο της άνευ λογικής, πληθώρας συγκριτικών πλεονεκτημάτων, στο άλλο της άνευ λογικής αδιαφορίας. Αντί αυτών, να προχωρήσουν στην ενδυνάμωση των πλεονεκτημάτων που τους κάνουν και ξεχωρίζουν από τους ανταγωνιστές τους.

Σήμερα,Οι αγοραστές είναι πολύ προσεκτικοί και δύσκολα παίρνουν αποφάσεις για τον λόγο αυτό, πρέπει οι επιχειρήσεις να τους πείσουν, να τους πουν γιατί και σε τι διαφέρουν από τον ανταγωνισμό και κατά συνέπεια να αξίζουν το ενδιαφέρον τους.

*  Ο

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.