ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ποια είναι η ψυχολογία των καταναλωτών μεσούσης της κρίσης;

09:20 - 15 Σεπ 2009 | Marketing Browser
Αν και υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας, ωστόσο, αυτό που έχει σημασία, είναι τι σκέπτονται οι καταναλωτές.

Θεμελιώδης διαφορά της σημερινής παγκόσμιας οικονομικής κρίσης σε σχέση με τις προηγούμενες, είναι ότι καταρρίφθηκαν τα είδωλα, όπως η Lehman Brothers, η AIG και άλλοι γίγαντες της παγκόσμιας οικονομίας, γεγονός που άλλαξε την ψυχολογία των καταναλωτών, με αποτέλεσμα, ξαφνικά, να αναρωτιούνται για τα πάντα γύρω τους. Αυτή η αλλαγή στην ψυχολογία των καταναλωτών θα φανεί κυρίως όταν βελτιωθούν τα πράγματα και η συμπεριφορά τους δεν θα είναι πια η ίδια, δηλαδή, να τρέχουν στα μαγαζιά και να υπέρ-καταναλώνουν λες και δεν υπήρξε πρόβλημα.

Οπότε τι συμβαίνει στο μυαλό των καταναλωτών;

Σύμφωνα με τον γκουρού στο brand management Martin Lindstrom, αυτό που πιθανότατα θα συμβεί, είναι ότι οι καταναλωτές θα θελήσουν να ενδυναμώσουν πρακτικά τη ζωή τους με συγκεκριμένους τρόπους. Οι εταιρίες θα αρχίσουν να παίζουν παιχνίδια με το μυαλό των καταναλωτών, αντίθετα με τις πρακτικές του παρελθόντος. Μερικές εταιρίες υποθέτουν ότι οι καταναλωτές δεν έχουν χρήματα. Αλλά τώρα αρχίζουν να μαθαίνουν ότι αυτό δεν συμβαίνει, είναι αρκετοί οι καταναλωτές που εξακολουθούν να έχουν χρήματα, αλλά ο λόγος που δεν τα ξοδεύουν είναι γιατί φοβούνται ότι μπορεί να τα χάσουν στο μέλλον.

Eτσι, οι εταιρίες προσπαθούν να βρουν τρόπους με τους οποίους θα προκαλέσουν τους καταναλωτές να ξοδέψουν τα χρήματα τους και ταυτόχρονα να νοιώθουν άνετα που τα ξοδεύουν. Το καλύτερο παράδειγμα είναι αυτό της Hyundai, η οποία στην αγορά της Αμερικής, διαφήμιζε, ότι όποιος αγοράσει ένα από τα μοντέλα της μπορεί να το επιστρέψει σε ένα χρόνο και να πάρει τα χρήματα του πίσω, αν στο διάστημα αυτού του χρόνου χάσει τη δουλειά του! Αυτή είναι μια σοβαρή αλλαγή στο μάρκετινγκ προϊόντων, όπως επίσης, είναι και το ενδεχόμενο, πολλές εταιρίες να αρχίσουν να κτίζουν πάνω στις λειτουργικές και πρακτικές διαστάσεις των προϊόντων τους.

Για παράδειγμα ο διάσημος οίκος αξεσουάρ Louis Vuitton, ο οποίος μπορεί κάλλιστα να επικοινωνήσει το μήνυμα ότι «στο μέλλον, αν αγοράσετε μια Louis Vuitton τσάντα, δεν θα είναι μόνο η πιο μοδάτη στη αγορά, αλλά έχετε τη δυνατότητα να τη γυρίσετε από μέσα έξω και έτσι από κόκκινη που είναι σήμερα, να είναι μαύρη αύριο, με αποτέλεσμα να έχετε μία τσάντα για το πρωί και μία για το βράδυ». Ε

πίσης, πολλές εταιρίες θα μιλούν, στο εξής, για το παρελθόν αντί για το μέλλον. Θα αρχίσουν να προωθούν το παρελθόν τους περισσότερο από το μέλλον τους, γιατί πιστεύουν, ότι οι καταναλωτές αισθάνονται πιο ζεστά και τρέφουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε αυτό. Όπως κάνει η φίρμα Louis Vuitton. Σε όλες τις τελευταίες διαφημίσεις του μεγάλου οίκου που «τρέχουν» εδώ και καιρό, χρησιμοποιούνται διάφοροι ηθοποιοί, που δεν είναι στην πρώτη γραμμή πια, δεν είναι περιζήτητοι, και πάντα τους τοποθετούν σε σκηνικά που είναι της εποχής των ‘50s και ‘60s, με αποτέλεσμα να σου δημιουργείται η εντύπωση, ότι αγοράζεις το παρελθόν.

Πάνος Τσαγκαράκης
[email protected]  

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.