ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτων στα χρόνια της πανδημίας Κύριο

21:11 - 02 Απρ 2022 | Αυτοκίνητο
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτων στα χρόνια της πανδημίας
Άρθρο του Μιχάλη Μάρκου, MBA*- Διευθυντικό Στέλεχος-Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/ Marketing

Έχουν περάσει 2 χρόνια από το ξέσπασμα της πανδημίας (Covid-19) σε όλο τον κόσμο, η οποία επηρέασε όλες τις εμπορικές δραστηριότητες πολλών παραγωγικών κλάδων, όπως και αυτόν του αυτοκινήτου. Σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον προστέθηκαν πρόσφατα, η έλλειψη chips/microchips που παρατηρείτε τους τελευταίους μήνες στην αγορά (και προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων και αύξηση των τιμών για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα), ο πόλεμος που ξέσπασε στην Ουκρανία και οι εκρηκτικές αυξήσεις που πραγματοποιήθηκαν στα καύσιμα και το ρεύμα. Μέσα λοιπόν σε αυτό το κλίμα, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου κατάφερε να πραγματοποιήσει εξαψήφιες πωλήσεις ξανά, φτάνοντας τις 100.911 (αύξηση +24,6% σε σχέση με το 2020).

Κύριο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης χρονιάς ήταν η εκτόξευση των πωλήσεων (κάτι το οποίο ήταν λογικό και αναμενόμενο) τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο κατά +181,36% (30.033 πωλήσεις το 2021 σε σχέση με τις 10.674 πωλήσεις το 2020), που έχει να κάνει κυρίως με την αυξημένη ζήτηση RAC/LTR αυτοκινήτων, την συγκεκριμένη περίοδο. Όσον αφορά την διάκριση των πωλήσεων μεταξύ λιανικών και εταιρικών πωλήσεων, το 2021, οι λιανικές ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων κατέλαβαν το μισό μερίδιο (50,30%) επί του συνόλου της αγοράς.

Όλες σχεδόν οι εταιρείες είδαν βελτίωση των πωλήσεων τους σε σχέση με το 2020, με την Cupra να καταγράφει την εκπληκτική αύξηση των +11.700 % (118 πωλήσεις το 2021 έναντι 1! το 2020). Στο τοπ 10 των πωλήσεων έχουμε 2 νεοεισερχόμενες εταιρείες, την Kia (που για πρώτη φορά στην ιστορία της, μπαίνει στο τοπ 10 των πωλήσεων στην ελληνική αγορά) και την BMW, που παίρνουν τις θέσεις των Nissan και Renault αντίστοιχα. Επίσης, στα αξιοσημείωτα της χρονιάς είναι οι επιδόσεις της Peugeot (10.581 πωλήσεις και μερίδιο 10,49%) που κατάφερε (μαζί με την Toyota) να είναι οι μοναδικές εταιρείες για το 2021 με πενταψήφιες πωλήσεις και διψήφιο μερίδιο αγοράς, κάτι που είχαμε να δούμε από το μακρινό (πλέον) 2011 (με την Toyota και την Opel αντίστοιχα).

Η Fiat παρέμεινε για 2η συνεχόμενη χρονιά εκτός τοπ-10 (13η θέση) και συνολικά μόνο 7 εταιρείες είδαν μείωση των πωλήσεων τους σε σχέση με το 2020. Αυτές ήταν η Mitsubishi (μείωση -48,76%), η Alfa Romeo (μείωση -41,75%), η Nissan (μείωση -18,61%), η Honda (μείωση -17,21%), η Renault (μείωση -14,36%), η Subaru (μείωση -10,26%, και η Skoda (μείωση -6,84%). Τέλος, η Tesla αυξάνει ακόμα περισσότερο την παρουσία της στην ελληνική αγορά, φτάνοντας τις 598 πωλήσεις σημειώνοντας μια αύξηση +2.618 % σε σχέση με πέρσι (22 το 2020), ενώ ακόμα καταγράφτηκαν το 2021 6 ταξινομήσεις Maserati, 5 ταξινομήσεις Lamborghini και 1 ταξινόμηση Bentley.

Πώς έκλεισε η αγορά το 2021

Πρωταθλήτρια πωλήσεων για 10η συνεχή χρονιά αναδείχθηκε πάλι η Toyota με 13.164 αυτοκίνητα και ποσοστό 13,05% (10.263 και 12,7% το 2020). Στη 2η θέση τερμάτισε η Peugeot με 10.581 αυτοκίνητα και ποσοστό 10,49% (7.925 και 9,8% το 2020), με την Hyundai να συμπληρώνει την 3η θέση με 8.809 αυτοκίνητα και ποσοστό 8,73% (5.224 και 6,5% το 2020). Τη δεκάδα συμπληρώνουν η VW (7.464 πωλήσεις), η Opel (5.812 πωλήσεις), η Citroën (5.253 πωλήσεις), η Suzuki (4.850 πωλήσεις), και η Kia (4.600 πωλήσεις). Τέλος, για πρώτη φορά στα χρονικά, 2 premium μάρκες κατατάσσονται στο τοπ 10 της ελληνικής αγοράς, με την Μercedes-Benz να έρχεται στην 9η θέση (4.295 πωλήσεις) και 10η να έρχεται η BMW (4.187 πωλήσεις).

Στην 11η θέση βρίσκεται η Nissan (3.953 πωλήσεις) που κατρακύλησε 5 θέσεις σε σχέση με το 2021, στην 12η θέση βρίσκεται η Audi με αύξηση των πωλήσεων της κατά +31,44% (3.545 ταξινομήσεις) και στην 13η θέση βρίσκεται η Fiat που είδε ναι μεν αύξηση των πωλήσεων της (3.453 ταξινομήσεις, +21,84%) σε σχέση με το 2021, αλλά παρέμεινε ξανά εκτός της πρώτης δεκάδας. Από εκεί και πέρα, η Ford ήταν 14η (3.060 πωλήσεις), η Skoda ήταν 15η (2.996 πωλήσεις) και 16η η Renault (2.784 πωλήσεις) που είδε και εκείνη την πτώση της κατά 6 θέσεις σε σχέση με το 2021. Τέλος, την πρώτη εικοσάδα κλείνουν, η Dacia (17η με 2.262 πωλήσεις), η Mini (18η με 1.914 πωλήσεις), η Seat (19η με 1.858 πωλησεις) και η Volvo (20η με 1.715 πωλήσεις).

Πίνακας 1. Ταξινομήσεις Αυτοκινήτων στην Ελληνική Αγορά για το 2021

ΜΑΡΚΑ

ΠΩΛΗΣΕΙΣ

ΜΕΡΙΔΙΟ

Δ% 2021vs2020

TOYOTA

13164

13,05%

28,27%

PEUGEOT

10581

10,49%

33,51%

HYUNDAI

8809

8,73%

68,63%

VW

7464

7,40%

8,33%

OPEL

5812

5,76%

15,09%

CITROEN

5253

5,21%

37,59%

SUZUKI

4850

4,81%

31,19%

KIA

4600

4,56%

90,87%

MERCEDES

4295

4,26%

19,11%

BMW

4187

4,15%

32,58%

NISSAN

3953

3,92%

-18,61%

AUDI

3545

3,51%

31,44%

FIAT

3453

3,42%

21,84%

FORD

3060

3,03%

9,52%

SKODA

2996

2,97%

-6,84%

RENAULT

2784

2,76%

-14,36%

DACIA

2262

2,24%

38,43%

MINI

1914

1,90%

18,59%

SEAT

1858

1,84%

14,62%

VOLVO

1715

1,70%

16,19%

JEEP

1447

1,43%

58,66%

TESLA

598

0,59%

2618,18%

LAND ROVER

566

0,56%

55,07%

MAZDA

453

0,45%

113,68%

HONDA

332

0,33%

-17,21%

MITSUBISHI

227

0,22%

-48,76%

LEXUS

138

0,14%

56,82%

CUPRA

118

0,12%

11700,00%

ALFA ROMEO

113

0,11%

-41,75%

PORSCHE

107

0,11%

0,94%

JAGUAR

94

0,09%

5,62%

SMART

80

0,08%

128,57%

SUBARU

35

0,03%

-10,26%

ABARTH

31

0,03%

19,23%

ΛΟΙΠΟΙ

17

0,02%

88,89%

 

100911

 

+24,62%

 Πηγή: www.seaa.gr

Όσον αφορά τα μοντέλα που πούλησαν περισσότερο μέσα στο 2021, το Toyota Yaris για μια ακόμη χρονιά, με 4.783 ταξινομήσεις ήταν όχι μόνο το πρώτο σε πωλήσεις μικρό αυτοκίνητο, αλλά και γενικότερα το πρώτο σε πωλήσεις επιβατικό του έτους που μας πέρασε. Αμέσως μετά το Yaris, ακολούθησε το Peugeot 208 με 3.476 ταξινομήσεις και αύξηση πωλήσεων 26,81% συγκριτικά με πέρσι. Ακόμη καλύτερα τα πήγε το 3ο σε πωλήσεις μικρό αυτοκίνητο, το Citroen C3, που έκλεισε το 2021 με 3.399 πωλήσεις και αύξηση 72,1%.

Πίνακας 2. Τα πρώτα 10 μοντέλα αυτοκινήτων σε ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2021

Α/Α

ΜΟΝΤΕΛΟ

ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ

 

Α/Α

ΜΟΝΤΕΛΟ

ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ

1.

TOYOTA YARIS

4783

6.

TOYOTA C-HR

2934

2.

PEUGEOT 208

3476

7.

TOYOTA AYGO

2473

3.

CITROEN C3

3399

8.

HYUNDAI I20

2396

4.

OPEL CORSA

3203

9.

KIA STONIC

2323

5.

PEUGEOT 2008

3196

10.

HYUNDAI I10

2281

Πηγή: www.seaa.gr

Στην 4η θέση τερμάτισε το Opel Corsa (3.203), ενώ το Peugeot 2008 πραγματοποίησε 3.196 ταξινομήσεις, καταλαμβάνοντας την 5η θέση. Στην 6η θέση βρίσκεται το Toyota C-HR με 2.934 πωλήσεις, στην 7η θέση βρίσκεται άλλο ένα μοντέλο της Toyota, το Toyota Aygo με 2.473 ταξινομήσεις. Στην 8η θέση βρίσκεται το Hyundai i20 (2.396 ταξινομήσεις), ενώ στην 9η θέση βρίσκεται (για πρώτη φορά στο τοπ-10) το Kia Stonic με 2.323 πωλήσεις. Τέλος, το τοπ-10 κλείνει με το 2ο μοντέλο της Hyundai που βρίσκεται στην λίστα, το i10 με 2.281 πωλήσεις.

Σε θέματα αμαξώματος, το 2021, σχεδόν 1 στους 2 αγοραστές επέλεξαν ξανά την κατηγορία των SUV, που απέσπασε το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς με ποσοστό 47,98% (και 48.416 ταξινομήσεις). Τα μικρομεσαία (Β) απέσπασαν ένα ποσοστό 26,32% (και 26.555 ταξινομήσεις), με την κατηγορία C να έρχεται 3η με ποσοστό 12,55%, και τέλος τα μικρά (Α) να έρχονται στην 4η θέση και να αποσπούν ένα ποσοστό 9,91% (με 9.999 ταξινομήσεις).

Πίνακας 3. Ταξινομήσεις Αυτοκινήτων ανά κατηγορία/segment στην Ελληνική Αγορά για το 2021

 SEGMENT/ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

2021

ΜΕΡΙΔΙΟ

A

9999

9,91%

B

26555

26,32%

C

12662

12,55%

D

1929

1,91%

E

160

0,16%

F-G

56

0,06%

SUV

48416

47,98%

MPV

117

0,12%

MPV-M/COMBI

833

0,83%

SPORTS

180

0,18%

Πηγή: www.seaa.gr

Τέλος, ως καύσιμο, προτιμήθηκε η βενζίνη έναντι των πετρελαίου το 2021, με το 49,17% των νέων επιβατικών που πουλήθηκαν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη, έναντι 53,17% το 2020. Τα πετρελαιοκίνητα υποχώρησαν κατά -21,13% σε σχέση με πέρσι φτάνοντας τις 17.549 πωλήσεις (και μερίδιο 17,39%).

Πίνακας 4. Ταξινομήσεις Αυτοκινήτων ανά καύσιμο στην Ελληνική Αγορά για το 2021

Τύπος Καυσίμου/Ενέργειας

2021

ΜΕΡΙΔΙΟ

2020

Δ% 2021 vs 2020

Βενζίνη

49625

49,18%

43060

15,25%

Πετρέλαιο

17549

17,39%

22251

-21,13%

Υβριδικά (HEV)

23382

23,17%

11751

98,98%

Εναλλακτικής Ισχύος (APV)

3394

3,36%

1780

90,67%

Ηλεκτρικά Φορτιζόμενα (ECV)

6961

6,90%

2135

226,04%

Πηγή: www.seaa.gr

Όσον αφορά τα ηλεκτροκίνητα, φαίνεται ότι η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αρχίζει να κινείται σιγά-σιγά και στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις των επαναφορτιζόμενων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μπαταρίας και plug-in υβριδικών (BEV και PHEV), το 2021 αυξήθηκαν κατά 226% σε σχέση με το 2020 και έφτασαν τις 6.961 μονάδες, με αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά οχήματα να λάβουν το 2021 το 6,90% των συνολικών ταξινομήσεων έναντι 2,6% το 2020.

Η αγορά αυτοκινήτου τα χρόνια της πανδημίας

Η αγορά το 2019 είχε πραγματοποιήσει 114.109 πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων και μέσα στο 2020 συρρικνώθηκαν κατά -29,04%, πραγματοποιώντας πενταψήφιο αριθμό ταξινομήσεων, φτάνοντας τις 80.977 πωλήσεις. Κύριο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης χρονιάς ήταν η σχεδόν πλήρης κατάρρευση της αγοράς τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο με κάθετη πτώση των πωλήσεων κατά -70% (10.674 πωλήσεις το 2020 σε σχέση με 35.653 πωλήσεις το 2019), σε μια περίοδο που είναι ιδιαίτερα αυξημένες οι πωλήσεις RAC/LTR. Ενδεικτικά, τον Απρίλιο του 2020, η πτώση των πωλήσεων ήταν της τάξης του -80,2% οδηγώντας 24 εταιρείες (σε σύνολο 39) να έχουν διψήφιες(!) πωλήσεις αυτοκινήτων τον συγκεκριμένο μήνα. Την πτώση του 2020, διαδέχτηκε η αύξηση του 2021, κατά +24,62%.

Για να υπάρχει πληρέστερη κατανόηση της πορείας της αγοράς τα 2 χρόνια της πανδημίας, παραθέτουμε τις ταξινομήσεις των 3 τελευταίων ετών (2019 προ πανδημίας) και 2020 & 2021 (εν μέσω πανδημίας) και τα συγκρίνουμε.

Πίνακας 5. Ταξινομήσεις Αυτοκινήτων στην Ελληνική Αγορά την τελευταία 3ετία (2019-2021)

555555555555555555555555

Η αγορά το 2019 ξεπέρασε τις εξαψήφιες πωλήσεις για 2η συνεχόμενη χρονιά (το 2018 ήταν η πρώτη χρονιά), και φαινόταν ότι συνερχόταν από το σοκ της οικονομικής κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας. Δυστυχώς, όμως η εμφάνιση του Covid-19 στους πρώτους μήνες του 2020 και τα lock down που επιβλήθηκαν, πισωγύρισαν την αγορά. Μπορεί τα νούμερα των ταξινομήσεων για το 2021 να είναι και πάλι εξαψήφια, στην ουσία όμως είναι παρόμοια με εκείνα του 2018 όπου είχαμε 103.431 ταξινομήσεις.

Συγκρίνοντας τον μέσο όρο των πωλήσεων των ετών 2020 και 2021, με εκείνα του 2019, διαπιστώνουμε ότι οι περισσότερες εταιρείες έχουν δει πτώση των πωλήσεων τους σε σχέση με το 2019. Πιο συγκεκριμένα, 26 εταιρείες είχαν μείωση στις πωλήσεις τους, ενώ μόνο 9 είδαν αύξηση των πωλήσεων τους. Ειδικότερα, για το τοπ-10 των πωλήσεων, η Toyota είχε μείωση -6,90% (11.714 έναντι 12.581 του 2019), η Peugeot είχε μείωση -5,84% (9.253 έναντι 9.827 του 2019), η Hyundai είχε μείωση -11,42% (7.017 έναντι 7.921 του 2019), η VW είχε μείωση -24,16% (7.177 έναντι 9.463), και η Opel είχε μείωση -26,74% (5.431 έναντι 7.413). Συνεχίζοντας, βλέπουμε ότι η Citroën και η Suzuki είδαν τις μεγαλύτερες μειώσεις πωλήσεων (σε σχέση με τις υπόλοιπες του τοπ-10), έχοντας αρνητικό πρόσημο -34,86% η πρώτη (4.536 έναντι 6.963) και -34,29% η δεύτερη (4.274 έναντι 6.504). Κερδισμένες στην περίοδο της πανδημίας είναι η Kia με αύξηση των πωλήσεων κατά +9,02% (3.505 έναντι 3.215 του 2019), όπως επίσης και η BMW με αύξηση +8,21% (3.673 έναντι 3.394 του 2019), ενώ ενδιάμεσα τους η Mercedes (9η) είχε μείωση των πωλήσεων της κατά -12,68% (3.951 έναντι 4.524 του 2019).

Οι εταιρίες που είχαν την μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων την περίοδο της πανδημίας είναι η Smart (-92,49% μείωση), η Fiat (μείωση -57,05%) η οποία και έχασε και την θέση της στο τοπ-10 των πωλήσεων αυτά τα χρόνια, και τέλος η Alfa Romeo (μείωση -47,61%). Αντίστροφη πορεία είχαν η Tesla με μια εκπληκτική αύξηση των πωλήσεων της κατά +15.400%!, η Jeep με αύξηση +98,90% και η Land Rover με αύξηση +45,92%.

Πίνακας 6. Σύγκριση πωλήσεων για τα έτη 2021 & 2020 (ΜΟ) vs 2019 στην Ελληνική Αγορά Αυτοκινήτου

ΜΑΡΚΑ

2021

2020

2019

ΜΟ ΠΩΛΗΣΕΩΝ

(2021 & 2020)

Δ% ΜΟ 2021 & 2020 vs 2019

TOYOTA

13164

10263

12581

11714

-6,90%

PEUGEOT

10581

7925

9827

9253

-5,84%

HYUNDAI

8809

5224

7921

7017

-11,42%

VW

7464

6890

9463

7177

-24,16%

OPEL

5812

5050

7413

5431

-26,74%

CITROEN

5253

3818

6963

4536

-34,86%

SUZUKI

4850

3697

6504

4274

-34,29%

KIA

4600

2410

3215

3505

9,02%

MERCEDES

4295

3606

4524

3951

-12,68%

BMW

4187

3158

3394

3673

8,21%

NISSAN

3953

4857

6322

4405

-30,32%

AUDI

3545

2697

4020

3121

-22,36%

FIAT

3453

2834

7319

3144

-57,05%

FORD

3060

2794

3886

2927

-24,68%

SKODA

2996

3216

3993

3106

-22,21%

RENAULT

2784

3251

4279

3018

-29,48%

DACIA

2262

1634

1834

1948

6,22%

MINI

1914

1614

1767

1764

-0,17%

SEAT

1858

1621

3143

1740

-44,65%

VOLVO

1715

1476

1851

1596

-13,80%

JEEP

1447

912

593

1180

98,90%

TESLA

598

22

2

310

15400,00%

LAND ROVER

566

365

319

466

45,92%

MAZDA

453

212

324

333

2,62%

HONDA

332

401

651

367

-43,70%

MITSUBISHI

227

443

505

335

-33,66%

LEXUS

138

88

91

113

24,18%

CUPRA

118

1

0

60

-

ALFA ROMEO

113

194

293

154

-47,61%

PORSCHE

107

106

108

107

-1,39%

JAGUAR

94

89

126

92

-27,38%

SMART

80

35

766

58

-92,49%

SUBARU

35

39

60

37

-38,33%

ABARTH

31

26

36

29

-20,83%

ΛΟΙΠΟΙ

17

9

16

13

-18,75%

 

100911

80977

114109

90944

-20,30%

Πηγή: www.seaa.gr

Όσον αφορά τα αμαξώματα, τα SUV είναι τα πιο κερδισμένα από την πανδημία μιας και το ποσοστό τους αυξήθηκε κατά +6,61 %, την στιγμή που όλα τα υπόλοιπα segments είδαν σημαντικές μειώσεις στις πωλήσεις τους, συγκρίνοντας τον μέσο όρο των πωλήσεων τους τα έτη 2020 και 2021, με εκείνο του 2019. Την μεγαλύτερη μείωση την είχαν οι κατηγορίες των MPV και MPV-M/COMBI, ενώ σημαντικές απώλειες είχαν οι κατηγορίες Ε, C, B, και Α, την περίοδο της πανδημίας.

Πίνακας 7. Σύγκριση πωλήσεων ανά κατηγορία/segment για τα έτη 2021 & 2020 (ΜΟ) vs 2019 στην Ελληνική Αγορά Αυτοκινήτου

Κατηγορία/Segment

2021

2020

2019

MO ΠΩΛΗΣΕΩΝ     (2021 & 2020)

Δ% ΜΟ 2021 & 2020 vs 2019

A

9999

7065

16078

8532

-46,93%

B

26555

22678

37598

24617

-34,53%

C

12662

11602

15816

12132

-23,29%

D

1929

1229

1726

1579

-8,52%

E

160

171

265

166

-37,55%

F-G

56

48

55

52

-5,45%

SUV

48416

37070

40092

42743

6,61%

MPV

117

135

277

126

-54,51%

MPV-M/COMBI

833

838

1987

836

-57,95%

SPORTS

180

139

212

160

-24,76%

Πηγή: www.seaa.gr

Όσον αφορά τις πωλήσεις βάση τύπου καυσίμου, η πανδημία αποτέλεσε την απαρχή για τα πρώτα ουσιαστικά βήματα της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά. Συγκρίνοντας τον μέσο όρο των πωλήσεων τους τα έτη 2020 και 2021, με εκείνα του 2019, διαπιστώνουμε μια εκρηκτική αύξηση +847,50%. Την ίδια θετική πορεία είχαν και τα Υβριδικά, έχοντας μια αύξηση πωλήσεων +166,12%. Από την άλλη πλευρά, η βενζίνη και το πετρέλαιο ήταν οι μεγάλοι χαμένοι της πανδημίας, βλέποντας μια μείωση στις πωλήσεις τους κατά -37,66% και -34,44% αντίστοιχα.

Πίνακας 8. Σύγκριση πωλήσεων ανά καύσιμο για τα έτη 2021 & 2020 (ΜΟ) vs 2019 στην Ελληνική Αγορά Αυτοκινήτου

 

2021

2020

2019

MO ΠΩΛΗΣΕΩΝ     (2021 & 2020)

 Δ% ΜΟ 2021 & 2020 vs 2019

Βενζίνη

49625

43060

74339

46343

-37,66%

Πετρέλαιο

17549

22251

30356

19900

-34,44%

Υβριδικά (HEV)

23382

11751

6601

17567

166,12%

Εναλλακτικής Ισχύος (APV)

3394

1780

2333

2587

10,89%

Ηλεκτρικά Φορτιζόμενα (ECV)

6961

2135

480

4548

847,50%

Πηγή: www.seaa.gr

Τέλος, άξιο αναφοράς για την περίοδο της πανδημίας είναι το γεγονός ότι στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, παρατηρηθήκαν αυξητικές τάσεις στις τιμές τους, ειδικότερα για τα αυτοκίνητα 5ετίας. Η πανδημία, το μεγάλο πρόβλημα με τις παραγωγές καινούριων αυτοκινήτων, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των καινούργιων αυτοκινήτων, και η έλλειψη των ημιαγωγών, αναγκάζει μεγάλη μερίδα πολιτών, που θέλει να αγοράσει άμεσα αυτοκίνητο, να στρέφεται προς το μεταχειρισμένο.

Πως προβλέπεται το μέλλον της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου

Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ξεκαθαρίσει ότι το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό και που πρόθεση της είναι η επίτευξη του στόχου της, όπου 1 στα 3 αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030, να είναι ηλεκτρικά. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και το πρόγραμμα “ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ” που είχε θεσπίσει η ελληνική κυβέρνηση από τα τέλη του Αυγούστου (2020) με ικανοποιητικά αποτελέσματα και που πολύ πρόσφατα αναθεωρήθηκε δίνοντας επιπλέον 30% επιδότηση (από 6.000€ πήγε στις 8.000€) για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος, στους ενδιαφερόμενους. Τα προνόμια του προγράμματος απολαμβάνουν, όπως και στον πρώτο κύκλο, τόσο τα φυσικά πρόσωπα όσο και επιχειρήσεις ή ιδιοκτήτες ταξί, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ.

Σίγουρα, η ηλεκτροκίνηση θεωρείται το next big thing στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας (και θα μπορούσε να συμβάλει στην περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων), στην Ελλάδα όμως υπάρχουν αρκετές έρευνες που έχουν αναδείξει ότι το καταναλωτικό κοινό έχει ακόμα ενδοιασμούς για την αγορά κάποιου ηλεκτρικού αυτοκινήτου με κυριότερους λόγους να είναι η υψηλή τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η μη ύπαρξη δελεαστικότερων οικονομικών/φορολογικών κινήτρων, η έλλειψη περισσότερων διαθέσιμων μοντέλων, η περιορισμένη αυτονομία τους, και η ανύπαρκτη υποδομή φορτιστών/ταχυφορτιστών. Οπότε, για να μπορέσει να αναπτυχθεί περισσότερο η ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας (και να συνεισφέρουν με τις πωλήσεις τους στην πολύπαθη ελληνική αγορά), θα πρέπει πέρα από τις υποδομές, η πολιτεία/κράτος να προχωρήσει στη λήψη μιας σειράς επιπρόσθετων μέτρων που θα προωθήσουν την ηλεκτροκίνηση και θα δίνουν κίνητρα -όχι μόνο οικονομικά- στους πολίτες για να στραφούν σε αυτήν την τεχνολογία μέσα στα επόμενα χρόνια, όπως:

  • Την περαιτέρω Ανάπτυξη Δικτύου Φορτιστών σε όλη την Ελλάδα.
  • Την ανανέωση (απόσυρση) του κυκλοφορούντος στόλου οχημάτων (πολύ παλαιών και ρυπογόνων) του κράτους (ΟΤΑ, Υπουργεία, Βουλή, Δημόσιες Υπηρεσίες/Οργανισμοί, ΝΠΔΔ, κτλ) με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα (το κράτος θα πρέπει να γίνει ο μεγαλύτερος αγοραστής ηλεκτροκινήτων αυτοκινήτων αυτή την περίοδο δείχνοντας το καλό παράδειγμα προς τους πολίτες).
  • Την απόσυρση των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανόμενων των ταξί και φορτηγών (είναι γνωστό σε όλη την ΕΕ ότι έχουμε έναν από τους γηραιότερους και πιο ρυπογόνους στόλους οχημάτων στην Ελλάδα).
  • Την περαιτέρω παροχή οικονομικών κίνητρων για τους ιδιώτες και επαγγελματίες που θέλουν να αγοράσουν ένα ηλεκτροκίνητο όχημα.
  • Την προσέλκυση Ξένων Άμεσων Επενδύσεων ή/και οι συμπράξεις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Εν κατακλείδι, η πανδημία επηρέασε αρνητικά την αγορά του αυτοκινήτου και είναι άγνωστο πότε θα τα καταφέρει να ανακάμψει. Επιπλέον και με δεδομένο ότι η πανδημία δεν έχει εξαλειφτεί πλήρως και με το δυσμενές εξωτερικό περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί (ο πόλεμος που ξέσπασε στην Ουκρανία, η έλλειψη chips/microchips, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων, και οι αυξήσεις στα καύσιμα και το ρεύμα), το μέλλον της αγοράς του αυτοκινήτου για τα επόμενα χρόνια δεν προβλέπεται ιδιαίτερα ευοίωνο. Η αγορά θα πρέπει να αντιμετωπίσει με ψυχραιμία και σοβαρότητα την όλη κατάσταση και να ακολουθήσει αργά και σταθερά βήματα για την σωστή ανάπτυξη της στο εγγύς μέλλον. 

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.