ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ι. Κωστόπουλος (ΕΛΠΕ): «Ακούμε για λαθρεμπόριο εδώ και μήνες, τι κάνει η πολιτεία ;»

19:03 - 11 Οκτ 2010 | Επιχειρήσεις
Λαθρεμπόριο που γίνεται εδώ και μήνες με εικονικές εξαγωγές φορτίων στη Βουλγαρία χωρίς η πολιτεία να αναλαμβάνει δράση, πειρατεία από αμφιβόλου ποιότητας εταιρείες σε βάρος άλλων υγιών, πρατηριούχοι που συλλαμβάνονται να πωλούν με "πειραγμένες" αντλίες αλλά δεν τους αφαιρείται η άδεια λειτουργίας, και άλλοι που συλλαμβάνονται για νοθεία αλλά καθυστερούν να επιβληθούν οι ποινές.
Έτσι, περιέγραψε τα διαχρονικά προβλήματα της ελληνικής αγοράς καυσίμων ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων Γιάννης Κωστόπουλος σε συνάντηση της ηγεσίας του ομίλου με τους δημοσιογράφους, αφήνοντας σαφείς αιχμές για έλλειψη πολιτικής βούλησης εκ μέρους της πολιτείας. "Ακούμε και διαβάζουμε εδώ και μήνες για λαθραίες εξαγωγές καύσιμων προς τη Βουλγαρία, δεν είναι δυνατόν η πολιτεία να μην κάνει τίποτα. Πόσο καιρό θα επιτρέπεται να συμβαίνει αυτό;", είπε χαρακτηριστικά. Και διερωτήθηκε κατά πόσο σε συνθήκες σαν τις σημερινές έχει την πολυτέλεια η πολιτεία να χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ φορολογητέας ύλης (το υπ. Οικονομικών υπολογίζει τις απώλειες σε δι. ευρώ).

Αναφέρθηκε επίσης στον υπερεπαγγελματισμό των πρατηριούχων, λέγοντας ότι "μέχρι πριν από λίγα χρόνια, άνοιγαν πρατήρια και στα πιο μικρά χωριά, τα οποία τώρα θα έχουν πρόβλημα", και παρέθεσε στοιχεία που δείχνουν ότι στην Ελλάδα αναλογούν μόλις 481 αυτοκίνητα ανά πρατήριο, έναντι 1.063 στην Ιρλανδία, 1.461 στην Αυστρία, 2.264 στη Πορτογαλία, και 2.994 στη Γερμανία. Αντίθετα τα στοιχεία για τη διύλιση, όσο και για τη χονδρική δείχνουν ότι εκεί ο ανταγωνισμός λειτουργεί ικανοποιητικά. Στη μεν διύλιση έχουμε 2 διυλιστήρια, έναντι ενός σε Αυστρία, Βουλγαρία, Πορτογαλία, Τσεχία και Ουγγαρία, στη δε, χονδρική το συνολικό μερίδιο αγοράς των τριών πρώτων εταιρειών φτάνει το 48% στην Ελλάδα, έναντι 66% στην Αυστρία, 67% στην Ιρλανδία, 70% στην Πορτογαλία και 71% στη Γερμανία.

"Ούτε στην Ουγγαρία δεν έπεσε τόσο η κατανάλωση"

Αναφορικά με την μείωση της κατανάλωσης λόγω της κρίσης και της αύξησης των φόρων, τη χαρακτήρισε πρωτόγνωρη, λέγοντας ότι "ούτε στην Ουγγαρία δεν συνέβη κάτι τέτοιο" (που επίσης εισήλθε σε μηχανισμό στήριξης του ΔΝΤ). Το α' εξάμηνο του έτους έπεσε 15,6% στο σύνολο της αγοράς καυσίμων, ενώ συγκρίνοντας τον Ιούνιο του 2010 με τον ίδιο μήνα πέρυσι, η μείωση έφτασε το 13,9%. Παρ' ότι πάντως η τελική τιμή αντλίας έχει γίνει η 2η ακριβότερη της Ευρώπης, η τιμή προ φόρων παραμένει φθηνότερη έναντι των άλλων μεσογειακών κρατών -μελών της Ε. Ένωσης, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με τη δική μας.

Επίσης δείγμα ότι ευθύνονται αποκλειστικά σχεδόν οι φόροι για την άνοδο της τελικής τιμής (από 1,076 ευρώ τον Ιανουάριο, στα 1,489 ευρώ το Σεπτέμβριο), είναι το γεγονός ότι το μικτό περιθώριο εταιρειών και πρατηριούχων από τα 11 λεπτά το λίτρο το Φεβρουάριο, είχε πέσει στα 9 λεπτά τον Σεπτέμβριο. Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω, το 65% της λιανικής τιμής της βενζίνης είναι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ), 29% το κόστος διυλιστηρίου, 7% το περιθώριο διύλισης, και 5,9% το μικρό περιθώριο της εμπορίας. Για το πετρέλαιο θέρμανσης, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικά Καύσιμα (πρώην BP, θυγατρική των ΕΛΠΕ) Σωτήρης Χριστογιάννης εκτίμησε ότι θα ξεκινήσει να διατίθεται στα 70 λεπτά το λίτρο, αυξημένο κατά 30% από πέρυσι.

Γιώργος Φιντικάκης
Τελευταία τροποποίηση στις 09:08 - 12 Οκτ 2010
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.