ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Περισσότερες εξαγωγές για τις μισές ελληνικές εξαγωγικές ΜμΕ στην κρίση

13:35 - 17 Απρ 2018 | Επιχειρήσεις
Περισσότερες εξαγωγές για τις μισές ελληνικές εξαγωγικές ΜμΕ στην κρίση
Περισσότερες από τις μισές ελληνικές εξαγωγικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) κατάφεραν να αυξήσουν τις εξαγωγές τους στα χρόνια της κρίσης, σύμφωνα με τη νέα μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας. Η μελέτη διαπιστώνει αξιοσημείωτη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος στην Ελλάδα στο β’ εξάμηνο του 2017, όπως αποτυπώθηκε στην ισχυρή άνοδο του δείκτη εμπιστοσύνης των ΜμΕ κατά 14 μονάδες.

Η έρευνα σε δείγμα 600 επιχειρήσεων ανέδειξε ότι μία στις τρεις εξαγωγικές ελληνικές ΜμΕ (κατά κύριο λόγο επιχειρήσεις των κλάδων της βιομηχανίας και χονδρεμπορίου) είναι εξωστρεφής.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι περισσότερες από μισές κατάφεραν να αυξήσουν τις εξαγωγές τους κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Ωστόσο, οι ελληνικές ΜμΕ παρουσιάζουν σημαντικό κενό εξωστρέφειας συγκριτικά με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, καθώς εξάγουν μόλις το 11% των πωλήσεών τους (έναντι 18% κατά μέσο όρο στην ΕΕ).

Υπό αυτή την οπτική, σημειώνεται στη μελέτη, είναι σημαντικό να διερευνηθεί κατά πόσο υπάρχει η δυναμική στον ελληνικό επιχειρηματικό τομέα για να επιτευχθεί μία σταδιακή σύγκλιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Οι «στρατηγικοί εξαγωγείς» (προσανατολισμένοι στις εξαγωγές) αποτελούν το 12% των ΜμΕ (καλύπτοντας το 21% των πωλήσεων του τομέα) και χαρακτηρίζονται από δύο στοιχεία:

  1. έχουν διαχρονικά ως στρατηγική τους προτεραιότητα την κατάκτηση μεριδίων στις αγορές του εξωτερικού και  
  2. κατάφεραν να αυξήσουν την εξωστρέφειά τους κατά τη διάρκεια της κρίσης (με τις εξαγωγές να καλύπτουν πλέον το 34% των πωλήσεών τους από 19% το 2008).

Οι βασικές πρακτικές που ακολουθούν είναι:

  • Ισχυρή στόχευση στην αποτελεσματική διαχείριση κόστους (δηλώνοντας ότι έχουν κατακτήσει πλεονέκτημα σε όρους μισθολογικού και ενεργειακού κόστους) και στην υιοθέτηση συσκευασίας υψηλής ανταγωνιστικότητας (υποδηλώνοντας υψηλή επένδυση σε marketing, branding και προώθηση).
  • Έμφαση στην αξιοποίηση των δομών  clusters και των πλεονεκτημάτων δικτύωσης και συνεργειών που αυτά προσφέρουν.
  • Προτεραιότητα σε αναπτυγμένες αγορές Δυτικής Ευρώπης και Αμερικής, στις οποίες τα αποτελέσματα της έρευνάς μας έδειξαν ότι επιτυγχάνονται υψηλότερα περιθώρια κέρδους.

Παράλληλα, η έρευνα της ΕΤΕ εντόπισε ΜμΕ με σημαντικές δυνατότητες αύξησης των εξαγωγών τους.

Συγκεκριμένα, υφίσταται  (i) μερίδιο της τάξης του 11% του τομέα (καλύπτοντας το 17% των πωλήσεων) που έχει κάποια εξαγωγική δραστηριότητα και (ii) επιπλέον μερίδιο της τάξης του 15% του τομέα (καλύπτοντας το 12% των πωλήσεων) το οποίο, αν και δεν εξήγαγε κατά τη διάρκεια της κρίσης, δηλώνει ότι έχει θέσει την εξωστρέφεια ως στρατηγική προτεραιότητα για την επόμενη πενταετία.

Αν υπάρξει  συνεπής, ταχεία και συντονισμένη στρατηγική υιοθέτησης των παραπάνω βέλτιστων πρακτικών από τη μερίδα αυτή των «δυνητικά στρατηγικών» εξαγωγέων, τότε η σταδιακή σύγκλιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους εξωστρέφειας κρίνεται εφικτή.

Παράλληλα, κατά την πορεία πραγματοποίησης αυτής της δυναμικής, πιθανότατα θα απαιτηθούν συγχωνεύσεις μεταξύ των ΜμΕ και ενίσχυση των διόδων πρόσβασης σε πηγές ρευστότητας.

exostrefeia

Τελευταία τροποποίηση στις 13:44 - 17 Απρ 2018
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.