ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Το «στοίχημα» της τεχνητής νοημοσύνης για την Ελλάδα και τις εταιρείες πληροφορικής Κύριο

09:00 - 02 Ιαν 2020 | ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Το «στοίχημα» της τεχνητής νοημοσύνης για την Ελλάδα και τις εταιρείες πληροφορικής
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός που θα οδηγήσει τη χώρα στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση είναι ακόμη στα σπάργανα. Ο κλάδος της πληροφορικής, που αντιπροσωπεύεται από 4.600 επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν 260.000 εργαζόμενους, θα ηγηθεί της προσπάθειας που θα καταβάλει η Ελλάδα να προλάβει το «τρένο» της τεχνητής νοημοσύνης.

Του Γιώργου Γεωργίου

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Μagazine Δεκεμβρίου.

Ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), κ. Γιάννης Σύρρος, μιλώντας αποκλειστικά στο Reporter Magazine, αναλύει τους τέσσερις άξονες, στους οποίους θα πρέπει να βασιστεί η χώρα μας για να συντονιστεί με τις ραγδαίες εξελίξεις στην παγκόσμια τεχνολογία.

Yannis Sirros SEPE

Ο ΣΕΠΕ ιδρύθηκε το 1995 και ως θεσμικός συνομιλητής και εταίρος της πολιτείας παρέχει έγκυρη και υπεύθυνη γνωμοδότηση για τη βέλτιστη αξιοποίηση της χρήσης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, με στόχο την ακμή της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.

Υπό αυτό το πρίσμα, ο Σύνδεσμος παρεμβαίνει δυναμικά, καλύπτοντας το πεδίο του σχεδιασμού, της έρευνας, της προβολής αλλά και της αναγνώρισης των δυνατοτήτων των επιχειρήσεων του κλάδου εντός και εκτός Ελλάδας.

Ο κ. Σύρρος αναφέρθηκε στη συμβολή του κλάδου πληροφορικής στην οικονομία, τις προοπτικές ανάπτυξής του, τη νέα βιομηχανία ψηφιακής τεχνολογίας και το «στοίχημα» της επόμενης ημέρας για τη χώρα μας.

Οι επιχειρήσεις πληροφορικής και επικοινωνιών στην ελληνική πραγματικότητα   

Ο κλάδος της ψηφιακής τεχνολογίας κατάφερε όχι μόνο να αφήσει πίσω του τη «λαίλαπα» της οικονομικής ύφεσης, αλλά και να διακριθεί σε παγκόσμιο επίπεδο.

Την τωρινή περίοδο, παρατηρούνται σημάδια σταθερότητας, με τον κλάδο να καταγράφει αξία αγοράς στα €5,667 δισ. για το 2018 και κύκλο εργασιών στα €13,4 δισ., ποσοστό που αντιστοιχεί στο 8% του ΑΕΠ.

Για το 2019 ο κλάδος αναμένεται να καταγράψει ανάπτυξη κατά 0,2% για να βρεθεί στα επίπεδα των €5,676 δισ. Αν δούμε αναλυτικά τους δύο επιμέρους πυλώνες του κλάδου, η πληροφορική θα ενισχυθεί κατά 3,6% το 2019 και η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών αναμένεται να παρουσιάσει άνοδο 0,3%.

«Η άνοδος που αναμένεται», σύμφωνα με τον κ. Σύρρο «συνεπάγεται και σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης του κλάδου, μία ευκαιρία που επιτέλους πρέπει να αξιοποιήσουμε. Ο αποδοτικός συνδυασμός κεφαλαιακών επενδύσεων, δεξιοτήτων, επιχειρηματικού περιβάλλοντος, διακυβέρνησης, πολιτικής σταθερότητας και ανάπτυξης της τεχνολογίας αποτελεί τον απαραίτητο καταλύτη για την αποτελεσματική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας κάθε οικονομίας και κάθε κράτους στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον. Σε κάθε περίπτωση, η επένδυση στον ψηφιακό μετασχηματισμό θεωρείται μονόδρομος».

Ο ρόλος της Ελλάδας στην «ψηφιακή κοσμογονία»

Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΠΕ επισημαίνει ότι «η βιομηχανία ψηφιακής τεχνολογίας βρίσκεται στην αιχμή της καινοτομίας και των τεχνολογικών ανακαλύψεων τις τελευταίες δεκαετίες, επηρεάζοντας κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας. Η αλήθεια είναι πως διανύουμε ήδη την 4η βιομηχανική επανάσταση, με τις πιο ραγδαίες και καταιγιστικές εξελίξεις και αλλαγές που έχει βιώσει η ανθρωπότητα. Ο κόσμος όπως τον ξέρουμε, άλλαξε δραστικά τα τελευταία 20 χρόνια σε όλους τους τομείς και το σίγουρο είναι πως τα επόμενα 20 χρόνια, μέσα από την ψηφιακή επανάσταση, θα αλλάξει ακόμα περισσότερο απ’ ότι τους 3 προηγούμενους αιώνες» και προσθέτει:

«Οι τεχνολογίες, όπως το Cloud Computing, το Blockchain, τα Big Data Analytics, το Internet of Things, η Τεχνητή Νοημοσύνη δημιουργούν νέα δεδομένα και προκλήσεις για όλους. Μέχρι το 2022, κάθε άνθρωπος στον πλανήτη θα χρησιμοποιεί καθημερινά 25 έξυπνα αντικείμενα, ενώ έως το 2030 η παγκόσμια διασύνδεση δεδομένων και πληροφοριών αναμένεται να αυξηθεί κατά 75%. Ταυτόχρονα η έλευση του 5G, η αυξημένη συνδεσιμότητα που θα φέρουν τα δίκτυα επόμενης γενιάς καθώς και ευρεία γκάμα νέων υπηρεσιών, βασισμένες σε υποδομές 5G, αλλάζουν ολοκληρωτικά πλέον την τηλεπικοινωνιακή εμπειρία αλλά και τις δυνατότητες των χρηστών. Από τις ιατρικές επεμβάσεις εξ’ αποστάσεως μέχρι τα αυτοκινούμενα οχήματα, τα δίκτυα επόμενης γενιάς τηλεπικοινωνιών φέρνουν όλες τις πρωτοποριακές εφαρμογές στην καθημερινότητά μας».

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΣΕΠΕ έχει καταρτίσει ένα κεντρικό στρατηγικό σχέδιο, το οποίο βασίζεται σε τέσσερα σημεία και το οποίο έχει ως σκοπό τον συντονισμό της Ελλάδας με την ψηφιακή εποχή.

Οι τέσσερις άξονες που πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μας

Όπως υπογραμμίζει ο κ. Σύρρος: «Αρχικά, το σχέδιο επικεντρώνεται στον Πολίτη και την Ευημερία με άλλα λόγια, στην Κοινωνία των Πολιτών. Οι ψηφιακές δεξιότητες ενισχύουν την ικανότητα των Πολιτών να εκμεταλλευτούν τις νέες ευκαιρίες που προκύπτουν από την ψηφιακή τεχνολογία. Οι ψηφιακές υπηρεσίες θα είναι διαθέσιμες σε όλους, ανεξάρτητα των κοινωνικών και οικονομικών δυνατοτήτων που έχει ο καθένας.

Δεύτερον στην επιχειρηματικότητα, όπου ο ψηφιακός μετασχηματισμός της λειτουργίας των επιχειρήσεων ενισχύει την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφειά τους. Μπορούμε να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας παράγοντας προστιθέμενη αξία και σε διεθνές επίπεδο, δίνοντας έμφαση στις καινοτόμες νεοφυείς επιχειρήσεις, στην προσέλκυση επενδύσεων, στις στρατηγικές συμμαχίες και στην ενίσχυση εξειδικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών.

Ένας ακόμη στρατηγικός άξονας είναι η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης. Η μείωση της γραφειοκρατίας είναι ένας εφικτός στόχος, με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Οι δημόσιες υπηρεσίες θα εξυπηρετούν με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και θα βελτιώσουν τη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Και τέλος, κρίνεται απαραίτητο να δώσουμε έμφαση στον ίδιο τον κλάδο ψηφιακής τεχνολογίας. Η βιομηχανία ψηφιακής τεχνολογίας είναι ο καταλύτης για την ανάπτυξη όλων των κλάδων της ελληνικής οικονομίας, μέσω της διάχυσης της τεχνολογίας σε όλα τα επίπεδα της επιχειρηματικότητας, αλλά και στις συναλλαγές μεταξύ των πολιτών, των επιχειρήσεων και του κράτους. Προσφέροντας τις δυνατότητες αλλά και τη διεθνή, εκτενή εμπειρία και τεχνογνωσία του κλάδου σε αυτήν την αναπτυξιακή επιλογή».

Πώς αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις τον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Το ζήτημα του ψηφιακού μετασχηματισμού βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο στην ελληνική επιχειρηματικότητα. Οι εταιρείες γνωρίζουν πως τα νέα δεδομένα επιτάσσουν την άμεση προσαρμογή σε αυτά, διαφορετικά κινδυνεύουν να χάσουν το «παιχνίδι» του ανταγωνισμού. Ωστόσο, η πλειονότητα των εταιρειών δεν έχει συγκροτήσει ακόμη ένα οργανωμένο σχέδιο ψηφιακής ετοιμότητας.

Μία πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τις ελληνικές εταιρείες, που εμπλέκονται σε πρωτοβουλίες ψηφιακού μετασχηματισμού έδειξε ότι 6/10 έχουν ξεκάθαρο πλάνο ψηφιακής στρατηγικής που σε κάποιες περιπτώσεις σχετίζεται με την επιχειρηματική στρατηγική και 1/3 έχουν σχεδιάσει πολύ πρόσφατα (δηλαδή τα τελευταία δυο χρόνια) αυτήν την στρατηγική. Παράλληλα, παρά το ότι 8/10 αναμένουν σημαντικές «ψηφιακές» αλλαγές και ανακατατάξεις στον κλάδο λόγω αυτού του φαινομένου, μόνο 1/2 προετοιμάζονται επαρκώς για την αντιμετώπιση των επερχόμενων κλαδικών ψηφιακών αλλαγών από υπάρχοντες ανταγωνιστές είτε νεοεισερχόμενες start-ups. Επίσης μόνο 2/10 χρησιμοποιούν σχετικές μεθοδολογίες σχεδίασης και ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων και διαχείρισης αλλαγών, ενώ μόνο 1/10 έχει έντονο το στοιχείο της καινοτομίας στην κουλτούρα του οργανισμού είτε στα προϊόντα/υπηρεσίες ή στο ίδιο το επιχειρηματικό μοντέλο.

Η ίδια έρευνα ανέδειξε και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις. Ειδικότερα, αρχικά αναφέρεται η ανάπτυξη αλλά και εύρεση ανθρώπινου δυναμικού με τις αναγκαίες ψηφιακές δεξιότητες. Στη συνέχεια, επισημαίνονται ενδοεταιρικά ζητήματα που αφορούν την έγκριση των αναγκαίων υψηλών τεχνολογικών επενδύσεων, η ασφάλεια δεδομένων ως ένας σημαντικός πόρος στον ψηφιακό μετασχηματισμό, που θα πρέπει να τον διαχειρίζονται οι εταιρίες με σοβαρότητα και πιστοποιημένες τεχνικές και τέλος η ανταπόκριση των πελατών και συνεργατών τους στις νέες αναβαθμισμένες ψηφιακές υπηρεσίες που σχετίζεται με τη δική τους ψηφιακή ετοιμότητα αλλά και την αναγκαιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Αρωγοί και πρότυπα

Καταληκτικά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πως ο κλάδος της πληροφορικής μπορεί και πρέπει να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα. Ανάσχεση του brain drain, επενδύσεις και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας είναι μόνο ορισμένα οφέλη από αυτά που μπορούν να προκύψουν.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι εταιρείες που πρεσβεύουν τον κλάδο θα μπορέσουν να αποτελέσουν οδηγούς για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο οποίος αναμένεται να μας απασχολήσει σε μόνιμη βάση τα επόμενα χρόνια.

Τελευταία τροποποίηση στις 22:42 - 03 Ιαν 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.