ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Μερτζάνης(Space Hellas): Προσαρμοστήκαμε γρήγορα στα δεδομένα της εποχής του κορονοϊού Κύριο

07:50 - 18 Μαϊ 2020 | ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Μερτζάνης(Space Hellas): Προσαρμοστήκαμε γρήγορα στα δεδομένα της εποχής του κορονοϊού
Στη βάση μίας κανονικότητας εξελίσσεται η νέα πραγματικότητα για την Space Hellas, με τον επιταχυντή της ψηφιακής λειτουργίας όλων των διαδικασιών της καθημερινότητας να χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντικός για τη θετική πορεία της εταιρείας.

Στη συνέντευξή του στο Reporter, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Space Hellas, Ιωάννης Μερτζάνης, μιλά για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, η οποία ώθησε την Space Hellas να κινηθεί πιο γρήγορα, ώστε να προσαρμοστεί στις επιταγές της εποχής του Covid-19. Παράλληλα, αναφέρεται στο «κλειδί» της επιτυχίας της προηγούμενης δεκαετίας, η οποία ήταν πολύ δυναμική και θετική σε όλη την περίοδο της κρίσης.

Όσον αφορά την επόμενη περίοδο, ο κ. Μερτζάνης προβλέπει αρκετά αυξημένη ζήτηση σε υπηρεσίες cloud και ενσωμάτωση (integration) διαφόρων εφαρμογών, κομμάτια για τα οποία, σύμφωνα με τον CEO της Space Hellas, χρειάζεται μία ανάλυση στον υγιή μετασχηματισμό (decent transformation) των οργανισμών. Ακόμη, αναφέρει πως ο μετασχηματισμός της εταιρείας ήταν να φύγει από το system integration και να προχωρήσει σταδιακά στο digital integration.

Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Μερτζάνη στο reporter.gr:

Ποια ήταν η πορεία της εταιρείας κατά το δίμηνο που διήρκησε το lockdown, ποιες αλλαγές επέφερε η νέα πραγματικότητα και ποια τα σχέδια της εταιρείας με το άνοιγμα της οικονομίας;

Στην Space Hellas δουλεύαμε σε έναν πολύ αυξημένο ρυθμό. Σίγουρα είδαμε πελάτες μας να διαφοροποιούνται με την αρχή του έτους. Δηλαδή κάποιοι μεγάλοι πελάτες, όπως ο ΟΠΑΠ και κάποιες αεροπορικές εταιρείες, αναγκάστηκαν να κλείσουν και σταμάτησε η δραστηριότητά τους. Ταυτόχρονα, στο άλλο βασικό μας πελατολόγιο υπήρχε πολύ μεγάλη κινητικότητα, όπως π.χ. στις τράπεζες, στους μεγάλους οργανισμούς κοινής ωφέλειας, στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και βεβαίως στο Δημόσιο, σε μια προσπάθεια να μπορούν να λειτουργήσουν απομακρυσμένα.

Άρα δημιουργήθηκε μεγάλη ανάγκη για εξοπλισμό, laptops, PCs, κλπ. και ταυτόχρονα ανάγκη εφαρμογών, τηλεργασίας, remote taxes, security συστημάτων. Αρκετές φορές ζητήθηκε η παρουσία μας για να μπορούμε να κάνουμε support στα συστήματά τους. Οπότε την περίοδο του lockdown, είχαμε πολύ αυξημένο κομμάτι υποστήριξης στους μεγάλους πελάτες μας.

Στη δική μας πραγματικότητα, αναγκαστήκαμε να λειτουργήσουμε πολύ γρήγορα και να προσαρμοστούμε με ομάδες εργασίας. Να μπορούν αυτές οι ομάδες να πηγαίνουν στους πελάτες, καθώς έχουμε ένα πολύ μεγάλο μέρος του onsite support σε όλη την Ελλάδα, ώστε αυτό να γίνεται με ασφάλεια και με πολύ μεγάλη προσοχή στο περιβάλλον του πελάτη.

Ταυτόχρονα να μπορούμε να ομαλοποιήσουμε κάποιες καταστάσεις στις παραδόσεις εξοπλισμού και να έχουμε ικανά back up, ώστε να μπορούμε να κάνουμε support στους πελάτες μας. Ήταν μια κατάσταση στην οποία είχαμε αυξημένες εργασίες και σε συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Για την πληροφορική, νομίζω ότι η κατάσταση τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα δε θα είναι αρνητική, φτάνει να μη γίνουν πράγματα τα οποία δεν μπορεί κανένας να προβλέψει. Όσον αφορά την Space Hellas, είμαστε πλήρεις και δουλεύουμε όλοι, είτε στην εταιρεία είτε από μακριά. Βεβαίως κρατηθήκαμε λίγο όσον αφορά τον κύκλο εργασιών. Περιμέναμε μεγαλύτερη αύξηση αυτό το εξάμηνο, ήταν λίγο λιγότερη, αλλά σε ικανοποιητικό βαθμό.

Για το έτος, επειδή έχουμε ένα αρκετά ανεβασμένο pipeline έργων από το Δημόσιο, αλλά και από κάποιους ιδιωτικούς φορείς μεγάλων οργανισμών, νομίζω ότι βλέπουμε τα πράγματα να εξελίσσονται στη βάση μίας κανονικότητας. Αυτή είναι μια πρώτη αποτύπωση της κατάστασης, που ζούμε.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την πορεία της Space Hellas τους επόμενους μήνες;

Υπάρχει μία ενεργή δράση στον χώρο της πληροφορικής. Το θέμα είναι τι γίνεται με τους άλλους χώρους. Αυτό που βλέπω είναι ότι η κατάσταση του κορονοϊού ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά όλης της ελληνικής βιομηχανίας, ώστε να μπορούν να δουν καινούργια μοντέλα. Άρα αυτό που προβλέπω είναι ότι η κατάσταση δε θα επανέλθει στα δεδομένα του «χθες». Θα αλλάξει και μάλιστα για αρκετά χρόνια. Αυτό όμως δε σημαίνει απαραίτητα σοβαρή ύφεση, αλλά μετασχηματισμό κάποιων πραγμάτων – οργανισμών.

Πρόκειται να αυξηθεί πολύ το online. Αυτό θα βοηθήσει την ανάπτυξη των 5G δικτύων και την επέκταση των δικτύων γενικότερα. Νομίζω ότι έδωσε μία δυνατότητα σε ανθρώπους, όπου παραδοσιακά δεν χρησιμοποιούσαν την πληροφορική -μιλάω για μεγαλύτερης ηλικίας ανθρώπους-, να αποτελέσει τη νέα τους καθημερινότητα.

Άρα ο επιταχυντής της ψηφιακής κατά κάποιον τρόπο λειτουργίας όλων των διαδικασιών της καθημερινότητάς μας ήταν πολύ σημαντικός. Βλέπω μια άλλη ζωή να έρχεται, στην οποία όλοι οι οργανισμοί θα πρέπει να ανταποκριθούν. Όσοι δεν ανταποκριθούν πιστεύω θα έχουν πολύ σοβαρό πρόβλημα.

Παρόλα αυτά είμαι αισιόδοξος γιατί βλέπω και στον τουρισμό και στην εστίαση, ακόμη και στο transportation, μεθοδολογίες που εφαρμόζονται, οι οποίες αν αποδειχτούν αποτελεσματικές, θα δώσουν ώθηση στην οικονομία.

Χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της τηλεργασίας και αποτελεί ένα «εργαλείο» το οποίο ήρθε για να μείνει;

Ναι και θα πρέπει να δούμε την τηλεργασία σαν χρήσιμο «εργαλείο». Βέβαια, ίσως δημιουργεί ορισμένα προβλήματα στην καθημερινότητα των εταιρειών. Η επαφή είναι πολύ σημαντική πολλές φορές και στο management, αλλά ένα υβριδικό σχήμα, δηλαδή ένα ποσοστό τηλεργασίας και η εναλλαγή αρκετών συναδέλφων, αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο.

Φάνηκε ότι τώρα πολλοί πελάτες επιταχύναν τις διαδικασίες για την ψηφιοποίησή τους και την ολοκλήρωση των διαδικασιών, με στόχο τη βελτιστοποίηση. Οπότε πάνω σε αυτό θα υπάρχει αρκετή δουλειά τους επόμενους μήνες κι εμείς πρέπει να προσαρμοστούμε αντίστοιχα με καινούργιους συναδέλφους, αλλά και κυρίως σε αυτά που θα θέλαμε να κάνουμε για εμάς. Δηλαδή, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Space Hellas είναι πολύ σημαντικός, ώστε να μπορούμε να λειτουργούμε πιο γρήγορα, με πιο αυτοματοποιημένα tools.

Οι τηλεδιασκέψεις των στελεχών της εταιρείας αποδείχτηκαν περισσότερο, λιγότερο ή το ίδιο αποτελεσματικές από τις παραδοσιακές συσκέψεις (meetings) στα κεντρικά γραφεία;

Έχοντας μιλήσει με αρκετούς συναδέλφους από άλλες εταιρείες, μου είπαν το εξής το οποίο είδα και στην Space Hellas. Σίγουρα είναι πιο παραγωγικές οι τηλεδιασκέψεις. Αναγκαστικά πρέπει να είσαι πιο σύντομος και να μπορείς να κλείνεις ένα θέμα πιο γρήγορα.

Ωστόσο, σε περιπτώσεις όπου τα meetings γίνονται με καινούργιο κόσμο, οι προσωπικές συναντήσεις είναι σίγουρα πιο αποτελεσματικές, γιατί δημιουργούν αυτή την επιχειρηματική «αύρα» και την συνεργατικότητα, που σιγά σιγά δημιουργούν μία κατά κάποιον τρόπο οικειότητα με τον άλλον.

Ο ψηφιακός κόσμος δεν δημιουργεί εύκολα αυτή την αίσθηση, γιατί είναι πιο γρήγορος και πιο αποστειρωμένος. Πάντα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ένα συνδυασμό πραγμάτων. Δεν μπορούμε δηλαδή να μεταβούμε απλά σε μία πλήρη ψηφιακή ενημέρωση.

Νομίζω ότι ένας συνδυασμός φυσικών meetings και τηλεδιασκέψεων με τη σωστή συχνότητα είναι πιο αποτελεσματικός.

Άλλαξε η στρατηγική της εταιρείας λόγω της νέας πραγματικότητας; Σε ποιες ενέργειες αναμένεται να προχωρήσετε;

Προς το παρόν δεν έχει αλλάξει. Τουλάχιστον δεν έχω δει κάτι, το οποίο άλλαξε στρατηγικά. Πιο πολύ θα έλεγα ότι δημιουργήθηκε η ανάγκη επιτάχυνσης κάποιων εσωτερικών αποφάσεων, όσον αφορά το τι πρέπει να γίνει, ώστε να γίνει πιο γρήγορα.

Νομίζω δηλαδή ότι μέσα στα πλάνα μας, είχαμε πολλά κομμάτια που αφορούσαν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη δημιουργία κάποιων λύσεων που να είναι πιο ολοκληρωμένες σε ένα καινούργιο περιβάλλον -με το remote, το cloud κτλ.- στα οποία δεν υπήρχε ώριμο κοινό. Πλέον νομίζω ότι είναι πολύ πιο ώριμη αγορά, άρα κι εμείς πρέπει να κινηθούμε πολύ πιο γρήγορα από αυτό που είχαμε στο μυαλό μας.

Πιστεύω ότι πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα αυτά που είχαμε στο μυαλό μας και όχι να αλλάξουμε τόσο πολύ στρατηγική.

Υπήρξαν αποχωρήσεις ή δημιουργήθηκαν οι κατάλληλες συνθήκες για προσλήψεις;

Είχαμε προγραμματίσει αρκετές προσλήψεις φέτος, ειδικά στο πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο. Προχωρήσαμε σε μερικές, ίσως λιγότερες του αναμενόμενου, καθώς κρατάμε μία στάση αναμονής στο πως θα εξελιχθούν τα πράγματα, γιατί από τον προγραμματισμό κάποιων μεγάλων έργων υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις.

Βέβαια, υπήρξαν καθυστερήσεις, αλλά δεν υπήρξαν ακυρώσεις διαγωνισμών ή άλλων έργων. Αναφέρομαι σε πολύ μεγάλα έργα, όπως το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, κάποια έργα άλλα του Δημοσίου που τρέχουν και για άλλες εταιρείες του χώρου.

Δημιουργήθηκαν ελλείψεις στις πρώτες ύλες λόγω της αδυναμίας τροφοδοσίας που προκάλεσε ο κορονοϊός; Υπήρξε κάποιο θέμα με την παράδοση και την παραλαβή προϊόντων;

Αυτό παρατηρήθηκε ειδικά στην αρχή. Εξαντλήθηκαν τα laptops και κάποιες συσκευές πολύ γρήγορα. Φάνηκε ότι στις καινούργιες παραγγελίες υπήρχε μία κατά κάποιον τρόπο δυσκαμψία, όσον αφορά την παραγωγή νέων ηλεκτρονικών συστημάτων.

Ωστόσο, είναι εντυπωσιακό ότι πολύ γρήγορα τα εργοστάσια έκαναν re-adapt στο καινούριο περιβάλλον, οπότε βρέθηκαν και εναλλακτικοί προμηθευτές. Θέλω να πιστεύω ότι αυτό ήταν παροδικό και δημιούργησε μια νέα τάξη πραγμάτων, έτσι ώστε να μπορεί να υπάρχει ένα backup πλάνο, που ενδεχομένως δεν υπήρχε μέχρι τώρα. Βλέπετε ότι πολλά εργοστάσια ήταν κοντά στην έναρξη της κρίσης, υπήρχαν πολλοί προμηθευτές μαζεμένοι, άρα δημιουργήθηκε σοβαρό πρόβλημα, το οποίο επαναλαμβάνω νομίζω είναι παροδικό.

Ποιες είναι οι ομοιότητες της κρίσης του κορονοϊού και της κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας με τα μνημόνια σε εταιρικό επίπεδο;

Σίγουρα η κρίση που δημιούργησε ο κορονοϊός ήταν κάτι το διαφορετικό. Όσον αφορά τις ομοιότητες, και στις δύο περιπτώσεις υπήρχαν τα σημάδια μιας αναμενόμενης πολύ σοβαρής κρίσης. Στην περίπτωση της προηγούμενης δεκαετίας έπρεπε να δούμε μερικά σημάδια απ’ έξω, ώστε να έχουμε πλήρη αυτογνωσία της κατάστασης της χώρας. Ήταν δεδομένο για πολλούς αναλυτές ότι η Ελλάδα θα μπει σε μία τρομερή οικονομική κρίση.

Για την Space Hellas ήταν σημαντικό ότι αντέδρασε πολύ γρήγορα. Θεωρήσαμε ότι αυτό που γίνεται στις ΗΠΑ (έκλεισαν τότε εργοστάσια κλπ) θα έρθει και στην Ελλάδα πολύ πιο έντονα. Άρα μαζευτήκαμε εκείνη την περίοδο και έπρεπε πολύ γρήγορα να θωρακιστούμε. Μαζέψαμε τα έξοδά μας και ταυτόχρονα φροντίσαμε να επικεντρωθούμε σε ένα συγκεκριμένο πελατολόγιο, το οποίο μπορούσαμε να το υποστηρίξουμε και ήταν η περιουσία μας.

Αυτό λοιπόν μας κράτησε. Πετάξαμε από πάνω μας βάρη και πελατολόγιο, το οποίο δεν μπορούσαμε να υποστηρίξουμε, όπως μικρομεσαίους ή πελάτες οι οποίοι είχαν πρόβλημα. Ήμασταν πολύ αυστηροί στην επιλογή νέων δραστηριοτήτων. Αυτό μας οδήγησε σε μια δεκαετία, η οποία πραγματικά για εμάς ήταν πολύ δυναμική και θετική σε όλη την περίοδο της κρίσης.

Βέβαια τώρα πάλι υπήρχαν σημάδια. Τα σημάδια ήταν πολύ πιο σύντομα, δηλαδή κάποιος έπρεπε να δει τον Ιανουάριο τι μπορεί να γίνει. Αυτό που μαζέψαμε ήταν πιο πολύ η προετοιμασία της εταιρείας. Κι αυτό έπρεπε να γίνει σχεδόν αστραπιαία, αλλά ευτυχώς είχαμε τον χρόνο γιατί το προβλέψαμε. Η επιλογή της προηγούμενης δεκαετίας στο μεσαίο και μεγάλο υγιές πελατολόγιο ήταν αυτό που μας κράτησε και σήμερα.

Ο μετασχηματισμός της εταιρείας μας ήταν να φύγουμε από το system integration και να πάμε σιγά σιγά στο digital integration. Αυτός ο στόχος είναι που μας έσωσε την προηγούμενη δεκαετία και είναι αυτός που, αν κερδίσουμε αυτό το στοίχημα, θα είμαστε εξίσου πετυχημένοι και θα ανεβαίνει η εταιρεία, γιατί όλη αυτή την περίοδο είχαμε αυξητικά νούμερα. Κάθε χρονιά έβγαινε πολύ θετική και με αύξηση προσωπικού, που είναι και το asset μας. Δηλαδή να μπορούμε να κρατάμε τους ανθρώπους μας, να τους δίνουμε καινούργιες ευκαιρίες και να αναπτύσσονται και οι ίδιοι, μαζί με αυτό που αναπτύσσουμε κι εμείς.

Αριστοτέλης Παππάς

Τελευταία τροποποίηση στις 10:51 - 18 Μαϊ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.