• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Πώς θα γίνει η Ελλάδα Logistics Hub της Ευρώπης; Κύριο

09:00 - 27 Δεκ 2019 | ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Συνέντευξη του προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, Νίκου Ροδόπουλου στο Reporter και τον Γιώργο Γεωργίου.

Ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική με προοπτικές προσέλκυσης επενδύσεων παρουσιάζει σε παγκόσμιο επίπεδο ο κλάδος των Logistics. Την ευκαιρία καλείται να αξιοποιήσει και η χώρα μας, η γεωπολιτική θέση της οποίας ευνοεί τις μεταφορές και συντηρεί το όραμα μετασχηματισμού της σε διαμετακομιστικό κέντρο της Ευρώπης.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας LogisticsΝίκος Ροδόπουλος παραχώρησε συνέντευξη στο Reporter και μίλησε για το πώς μπορεί να αναπτυχθεί ο κλάδος στη χώρα μας, τον τρόπο με τον οποίο θα προσελκυσθούν επενδύσεις, αλλά και τις προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά μας στο φόντο της κλιματικής αλλαγής.

Πώς θα δημιουργηθεί επενδυτικό κλίμα;

«Υπάρχει μια σημαντική επιβράδυνση στις επενδύσεις στη χώρα μας. Παρότι το 9μηνο του 2019 είχαμε μια αύξηση της τάξης του 1%, σε αντίθεση με το 2018 που είχαμε στο σύνολό του μείωση 12,2%, η έλλειψη επενδυτικών πρωτοβουλιών είναι αυταπόδεικτη» τονίζει ο κ. Ροδόπουλος και προσθέτει: «Βέβαια από το "κάδρο" του προβληματισμού δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το 2019 υπήρξε μια εκλογική χρονιά, γεγονός που πάντα δημιουργεί αστάθεια και αυτοσυγκράτηση».

«Σήμερα», επισημαίνει «προσπαθούμε να διανύσουμε τη χαμένη απόσταση των τελευταίων ετών, της βαθιάς κρίσης, με αντίβαρο την αισιοδοξία και τις προσδοκίες. Προσδοκίες όμως που πολύ εύκολα μπορεί να καταρρεύσουν εάν δεν μετατραπούν - σύντομα - σε αποτελεσματικότητα. Σ’ αυτό το πλαίσιο η μείωση της φορολογίας, η απλούστευση στις αδειοδοτήσεις, η μείωση του κόστους ενέργειας, οι υπεραποσβέσεις, η ένταση νομιμοποίησης εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων, η δικαιοσύνη και η αξιοκρατία, η ψηφιοποίηση του κράτους και ο παράλληλος ψηφιακός μετασχηματισμός με κατεύθυνση το industry 4.0 και τελικά η εναρμόνιση με πλέον αυτονόητα βελτιωτικά νομοθετήματα (μεταρρυθμίσεις), μπορούν να αποτελέσουν σημαντικούς παράγοντες απεγκλωβισμού από μια εσωστρέφεια και, ας μου επιτραπεί η έκφραση, ενός catenaccio επιβίωσης».

Παράλληλα, στην κατεύθυνση της προσέλκυσης ξένων και ελληνικών επενδύσεων, ο κ. Ροδόπουλος αναφέρει συμπερασματικά: «Με λίγα λόγια, χωρίς νόμιμους και δίκαιους θεσμικούς όρους ανάπτυξης δεν μπορεί να δημιουργηθεί επενδυτικό κλίμα. Ένα σύγχρονο κράτος προστατεύει την υγιή, νόμιμη και οργανωμένη επιχειρηματικότητα. Εάν χάσουμε τα επόμενα δύο χρόνια στρουθοκαμηλίζοντας με αγκυλώσεις και νοοτροπία του παρελθόντος, το μέλλον δεν θα είναι αυτό που πρέπει και αρμόζει για το σύνολο της κοινωνίας».  

«Η επιστροφή στη νέα κανονικότητα θα περάσει από τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα»

Συνεχίζοντας ο κ. Ροδόπουλος υπογραμμίζει τη σημασία ανάδειξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας: «Σ’ αυτό το πλαίσιο, οι ζητούμενες "μεγάλες" επενδύσεις μπορεί να σηματοδοτούν την έναρξη μιας νέας εποχής αλλά δεν αντιπροσωπεύουν την πραγματικότητα. Η επιστροφή στη νέα κανονικότητα θα περάσει από τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Αυτή είναι που θα στηρίξει, όπως κάνει χρόνια τώρα, την εθνική οικονομία. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό από τις ΜμΕ είναι ότι το "μοντέλο" άλλαξε. Η ΜμΕ δεν πρέπει να στηριχθεί μόνο στην κατανάλωση αλλά κυρίως στην παραγωγή. Το μεγάλο παιχνίδι θα παιχθεί στο πεδίο της καινοτομίας και της εναρμόνισης με την παγκόσμια αγορά, "σπρώχνοντας" τις ΜμΕ σε μία αύξηση των μεγεθών τους, σε έναν καθαρά εξωστρεφή προσανατολισμό. Γι’ αυτόν το λόγο οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να στρέφονται στην εφαρμογή μιας νόμιμης και δίκαιης ανάπτυξης».

«Επίκαιρο το όραμα μετασχηματισμού της χώρας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Ευρώπης»

Η στρατηγική θέση της χώρας μας μπορεί να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα για την ανάδειξή της σε Logistics Hub της Ευρώπης. Ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics εξηγεί ότι «το περίφημο όραμα του μετασχηματισμού της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Ευρώπης παραμένει επίκαιρο. Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια σημαντική πρόοδος στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας κυρίως σε θέματα κεντρικών υποδομών. Η ολοκλήρωση των κεντρικών οδικών αξόνων και της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης, έχει φέρει μια νέα δυναμική, αλλά η υστέρηση των παράλληλων αναγκαίων υποδομών και πολιτικών, μειώνει την αποδοτικότητα, την ευελιξία και τις προοπτικές».

Οι λόγοι που μένουμε στάσιμοι

«Η εκμετάλλευση των δύο κεντρικών λιμένων (Πειραιά και Θεσσαλονίκης), διαμόρφωσαν ένα κλίμα αισιοδοξίας αλλά χρειάζονται ακόμα πολλά να γίνουν» σημειώνει ο κ. Ροδόπουλος. Ειδικότερα, αναφέρει ότι «τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας παραμένουν εγκλωβισμένα σε μια -διαφορετική - αλλά το ίδιο λιμνάζουσα κατάσταση. Οι προσδοκίες για το λιμάνι του Πειραιά στη μετατροπή του σε "μεταποιητικό" hub τμήματος των διερχόμενων φορτίων, μέχρι στιγμής παραμένουν ανεκπλήρωτες.

Το θετικό αποτύπωμα στην εθνική επιχειρηματικότητα και κατ' επέκταση στην εθνική οικονομία δεν είναι αυτό που θα έπρεπε. Παραμένει λιμάνι μεταφορτώσεων και διερχόμενων φορτίων (transit). Από την καρδιά της Μακεδονίας, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχοντας “μοιράσει” τα φορτία εισαγωγών και εξαγωγών (50/50) αποτελεί την κεντρική πύλη της ΝΑ Ευρώπης και των Δυτικών Βαλκανίων, δημιουργώντας μεγαλύτερες προσδοκίες για ένα συνολικά θετικό αποτύπωμα.

Παράλληλα, υπάρχει σημαντική υστέρηση στη δημιουργία Επιχειρηματικών (εμπορευματικών) Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας, όπως αυτό του Θριάσιου. Η ανάγκη απεγκλωβισμού της επένδυσης και η ταχεία ανάπτυξή του θα προσφέρει – σε διασύνδεση με το λιμάνι – σημαντικά οφέλη προστιθέμενης αξίας και παραγωγής εθνικού πλούτου.

Εν κατακλείδι, προοπτικές υπάρχουν αλλά η γραφειοκρατία, οι αγκυλώσεις, η αντιπαλότητα και η έλλειψη αντανακλαστικών και η εσωστρέφεια έχουν οδηγήσει την εφοδιαστική αλλά και τη χώρα σε ένα βήμα σημειωτόν. Σήμερα, έχοντας ένα νέο δείγμα - μίγμα οικονομικής πολιτικής ελπίζουμε σε έναν απεγκλωβισμό της δυναμικής, spin off κράτους και επιχειρηματικότητας».

Το «στοίχημα» της πράσινης εφοδιαστικής

Στο επίκεντρο των διεθνών εξελίξεων βρίσκεται η κλιματική αλλαγή, η οποία, όπως είναι φυσικό επηρεάζει και τον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics αναλύει το μέλλον του κλάδου και επισημαίνει την ανάγκη ανάπτυξης μίας «πράσινης εφοδιαστικής».

Αναλυτικότερα, τονίζει ότι: «Τα δίκτυα και οι κόμβοι μεταφορών είναι καθοριστικής σημασίας. Η μεταφορά διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη των τοπικών, εθνικών και περιφερειακών οικονομιών. Μεσαίες έως μακροπρόθεσμες διαταραχές σε αυτά τα δίκτυα μπορεί να οδηγήσουν σε απρόβλεπτες και δυσμενείς οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Σ’ αυτό το πλαίσιο τα συνεχή "ακραία" καιρικά φαινόμενα, τα οποία όχι μόνο αυξάνονται σε συχνότητα εμφάνισης αλλά κυρίως σε ένταση, αποτυπώνουν μια κλιματική αλλαγή που πλέον βρίσκεται εδώ. Όλα αυτά σωρευτικά οδηγούν σε δυσλειτουργία ή ακόμα και καταστροφή των μεταφορικών υποδομών.

Η εφοδιαστική αλυσίδα στηρίζεται στις υποδομές και επενδύει στην ανάπτυξη δικτύων, με γνώμονα την ταχύτερη, ασφαλέστερη μεταφορά με έμφαση στην ταυτόχρονη μείωση του κόστους. Οι διαταραχές λόγω κλιματικής αλλαγής στις υποδομές και κατ’ επέκταση στους εμπορευματικούς δρόμους θα οδηγήσουν σε μια δραματική αύξηση του κόστους, ένα κόστος που δεν θα μπορέσει να απορροφηθεί από τις εθνικές οικονομίες και θα πιέσει ασφυκτικά την ιδιωτική οικονομία».

Ο κ. Ροδόπουλος καταλήγει: «Η "πράσινη εφοδιαστική" δεν πρέπει να μείνει μόνο ως αφήγημα. Πρέπει να αποκτήσει τον ουσιαστικό ρόλο της ως στοιχείο βιωσιμότητας και εργαλείο ανάπτυξης. Το κράτος πρέπει με τη σειρά του να επενδύσει σε εφαρμοστικά συστήματα πράσινης βιωσιμότητας, μελετώντας, αποτυπώνοντας και αξιοποιώντας την εμπειρία και την τεχνογνωσία που υπάρχει σήμερα, με σκοπό την προστασία και διαφύλαξη των υποδομών».

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 20:22 - 27 Δεκ 2019
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman