ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τράπεζες: Τα «λουκέτα», οι οφειλές, οι καθυστερήσεις στις αναδιαρθρώσεις δανείων

08:07 - 06 Ιουλ 2016 | ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Τράπεζες: Τα «λουκέτα», οι οφειλές, οι καθυστερήσεις στις αναδιαρθρώσεις δανείων
Η περιπέτεια του ομίλου Μαρινόπουλου, τα «τραγικά» γεγονότα με τη JET OIL, και πολλές ακόμη εταιρίες με «δυνατά» ονόματα, από διάφορους κλάδους, που κινδυνεύουν να βρεθούν το προσεχές διάστημα στην ίδια θέση, αποτελούν τον χειρότερο «μήνυμα» για την μετέπειτα πορεία της ήδη επιβαρυμένης οικονομίας.

Και αυτά συμβαίνουν σε μία συγκυρία που πρόκειται να επιδεινωθεί σε μεγάλο βαθμό από την αναμενόμενη επί μακρόν ασάφεια στις αγορές εξαιτίας του Brexit και στην οποία η Ελλάδα θα δεχτεί εμμέσως πιέσεις ως ο αδύναμος κρίκος της Ε.Ε., κι ενώ εσχάτως έχει «ανοίξει ο ασκός του Αιόλου» στην Ευρώπη με τις ιταλικές τράπεζες («κόκκινα» δάνεια) να αποτελούν έναν συστημικό κίνδυνο για την Ε.Ε.

 

Την ίδια ώρα, η κωλυσιεργία που παρατηρείται από την κυβέρνηση σε επίπεδο ανάληψης πρωτοβουλιών που θα «τρέξουν» τις αναπτυξιακές προοπτικές, ανησυχεί τα τραπεζικά στελέχη, που επισημαίνουν ότι ακόμα δεν υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός για το πώς θα διοχετευθούν στην οικονομία τα χρήματα της δόσης που αφορούν ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες, πράγμα που είναι το πρώτο για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων (σημειώνεται ότι το ύψος των οφειλών προσεγγίζει τα 7 δισ. ευρώ, ενώ προτεραιότητα θα δοθεί σε παλαιότερες οφειλές με επείγοντα χαρακτήρα.

 

Η διαπίστωση των τραπεζιτών ότι τα πάντα εξελίσσονται πολύ αργά σε σχέση με το επείγον της οικονομικής κατάστασης, δημιουργεί κλίμα έντονης ανησυχίας όσον αφορά στο αναπτυξιακό «σκέλος», καθώς, με κλεισμένη την πρώτη αξιολόγηση και ενόψει της δεύτερης, δεν υπάρχει καν σχεδιασμός για το πώς θα χρησιμοποιηθεί το «εργαλείο» της ρευστότητας για την εξόφληση οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες.

 

Με τα χρονικά περιθώρια, μάλιστα, να είναι ασφυκτικά, και τα «κανόνια» προ των πυλών, δεν φαίνεται κανένα φως στις αναδιαρθρώσεις των επιχειρηματικών δανείων. Και αυτό διότι αφενός η λογική της δεύτερης ευκαιρίας στις προβληματικές επιχειρήσεις δεν είναι ολοκληρωμένη όσο δεν περιλαμβάνει τη ρύθμιση των χρεών τους και προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, αφετέρου, η δεύτερη ευκαιρία προϋποθέτει ότι οι διοικήσεις των προβληματικών επιχειρήσεων θα είναι συνεργάσιμες και δεν θα μπλοκάρουν τις εξελίξεις στην αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων.

 

Μετά το Brexit, η εκ νέου πίεση των «Θεσμών» για την άμεση υλοποίηση των κινήσεων που θα ξεμπλοκάρουν τις αναδιαρθρώσεις δανείων είναι δεδομένη. Θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για το ότι οι δράσεις που αναλαμβάνονται για την αναδιάρθρωση δανείων είτε από στελέχη του ιδιωτικού είτε του δημόσιου τομέα, στη βάση διαδικασιών και αντικειμενικών κριτηρίων, θα θεωρούνται νόμιμες έναντι αστικών ή ποινικών ευθυνών.

 

Επίσης, οι διαδικασίες που θα εφαρμοστούν μπορεί να προβλέπουν και πρόσθετες διασφαλίσεις στην περίπτωση πολύ μεγάλων οφειλετών.

 

Παράλληλα τροποποιήσεις πρέπει να γίνουν και ως προς τη διευκόλυνση της εκκαθάρισης επιχειρήσεων, να ξεπεραστούν τα πιθανά προσκόμματα από μη συνεργάσιμους μετόχους της υπερχρεωμένης επιχείρησης, απλοποιώντας και επιταχύνοντας τις διαδικασίες για την εκκαθάριση.

 

Οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση προβλέπουν παράλληλα ότι, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2016, πρέπει να λειτουργήσουν τα εξειδικευμένα δικαστήρια για πτωχεύσεις επιχειρήσεων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πειραιά, καθώς και να ενισχυθούν με προσωπικό τα δικαστήρια που εκδικάζουν υποθέσεις του ν. 3869/2010 (Κατσέλη). Μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2016 θα πρέπει επίσης να έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές στο πτωχευτικό δίκαιο.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.