ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Servicers: Το νέο πλαίσιο λειτουργίας και οι απαιτήσεις της ΤτΕ Κύριο

09:00 - 16 Φεβ 2024 | ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Servicers: Το νέο πλαίσιο λειτουργίας και οι απαιτήσεις της ΤτΕ
Νέο αυστηρότερο πλαίσιο λειτουργίας θέτει η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) για τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (servicers), το οποίο είναι ικανό να προκαλέσει σημαντικές ανακατατάξεις στον κλάδο.

Οι εταιρείες θα πρέπει το αργότερο μέχρι τα τέλη του ερχόμενου Μαρτίου να έχουν υποβάλλει στην ΤτΕ τα απαιτούμενα έγγραφα, προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια λειτουργίας τους.

Αντίστοιχο είναι το χρονικό περιθώριο που έχουν για να «στήσουν» την ηλεκτρονική πλατφόρμα ενημέρωσης των οφειλετών σε πραγματικό χρόνο. Σε περίπτωση που είτε δεν πληρούνται τα κριτήρια είτε οι υποδομές δεν είναι έτοιμες, τότε οι αρμόδιοι φορείς δύνανται είτε να επιβάλλουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ είτε και να επιβάλλουν «λουκέτα».

Ειδικότερα, οι servicers έχουν προθεσμία έως τις 29 Μαρτίου να καταθέσουν στη διεύθυνση εποπτείας πιστωτικού συστήματος της ΤτΕ αίτηση με σκοπό την επαναδειοδότησή τους, σύμφωνα με τις αυξημένες απαιτήσεις που προβλέπει το αναθεωρημένο νομικό πλαίσιο.

Οι εταιρείες που έχουν ήδη αδειοδοτηθεί θα συνεχίσουν να ασκούν τη δραστηριότητά τους μέχρι την 29η Ιουνίου 2024, χωρίς να απαιτείται νέα άδεια λειτουργίας, αλλά θα πρέπει να υποβάλουν τις πληροφορίες που προβλέπει ο νόμος στην ΤτΕ έως την 29η Μαρτίου, ώστε να αξιολογηθεί έως τα τέλη Ιουνίου εάν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του νέου νόμου. Εφόσον προκύπτει συμμόρφωση, θα λαμβάνουν νέα άδεια λειτουργίας και θα εγγράφονται στο σχετικό μητρώο που θα δημιουργηθεί.

Σε διαφορετική περίπτωση, η ΤτΕ επιβάλλει μέτρα που θα διασφαλίζουν τη συμμόρφωσή τους εντός συγκεκριμένης προθεσμίας ή θα απαγορεύει τη συνέχιση της λειτουργίας τους. Όπως προβλέπει ο νόμος, η ΤτΕ μπορεί με απόφασή της να ανακαλέσει την άδεια λειτουργίας εφόσον ο εκάστοτε servicer δεν έχει κάνει χρήση της άδειας λειτουργίας εντός 12 μηνών από τη χορήγησή της ή έπαυσε να ασκεί δραστηριότητες για τις οποίες χορηγήθηκε η άδεια λειτουργίας διαχειριστή πιστώσεων για περίοδο μεγαλύτερη των 6 μηνών.

Η διαδικασία της αδειοδότησης αναμένεται να επιφέρει μεγάλο «ξεκαθάρισμα» στο τοπίο των servicers, αφού, με τα νέα δεδομένα, το 1/3 των υφιστάμενων εταιρειών δεν θα μπορέσει να ανανεώσει την άδεια λειτουργίας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, από το σύνολο των 23 εταιρειών που έχουν αδειοδοτηθεί από την ΤτΕ, μονοψήφιος αριθμός εταιρειών θα οδηγηθεί σε «λουκέτο», καθώς δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στους νέους κανόνες, μεταξύ των οποίων η ενεργοποίηση ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα παρέχει προσωποποιημένη πληροφόρηση στους δανειολήπτες σε σχέση με τις οφειλές τους.

Τι προβλέπει η πράξη εκτελεστικής επιτροπής

Σύμφωνα με την πράξη εκτελεστικής επιτροπής που εξέδωσε η Τράπεζα της Ελλάδος, στις βασικές προϋποθέσεις για τη χορήγηση νέας άδειας στους servicers περιλαμβάνονται τα εξής, μεταξύ άλλων:

- ελάχιστο κεφάλαιο ύψους 100.000 ευρώ για τους servicers που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στη διαχείριση απαιτήσεων και 4,5 εκατ. ευρώ για όσες εταιρείες επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους και στη χορήγηση πιστώσεων με σκοπό την αναδιάρθρωση οφειλών τις οποίες διαχειρίζονται είτε οι ίδιες είτε άλλες εταιρείες πιστώσεων.

- στοιχεία ταυτότητας όλων των φυσικών ή νομικών προσώπων τα οποία συμμετέχουν στην εταιρεία διαχείρισης, είτε ως μέτοχοι είτε ως μέλη της διοίκησης.

- business plan με πλήρη περιγραφή των δραστηριοτήτων και της στρατηγικής της εταιρείας σε βάθος τριετίας.

- πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης το οποίο μεταξύ άλλων, διασφαλίζει τον σεβασμό των δικαιωμάτων των δανειοληπτών και τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία που διέπει τις απαιτήσεις από συμβάσεις δανείων και πιστώσεων.

- πολιτική συμμόρφωσης με τους κανόνες για την προστασία των δανειοληπτών και την αντιμετώπισή τους «με δίκαιο και επιμελή τρόπο, μεταξύ άλλων, με το να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάστασή τους, και, εφόσον συντρέχει περίπτωση, η ανάγκη των εν λόγω δανειοληπτών να αποταθούν για συμβουλευτική υποστήριξη σε εξουσιοδοτημένους κρατικούς ή άλλους φορείς».

- πολιτική και εσωτερικές διαδικασίες για την παρακολούθηση της αποδοτικότητας του υπό διαχείριση χαρτοφυλακίου, με αναφορά σε συγκεκριμένους δείκτες (KPIs).

- πολιτική και εσωτερικές διαδικασίες που διασφαλίζουν την καταγραφή και τον χειρισμό των παραπόνων και καταγγελιών των δανειοληπτών.

Παράλληλα, η πράξη εκτελεστικής επιτροπής επιβάλλει στις εταιρείες διαχείρισης:

- καταγεγραμμένες και εγκεκριμένες πολιτικές για τη διαχείριση των χαρτοφυλακίων τους

- εκτίμηση των εγγυήσεων από τις εμπράγματες εξασφαλίσεις (ακίνητα) των υπό διαχείριση δανείων

- συγκεκριμένες απαιτήσεις για τις παρεχόμενες ρυθμίσεις και τη διαχείριση των παραπόνων και των καταγγελιών των πελατών

- αξιολόγηση της πραγματικής χρηματοοικονομικής κατάστασης των οφειλετών

- δέσμευση ότι εφόσον ο οφειλέτης είναι ευάλωτος, δεν θα προχωρούν σε πλειστηριασμό

Επιπλέον, προβλέπεται ότι οι εταιρείες, που θα θελήσουν να μπουν στην αναχρηματοδότηση δανείων, θα πρέπει να έχουν ελάχιστα κεφάλαια 4,5 εκατ. ευρώ (αντί των 100 χιλ. ευρώ που προβλέπονται για εταιρείες με απλή άδεια διαχείρισης απαιτήσεων), τα οποία θα πρέπει να καλύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.