ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Διασύνδεση Κυκλάδων: Από Σαμαρά σε Τσίπρα-Τι κερδίζουν τα νησιά

09:39 - 19 Μαρ 2018 | ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Διασύνδεση Κυκλάδων: Από Σαμαρά σε Τσίπρα-Τι κερδίζουν τα νησιά
Με την παρουσία του πρωθυπουργού πραγματοποιούνται στη Σύρο τα εγκαίνια της πρώτης φάσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα. Το έργο που ολοκληρώθηκε μετά από…. σχεδόν 20 χρόνια θα προσφέρει οφέλη τόσο οικονομικά όσο και κοινωνικά, αφού θα παρέχεται στα νησιά ηλεκτρική ενέργεια από το ηπειρωτικό σύστημα. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 245 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τη χρηματοδοτική στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Το έργο

Η πρώτη φάση που εγκαινιάζεται περιλαμβάνει τα νησιά Σύρο, Μύκονο, Πάρο και Νάξο, έργο κόστους 245 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη φάση που περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Νάξου και την αναβάθμιση των διασυνδέσεων με Άνδρο και Τήνο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019, ενώ το 2020 προγραμματίζεται η τρίτη φάση που περιλαμβάνει την πόντιση δεύτερου καλωδίου διασύνδεσης του Λαυρίου με τη Σύρο, έργο που με απόφαση του ΑΔΜΗΕ επισπεύσθηκε κατά δύο χρόνια.

Την ίδια χρονιά (2020) προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία η πρώτη, «μικρή» διασύνδεση της Κρήτης μέσω Πελοποννήσου - Χανίων και θα ακολουθήσει η δεύτερη (Ηράκλειο - Αττική), που εξετάζεται σε συνδυασμό με την ηλεκτρική διασύνδεση με την Κύπρο (EuroAsia Interconnector), ενώ στο στάδιο της εξέτασης βρίσκονται οι διασυνδέσεις νησιών του Κεντρικού και Βόρειου Αιγαίου, Δωδεκανήσων κλπ.  

Το όφελος

Το συνολικό κοινωνικοοικονομικό όφελος, από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης των Κυκλάδων, προσεγγίζει τα 80 εκατ. ευρώ. Η ΔΕΗ δαπανά κάθε χρόνο 100 εκατ. ευρώ, το οποίο σταδιακά θα εξαλειφθεί.

Το ποσό αυτό πληρώνεται από τους καταναλωτές μέσω των περίφημων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.

Εκτιμήσεις κάνουν λόγο ότι η μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης των νησιών οδηγεί σε βάθος χρόνου σε μείωση των επιβαρύνσεων που πληρώνουν οι καταναλωτές για την κάλυψη του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που κυμαίνεται στο επίπεδο των 600 - 800 εκατ. ευρώ ετησίως.

Πάνω από το 82% της ηλεκτρικής ενέργειας στα μη διασυνδεδεμένα νησιά το 2017 παρήχθη από μονάδες που λειτουργούν με πετρέλαιο, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των καταναλωτών από το υψηλό κόστος παραγωγής και του περιβάλλοντος από τους ρύπους.

Μιλώντας στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκης ανέφερε ότι  η προμήθεια μαζούτ και ντίζελ της εταιρείας για το 2018 είναι σημαντικά μειωμένη σε σχέση με το 2017, καθώς συνυπολογίστηκε το όφελος από την έναρξη λειτουργίας της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Το όφελος στις ΥΚΩ αναμένεται να γίνει ορατό τα επόμενα χρόνια, με την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Κρήτης, για την οποία η ΔΕΗ κάθε χρόνο δαπανά περί τα 400 εκατ. ευρώ για αγορά καυσίμων.

Στόχοι της διασύνδεσης:

  • η αξιόπιστη και επαρκής τροφοδότηση των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια, ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα λόγω τουρισμού
  • η μείωση της επιβάρυνσης που προκαλείται στο περιβάλλον από τους πετρελαϊκούς σταθμούς παραγωγής
  • η μείωση του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος για τα νοικοκυριά όλης της χώρας μέσω του περιορισμού των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που αντανακλούν εν πολλοίς το αυξημένο κόστος ηλεκτροπαραγωγής των μη διασυνδεδεμένων νησιών

Η περιπέτεια

Εκτός από τις προσφυγές που καθυστέρησαν το έργο της ΔΕΗ ακολούθησε η οικονομική κρίση με αποτέλεσμα το έργο των 350 εκατ. ευρώ να μην μπορεί να χρηματοδοτηθεί. Ο πρώτος διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2012, χωρίς θετική έκβαση και έτσι επαναπροκηρύχθηκε  το 2013, όπου και στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Στη συνέχεια, το Σεπτέμβριο του 2014 υπεγράφη από τον τότε πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ κ. Γ. Γιαρέντη η σύμβαση που ανέλαβαν οι εταιρείες Prysmian, Ελληνικά Καλώδια, Alstom και ABB με προϋπολογισμό 240 εκατ. ευρώ και χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τους 22 μήνες.

Ωστόσο, η κατασκευή του έργου δεν παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2016, όπως ήταν το χρονοδιάγραμμα. Να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ άλλαξε μετά τις εκλογές και  ο διάδοχος του κ. Γιαρέντη άλλαξε τον project manager του έργου το 2015, με αποτέλεσμα να φέρει καθυστερήσεις στην κατασκευή των υποσταθμών στο Λαύριο και τη Σύρο. 

Σήμερα, η νέα διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, που τοποθετήθηκε πέρσι από τον υπουργό Γιώργο Σταθάκη (μετά την παραίτηση-απομάκρυνση των κ.κ. Κορωνιωτάκη και Μπλάνα ύστερα από καταγγελίες για τους μισθούς τους) εγκαινιάζει το έργο, σε μία φιέστα που οργάνωσε η κυβέρνηση στη Σύρο.

Το πρόγραμμα του πρωθυπουργού

Ο Αλέξης Τσίπρας θα έχει συνάντηση με το Δήμαρχο Σύρου, Γιώργο Μαραγκό, στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορείς της πόλης, καθώς και με το Σωματείο Εργαζομένων στο Ναυπηγείο Νεωρίου της Σύρου. Στη συνέχεια θα αναχωρήσει για την Τήνο, όπου θα έχει συνάντηση με τον Δήμαρχο, Ιωάννη Σιώτο.

Επιπλέον, θα επισκεφθεί το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, όπου θα απευθύνει χαιρετισμό σε κατοίκους και φορείς της πόλης και θα ξεναγηθεί στην έκθεση του Ιωάννη Χαλεπά.   

Στην τελετή θα παραβρεθούν και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης καθώς και οι διοικήσεις της ΔΕΗ, του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ.

Ελένη Στεργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 11:12 - 19 Μαρ 2018
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.