ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Λιανεμπόριο: Ο άγνωστος «Χ» μιας «ελληνικής» εξίσωσης με 48 μεταβλητές

10:17 - 08 Φεβ 2019 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Λιανεμπόριο: Ο άγνωστος «Χ» μιας «ελληνικής» εξίσωσης με 48 μεταβλητές
Η σταθεροποίηση του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου στ 10 δισεκ. περίπου, οι εντεινόμενες συνθήκες ανταγωνισμού λόγω προσφορών, η τάση των millennials για έτοιμο φαγητό (στις ΗΠΑ ο τζίρος στην εστίαση της ηλικιακής ομάδας αυτής είναι πιο πάνω από τον αντίστοιχο των σούπερ μάρκετ) αλλά και η δημογραφική συρρίκνωση στην Ελλάδα αποτελούν κεντρικούς παράγοντες που φέρνουν ενώπιον προκλήσεων τις αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου.

Ήδη τα χρόνια προ αλλά και κατά τη διάρκεια της κρίσης έχει ξεκινήσει μια διαδικασία αναδόμησης της αγοράς με «λουκέτα», όπως πχ η Ατλάντικ, Τροφο, εξαγορών πχ Προμηθευτική, Καρυπίδης, Βιδάλης κτλ, που έχει οδηγήσει σε μια πρώτη φάση συγκέντρωσης της αγοράς. Όπως αναφέρουν παράγοντες του χώρου αναμένεται εκ των πραγμάτων μια νέα φάση αλλαγών, καθώς παραμένουν πολλοί ακόμη οι  παίκτες σε μια δεδομένη ως προς τη ζήτηση αγορά, που μάλιστα λόγω προβλεπόμενης μείωσης του πληθυσμού και μετανάστευσης, μόνο στον τουρισμό ελπίζει.

Μάλιστα η όλη σημερινή εικόνα παραπέμπει σε μια «ελληνική» εξαίρεση, με πολλές τοπικές αλυσίδες να μοιράζονται ένα μικρό τζίρο, αλλά και εγχώρια ισχυρά και καινοτόμα brands να έχουν πάνω από τα μισό τζίρο του κλάδου. Είναι ενδεικτικό ότι π.χ. σε χώρες όπως η Ρουμανία μόνο πολυεθνικές (Γερμανικές και Γαλλικές)  και μάλιστα μετρημένες στα δάκτυλα ενός χεριού έχουν το σύνολο της αγοράς.

Στην Ελλάδα το λιανεμπόριο όπως έχει αναφέρει σε πολλές περιπτώσεις ένας από τους κορυφαίους παίκτες του χώρου  με μακρά και ιστορική παρουσία, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης του ομίλου My Market – Metro, κατάφερε να έχει ένα success story. Δηλαδή  να μάθει από τις μεγάλες πολυεθνικές που ήλθαν τη δεκαετία του ’90 στη χώρα και να αναπτυχθεί. Έτσι οι εγχώριοι παίκτες κατάφεραν να μετεξελίξουν τα μαγαζιά τους, να βλέπουν στα «μάτια» τους πολυεθνικούς κολοσσούς και να  αποτελούν συχνά πρότυπο προς εξαγωγή σε άλλες χώρες. Πρέπει να σημειώσει κανείς σε αυτό το σκηνικό την ισχυρή παρουσία σε κάποιες περιοχές όπως π.χ. η Κρήτη των τοπικών αλυσίδων (ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης)  που με ένα μίγμα τοπικών προϊόντων συνάφειας με την τοπική κοινωνία αποτελούν σε τοπικό επίπεδο υπολογίσιμο παράδειγμα. Βέβαια οι εξελίξεις είναι μπροστά και η ιδιότυπη αυτή ελληνική εξίσωση ενδεχομένως να αλλάξει μεταβλητές.

«Υπάρχουν γύρω στους 48 παίκτες λιανικού εμπορίου, ενώ εννέα αλυσίδες κάνουν τζίρο πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Αυτό νομοτελειακά θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο και μικροί παίκτες θα πιεστούν», ανέφερε χτες ο Βασίλης Σταύρου, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος σε συνάντηση με δημοσιογράφους.  Εκτίμησε μάλιστα πως η περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου θα συνεχιστεί με δεδομένη την πίεση που υφίστανται οι μικρότεροι παίκτες από την χαμηλότερη του αναμενόμενου ανάκαμψη της κατανάλωσης.

Ο ίδιος μάλιστα ερωτώμενος για την πιθανότητα εξαγορών, σημείωσε ότι η εταιρεία είναι πάντοτε ανοιχτή στο να εξετάζει το κάθε ενδεχόμενο προσθέτοντας πως πάντοτε κοιτάει τις διάφορες ευκαιρίες που υπάρχουν στην αγορά. «Κάθε περίπτωση που δένει με τα δικά μας στρατηγικά πλάνα προφανώς και την εξετάζουμε. Δεν είναι όμως αυτοσκοπός. Εστιάζουμε στην οργανική ανάπτυξη» ανέφερε.

Επίσης, σημείωσε ότι η αγορά μετά την μεγάλη αναδιοργάνωση των προηγούμενων χρόνων αρχίζει να βρίσκει την ισορροπία της. Όσον αφορά στην πορεία της αγοράς για το 2019 σημείωσε πως δεν αναμένονται θεαματικές αλλαγές σε σχέση με πέρυσι και εκτίμησε ότι θα υπάρξει άνοδος των πωλήσεων της τάξης 1,5 με 2%.

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 10:56 - 08 Φεβ 2019
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.