ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Παράδοση εκτός»: Ανάκτηση 30% απ'τον περυσινό τζίρο μέσω click away

12:35 - 25 Δεκ 2020 | ΕΜΠΟΡΙΟ
«Παράδοση εκτός»: Ανάκτηση 30% απ'τον περυσινό τζίρο μέσω click away
Στο 30% του περυσινού τζίρου με βάση πρόχειρες εκτιμήσεις αναμένεται να ανέλθει ο φετινός των εορτών. Αυτό ανέφερε χτες μιλώντας στον Ρ/Σ Real fm και στην πρωινή ενημερωτική ζώνη ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης. Όπως είπε με το click away κάπως αποκαταστάθηκε ένα δίαυλος επικοινωνίας των πελατών με τα καταστήματα, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αναπληρωθεί τελείως ο χαμένος τζίρος. Βέβαια, σημείωσε, ειδικά όσες επιχειρήσεις είχαν οργανωθεί ψηφιακά καλύτερα έχουν καλύτερες ευκαιρίες να διασφαλίσουν πωλήσεις. Επίσης σημείωσε ότι η απόδοση του μέτρου της "παράδοσης εκτός" έχει να κάνει και με το είδος των προς πώληση προιόντων.
Να σημειωθεί ότι με βάση εκτιμήσεις που έχει δημοσιοποιήσει ο πρόεδρος του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης πέρυσι ο τζίρος των εορτών ήταν στα 3,5 δισεκ. ευρώ. Επίσης πολλές επιχειρήσεις βασίζονται στον εορταστικό τζίρο έχοντας τις ημέρες αυτές πωλήσεις που ξεκινούν από το 30% και φτάνουν το 60% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων.
 
Να σημειωθεί ότι με βάση την ΕΛΣΤΑΤ στο γ’ τρίμηνο στο σύνολο των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 12,86 δισ. ευρώ σημειώνοντας μείωση 5,6% σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2019. Οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη μείωση είναι τα κοσμηματοπωλεία, με μείωση 40,4% και τα καταστήματα καλλυντικών, με μείωση 38,5%. Αν και τα προϊόντα καλλυντικών διακινήθηκαν πιο δυναμικά σε άλλα κανάλια διανομής όπως τα φαρμακεία και το e-commerce τα κοσμήματα γνωρίζουν μια από τις πιο κακές χρονιές, με απώλειες που αναμένεται να φτάσουν κατά μέσον όρο το 50%, αν και πολλές μικρές επιχειρήσεις βλέπουν ακόμη μεγαλύτερη πτώση. Η χαμένη σχολική σεζόν σε συνδυασμό με την τηλεκπαίδευση στέρησαν επίσης σημαντικά έσοδα από τα βιβλιοπωλεία αλλά και το λιανεμπόριο εφημερίδων και γραφικής ύλης σε ειδικευμένα καταστήματα. 
 
Πάντως με βάση την "παράδοση εκτός" το ηλεκτρονικό κανάλι καθιερώνεται ως διέξοδο αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών.

Σύμφωνα με έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Κραταιόν Συμβουλευτική υπό την αιγίδα του Greca (Greek Ecommerce Association) τον Σεπτέμβριο του 2020 σε ένα δείγμα 1000 καταναλωτών ηλικίας 18-54 ετών και σε 50 επιχειρήσεις λιανεμπορίου με ηλεκτρονική παρουσία, η πλειονότητα ανακαλύπτει ή εμπιστεύεται περισσότερο τη συγκεκριμένη δυνατότητα,  αλλά διατηρεί απαιτήσεις από το e-εμπόριο.

Οι μισοί καταναλωτές παραδέχονται ότι η πανδημία άλλαξε σημαντικά την αγοραστική του συμπεριφορά. Σε σχέση με την προ COVID-19 εποχή, το 78% των καταναλωτών δήλωσαν ότι κάνουν πιο συχνά έρευνα πριν προβούν σε αγορές, 77% αγοράζουν περισσότερο online, 76% αγοράζουν πιο οικονομικά προϊόντα, 66% είναι πιο προσεκτικοί στο πώς ξοδεύουν τα χρήματα τους ενώ 53% ψωνίζουν περισσότερο με γνώμονα την υγεία τους, αποφεύγοντας το φυσικό δίκτυο.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το 16% των καταναλωτών ψώνισαν για πρώτη φορά μέσω διαδικτύου όταν ξεκίνησε η πανδημία ενώ παρατηρείται αύξηση της συχνότητας των αγορών μέσω διαδικτύου κατά μέσο όρο 6,4% σε όλους τους κλάδους με το 60% των καταναλωτών να δηλώνει διατεθειμένο να συνεχίσει να αγοράζει online όλες τις κατηγορίες προϊόντων.

Οι κατηγορίες προϊόντων που είναι διατεθειμένοι να ξοδεύουν το ίδιο ή περισσότερο σχετίζονται με την υγεία, το σούπερ μάρκετ, την προσωπική φροντίδα (π.χ. καλλυντικά) και την ψυχαγωγία (π.χ. παιχνίδια, βιβλία κλπ), δημιουργώντας τελικώς ένα «μίγμα» μεταξύ ανάγκης και ευεξίας.

Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα μόλις το 47% δηλώνει ικανοποιημένο, κυρίως όταν αγοράζει ηλεκτρονικά και συσκευές, είδη ψυχαγωγίας, ένδυση και προϊόντα προσωπικής φροντίδας. Οι παράγοντες που οδηγούν σε μεγαλύτερη ικανοποίηση, όπως τους περιέγραψαν οι ίδιοι οι καταναλωτές, είναι τα δωρεάν μεταφορικά και η δυνατότητα εύκολων (και δωρεάν) επιστροφών (92%), η ασφάλεια στις συναλλαγές (91%), η εύκολη διαδικασία πληρωμής (88%), η παράδοση την επόμενη ημέρα (88%), τα προγράμματα επιβράβευσης πελατών (75%), το φιλικό προς τα κινητά websites (77%), η δυνατότητα αγοράς online και παραλαβής από κατάστημα (67%) καθώς και η αγορά μέσω εφαρμογής (64%).

Η έρευνα κατέδειξε πως παρά την τεράστια συγκριτικά αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, 8 στους 10 καταναλωτές «απομακρύνονται» από το καλάθι χωρίς να προβούν σε αγορά. Η πρακτική αυτή δεν είναι «ξένη» και στο παραδοσιακό εμπόριο, χωρίς ωστόσο να έχει ποσοτικοποιηθεί. Περιγράφεται από την τυποποιημένη ατάκα «ρίχνω μια ματιά, αν χρειαστώ κάτι θα σας ζητήσω βοήθεια».

Η έρευνα όσον αφορά τουλάχιστον το ηλεκτρονικό καλάθι ανέδειξε πιο συγκεκριμένους λόγους αποφυγής της αγοράς (πέραν του μη διαθέσιμου εισοδήματος). Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες,  βασικοί λόγοι δυσαρέσκειας προκύπτουν από τα έξτρα κόστη που προκύπτουν μέχρι το τέλος της συναλλαγής (59%) και η υποχρεωτική δημιουργία λογαριασμού (27%).

Πάντως, στην πλειονότητα τους οι συμμετέχοντες ανάφεραν ότι οι λόγοι πιστότητας σε μια εταιρεία δεν είναι πια τόσο το brand name όσο η σχέση ποιότητας/τιμής και η εμπειρία πελατών (customer service & customer experience).

Γιώργος Αλεξάκης
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.