ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Έρευνα Πολυτεχνείου Κρήτης: Ο Τουρισμός το κλειδί για την ανάπτυξη στο νησί

14:06 - 15 Απρ 2013 | ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Έρευνα Πολυτεχνείου Κρήτης: Ο Τουρισμός το κλειδί για την ανάπτυξη στο νησί
Τουρισμός, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και γεωργία είναι οι κύριοι τομείς της οικονομίας που οι πολίτες στην Κρήτη επιθυμούν επενδύσεις.

Ο τουρισμός (ποσοστό 39,7%) αποτελεί σύμφωνα με παγκρήτια δημοσκόπηση του Πολυτεχνείου Κρήτης ο σημαντικότερος τομέας στον οποίο εκτιμούν οι πολίτες ότι πρέπει να δοθεί έμφαση για να επιτευχθεί ανάπτυξη στην Κρήτη και ακολουθούν ο πρωτογενής τομέας (24,8%), το εμπόριο (11,1%), οι εξαγωγές (8,4%), η ναυτιλία (4,6%), η οικοδομή (5,3%), η βιομηχανία (4,3%) και οι ασφαλιστικές και τραπεζικές υπηρεσίες (1%).

 

Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, η οποία διενεργήθηκε υπό την εποπτεία του διδάσκοντα του τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης διδάκτορα στην Ανάλυση Δεδομένων Γιώργου I.Ματαλλιωτάκη και του καθηγητή Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη Διευθυντή του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης, η κοινή γνώμη στο θέμα της ανάπτυξης στην Κρήτη παρουσιάζεται ελαφρώς διχασμένη. Ειδικότερα, σε ποσοστό 48,8% δηλώνουν ότι τη συνδέουν με την περιβαλλοντική επιβάρυνση και καταστροφή ενώ αντίθετη γνώμη για την ανάπτυξη φαίνεται να ένα έχει εξίσου μεγάλο ποσοστό ύψους 46,3%.

 

Τάση υπέρ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τον τουρισμό

 

Όσον αφορά στο μέγεθος των επιχειρήσεων που θέλουν να αναπτυχθούν στο νομό τους, ποσοστό 33,7% των πολιτών δηλώνουν ότι προτιμούν να αναπτυχθούν επιχειρήσεις οι οποίες να απασχολούν λιγότερα από 250 άτομα. Ποσοστό 32,7% του δείγματος επιθυμεί να δημιουργηθούν μεγάλες επιχειρήσεις και να απασχολούν περισσότερα από 250 άτομα η καθεμία. Μικρές επιχειρήσεις έως 50 εργαζομένων προτιμά το 25,9% του δείγματος ενώ ποσοστό 7,7% θα ήθελε οι νέες επιχειρήσεις να είναι μικρές και να απασχολούν λιγότερα από 50 άτομα η καθεμία.

 

Σε ερώτηση σχετικά με τις τουριστικές υποδομές στην Κρήτη, η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών (60,8%) διατύπωσε την άποψη ότι αυτές επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των επισκεπτών του νησιού. Ποσοστό 15,1% του δείγματος δήλωσε ότι πρέπει να κατασκευαστούν καινούργια ξενοδοχεία στην Κρήτη ώστε να ενισχυθεί το τουριστικό προϊόν. Ένας στους δέκα πολίτες υποστηρίζουν ότι θα ήταν καλύτερο να υπάρχουν πολλά μικρά ξενοδοχεία στο νησί, ενώ αντίθετη άποψη φαίνεται να έχει το 9,6% των ερωτηθέντων, οι οποίοι επιθυμούν μεγάλα ξενοδοχεία στο νησί. Ποσοστό 3,8% δήλωσε ότι πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των ξενοδοχείων και των κλινών στην Κρήτη.

 

Σαφής φαίνεται να είναι η άποψη των πολιτών στον τομέα των επενδύσεων στην Κρήτη, αφού δύο στους τρεις πολίτες (66,1%) επιθυμούν να πραγματοποιηθούν οι επενδύσεις από Έλληνες επιχειρηματίες, 17,1% από ξένους και 16,8% από το κράτος. Ταυτόχρονα το 1/3 περίπου του δείγματος δηλώνει ότι προτιμά οι επενδύσεις να υλοποιηθούν στον τομέα του τουρισμού. Σε υψηλά επίπεδα προτίμησης είναι και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που συγκέντρωσαν ποσοστό 30,3%, καθώς και ο τεχνολογικός τομέας με 23,7%. Ακολουθούν η βιομηχανία με 10,9% και τα έργα που ενισχύουν τις μεταφορές (λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι) με μόλις 2,9%.

 

 

Θετικό κλίμα για τις επενδύσεις ΑΠΕ

 

Ταυτόχρονα με την επιθυμία για επενδύσεις στις ΑΠΕ οι πολίτες παρουσιάζονται θετικοί σε αρκετά μεγάλο ποσοστό (64,3%) και στην τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στοιχείων στη στέγη τους. Αξιοσημείωτο είναι βέβαια ότι το 35,7% του δείγματος έχει αντίθετη γνώμη για τα φωτοβολταϊκά στη στέγη δηλώνοντας ότι δεν συμφέρουν ή ότι δεν τα επιθυμεί για διάφορους λόγους.

 

Χαρακτηριστική είναι και η γνώμη των πολιτών για τις εμπορικές επιχειρήσεις που επιθυμούν να αναπτυχθούν στην περιοχή τους, αφού η μεγάλη πλειοψηφία επιθυμεί αυτές να εμπορεύονται και να εξάγουν μόνο Ελληνικά προϊόντα, σε ποσοστό 71,3%.

 

Να εμπορεύονται και να εξάγουν εληνικά αλλά και ξένα προϊόντα δήλωσε ότι προτιμά το 23,5%, ενώ ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 3,1% υποστήριξε την πρωτοποριακή άποψη οι επιχειρήσεις να εισάγουν προϊόντα από το εξωτερικό και μετά να τα πωλούν στις διεθνείς αγορές. Δεν έλειψαν βέβαια και εκείνοι (2,1%) που δεν επιθυμούν τέτοιου είδους εμπορικές επιχειρήσεις στην περιοχή τους.

 

Σαφώς επηρεασμένη από την πληροφόρηση των ΜΜΕ και των επιστημόνων για τα κύρια αίτια της περιβαλλοντικής καταστροφής φαίνεται να είναι και η κοινή γνώμη των κατοίκων της Κρήτης οι οποίοι υποστηρίζουν σε ποσοστό 80,9% ότι η βιομηχανία βλάπτει περισσότερο το περιβάλλον και υποβαθμίζει το επίπεδο της ποιότητας ζωής. Ακολουθούν ο πρωτογενής τομέας (γεωργία, αλιεία κλπ.) 6,8%, τα έργα υποδομής (4,1%), ο τουρισμός (3,4%) και η βιοτεχνία (2,7%).

 

Η έρευνα επεκτάθηκε και στον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών ενός εκπαιδευτικού μοντέλου που θα ενισχύει την ανάπτυξη όπου και ζητήθηκε από τους πολίτες να καταθέσουν τις απόψεις τους. Στην ερώτηση αυτή οι πολίτες διατύπωσαν την άποψη (15,9%) ότι ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο ανάπτυξης θα πρέπει να δώσει έμφαση στην οικονομία-χρηματοοικονομική, στη Διοίκηση (14,8%), στο Μάρκετινγκ (13,5%), στην τεχνολογία και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές (14,1%), στις τουριστικές επιστήμες (10%), στα μαθηματικά και τη φυσική (4,1%), στη γεωπονία (6,5%). Αξιοσημείωτο είναι ότι μία μεγάλη μερίδα πολιτών (17,8%) υποστήριξε πως είναι απαραίτητο να δοθεί έμφαση από το εκπαιδευτικό σύστημα στην ελληνική γλώσσα και την ιστορία.

 

Σε σχετική ερώτηση για την κατεύθυνση που πρέπει να αναπτυχθεί ο αγροτικός τομέας, το 47% των πολιτών δήλωσε ότι η ανάπτυξη νέων καλλιεργειών είναι η κατάλληλη οδός για να βαδίσουν οι παραγωγοί μας. Στην αύξηση των πωλήσεων στην ξένη αγορά πιστεύουν ότι πρέπει να στραφούν οι Έλληνες παραγωγοί σε ποσοστό 34,3%, στην ελληνική αγορά το 8,9%, ενώ το 9,7% των ερωτηθέντων επιθυμεί την αύξηση της αγροτικής παραγωγής.

 

Ο δρόμος της τεχνολογικής ανάταξης της χώρας μας πάντως φαίνεται αρκετά μακρύς σύμφωνα με τη γνώμη των πολιτών. Το 49,8% του δείγματος πιστεύει ότι δε θα καταφέρουμε ποτέ να ανταγωνιστούμε χώρες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, ενώ ταυτόχρονα το 27,2% των πολιτών θεωρεί ότι θα τα καταφέρουμε σε 10-15 έτη. Για χρονικό διάστημα 5-10 ετών έκανε λόγο το 11% του δείγματος. Δεν έλειψαν και οι αρκετά αισιόδοξοι που υποστήριξαν σε ποσοστό 3,2% ότι μέσα σε 2-5 έτη η χώρα μας θα έχει καταφέρει να ανταγωνίζεται τις προηγμένες τεχνολογικά χώρες.

 

Νέες θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα θέλουν οι πολίτες

 

Η δημοσκόπηση εξέτασε τη γνώμη των πολιτών για τον τρόπο με τον οποίο προτιμούν οι πολίτες να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και οι απαντήσεις παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σε ποσοστό ύψους 73,4% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι θα είναι καλύτερο να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας σταδιακά στον ιδιωτικό τομέα μέσω της ανάπτυξης και των επενδύσεων. Αντίθετη άποψη διατύπωσε το 16,4% που δείχνει να προτιμά τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από το δημόσιο.

 

Τέλος όσον αφορά στην άποψη της κοινής γνώμης απέναντι στη στάση που πρέπει να κρατήσουν οι τράπεζες τη δεδομένη στιγμή. Επικρατεί η άποψη με ποσοστό (42,8%) ότι πρέπει να χρηματοδοτήσουν νέες επενδύσεις. Συγχρόνως όμως υπάρχει ένα ποσοστό 39,8% που πιστεύει πως οι τράπεζες πρέπει να χαρίσουν τα δάνεια στους δανεισμένους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Να δοθούν νέα δάνεια στους πολίτες από τις τράπεζες επιθυμεί το 10,7% ενώ σε ποσοστό ύψους 6,7% οι πολίτες υποστήριξαν ότι οι τράπεζες πρέπει να πάρουν τα χρήματα ή τις περιουσίες από αυτούς που χρωστούν.

 

Η παγκρήτια έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο 13-15 Μαρτίου του 2013. Η οργάνωση της έρευνας, η ανάλυση των αποτελεσμάτων και η επίβλεψη συλλογής των στοιχείων έγινε από τον Ματαλλιωτάκη Γεώργιο Διδάκτορα του Πολυτεχνείου Κρήτης, ενώ η σύνταξη του ερωτηματολογίου έγινε από τον διδάκτορα Γ.I .Ματαλλιωτάκη.

 

Το δείγμα ήταν τυχαίο, στρωματοποιημένο και αντιπροσωπευτικό του σχετικού πληθυσμού, περιελάμβανε 938 νοικοκυριά της Κρήτης και επιλέχθηκε βάσει των σχετικών αναλογιών του πραγματικού πληθυσμού της απογραφής του 2011. Βασίσθηκε σε δομημένο ερωτηματολόγιο και πραγματοποιήθηκαν προσωπικές τηλεφωνικές συνεντεύξεις σε πολίτες ηλικίας από 18 ετών έως 60 ετών.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.