ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σε υψηλή πτήση το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τον Σεπτέμβριο

11:15 - 27 Σεπ 2022 | ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Σε υψηλή πτήση το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τον Σεπτέμβριο
Θετικές είναι οι προοπτικές για τον τουρισμό της Αθήνας για τον Οκτώβριο με βάση όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Ωστόσο ενδείξεις για επιμήκυνση της σεζόν, με αξιώσεις, ακόμη, δεν καταγράφονται, καθώς και ο Νοέμβριος δεν έχει καταδείξει μια σαφή προοπτική κίνησης.

Στο μεταξύ η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών παραμένει σε «υψηλή πτήση» και το Σεπτέμβριο έχοντας ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος της κίνηση που είχε το 2019.

Έτσι, η απώλειες είναι περιορισμένες για τον τρέχοντα μήνα στο - 3%, με την κίνηση εσωτερικού να έχει τα «φόντα» να ξεπεράσει και τα προ πανδημίας νούμερα σε συνέχεια της υψηλής ζήτηση που είχε και το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούλιο η κίνηση εσωτερικού σημείωσε πτώση 0,3% σε σχέση με το 2019 και τον Αύγουστο το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε στο -0,6%.

Σε σχέση με την κίνηση εξωτερικού η απώλεια αγορών όπως η Ρωσία, η Ουκρανία και η Κίνα αλλά και η μείωση των αφίξεων από Πολωνία ¨κρατά» τα νούμερα κάτω από το 2019, έστω και οριακά.. Υπενθυμίζεται ότι η συνολική επιβατική κίνηση τον Ιούλιο έκλεισε στο -4,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ο Αύγουστος έμεινε πίσω σε σχέση με το 2019 κατά - 6,1%.

Ως προς τις αγορές από τις οποίες διαπιστώνεται η μεγαλύτερη κίνηση και η πιο ισχυρή ανάκαμψη σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα, ξεχωρίζουν οι ΗΠΑ, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστρία, το Ισραήλ, η Σερβία και ο Καναδάς. Ενδεικτικό της δυναμικής που καταγράφει η ζήτηση από την άλλη άκρη του Ατλαντικού είναι η συνέχιση των απευθείας πτήσεων της Delta Airlines από την Ελλάδα προς τις ΗΠΑ μέχρι και τις 11 Ιανουαρίου και η επανέναρξη των δρομολογίων από τις αρχές Μαρτίου.

Το 9μηνο

Σε ετήσια βάση, από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα, λόγω και των «χαμηλών πτήσεων» των πρώτων μηνών» το κενό παραμένει πάνω από τις 10 ποσοστιαίες μονάδες, αλλά συρρικνώνεται. Έτσι η επιβατική κίνηση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»  διαμορφώνεται στο -13,5% το 9μηνο από το -15,1% το 8μηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα νούμερα του Αυγούστου -ο οποίος έκλεισε με μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση σε σχέση με τον Ιούλιο- θα ήταν ακόμη καλύτερα εάν η κίνηση ήταν πιο αυξημένη από την Ιταλία και την Πολωνία.

Ξενοδοχεία στην Αττική

Στο φόντο αυτό θετικά αξιολογούν την πορεία του τουρισμού τον Σεπτέμβριο στην Αττική παράγοντες του ξενοδοχειακού κλάδου. Βέβαια παραμένει η υστέρηση σε σχέση με το 2019, ενώ οι προκλήσεις είναι μπροστά με πρώτη το ύψος της κερδοφορίας λόγω των μεγάλων λειτουργικών δαπανών. Παράλληλα οι προκλήσεις εν όψει Νοεμβρίου και εντεύθεν παραμένουν ενεργές σε σχέση με τον πληθωρισμό, τις γεωπολιτικές εξελίξεις, την  πανδημία και βέβαια τη δυνατότητα πλέον των ταξιδιωτών να διαθέσουν μέρος του εισοδήματός τους για αποδράσεις. «Είναι εκρηκτικό το μίγμα, υπάρχουν πάρα πολλές προκλήσεις αυτόν τον χειμώνα. Δεν είναι εύκολη υπόθεση», τονίζουν χαρακτηριστικά παράγοντες του κλάδου κι εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το πώς θα «κτυπήσει» τις κερδοφορίες η ενεργειακή κρίση αλλά και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης δανείων.

Υπενθυμίζεται ότι η απόδοση των ξενοδοχείων της Αθήνας, σύμφωνα με τα στοιχεία Απόδοσης Ξενοδοχείων Αθήνας – Αττικής που δημοσιοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού έδωσε εκ νέου αρνητικό πρόσημο σε σχέση με το 2019.

Αναλυτικά, η πληρότητα τον Αύγουστο διαμορφώθηκε στο 82,1%, κινούμενη κατά 2,7% χαμηλότερα σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα αλλά και αντιστρόφως ανάλογα από τον αμέσως προηγούμενο μήνα, τον Ιούλιο, όπου για πρώτη φορά από την αρχή της υγειονομικής κρίσης έφτασε τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019 και διαμορφώθηκε στο 89%.

Όμως και έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο και σε επίπεδο οκταμήνου ήταν πεσμένο. Συγκεκριμένα την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου η πληρότητα των ξενοδοχείων κατέγραψε απώλειες της τάξης του -15,8% σε σχέση με το 2019, ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) φάνηκε να υπολείπεται -4,9% σε σχέση με το 2019. Η μόνη θετική πρόοδος καταγράφηκε στην μέση τιμή δωματίου η οποία σημείωσε άνοδο κατά  +12.9%.

Σε σύγκριση μάλιστα με το 2021 η άνοδος δεν ήταν αντίστοιχη των μεγάλων ανταγωνιστών της Ελληνικής πρωτεύουσας. Για την ακρίβεια η Αθήνα κατέγραψε την μικρότερη θετική μεταβολή το 2022 σε σχέση με το 2021, μεταξύ των 11 εξεταζόμενων χωρών, τόσο από άποψη πληροτήτων, όσο κι από άποψη μέσης τιμής και εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι ανά περιπτώσεις σε αυτό συνέβαλαν και οι καλές περσινές επιδόσεις της πρωτεύουσας σε σχέση με τους ανταγωνιστές, όπως προκύπτει κι από το παρακάτω διάγραμμα.

Ενδεικτικά, με βάση τα διαθέσιμα, στοιχεία, στην περίπτωση της Αθήνας, τον Αύγουστο του 2022 η μέση πληρότητα αυξήθηκε κατά 27,1% σε σχέση με πέρυσι, η μέση τιμή (ADR ) κατά  21,85 % ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο(RevPar) κατά 54,8%.

Στην περίπτωση της Ρώμης για παράδειγμα η πληρότητα σε σχέση με το 2021 παρουσίασε την τρέχουσα χρονιά άνοδο της τάξης του 145,3%, η μέση τιμή (ADR) άνοδο 36,4% ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο υπερδιπλασιάστηκε αυξανόμενο κατά 234,4%.

Αντίστοιχα στην Μαδρίτη η πληρότητα αυξήθηκε κατά 93,8%, η μέση τιμή κατά 49,4% ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 189,6%.

Στη γειτονική Τουρκία και ειδικότερα στην Κωνσταντινούπολη, όπου και πέρυσι σημείωσε καλές επιδόσεις, η πληρότητα ήταν αυξημένη κατά 61,5%, η μέση τιμή κατά 39,9% ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο εκτινάχθηκε κατά 126,1%.

Όσο για την Βαρκελώνη, η μέση πληρότητα αυξήθηκε σε σχέση με το 2021 κατά 106,4%, η μέση τιμή δωματίου κατά 61,6% ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 233,5%.

Σύμφωνα με τα παραπάνω η Αθήνα παρουσιάζει την πλέον αργή εξέλιξη σε απόλυτα νούμερα και σε επιδόσεις -σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές που βλέπουν τριψήφιες μεταβολές τον Αύγουστο.

Πάντως το στίγμα των δυσκολιών για την επόμενη μέρς το έδωσε πρόσφατα και ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της Trivago (Expedia Group), Alex Hefer. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε συνέντευξή του, το 2023 τα ταξίδια θα είναι λιγότερα και η μέση διαμονή θα έχει μικρότερη διάρκεια, εξαιτίας κυρίως των πληθωριστικών πιέσεων και της απώλειας αγοραστικής δύναμης από πλευράς των καταναλωτών. Αυτό τελικά, σύμφωνα με τον ίδιο, θα περιορίσει τα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων οι οποίες θα καταγράψουν απώλειες έναντι του 2022.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.