ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

G Moundreas: ανάκαµψη χωρίς νέες θέσεις εργασίας είναι εικονική πραγµατικότητα

14:43 - 01 Μαρ 2010 | Ναυτιλία
Οι όποιοι θετικοί δείκτες ανακοινώνονται περιπτωσιακά για τις ανεπτυγµένες χώρες, συνοδευµένοι και µε ένθερµα σχόλια, δεν θεωρούµε ότι αλλάζουν βραχυ-µεσοπρόθεσµα το σκηνικό της....µοναξιάς των ναυτιλιακών αγορών, που θα συνεχίσουν να πορεύονται µε µόνη συντροφιά τις αναδυόµενες.

 

Οι γενικές παρατηρήσεις άλλωστε ότι το πετρέλαιο δεν κατάφερε να περάσει τα $ 80 παρά την βαρυχειµωνιά σε ΗΠΑ και ∆υτική Ευρώπη, πράγµα που δείχνει χαµηλή βιοµηχανική κατανάλωση και αντανακλάται στην αδυναµία της αγοράςδεξαµενόπλοιων, η ισχυροποίηση του ∆ολαρίου µόνο ως καταφυγίου και η διατήρηση των µέτρων αναθέρµανσης παρά το πυροτέχνηµα της ανόδου του προεξοφλητικού επιτοκίου στις ΗΠΑ, αρκούν για να γίνει αντιληπτό χωρίς άλλη ανάλυση, ότι η ανάκαµψη στις ανεπτυγµένες χώρες δεν πατάει ακόµα γερά. Ειδικότερα :

 

Η συνεχιζόµενη αστάθεια της αγοράς εργασίας στις ΗΠΑ µε αύξηση των επιδοµάτων ανεργίας κατά 31,000 την περασµένη εβδοµάδα, αποδυναµώνει για άλλη µία φορά θετικούς δείκτες δ΄ τριµήνου 2009 και Ιανουαρίου / Φεβρουαρίου για εταιρικά κέρδη, βιοµηχανική παραγωγή, ενάρξεις οικοδοµών κλπ. Το ότι ανάκαµψη χωρίς νέες θέσεις εργασίας είναι....εικονική πραγµατικότητα και όποιο άλλο οικονοµικό µέγεθος αυξάνεται, περιλαµβανοµένου και του ΑΕΠ, µπορεί να αυτο-αναιρεθεί από αυξηµένες ανισορροπίες, φαίνεται από την πτώση των λιανικών πωλήσεων δ΄ τριµήνου κατά 1,6%, ενώ για το τρέχον τρίµηνο δεν προβλέπουν αύξηση οι µεγάλες αλυσίδες, πράγµα που διασταυρώθηκε εχθές µε την απογοητευτική πτώση του δείκτη καταναλωτικής εµπιστοσύνης Φεβρουαρίου και την νέα πτώση των τιµών των ακινήτων.

Για την διαπίστωση
της ασταθούς πορείας και της ΕΕ, δεν χρειαζόταν η ανακοίνωση απρόσµενης πτώσης του Γερµανικού δείκτη Ifo επιχειρηµατικής εµπιστοσύνης Ιανουαρίου. Αρκούσε η...Βαβέλ των Βρυξελών επί του Ελληνικού θέµατος. Την εικόνα ολοκληρώνουν πέραν των άλλων τα Βρετανικά ρεκόρ Ιανουαρίου σε επιδόµατα ανεργίας, µηνιαίο δηµοσιονοµικό έλλειµµα και πτώση λιανικών πωλήσεων.

 

Η Ιαπωνία, που απολαµβάνει και το πλεονέκτηµα της γειτνίασης µε την Κίνα, παραπαίει και αυτή αναπτυξιακά παρά τις περί του αντιθέτου ενδείξεις των προηγούµενων µηνών. Αποκαλυπτική είναι η µάχη µεταξύ του διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας που επιµένει στην µείωση των ελλειµµάτων, και του Υπουργού Οικονοµικών που ζητά χρηµατοδότηση του δηµόσιου χρέους, µπροστά στο οποίο το Ελληνικό είναι....πταίσµα. Άλλωστε, σηµείο των καιρών για την οικονοµική κατάσταση, ήταν τα διεθνή.…αποκαλυπτήρια της χαλάρωσης του ελέγχου ποιότητας στην καρδιά της Ιαπωνικής οικονοµίας, την αυτοκινητοβιοµηχανία, αλλά και η αίτηση πτωχεύσεως της εταιρίας κινητής τηλεφωνίας Willcom, µέλους του Group Carlyle, µετά τον κλονισµό της JAL.

 

Στο εύλογο ερώτηµα πως αντέχει η ναυτιλία στην παρατεινόµενη αυτή υποτονικότητα των ανεπτυγµένων, απαντούν οι αναδυόµενες. Έχουν ήδη αποκτήσει κρίσιµη µάζα, ώστε η σχεδόν αυτόνοµη ανάπτυξή τους να αποτελεί πλέον στυλοβάτη των ναυλαγορών. Ανάπτυξη της Κίνας 10% το 2004-2005 απέδιδε $ 250-300 δισ πρόσθετη νέα οικονοµική αξία στο σύστηµα, που συνεισέφερε και στην αύξηση του εµπορίου.

 

Τώρα, Κινεζική ανάπτυξη 10% αποδίδει $500 δισ νέα οικονοµική αξία, η οποία για όλες τις BRΙIC θα ξεπεράσει το $1 τρισ εφέτος. Αυτό από πλευράς εµπορίου, δεν σηµαίνει µόνο απορρόφηση τονάζ από τις νέες ποσότητες εµπορευµάτων που προστίθενται κάθε χρόνο στις µεταφορές, που µόνο για άνθρακα / σιδηροµετάλλευµα Κίνας και Ινδίας µπορεί να ξεπεράσουν εφέτος τους 200 εκ. τόνους. Σηµαίνει επί πλέον ότι (α) η ανελαστικότητα λιµανιών και υποδοµών µπορεί να ανεβάσει το congestion ακόµα και στο 12% του παγκόσµιου στόλου και (β) οι νέες εισαγωγές γίνονται από όλο και µεγαλύτερες αποστάσεις. Οι εισαγωγές σιδηροµεταλλεύµατος της Κίνας το 2009 από Αυστραλία, Ινδία και Βραζιλία αυξήθηκαν από 18 έως 42%, αλλά οι εισαγωγές από Ουκρανία, Νότιο Αφρική και Καναδά αυξήθηκαν 150%, 140% και 130%. Παρόµοιους ρυθµούς ακολουθούν και οι εισαγωγές άνθρακα της Ινδίας, που αυξάνονται αλµατωδώς προς την προβλεπόµενη σταδιακή ετήσια αύξηση 400 εκ. τόνων µέχρι το 2015, και ξεφεύγουν από τις κοντινές πηγές της Αυστραλίας και της Ινδονησίας. Εκείνο όµως που εξελίσσεται απρόσµενα στην σηµαντικότερη ίσως ευνοϊκή µεταβολή για τις µεταφορές και την ζήτηση τονάζ, είναι η έναρξη από πέρυσι υποκατάστασης του u949 εγχώριου άνθρακα της Κίνας µε εισαγόµενο. Οι εισαγωγές άνθρακα το 2009 ήταν 300% του 2008 φθάνοντας τους 127 εκ. τόνους, ενώ οι εισαγωγές ειδικά του ∆εκεµβρίου έφθασαν στο 600% του ∆εκεµβρίου 2008. Τι θα γίνει άραγε εάν σχεδιάζουν οι Κινέζοι να υποκαταστήσουν µε εισαγωγές το µισό έστω των...3 δισ τόνων ρυπογόνου και χαµηλής απόδοσης άνθρακα που παράγουν εντοπίως;

 

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.