ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τι προβλέπει η G Moundreas για την Παγκόσμια Οικονομία και Ναυτιλία

13:48 - 28 Δεκ 2010 | Ναυτιλία
Αφού (α) οι άτολµες και µυωπικές αποφάσεις της Συνόδου κορυφής της ΕΕ τις τελευταίες ηµέρες του 2010 θυµίζουν µάλλον τις....τελευταίες ηµέρες της Ποµπηίας, δικαιώνοντας τον πρώην Καγκελάριο Helmut Schmidt ότι “δεν υπάρχουν ηγέτες σήµερα στην Ευρώπη”, (β) µεταβολές όπως η µείωση των νέων εβδοµαδιαίων επιδοµάτων ανεργίας στις ΗΠΑ από 421,000 σε....420,000 θεωρούνται....ανάκαµψη και (γ) το Ιαπωνικό πρόγραµµα αναθέρµανσης χαρακτηρίσθηκε από τον µεγαλύτερο διαχειριστή οµολόγων του κόσµου Tomoya Masanao ως....διακοσµητικό, γίνεται αντιληπτή η ουσία των πραγµάτων, δηλαδή µε ποιες προδιαγραφές “ταχύτητας” εισέρχονται οι ανεπτυγµένες οικονοµίες, δηλαδή το 65% της παγκόσµιας οικονοµίας, στο 2011.

Αποµένει λοιπόν το υπόλοιπο 35% που αποτελούν οι αναπτυσσόµενες και που µε την ξέφρενη ανάπτυξη και δηµιουργία φορτίων φροντίζουν να µην “πηγαίνουµε από την Πάχη στην Σαλαµίνα ....περπατώντας”, όπως λέγαµε µεταξύ σοβαρού και αστείου στην κρίση των ’80s. Επειδή το είδος και το µέγεθος της σηµερινής οικονοµικής κρίσης ίσως να ....γεφύρωνε πράγµατι το στενό µε τα δεµένα εάν δεν υπήρχαν οι αναπτυσσόµενες, είναι σκόπιµο να κλείσουµε την χρονιά επισηµαίνοντας µερικές ακόµα ενδείξεις ότι θα συνεχίσουν να τείνουν χείρα βοηθείας προς την ναυλαγορά και στην νέα χρονιά, µέχρι να αφυπνισθούν και οι ανεπτυγµένες οικονοµίες.


H προ ηµερών αναβάθµιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Κινεζικής οικονοµίας από την Standard & Poor’s, έρχεται ως επιστέγασµα των προβλέψεων οικονοµικής ανάπτυξης από 9,2 έως 9,6% το 2011, χωρίς να λείπουν και προβλέψεις ακόµα και για διψήφιο ποσοστό. Σχετικά µε µεγέθη άµεσου ναυτιλιακού ενδιαφέροντος που συµβαδίζουν µε τα παραπάνω, σηµειώνουµε την πρόβλεψη του Citigroup ότι οι εισαγωγές άνθρακα του οποίου τα αποθέµατα κατά πληροφορίες ‘επί του πιεστηρίου’ έχουν µειωθεί σοβαρά από την βαρυχειµωνιά, θα αυξηθούν από 143 εκ τόνους εφέτος σε 233 εκ. το 2011, και την πρόβλεψη της Macquarie για συνολικές εισαγωγές σιδηροµεταλλεύµατος 712 εκ τόνων το 2011, που σηµαίνει διατήρηση του µέχρι τώρα ρυθµού αύξησης των Κινεζικών εισαγωγών κατά 50-60 εκ. τόνους / χρόνο.



- Στην Ινδία, οι συνεχείς αυξήσεις επιτοκίων αποκαλύπτουν βέβαια u964 το πρόβληµα πληθωρισµού. Επειδή όµως αυτός οφείλεται σε µεγάλο βαθµό στην έξαρση της εγχώριας ζήτησης έναντι της προσφοράς αγαθών και συνοδεύεται από ρυθµούς αύξησης της βιοµηχανικής παραγωγής 11%, η αλµατώδης αύξηση εισαγόµενων φορτίων α’ υλών θα συνεχισθεί, αφού ακόµα 850 εκ. Ινδών ζούν µε $2 την ηµέρα και θα συνεχίσουν να τροφοδοτούν την παραγωγή χαµηλού κόστους και την µαζική κατανάλωση βασικών βιοµηχανικών ειδών για δεκαετίες όπως και στην Κίνα. Οι εισαγωγές άνθρακα κατά το 2011 προβλέπονται αυξηµένες κατά 50 εκ. τόνους περίπου, αλλά οι µεγάλες ελλείψεις ηλεκτρισµού και οι πληροφορίες ‘επί του πιεστηρίου’ ότι τα αποθέµατα µειώθηκαν επικίνδυνα σε διαρκείας 11 ηµερών, αναµένουµε να διαψεύσουν τις προβλέψεις ανοδικά. Σηµειωτέον ότι µόνο οι παραπάνω αυξήσεις εισαγωγών, υπερβαίνουν σε όρους Capesize Bulk Carriers την µεταφορική ικανότητα όλων των νεότευκτων Capers που θα παραδοθούν το 2011.


Αφού η ανάπτυξη των δύο παραπάνω χωρών θα παραµείνει ξέφρενη, όπως άλλωστε περιµένουν και όλοι σχεδόν οι διαχειριστές κεφαλαίων, δεν µπορεί να µείνουν πίσω οι βασικοί τροφοδότες τους σε πρώτες ύλες και ενέργεια, δηλαδή κυρίως οι άλλες δύο BRIC Βραζιλία και Ρωσία που δεν είχαν απλώς επιβραδύνει το 2009 αλλά είχαν περιπέσει σε ύφεση. Για να γίνει αντιληπτό πόσο επηρεάζονται από τις εξαγωγές τους προς Κίνα και Ινδία και συνεπώς πόσο θα επωφεληθούν ακόµα περισσότερο στο εξής από την τάση αύξησης τιµών των commodities, αρκεί να σηµειωθεί ότι µόλις η Κίνα και η Ινδία συνήλθαν από το σόκ της κρίσης του 2008-9, η ανάπτυξη της Βραζιλίας εκτοξεύθηκε από –0,6% το 2009 σε 7,5% το 2010 και της Ρωσίας από –7,9% σε 3-4% εφέτος .


Αλλά πέρα από τις BRIC, ισχυρά είναι και τα συνολικά θεµελιώδη µεγέθη ολόκληρου του αναπτυσσόµενου κόσµου, όπως δηµόσιο χρέος 37% έναντι 60-230% των ανεπτυγµένων και έλλειµµα προϋπολογισµού 2,9 % έναντι 4-12% των ανεπτυγµένων, ενώ ο ρυθµός ανάπτυξης προβλέπεται τριπλάσιος 6,4% έναντι 2,2% των ανεπτυγµένων. Έτσι, το µικρότερο οικονοµικά αλλά πολύ δυναµικότερο αυτό τµήµα της παγκόσµιας οικονοµίας, οι αναπτυσσόµενες, που για τους λόγους αυτούς πληµµυρίζει τον τελευταίο καιρό από χείµαρρους επενδύσεων....απελπισµένων κεφαλαίων της ∆ύσης, έχει  όλες τις προϋποθέσεις να να µετριάσει την υπερπροσφορά τονάζ και να αποτρέψει µία σοβαρότερη επιδείνωση της ναυλαγοράς, µέχρι την σταθεροποίηση, εξυγίανση , βιωσιµότητα και επιτάχυνση των ανεπτυγµένων, για την επίτευξη των οποίων όµως ίσως να µην αρκεί το 2011.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.