ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

G Moundreas: Τι προβλέπει για παγκόσμια Οικονομία και Ναυτιλία

15:12 - 29 Σεπ 2011 | Ναυτιλία
 
Ολοένα αρχίζουν και πληθαίνουν οι «φωνές» ότι η αντιμετώπιση της κρίσης χρέους στην Ευρωζώνη έχει καθυστερήσει ενώ ταυτόχρονα υπάρχει διχογνωμία για το αν η «Ενωμένη Ευρώπη» ακολουθεί τη σωστή συνταγή για την επίλυση του προβλήματος. Ο συνδυασμός των δύο αυτών καταστάσεων έχει αρχίσει και κλονίζει τα θεμέλια της παγκόσμιας οικονομίας, αυξάνοντας τους φόβους για μετάλλαξη της κρίσης χρέους σε μία νέα τραπεζική κρίση από την οποία καμία χώρα δεν θα βγει αλώβητη.

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η Standard & Poor’s υποβάθμισε όχι μόνο την Ιταλία από Α+ σε Α/Α-1, αλλά και την πιστοληπτική ικανότητα 7 τραπεζών της. Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, η Moody’s υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα 3 τραπεζών των ΗΠΑ, της BofA, Wells Fargo και Citi. O CEO της Unicredit, Federico Ghizzoni, δήλωσε ότι οι αμερικανικές τράπεζες έχουν αποσυρθεί από την Ευρώπη φοβούμενοι τις εξελίξεις στην Ευρώπη αλλά και ανησυχώντας ιδιαίτερα για την Ιταλία. Επίσης σύμφωνα με έκθεση της Fitch, τα 10 μεγαλύτερα αμοιβαία κεφάλαια των ΗΠΑ συρρίκνωσαν τον Αύγουστο την έκθεση τους στις Ευρωπαϊκές τράπεζες κατά 5% η $ 55δις.


Την ίδια στιγμή οι Lloyd’s, την Τετάρτη δήλωσαν ότι απέσυραν κεφάλαια από τράπεζες της ηπειρωτικής Ευρώπης τις οποίες έκριναν ευάλωτες. Αντίστοιχα, πολλές ιδιωτικές επιχειρήσεις παγκοσμίως αλλά και δημόσιες, περιόρισαν δραστικά τον βραχυπρόθεσμο δανεισμό προς τις γαλλικές τράπεζες λόγω ότι οι πιστωτικές αγορές θεωρούν πως οι γαλλικές τράπεζες ενέχουν κίνδυνο χρεοστασίου που αντιστοιχεί σε επίπεδα αξιολόγησης BB-, είδηση που επιβεβαιώνει και ο El-Erian της PIMCO συμπληρώνοντας ότι υπάρχουν ενδείξεις πως ακόμη και τράπεζες άλλων χωρών δεν

δέχονται να συναλλάσσονται με τις γαλλικές.


Ταυτόχρονα, οι αναθεωρήσεις των προβλέψεων για την παγκόσμια ανάπτυξη και το εμπόριο δείχνουν να μην έχουν σταματημό. Το ZΝΤ προειδοποιεί για κίνδυνο ύφεσης σε ΗΠΑ και Ευρώπη μειώνοντας τις προ 2 μηνών προβλέψεις του. Για της ΗΠΑ προβλέπει το ΑΕΠ σε 1,5% το 2011 και 1,8% το 2012 από 2,5% και 2,7% αντιστοίχως. Το ΑΕΠ της Ευρώπης θα σημειώσει αύξηση 1,5% το 2012 έναντι 2% φέτος και της Ευρωζώνης 1,1% το 2012 από 1,6% το 2011. Για τις ανεπτυγμένες οικονομίες το ZΝΤ προβλέπει ανάπτυξη 1,3% το 2012 και 1,6% φέτος ενώ για τις αναδυόμενες 2,7% το 2012 έναντι 4,3% φέτος. Στο σύνολο οι προβλέψεις του ZΝΤ για την παγκόσμια ανάπτυξη μειώθηκαν στο 4% από 4,5% σε αντίθεση με την δήλωση του El-Erian που τοποθετεί την παγκόσμια ανάπτυξη στο 2,5%. Σχετικά με την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου, ο ΠΟΕ αναθεώρησε από 6,5% για το 2011 σε 5,8% με πτωτικές τάσεις και για το 2012.


Για να ολοκληρώσουμε και την εικόνα, να αναφέρουμε την δήλωση του πρώην αντιπροέδρου της κεντρικής τράπεζας του Πεκίνου κ. Wu Xiaoling: «Η οικονομία της Κίνας είναι πολύ πιθανό να επιβραδυνθεί το 2012 και οι προσπάθειες της να τονώσει την ανάπτυξη θα είναι περιορισμένες, εξαιτίας του πληθωρισμού και των μεγάλων δανειακών βαρών της κυβέρνησης». Παράλληλα, οι αξιωματούχοι της κυβέρνησης προβληματίζονται με τις παρενέργειες των μέτρων στήριξης του 2008 και του 2009, που έχουν προκαλέσει άνοδο του πληθωρισμού και κίνδυνο επισφαλειών δανείων στις τράπεζες.  Να προσθέσουμε επίσης ότι λόγω της κρίσης χρέους στην Ευρώπη και της ανεργίας στις ΗΠΑ οι εξαγωγές της Κίνας θα σημειώσουν πτώση το 2012.


Εξαντλώντας τις αντοχές μας, αναφέρουμε και την τελευταία αρνητική αλλά εξίσου σημαντική είδηση από τον _ιεθνή Οργανισμό Εργασίας (ILO), ο οποίος προειδοποιεί για μαζικό έλλειμμα θέσεων απασχόλησης και ζητά διεθνή συντονισμό για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Σύμφωνα με την έκθεση που πραγματοποίησε μαζί με τον ΟΟΣΑ, από την κρίση του 2008 χάθηκαν 20 εκ. θέσεις εργασίας στις χώρες του G20. Με τον τρέχοντα ρυθμό ανάπτυξης όχι μόνο είναι απίθανο να ανακτηθούν μεσοπρόθεσμα αλλά υπάρχει και σοβαρός κίνδυνος να διπλασιαστούν μέχρι το τέλος του 2011, δηλαδή στα 40 εκ.


Ο δείκτης της ναυλαγοράς BDI, μετά από μία μικρή διόρθωση 3 ημερών είναι πάλι στα θετικά, πλησιάζοντας κοντά στις 2,000 μονάδες. Αναλύοντας τους επιμέρους δείκτες, διαπιστώνουμε πάλι ότι η ανοδική πορεία του δείκτη, επί το πλείστον οφείλεται στην ανοδική πορεία των Capes το τελευταίο διάστημα. Στον τομέα των αγοραπωλησιών, οι τιμές των πλοίων σε γενικές γραμμές παραμένουν υπό πίεση με ελάχιστες πράξεις να έχουν πραγματοποιηθεί μόνο στα πλοία ξηρού φορτίου. Να αναφέρουμε επίσης τα «ενθαρρυντικά» σημάδια από τον μειωμένο ρυθμό νεότευκτων παραγγελιών όπου σε συνδυασμό με την αύξηση του αριθμού διαλύσεων, όπως αναφέρεται παρακάτω, δείχνει να εξομαλύνει η τουλάχιστον

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.