ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σειρήνες πολέμου μεταξύ Grimaldi – Attica για τις γραμμές Ιταλίας και Κρήτης

01:53 - 30 Οκτ 2012 | Ναυτιλία
Σειρήνες πολέμου μεταξύ Grimaldi – Attica για τις γραμμές Ιταλίας και Κρήτης
Με δηλώσεις τους ο Emanuele Grimaldi, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Grimaldi και ο Πέτρος Βέττας, πρόεδρος του Ομίλου Attica κατηγορούν αλλήλους για την οικονομική ευρωστία των εταιριών τους.
Καλλιεργούν, έτσι, κλίμα μετωπικής αντιπαράθεσης στην ακτοπλοΐα, όπου ο συρρικνωμένος τζίρος, αλλά και η ανάγκη για αναδιάταξη δυνάμεων δημιουργούν έντονη νευρικότητα. Εκκίνηση έγινε με την προσφυγή του Ομίλου Attica  στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού όπου ζήτησε την κατάργηση των ενισχύσεων, που λαμβάνει ο Όμιλος Grimaldi. Πιο συγκεκριμένα η Attica κάνει λόγο αθέμιτο ανταγωνισμό καθώς η Ιταλική νομοθεσία επιτρέπει  επιδοτήσεις εργοδοτικών εισφορών σε επιβατικά πλοία ιταλικής σημαίας, τα οποία ανταγωνίζονται στην αγορά της Αδριατικής, πλοία με ελληνική σημαία.
 
 «Ο Όμιλος Grimaldi δεν πρόκειται να ασχοληθεί, αλλά ούτε και θα προβεί σε κάποιον σχολιασμό αναφορικά με τα όσα υποστηρίζει ο Όμιλος Attica», αναφέρουν πηγές του Ιταλικού Ομίλου. «Η προσφυγή δεν μας απασχολεί» τονίζουν από τη Ναπολιτάνικη εταιρία και συμπληρώνουν: «Οι ενισχύσεις που θεωρεί (ο Όμιλος Attica) κρατική ενίσχυση προβλέπονται από την κοινοτική νομοθεσία, καλούνται «State Aid Guidelines on maritime transport» και έχουν ως στόχο τους να υποστηρίξουν την ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία».
 
Προχωρώντας ένα βήμα παραπάνω, ο Όμιλος Grimaldi, καρφώνει τον Όμιλο Attica, τονίζοντας ότι στον ισχυρό ανταγωνισμό που δέχονται τα πλοία της στις γραμμές της Αδριατικής δεν μπορεί να αντεπεξέλθει Μέσω μάλιστα της Lloyds List, ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού Ομίλου επιτίθεται στις διοικήσεις των μεγαλύτερων ελληνικών ακτοπλοϊών εταιρειών Αttica Group και ΑΝΕΚ και υποδεικνύει στις διοικήσεις τους, οι οποίες έχουν συστήσει κοινοπραξία στη γραμμή της Αγκόνας, να αποσύρουν τα πλοία τους από τη συγκεκριμένη γραμμή, και να τα δρομολογήσουν στη γραμμή της Βενετίας, καθώς λόγω προβλημάτων ρευστότητας δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το «κάρφωμα» αφορά τη σχέση της Attica με τη μητρική τράπεζα MIG. Η κίνηση αυτή θεωρήθηκε άκρως προσβλητική και εκτός πλαισίου θεμιτού ανταγωνισμού. Η απάντηση αναμένεται πάλι από το βήμα της μεγάλης ναυτικής επιθεώρησης Lloyds List από τον πρόεδρο του Ομίλου Attica.
 
Αντιπαράθεση για τα δάνεια από την ΕΤΕΠ
 
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Βέττας θα επιμείνει στην άποψη που έχει κατά καιρούς εκφράσει ότι «σε πείσμα του κ. Grimaldi η Αδριατική θα παραμείνει θάλασσα υγιούς ανταγωνισμού».

Επίσης, ο κ. Βέττας δε θα παραλείψει να καρφώσει την πλευρά Grimaldi για το πρόγραμμα δανεισμού του Ομίλου. Από την Attica σημειώνουν ότι μόνο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η ιταλική εταιρία έχει λάβει το ποσό του 0,5 δισ. ευρώ για να χτίσει πλοία όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στην Κίνα και στην Κορέα. Αναμένεται, μάλιστα, να αφήσει αιχμές για έξωθεν παρεμβάσεις στον τρόπο λήψης του δανείου αυτού αντιδιαστέλλοντας την άρνηση της ίδιας τράπεζας να εγκρίνει ανάλογο δάνειο πολύ μικρότερου ύψους για την Attica.
Αντιστρέφοντας τις αιχμές για κεφαλαιακή και επιχειρηματική επάρκεια η διοίκηση της Attica, ήδη, εγείρει ερωτήματα για το εύρος και την προέλευση των κεφαλαίων που ο Em. Grimaldi έχει τοποθετήσει στην ακτοπλοΐα, ενώ υπενθυμίζει ότι η Minoan Lines που ανήκει στον κ. Grimaldi και την οικογένεια του έχει δανεισθεί από ελληνικές τράπεζες και παρουσιάζει πολύ μεγάλες ζημιές.
 
Οι θεσμικές διαφορές Ελλάδας Ιταλίας νοθεύουν τον ανταγωνισμό
 
Τα πλοία, πάντως, με ιταλική σημαία, που δραστηριοποιούνται σήμερα στην Αδριατική Θάλασσα και ανταγωνίζονται άμεσα πλοία με ελληνική σημαία έχουν ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα, που εκπηγάζει από την διαφοροποίηση στη νομοθεσία.
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Attica το κόστος των εργοδοτικών εισφορών για μία εταιρεία του μεγέθους της Superfast Ferries, η οποία λειτουργεί τέσσερα πλοία στις γραμμές της Αδριατικής, υπολογίζεται σε 1.327.851,60 ευρώ για το έτος 2011, ενώ οι παρακρατήσεις του φόρου ναυτικών που πραγματοποιεί η εταιρεία, ανέρχονται σε 551.808,58 ευρώ για το ίδιο έτος. Διαμορφώνεται, έτσι, ένα ποσό 1.880.000 ευρώ περίπου, που αποστερεί ρευστότητα από την ελληνική εταιρία, την ώρα που το αντίστοιχο ποσό παραμένει στα ταμεία όσων εταιρών έχουν καράβια με ιταλική σημαία. Η Attica αναφέρεται και στην ΑΝΕΚ, που  έχοντας δρομολογημένα πλοία στην Αδριατική σε κοινοπραξία μαζί της, για το 2011, κατέβαλε εργοδοτικές εισφορές 1.275.000 ευρώ με  παρακρατήσεις φόρου ναυτικών στα  479.000 ευρώ.
 
Η Ιταλική νομοθεσία ευνοεί την ναυτιλία
 
Από το 1998, έχει θεσμοθετηθεί στην Ιταλία δεύτερο εθνικό νηολόγιο, Διεθνές Ιταλικό Νηολόγιο (ΙΙR), που πέρα από φορτηγά πλοία για διεθνές εμπόριο, πλέον καλύπτει και επιβατηγά (ferries). Για όσα πλοία είναι ενταγμένα στο ΙΙR:
-Το κόστος των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης καλύπτεται από το κράτος (υπολογίζεται περίπου σε 33% του μεικτού μισθού).
-Το ποσόν που αντιστοιχεί στο φόρο που παρακρατείται από τον εφοπλιστή από το μισθό του ναυτεργάτη, αντί να αποδίδεται στο κράτος, παραμένει στον πλοιοκτήτη.
 
Επιπλέον για τα Ιταλικά πλοία οι προβλέψεις επάνδρωσης είναι πιο ευνοϊκές απ΄ ότι για τα ελληνικά. Π.χ. για ένα όμοιας χωρητικότητας πλοίο η ιταλική νομοθεσία απαιτεί χαμηλότερο αριθμό ναυτών, απ΄ ότι η ελληνική. Κάτι τέτοιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το κόστος λειτουργίας, ειδικά, σε περιόδους χαμηλής κίνησης.
 
Προανάκρουσμα για το τι θα γίνει στο Αιγαίο
 
Εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς τι μέλλει γενέσθαι, εάν ιταλικά πλοία δρομολογηθούν στην εσωτερική ελληνική αγορά με την άρση των περιορισμών (cabotage). Ήδη ο Όμιλος Grimaldi δραστηριοποιείται στη γραμμή Πειραιάς Ηράκλειο με τα υπό ελληνική σημαία πλοία, όμως, των Μινωικών Γραμμών.

Γι’ αυτό εντείνονται οι πιέσεις προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου για δραστικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την ακτοπλοΐα. Ο όμιλος Attica επικαλείται το άρθρο 107 της Συνθήκης Ε.Ε., το οποίο, όπως αναφέρει, προβλέπει ρητώς ότι «ενισχύσεις που χορηγούνται υπό οποιαδήποτε μορφή από τα κράτη ή με κρατικούς πόρους και που νοθεύουν ή απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό διά της ευνοϊκής μεταχειρίσεως ορισμένων επιχειρήσεων ή ορισμένων κλάδων παραγωγής, είναι ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά, κατά το μέτρο που επηρεάζουν τις μεταξύ κρατών-μελών συναλλαγές, εκτός αν οι Συνθήκες ορίζουν άλλως».

Τελευταία τροποποίηση στις 02:42 - 30 Οκτ 2012
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.