ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Στη «ράδα» της Κυπριακής κρίσης κεφάλαια κίνησης πολλών ναυτιλιακών

01:04 - 28 Μαρ 2013 | Ναυτιλία
Στη «ράδα» της Κυπριακής κρίσης κεφάλαια κίνησης πολλών ναυτιλιακών
Με δεμένα τα χέρα σε σειρά λειτουργικών τους διαδικασιών έχουν βρεθεί, από τη μια μέρα στην άλλη, πολλές ναυτιλιακές εταιρίες, που έχουν μεταφέρει τη βάση τους στην Κύπρο. Ανάμεσά τους είναι και πολλές ελληνικές, οι οποίες πριν τις τελευταίες διπλές εκλογές του Μαΐου και Ιουνίου εγκατέστησαν σειρά λειτουργιών τους στην Κύπρο και πιο συγκεκριμένα τη Λεμεσό.
Μάλιστα οδήγησαν μέρος και των κεφαλαίων τους εκεί, φοβούμενοι εξελίξεις στην Ελλάδα, λόγω του κλίματος ανόδου του ΣΥΡΙΖΑ. Στόχος τους να αποφύγουν το συναλλαγματικό ρίσκο και να καλύψουν μισθοδοσίες και άλλες λειτουργικές τους δαπάνες. Σήμερα στελέχη της Ακτής Μιαούλη κάνουν λόγο, (με αρκετή δόση επισφάλειας λόγω της υφής του θέματος) για κεφάλαια που ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια και για δεκάδες εταιρίες τόσο διαχείρισης, όσο και πλοιοκτήτριες με έδρα τον Πειραιά και προάστια της Αθήνας που επέλεξαν το νησί της Αφροδίτης ως ασφαλέστερο καταφύγιο για μέρος των κεφαλαίων τους, καθώς έβλεπαν εδώ την άνοδο της αριστεράς αλλά και τη ρητορική κινδύνου για το ευρώ να αυξάνεται.
 
Το ΣΥΡΙΖΑ φοβόταν τους προέκυψε το eurogroup
Αίσθηση, μάλιστα, είχε προκαλέσει στις 12/6/2012 δημοσίευμα του Bloomberg σχετικά με τη στάση των Ελλήνων εφοπλιστών ως προς την εξαγγελία του ΣΥΡΙΖΑ να τους φορολογήσει.
Το αμερικανικό πρακτορείο υποστήριζε ότι οι εφοπλιστές ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα, σε περίπτωση που μια αριστερή κυβέρνηση προσπαθήσει να επιβάλλει φόρους.
Φιλοξένησε μάλιστα και δηλώσεις του Βίκτωρα Ρέστη, ο οποίος ευθαρσώς δήλωνε ότι… δεν θα φορολογηθεί. «Δεν μπορείς να λες στους πλοιοκτήτες που έχουν ένα βαθμό φορολογικής ασυλίας σε όλο τον κόσμο θα σε φορολογήσω. Ναι, σίγουρα. Βρες με πρώτα», τόνιζε ο Βίκτωρ Ρέστης.
Μάλιστα το Bloomberg είχε εντάξει τις δηλώσεις αυτές σε εκτενή αναφορά για τη δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, τις προθέσεις της εν δυνάμει κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για φορολόγησή τους και τα τεκταινόμενα στην ελληνική πραγματικότητα.. «Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, που μέχρι σήμερα δεν πληρώνουν φορολογία, ευνοημένοι από άρθρο του Συντάγματος που έχει τεθεί σε ισχύ το 1967, θα μεταφέρουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες αλλού σε περίπτωση που αλλάξει το φορολογικό καθεστώς, ρισκάροντας 60.000 θέσεις εργασίας», τόνιζε το δημοσίευμα.
 
Λογαριασμοί εκατοντάδων εκατομμυρίων δεσμευμένοι
 
Σήμερα 147 ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Κύπρο αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξαιτίας της  τραπεζικής κρίσης. Έχουν βρεθεί με τον κίνδυνο να απολέσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, σε μια κρίσιμη συγκυρία. Βέβαια, αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες που συνεργάζονται με πολλές διεθνείς τράπεζες είχαν φροντίσει να φυγαδεύσουν αρκετά κεφάλαια πριν  ξεσπάσει η  κρίση. Άλλωστε, συνηθισμένοι στις φουρτούνες είχαν πάρει εγκαίρως τα μηνύματα και είχαν φροντίσει, ως ένα ποσοστό να καλυφθούν. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους της Λεμεσού, αλλά και με σχετικές αναφορές του διευθυντή του κυπριακού Τhink Tank Intersecurity Forum Γ. Λεβέντη σε σχετική ημερίδα του ΙΔΟΣ στην Αθήνα την Τετάρτη 27/3,  πολλές μεγάλες τράπεζες της Ευρώπης είχαν στείλει εκπροσώπους τους στα μέσα Μαρτίου στην Κύπρο για να αντλήσουν κεφάλαια που «ψάχνονταν» να μεταναστεύσουν. Μάλιστα υπόσχονταν άνοιγμα λογαριασμών και αντίστοιχη μεταφορά κεφαλαίου σε μία ώρα σε υποκαταστήματα τραπεζών της Ελβετίας, της Μ. Βρετανίας και της Γερμανίας, αρκετές μέρες πριν δημοσιοποιηθούν οι αντικρουόμενες και κατά κάποιους ανεξήγητες αποφάσεις του eurogroup…..

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης,  ότι σε πρωτοσέλιδό της η βρετανική εφημερίδα Lloyd's List τόνιζε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία της Κύπρου αναμένεται να «χτυπηθεί» από την αιφνιδιαστική κίνηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΔΝΤ.
Μεγάλη ανησυχία επικρατεί, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα στην πολυεθνική κοινότητα των μεγάλων εταιρειών διαχείρισης στόλων οι οποίες έχουν επιλέξει τα τελευταία χρόνια για έδρα τους την Κύπρο.
Πρόκειται κυρίως για ευρωπαϊκές εταιρείες ανάμεσά τους εταιρείες ελληνικών, γερμανικών ή σουηδικών συμφερόντων οι οποίες απασχολούν στα γραφεία τους 4.500 εργαζόμενους και στα πλοία τους περί τους 55.000 ναυτικούς. Μάλιστα πολλές τράπεζες στην Κύπρο με τη στήριξη της πολιτείας είχαν πλησιάσει αρκετούς ευκατάστατους και ισχυρούς εφοπλιστές ζητώντας να μεταφέρουν μεγάλα ποσά στο νησί.
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Εφοπλιστών, Γιώργος Μούσκας, μάλιστα, ανέφερε στην έγκυρη ναυτική επιθεώρηση ότι, αυτή τη στιγμή όλα είναι στον αέρα, φαίνεται όμως πως ό,τι συμβεί θα επηρεάσει λιγότερο τους ίδιους τους εφοπλιστές και περισσότερο τις εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται πλοία για λογαριασμό τρίτων.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι δεν μπορεί σήμερα να εκτιμήσει τι θα συμβεί αύριο στη Κύπρο ως ναυτιλιακό κέντρο διότι μπορεί οι εξελίξεις να απομακρύνουν κάποιες εταιρείες από αυτό ή τουλάχιστον να αποθαρρύνει κάποιες άλλες να το επιλέξουν για την εγκατάστασή τους.
Το 2011 η ναυτιλία εισέφερε το 6% με 7% του ΑΕΠ της χώρας. Διευθυντικό στέλεχος μεγάλης εταιρείας διαχείρισης πλοίων, που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του, όπως σημειώνει LL ότι όταν κάποιος διαχειρίζεται 100 πλοία είναι επόμενο να διατηρεί μεγάλους λογαριασμούς στις τράπεζες του νησιού.
Η Κύπρος έχει τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση με ποσοστό 12,13% του συνολικού στόλου των 27 χωρών μελών της Ε.Ε. Βρίσκεται σήμερα στη 10η θέση των μεγαλύτερων εμπορικών στόλων παγκοσμίως και στην 3η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχει εγγεγραμμένα 1.000 ποντοπόρα με συνολική χωρητικότητα της τάξης των 10 εκατομμυρίων τόνων (gross tons). Αποτελεί ιστορικά ανεπτυγμένο ναυτιλιακό κέντρο που συνδυάζει μια αξιόπιστη σημαία και μια εγχώρια ναυτιλιακή βιομηχανία διαχείρισης και υποστηρικτικών υπηρεσιών διεθνούς βεληνεκούς.

Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός ότι το ποσοστό του στόλου που η διαχείριση του γίνεται από την Κύπρο, σύμφωνα με υπολογισμούς της Λευκωσίας, αποτελεί το 20% του παγκόσμιου στόλου.
Ήδη η νορβηγικών συμφερόντων εισηγμένη Prosafe, έκανε γνωστό ότι διαθέτει στην Τράπεζα Κύπρου λογαριασμό 550.000 ευρώ ο οποίος μπορεί να «κουρευτεί» κατά 10% περίπου, ενώ από την άλλη πλευρά η Ocean Rig του Γιώργου Οικονόμου δήλωσε ότι η έκθεση της στην Κύπρο είναι σχεδόν μηδενική.

Μεταξύ των εφοπλιστών διεθνούς βεληνεκούς που έχουν μέρος, τουλάχιστον, των δραστηριοτήτων τους στην Κύπρο, είναι η γερμανική εφοπλιστική οικογένεια Oldendorff και ο νορβηγικής καταγωγής John Fredriksen, που πολιτογραφήθηκε ως Κύπριος. Με περιουσία 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με το Bloomberg, ελέγχει τη Seatankers Management που εδρεύει εκεί και αναμένεται να έχει πλήγμα μεταξύ ενός και τεσσάρων εκατομμυρίων δολαρίων από τις εξελίξεις με τις τραπεζικές καταθέσεις.

Επίσης,  μεγάλα ονόματα της ποντοπόρου ναυτιλίας με κυπριακή καταγωγή έχουν οικονομικά συμφέροντα, στο νησί αλλά χωρίς να έχουν μεγάλη τραπεζική έκθεση. Μεταξύ αυτών είναι ο Κωστάκης Λοΐζου που ελέγχει την Louis Group, ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, ο Πόλυς Χατζηιωάννου, ο Στέλιος Χατζηιωάννου, ο Γιώργος Μούσκας και ο Τάσος Παναγίδης..

Τελευταία τροποποίηση στις 01:41 - 28 Μαρ 2013
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.