ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σανίδα σωτηρίας για την Οικονομία η ανάπτυξη του yachting- Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου για τα σκάφη αναψυχής- Θα δημιουργηθούν 30.000 θέσεις εργασίας

01:01 - 13 Μαρ 2014 | Ναυτιλία
Σανίδα σωτηρίας για την Οικονομία η ανάπτυξη του yachting- Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου για τα σκάφη αναψυχής- Θα δημιουργηθούν 30.000 θέσεις εργασίας
Με στόχο την απλοποίηση της νομοθεσίας που διέπει τα σκάφη αναψυχής αλλά και την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, μετά από μήνες κυοφορίας και τέσσερα προσχέδια νόμου, παρουσίασε το σχέδιο νόμου για τον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού («τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις») που αφορά στο yachting, και το οποίο προωθήθηκε στη Βουλή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύνολό τους οι φορείς που σχετίζονται με τον συγκεκριμένο τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, καλωσόρισαν το σχέδιο νόμου. Μάλιστα πολλά στοιχεία από μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) έχουν ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο, όπως σημείωσε ο ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γ. Γράτσος που παρέστη στην επίσημη παρουσίαση.

nomosxedion120314

Μέσα από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, απλοποιούνται διαδικασίες, μειώνεται η γραφειοκρατία με στόχο την εγγραφή στην ελληνική σημαία όσο το δυνατόν περισσότερων σκαφών, την προσέλκυση πλοίων κοινοτικής και τρίτης σημαίας στις ελληνικές θάλασσες και βέβαια τη δημιουργία θέσεων εργασίας σε ξηρά και θάλασσα. "Το σχέδιο νόμου προωθεί ρυθμίσεις για άνοιγμα των ελληνικών θαλασσών στις διεθνείς αγορές και ιδιαίτερα εκείνων των mega yachts με σημαίες τρίτων- εκτός ΕΕ χωρών, ενθαρρύνει τις επενδύσεις σε μαρίνες και υλικοτεχνικές υποδομές", τόνισε- μεταξύ άλλων- ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Μ. Βαρβιτσιώτης.

Τί δείχνει η μελέτη του Παν. Πειραιά

Βάσει μελέτης του Πανεπιστημίου Πειραιά με θέμα «Έρευνα για την ανάδειξη της σημασίας των Σκαφών Αναψυχής στον Θαλάσσιο Τουρισμό και την Εθνική Οικονομία» η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα εστιάζοντας στην προσέλκυση μεγάλων σκαφών αναψυχής να αυξήσει τα έσοδά της και να δημιουργήσει 30.000 νέες θέσεις εργασίας στον κλάδο. Όσο αφορά τα έσοδα, η ανταγωνίστρια Τουρκία με την πολιτική που ακολουθεί, με 35 μαρίνες χωρητικότητας 10.181 σκαφών, δημιουργεί έσοδα 3,5 δισ. δολαρίων τον χρόνο δηλαδή περί τα 344.000 δολάρια ανά θέση σκάφους.

 

Η Ελλάδα έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης αφού βρίσκεται σήμερα στην τελευταία θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. σε αναλογία κατοίκων προς σκάφη. Η μελέτη αναφέρει ότι η χώρα μας πρέπει άμεσα να μετατοπίσει το ενδιαφέρον της στην προσέλκυση μεγάλων σκαφών και να προχωρήσει στην αλλαγή της φορολογικής της πολιτικής που θεωρείται ότι λειτουργεί αποθαρρυντικά για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.

nomosxedi120314

Βάσει των στοιχείων της μελέτης, το σύνολο των σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα είναι περίπου 17.700 και η ύπαρξή τους προσφέρει περίπου 40.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, προσφέρει 607 εκατ. ευρώ στην εθνική οικονομία χωρίς να υπολογισθούν οι ναύλοι των επαγγελματικών σκαφών, τα έξοδα των ναυλωτών (χρηστών) στα νησιά, τα ποσά αγοράς κάθε είδους σκάφους, τα μεσιτικά, κ.ά. Στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι ένα σκάφος αναψυχής ανά 164 κατοίκους και στην Ελλάδα ένα σκάφος ανά 621 κατοίκους (25% αυτών της Ε.Ε.).

 

Επίσης, στην Ελλάδα με 16.000 χλμ. ακτογραμμή υπάρχουν μόνο 8.924 θέσεις ελλιμενισμού, ενώ στη Γαλλία με περίπου 6.300 χλμ. ακτογραμμή, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας είναι στον Ατλαντικό, υπάρχουν 226.000 θέσεις ελλιμενισμού και αντίστοιχα πολλά σκάφη. Τέλος να σημειωθεί ότι στο εν λόγω νομοσχέδιο έχουν προσαρτηθεί και μία σειρά άλλες ρυθμίσεις που αφορούν στην ακτοπλοΐα (βρίσκονται σε διαβούλευση με την ΠΝΟ), τη συγχώνευση ΝΑΤ-ΓΕΝΕ, το μισθολογικό της Πλοηγικής Υπηρεσίας αλλά και του ΛΣ.

 

Τα βασικά σημεία σύμφωνα με το ΥΝΑ

 

Ευνοείται η επιχειρηματικότητα και ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα

  • Καταργείται η «άδεια» των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής
  • Καταργείται η αποκλειστική χρήση του πλοίου αναψυχής, το οποίο μπορεί εφεξής να χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικούς σκοπούς ή να συμμετέχει σε αγώνες
  • Ελαστικοποιείται και προσαρμόζεται στις πραγματικές συνθήκες η υποχρέωση των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής για εκτέλεση ελάχιστου αριθμού ναυλώσεων (μείωση αριθμού ημερών, εκπτώσεις λόγω ηλικίας πλοίου, δυνατότητα συμπλήρωσης ημερών μέσα στην επόμενη τριετία)
  • Εισάγεται νέα δυνατότητα παροπλισμού του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, για τις περιπτώσεις που οι συνθήκες δεν ευνοούν τη ναύλωση ή την πώλησή του
  • Επεκτείνεται, υπό προϋποθέσεις, το δικαίωμα εκναύλωσης πλοίων αναψυχής με μη κοινοτική σημαία
  • Συμπεριλαμβάνονται οι ναυτικοί πράκτορες στα πρόσωπα που μπορούν να διενεργούν ναυλώσεις
  • Καταργείται η δυνατότητα καθορισμού με υπουργική απόφαση του κατώτατου ημερήσιου ναύλου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής
  • Επεκτείνεται το δικαίωμα ναύλωσης χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα στα πλοία αναψυχής μήκους ως 24μ, όπως συμβαίνει στις άλλες χώρες της ΕΕ
  • Διευκρινίζεται το ασφαλιστικό καθεστώς του κυβερνήτη που είναι εν ενεργεία ναυτικός ώστε να ασφαλίζεται μόνο στο ΝΑΤ (όχι διπλή ασφάλιση στον ΟΑΕΕ)
  • Απλοποιείται η διαδικασία για την παροχή δυνατότητας χρηματοδοτικής μίσθωσης για τα πλοία αναψυχής
  • Παρέχεται η δυνατότητα εκναύλωσης σε πλοία με μεταφορική ικανότητα ως 99 επιβατών
  • Διευκρινίζεται ρητά η μέθοδος μείωσης λόγω ηλικίας της φορολογητέας αξίας του πλοίου αναψυχής σε περιπτώσεις αυτοπαράδοσης και μεταβίβασης λόγω γονικής παροχής, δωρεάς ή θανάτου
  • Αυξάνεται το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο η Ν.Ε.Π.Α. πρέπει να αποκτήσει την κυριότητα ή εκμετάλλευση επαγγελματικού πλοίου αναψυχής
  • Κωδικοποιείται το καθεστώς των ημεροπλοίων και καταργούνται αναχρονιστικοί περιορισμοί (πχ απαγόρευση προσέγγισης σε όρμο ή ακτή όταν το ταξίδι ξεκινάει από λιμάνι)
  • Εισάγεται νέα δυνατότητα δραστηριοποίησης των ημεροπλοίων με συνδυασμό θαλάσσιου και χερσαίου ταξιδιού στο ίδιο τουριστικό πακέτο
  • Διευρύνονται οι δυνατότητες περιήγησης με ημερόπλοια και παρέχεται δυνατότητα επέκτασης του χρόνου του ταξιδιού όταν στο ίδιο τουριστικό πακέτο συμπεριλαμβάνεται φιλοξενία στην ξηρά
  • Εξομοιώνονται ως προς τα φαρικά τέλη οι ξένες σημαίες με την ελληνική ώστε η μείωση της κατά κεφαλή χρέωσης να αποτελέσει κίνητρο για την αύξηση του αριθμού των επιβατών που απο-επιβιβάζονται (Home porting).

nomosxedionau120314

Περιορίζεται η γραφειοκρατία

  • Ηλεκτρονικό Μητρώο τουριστικών πλοίων
  • Ηλεκτρονική υποβολή ναυλοσυμφώνου
  • Ελαχιστοποιούνται οι περιπτώσεις στις οποίες είναι υποχρεωτική η λήψη απόπλου και η δήλωση κατάπλου
  • Περιορίζεται η υποχρέωση εκτέλεσης ελάχιστων ημερών ναύλωσης σε όσα επαγγελματικά πλοία αναψυχής έχουν απαλλαγεί από τον ΦΠΑ κατά την εισαγωγή τους
  • Εισάγεται ρύθμιση για τα πλοία αναψυχής που κατάσχονται (ως σήμερα, λόγω κενού στη νομοθεσία, απαιτείται γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου)
  • Καταργείται η ερασιτεχνική άδεια αλιείας (ατομική και σκάφους). Αυτό έχει επιπλέον ως αποτέλεσμα την αποδέσμευση του προσωπικού του ΛΣ-Ελ.Ακτ από γραφειοκρατικές εργασίες.
  • Απλοποιείται η διαδικασία απομάκρυνσης εγκαταλελειμμένων πλοίων αναψυχής και ναυαγίων από τους τουριστικούς λιμένες
  • Καταργούνται τα παράβολα των 0,88 ευρώ για α) λήψη άδειας απόπλου και β) λήψη άδειας καθέλυσης – ανέλκυσης
  • Εξορθολογίζεται η διαδικασία διαγραφής πλοίου από το ελληνικό νηολόγιο
  • Μειώνονται οι υπογραφές που απαιτούνται για την αδειοδότηση για των πλωτών εξεδρών που έχουν εποχιακή χρήση

nomosxediona120314

Καταργούνται αναχρονιστικές ρυθμίσεις και αναπροσαρμόζεται το πλαίσιο δραστηριοποίησης των πλοίων

  • Καταργείται η απαγόρευση επιβίβασης σε επαγγελματικό πλοίο αναψυχής προσώπων που δεν είναι εξαρχής δηλωμένα στο ναυλοσύμφωνο
  • Παρέχεται η δυνατότητα ιδιοχρησιμοποίησης του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, όταν αυτό δεν εκτελεί ναυλώσεις
  • Καταργείται η απαγόρευση εκναύλωσης των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής.
  • Επικαιροποιούνται και εκλογικεύονται οι κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης (πχ κατάργηση της ποινής φυλάκισης)
  • Εκλογικεύονται οι απαιτήσεις για την διακυβέρνηση των σκαφών και πλωτών ναυπηγημάτων των υδατοκαλλιεργειών

 

Επιπλέον, σύμφωνα με το νομοσχέδιο: 

  • Εκσυγχρονίζονται οι ελεγκτικές διαδικασίες (το Μητρώο τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών θα διασυνδέεται με το TAXIS και το ISIS).
  • Εξορθολογίζεται η διοίκηση και γίνεται αποτελεσματικότερη (συγχωνεύονται ο Οίκος Ναύτου και το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας).
  • Διευρύνονται οι κατηγορίες πασχόντων (ναυτικών και μελών της οικογενείας των ναυτικών) που δικαιούνται επιδομάτων αναπηρίας.
  • Θεσπίζεται διαδικασία για τη διασφάλιση ελάχιστης ακτοπλοϊκής σύνδεσης στην περίπτωση σοβαρής διαταραχής της συγκοινωνίας η οποία απειλεί το δημόσιο συμφέρον.
  • Παρέχεται η δυνατότητα πρόσβασης μελών οικογενειών οι οποίες ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες στο ναυτικό επάγγελμα (διευρύνονται οι ειδικές κατηγορίες προσώπων που εισάγονται «καθ' υπέρβαση» στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού).
  • Ενισχύεται η δυνατότητα φοίτησης στη Σχολή Δυτών Καλύμνου (κατ΄ εξαίρεση εισαγωγή ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας).
  • Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την κατάταξη και την προαγωγή των στελεχών του ΛΣ-Ελ.Ακτ.
  • Ρυθμίζεται η ημερήσια αποζημίωση των στελεχών του ΛΣ-Ελ.Ακτ. που υπηρετούν στα περιπολικά, ναυαγοσωστικά και αντιρρυπαντικά σκάφη καθώς και τα οδοιπορικά έξοδα για μετακίνηση στο εξωτερικό ή το εσωτερικό
  • Ρυθμίζονται οι αποδοχές του προσωπικού της Πλοηγικής Υπηρεσίας

Γιώργος Αλεξάκης

nomosxedionautili120314

Τελευταία τροποποίηση στις 02:07 - 13 Μαρ 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.