• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

ΟΛΠ-Ναυπηγείο:Οι αντιδράσεις, η στάση Πλακιωτάκη και ο ρόλος της ΕΕ

07:50 - 11 Ιουν 2020 | Ναυτιλία
Σε «σήριαλ» τείνει να εξελιχθεί η υπόθεση με τη χορήγηση άδειας στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά για την κατασκευή ναυπηγείου στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος.

Με χθεσινή του απόφαση, το Συμβούλιο της Επικρατείας άναψε το «πράσινο φως» στο ναυπηγείο, ακυρώνοντας, έτσι, αποφάσεις της Περιφέρειας Αττικής. Το ΣτΕ ανέπεμψε την υπόθεση στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για επανεξέταση του αιτήματος του ΟΛΠ.

Σημειώνεται ότι η αρχική σύμβαση παραχώρησης της περιοχής που ελέγχεται από τον ΟΛΠ, μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και λιμανιού, δεν επιτρέπει τη λειτουργία ναυπηγείου, παρά μόνο επισκευαστικής βάσης.

Πηγές κοντά στο μεγάλο λιμάνι λένε στο Reporter πως παρά τη δικαστική απόφαση, οι διαδικασίες, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, δε θα προχωρήσουν. Αυτό διότι τόσο τα μηνύματα που εκπέμπει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής όσο και η στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στην Κίνα μοιάζουν αυτή τη στιγμή υψηλό εμπόδιο στη δρομολόγηση του έργου.

Ειδικότερα, ο αρμόδιος υπουργός, Γιάννης Πλακιωτάκης διεμήνυσε, στη διάρκεια χθεσινής τηλε-συνέντευξης Τύπου: «Η έγκριση του αναθεωρημένου master plan στο λιμάνι του Πειραιά έγινε χωρίς την έγκριση άδειας εγκατάστασης ναυπηγείου στο Πέραμα. Η θέση του υπουργείου είναι ξεκάθαρη και σαφής κι έχει αποτυπωθεί με την έγκριση του αναθεωρημένου master plan στο λιμάνι του Πειραιά».

Παράλληλα, όπως σημειώνεται στο Reporter, οι Βρυξέλλες τηρούν πλέον ιδιαίτερα επιφυλακτική στάση απέναντι σε κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη. Με δεδομένη την ανάκαμψη της Κίνας και την καλύτερη εικόνα που παρουσιάζει από άλλες χώρες, θεωρείται πως θα της δοθεί η δυνατότητα να κινηθεί για την απόκτηση εταιρικών περιουσιακών στοιχείων σε όλο τον κόσμο. Η ίδια η Επίτροπος Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ έχει συστήσει σε κυβερνήσεις κρατών μελών της ΕΕ να αγοράσουν μερίδια σε εγχώριες εταιρείες, προκειμένου να εμποδίσουν την εξαγορά τους από τους Κινέζους.

Οι αντιδράσεις

Το θέμα έχει κινητοποιήσει φορείς του Πειραιά, οι οποίοι διατυπώνουν έντονες ενστάσεις, τονίζοντας ότι θα κινδυνεύσουν άμεσα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι του κλάδου. Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας κάλεσε όλα τα μέλη του και τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις σε συγκέντρωση - διαμαρτυρία, σήμερα στις 08:00, στην Πύλη Περάματος. Στη συγκέντρωση θα λάβουν μέρος ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος και η Ένωση Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά.

Τέλος, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά έχει ταχθεί υπέρ των ελληνικών επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής, προτάσσοντας την ανάγκη διαλόγου ανάμεσα στις ενδιαφερόμενες πλευρές. Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης έχει επισημάνει πως «σε μια εποχή, κατά την οποία η χώρα έχει εισέλθει, παρά την πανδημία, σε τροχιά επανεκκίνησης της οικονομίας, η εξεύρεση κοινής γραμμής πλεύσης για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο, ώστε οι όποιες επενδύσεις από πλευράς ΟΛΠ-Cosco, ναι μεν να διατηρήσουν την βιωσιμότητα τους, αλλά και οι ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και τα μικρά ναυπηγεία να έχουν «ανοικτή πρόσβαση» στην αποκλειστική δραστηριότητά τους». 

Ο τέταρτος προβλήτας

Υπενθυμίζεται ότι εκτός από το θέμα του ναυπηγείου, αντιδράσεις είχε προκαλέσει και η πρόθεση της Cosco για την κατασκευή τέταρτου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Τελικά, η επένδυση «κόπηκε» από το Master Plan, αλλά οι Κινέζοι φαίνεται να επιμένουν, διότι, όπως υπογραμμίζουν, θα ενισχυθεί σε σημαντικό βαθμό η δυναμικότητα διακίνησης και θα εδραιωθεί το λιμάνι στα κορυφαία της Ευρώπης.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:36 - 11 Ιουν 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman