ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ελληνική Επιτροπή Απανθρακοποίησης: Μια Πρακτική Προσέγγιση

10:31 - 02 Φεβ 2023 | Ναυτιλία
Ελληνική Επιτροπή Απανθρακοποίησης: Μια Πρακτική Προσέγγιση
Η τρίτη συνεδρίαση της Ελληνικής Επιτροπής Απανθρακοποίησης (ΕΑΠ) πραγματοποιήθηκε στο τέλος του 2022. Η επιτροπή συστάθηκε για να δώσει ένα ζωτικής σημασίας φόρουμ συζήτησης στους πλοιοκτήτες και άλλους ενδιαφερόμενους για την πορεία προς την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Από τις αρχές του 2023 κάθε πλοίο θα απαιτεί εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης Ενεργειακής Απόδοσης Πλοίου (SEEMP) επί του πλοίου και ο κανονισμός για τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) θα τεθεί σε ισχύ. Ο αντίκτυπος και των δύο ήταν βασικοί άξονες για τους παρευρισκόμενους.

Η ναυτιλία θα παραμείνει το βασικό μέσο μεταφοράς για τις επόμενες δεκαετίες και, όπως τόνισε ο αναπληρωτής εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA Marine Operations, Massimo Volta: «Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές δεν είναι μια θεωρητική άσκηση. Χρειαζόμαστε εφικτές λύσεις σύμφωνα με τα σχόλια των πλοιοκτητών, τόσο στο περιβάλλον όσο και στους εμπλεκόμενους ανθρώπους».

Η επιτροπή αποτελείται από βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς στην ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία με πρόεδρο την Ιωάννα Προκοπίου, Διευθύνουσα Σύμβουλο της Sea Traders και ιδρύτρια της Prominence Maritime. Κατά την εναρκτήρια συνεδρίαση η πρόεδρος δήλωσε ότι: «Τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι η κυρίαρχη λύση κατά τη μεταβατική περίοδο. Θα χρειαστεί να αναζητήσουμε άλλες λύσεις, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης άνθρακα».

Τα σχόλια της κ. Προκοπίου αντικατοπτρίζουν το γεγονός ότι η απανθρακοποίηση θα είναι μια μακρά διαδικασία. Δεν έχουμε όλες τις απαντήσεις σήμερα και πρέπει να προχωρήσουμε με πρακτικές, «εφικτές» λύσεις που θα μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλίας, ενώ προσπαθούμε για καθαρά μηδενικές εκπομπές στο μέλλον. Αυτό καθιστά τη συνεδρίαση της επιτροπής ένα ζωτικό φόρουμ για την πρόοδο με την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές με τον ρυθμό που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ στο μέλλον.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία υιοθετεί ήδη αυξανόμενους κανονισμούς που στοχεύουν στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Το 2023, τα πλοία θα υπόκεινται τόσο στον υφιστάμενο δείκτη ενεργειακής απόδοσης πλοίων (EEXI) όσο και στους κανονισμούς CII. Ενώ το EEXI είναι συγκεκριμένο για ένα συγκεκριμένο σκάφος, η βαθμολογία CII θα εξαρτηθεί κυρίως από τις λειτουργίες του πλοίου. Οι παράγοντες που θα επηρεάσουν την απόδοση CII ενός πλοίου θα περιλαμβάνουν λειτουργικές πτυχές όπως η ταχύτητα πλεύσης, οι ώρες λειτουργίας του κινητήρα και οι επικρατούσες συνθήκες περιβάλλοντος στη θάλασσα.

Ο Giosuè Vezzuto, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Ναυτιλίας στο RINA, κατέληξε: «Δεν γνωρίζουμε ποια καύσιμα ή τεχνολογίες θα γίνουν νικηφόρες επιλογές για το μέλλον, αλλά πρέπει να αναπτυχθούμε τώρα εάν πρόκειται να πετύχουμε στόχους στο μέλλον.  Εργαζόμαστε προληπτικά για να υποστηρίξουμε τη μετάβαση και να διευκολύνουμε τις προσεγγίσεις όσον αφορά την ασφάλεια και τις αξιολογήσεις κινδύνου, καθώς περιμένουμε τους δεσμευτικούς κανόνες για να ακολουθήσουν τις εξελίξεις».

Η συνεδρίαση της επιτροπής συζήτησε διάφορες λύσεις που θα βοηθήσουν τα υπάρχοντα πλοία με τη συμμόρφωση με το δείκτη CII, κάτι με το οποίο πολλοί θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην αρχή. Ωστόσο, μέσω ενός συνδυασμού τεχνικών τροποποιήσεων, προτάθηκε ότι τα πλοία θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κατανάλωση καυσίμου έως και 20%. Στη συνάντηση παρουσιάστηκε επίσης ένας οδικός χάρτης, ο οποίος περιγράφει διακριτές ενέργειες τόσο για τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων σκαφών όσο και για τις νέες κατασκευές, εξετάζοντας την κατάσταση σήμερα έως το 2050 και μετά.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.