ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΠΣΕ: Ανοδικά οι εξαγωγές τροφίμων

19:43 - 23 Ιουν 2010 | Οικονομία
Aνοδικά κινείται και φέτος, παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, η μεγάλη κατηγορία των τροφίμων, στις εξαγωγές μας. Η κατηγορία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 20% των συνολικών εξαγωγών και παρουσιάζει αύξηση σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία 2,1% σε ευρώ και 8,5% σε δολάρια. Αυτό ανέφερε μεταξύ άλλων η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) Χριστίνα Σακελλαρίδη στην εκδήλωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: «Προϊόντα Ελληνικής Γης, Προϊόντα Μεσογειακής Διατροφής στην Ελλάδα και στον Κόσμο-Στρατηγική Προώθησης».
Όπως είπε η πρόεδρος, τα πορτοκάλια κατέρριψαν ιστορικό ρεκόρ, ενώ και τα καρπούζια φαίνεται ότι κινούνται ανοδικά, όπως και άλλα θερινά φρούτα. Για το βαμβάκι επίσης διαφαίνονται ενδείξεις ισχυρής ζήτησης ενόψει της νέας σοδειάς, ενώ υπενθύμισε και τη σημασία της υπογραφής των 4 μνημονίων για εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου στην κινεζική αγορά, που υπεγράφησαν πρόσφατα μεταξύ Ελλάδας και Κίνας.

Ανέφερε ότι φέτος αναμένεται να εισαχθούν στην Κίνα πάνω από 25.000 τόνοι ελαιολάδου, εκ των οποίων το 16%, από την Ελλάδα (2η εξαγωγός χώρα μετά την Ισπανία). Οι προβλέψεις μάλιστα κάνουν λόγο, όπως είπε, για υπερδιπλασιασμό των εισαγωγών ελαιολάδου στην Κίνα ως το 2012 (περίπου 62.000 τόνοι).

Η κ. Σακελλαρίδη σημείωσε: "Ορισμένοι σκεπτικιστές, ίσως κάνουν λόγο απλά για συγκυρίες. ``Είναι μειωμένη η παραγωγή της Ισπανίας και της Ιταλίας``, ίσως πουν για τα φρούτα. ``Είναι μικρή πλέον η προσφορά βάμβακος``, ίσως προσθέσουν για τον λεγόμενο παλαιότερα και ``λευκό χρυσό``. ``Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται περισσότερο για τα λιμάνια`` και άλλα πολλά άκρως ελληνικά, που ακούγονται κατά καιρούς. Εμείς από την πλευρά μας, θα πούμε ότι όλα αυτά είναι έδαφος στο οποίο θα πρέπει να χτίσουμε. Είναι δεδομένη η συγκυριακή φύση του εμπορίου. Το ζήτημα είναι να εκμεταλλευόμαστε τις συγκυρίες αυτές, με σχέδιο, ορθή προετοιμασία και διαρκή παρουσία στις διεθνείς αγορές".

Υπενθύμισε ότι το 2009, σε μία εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για τις ελληνικές εξαγωγές, με συνολική μείωση κατά 17,5%, τα αγροτικά προϊόντα ήταν αυτά που κράτησαν αντιστάσεις (μείωση μόλις 1,9%), αυξάνοντας τη συμμετοχή τους στο 25% του συνόλου των εξαγωγών της χώρας. ''Τα αγροτικά προϊόντα δηλαδή ήταν αυτά που συνέβαλαν στην εισροή οικονομικών πόρων σε εποχές μειωμένης ρευστότητας της ελληνικής αγοράς. Και ήταν αυτά που διατήρησαν και αύξησαν μερίδια στη διεθνή αγορά, ως πρεσβευτές των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας'', είπε.

Ο ΠΣΕ θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ τη σύνδεση των ελληνικών αγροτικών προϊόντων με την Οικονομική Διπλωματία. Ο ΠΣΕ προτείνει την ενεργοποίηση Προγράμματος, όπως το μέχρι προσφάτως γνωστό ως 4.3 και την αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Προώθησης-Προβολής στην Εσωτερική Αγορά της ΕΕ και προς Τρίτες Χώρες, με στόχο την καθιέρωση Διαρκούς Προγράμματος Προώθησης-Προβολής των ελληνικών προϊόντων του πρωτογενούς τομέα και του κλάδου τροφίμων-ποτών, ώστε να διευρυνθεί ως προς τους τελικούς δικαιούχους, καλύπτοντας περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους συλλογικούς φορείς στήριξης της εξωστρέφειας.

Για το λόγο αυτό, το Νέο Πρόγραμμα θα πρέπει να κινείται σε 2 Άξονες:

Άξονας 1: Προς Εξαγωγικές Επιχειρήσεις:

Κάθε επιχείρηση, εγγεγραμμένη στο Μητρώο Εξαγωγέων, θα έχει τη δυνατότητα να υποβάλει -ανά πάσα στιγμή εντός του κάθε έτους, ήτοι ανοιχτή περίοδος υποβολής- στη Διαχειριστική Αρχή, 3ετές Επιχειρησιακό Σχέδιο Προώθησης-Προβολής των προϊόντων της, διεκδικώντας για παράδειγμα, ως ανώτατο όριο προϋπολογισμού και χρηματοδότησης τα νέα όρια του Κανονισμού «De Minimis» Ενισχύσεων (ως 200.000 ευρώ ανά τριετία), με αναλογικότητα στο μέγεθος της επιχείρησης και της εξαγωγικής της δραστηριότητας..

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο μίας Εξαγωγικής Επιχείρησης θα μπορεί να καλύπτει δράσεις όπως:

-Προώθηση/Προβολή

-Μελέτες για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων

-Προσκλήσεις αγοραστών (buyers)

-Συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις

-Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών (e-shops, ηλεκτρονικές συναλλαγές, ταυτοποιήσεις προϊόντων, logistics, CRM, κλπ.)

Η καταβολή των πληρωμών θα γίνεται με την κατάθεση των δικαιολογητικών για κάθε δράση, σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο.

Άξονας 2: Προς Συλλογικούς Φορείς:

Ο Άξονας 2, όπως συνέβαινε ως τώρα μέσω του ΟΠΕ, θα πρέπει να αφορά δράσεις οριζόντιου χαρακτήρα, που θα υλοποιούνται από συλλογικούς φορείς, κλαδικές οργανώσεις, κοινοπραξίες φορέων, με βάση Επιχειρησιακά Σχέδια 2ετούς ή 3ετούς διάρκειας, στα πρότυπα και των Κοινοτικών Προγραμμάτων Προώθησης-Προβολής. Τέτοιες δράσεις είναι:

-Διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών

-Προσκλήσεις αγοραστών σε πιο ευρεία κλίμακα

-Προβολή των κλάδων στα διεθνή ΜΜΕ

-Διενέργεια μελετών και ερευνών αγοράς, με συλλογή-επεξεργασία-ανάλυση στατιστικών και οικονομικών στοιχείων, συγκριτικών και προς τον ανταγωνισμό

-Κατάρτιση στελεχών εξαγωγικών επιχειρήσεων

-Εκδόσεις και παραγωγή multimedia προωθητικού υλικού

-Ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό διαδικτυακών ιστοτόπων

Στον Άξονα 2 θα μπορούν να ενταχθούν και οι διαφημιστικές εκστρατείες συνολικά των ελληνικών προϊόντων, όπως συμβαίνει ως τώρα μόνο με τον ΟΠΕ.

Οι διαθέσιμοι πόροι του Άξονα 2 δύνανται να ενισχυθούν σημαντικά, μέσω της κλαδικής αξιοποίησης των ΛΑΕΚ, σύμφωνα με τα πρότυπα ανταγωνιστικών προς την Ελλάδα χωρών, ακόμα και της ΕΕ (π.χ. Πορτογαλία).

Η συνολική πρόταση Εθνικής Στρατηγικής Εξωστρέφειας του ΠΣΕ περιγράφει και άλλους τρόπους στήριξης της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας μέσω της νέας στόχευσης του ΕΣΠΑ, του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013, του Αναπτυξιακού Νόμου, καθώς και της αξιοποίησης του νέου Κανονισμού των de minimis ενισχύσεων, προκειμένου:

-Να ενισχυθούν οι επενδύσεις σε τομείς παραγωγής προστιθέμενης αξίας για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και τα τρόφιμα: τυποποίηση, συσκευασία, πιστοποίηση, εισαγωγή νέων τεχνολογιών και καινοτομιών για επώνυμα και ποιοτικά προϊόντα

-Να καλλιεργηθεί Πνεύμα Εξωστρεφούς Επιχειρηματικότητας, ειδικά στην περιφέρεια, με σεμινάρια επιμόρφωσης στελεχών επιχειρήσεων, συνεταιρισμών, αγροτικών συλλόγων, Ομάδων Παραγωγών κτλ.

-Να συνδεθεί η προώθηση-προβολή των αγαθών και υπηρεσιών με το διεθνοποιημένο κλάδο του τουρισμού σε όλες του τις μορφές (αγροτουρισμός, εναλλακτικός τουρισμός, γαστρονομικός τουρισμός κτλ.)

-Να καθιερωθούν ειδικά βραβεία και διαγωνισμοί προώθησης της ποιότητας και της αριστείας στην παραγωγή ποιοτικών, σύγχρονων διατροφικών προϊόντων και όχι μόνο

-Να ενθαρρυνθεί η δημιουργία δικτύων (clusters) εξαγωγικών επιχειρήσεων με τελικό σκοπό την απόκτηση συγκεκριμένου brand name.

-Να στηριχθούν οι συλλογικοί φορείς για την προσέλκυση ζήτησης αγαθών και υπηρεσιών (προσκλήσεις buyers, διοργάνωση εβδομάδων ελληνικών προϊόντων σε αγορές-στόχους, επιχειρηματικές αποστολές κ.α.)

-Να δημιουργηθούν Κέντρα Διανομής ελληνικών προϊόντων σε κομβικές αγορές, με στόχο τη διαρκή παρουσία της Ελλάδας σε αυτές

-Να βελτιωθεί η συνεργασία των εξαγωγικών επιχειρήσεων και φορέων εκπροσώπησής τους με τους αρμόδιους κρατικούς και ξένους φορείς, ειδικά στους τομείς ελέγχων ποιότητας (φυτοϋγειονομικοί έλεγχοι, τελωνειακοί έλεγχοι, χορήγηση πιστοποιητικών υγείας-φυτοπαθολογίας κτλ.), μέσα από στοχευμένες δράσεις και στο επίπεδο της Ψηφιακής Σύγκλισης (διαδικτυακή διεκπεραίωση εγγράφων κτλ). Στόχος θα είναι ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, η ενίσχυση της διαφάνειας και η επιτάχυνση των διαδικασιών, προς όφελος της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων.

''Θα επιμείνω στην ανάγκη διασύνδεσης και δικτύωσης των παραγωγών, των τυποποιητών, των μεταποιητών, των μεταφορέων και των ιδιωτικών και συλλογικών φορέων προώθησης των εξαγωγών, στην προσπάθεια Προώθησης και Προβολής των αγροτικών και διατροφικών προϊόντων της χώρας. Πρόκειται για συλλογική προσπάθεια στην οποία κανείς δεν περισσεύει και αντίθετα όλοι έχουν να προσφέρουν σημαντικό μερίδιο'', τόνισε η κ. Σακελλαρίδη.

Σημείωσε δε τη σημασία της δικτύωσης των προϊόντων με κεντρικό εθνικό σύνθημα: Ποιότητα Made in Greece, ώστε η φήμη της ελληνικής διατροφής να υποστηρίζεται από ελληνικά προϊόντα. Η πρόεδρος του ΠΣΕ ανέφερε ως παράδειγμα μια συνομιλία που είχε η ίδια λέγοντας τα εξής: "Όπως μου είπε μεγάλος Πολωνός αγοραστής, ``στην Πολωνία σήμερα ζητάμε ελληνική σαλάτα, τη χωριάτικη, και τρώμε ντομάτες Ισπανίας, αγγουράκια Ισραήλ, λάδι Ιταλίας και κρεμμύδια Τουρκίας``".

Ολοκλήρωσε δε την ομιλία της λέγοντας:

"Ο Περικλής για να ορίσει το μεγαλείο της Αρχαίας Αθήνας είχε πει ότι ``το μεγαλείο της πόλης μας προσελκύει στο λιμάνι μας τα προϊόντα όλου του κόσμου, ώστε στον Αθηναίο τα φρούτα των άλλων χωρών είναι τόσο οικεία πολυτέλεια όσο αυτά που ο ίδιος παράγει``. Παραφράζοντάς τον, λοιπόν, εμείς στον ΠΣΕ θα ευχόμασταν: ``το μεγαλείο της ποιότητας των ελληνικών προϊόντων να τα οδηγήσει στα λιμάνια όλων των χωρών του κόσμου και να γίνουν οικεία πολυτέλεια για τους πολίτες όλου του κόσμου``".

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.