ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Έως μισό δισ. ευρώ χάνει ετησίως το κράτος από το λαθρεμπόριο καυσίμων

18:14 - 07 Μαρ 2012 | Οικονομία
Δεσμεύσεις για πάταξη της λαθρεμπορίας στα καύσιμα, μέσω ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών και εκροών σε όλα τα στάδια της διακίνησης, αλλά και ελπίδες για ενδεχόμενη επιστροφή φόρου σε περιοχές, όπου το κόστος θέρμανσης έγινε δυσβάστακτο, έδωσε σήμερα στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Παντελής Οικονόμου.
Προηγουμένως, οι εκπρόσωποι της αγοράς πετρελαιοειδών, είχαν διεκτραγωδήσει την κατάσταση στον κλάδο τους, υποστηρίζοντας πως το λαθρεμπόριο καυσίμων καλύπτει μέχρι και το 50% της συνολικής διακίνησης, την ίδια ώρα που χιλιάδες πρατήρια οδηγούνται στο κλείσιμο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συνδέσμου εμπορίας πετρελαιοειδών Γιάννη Ψυχογιό, η μείωση των πωλήσεων υπερβαίνει το 25% στο ντίζελ και τη βενζίνη και 2.000 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα έχουν κλείσει, ενώ το λαθρεμπόριο «μεγαλώνει και γιγαντώνεται».

«Υπάρχει κάτω από το τραπέζι ένα μεγάλο ποσό, κυμαίνεται μεταξύ 300 και 500 εκατ. ευρώ το χρόνο, το οποίο θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε αν καταπολεμούσαμε το λαθρεμπόριο, το μεγαλύτερο κομμάτι του οποίου προέρχεται από το πετρέλαιο θέρμανσης, που πωλείται ως πετρέλαιο κίνησης», ανέφερε ο κ. Ψυχογιός.

«Τον τελευταίο καιρό, έχουμε μεγάλο ποσοστό αντλιών που είναι "πειραγμένες" με ειδικά τσιπάκια, που δίνουν λιγότερη ποσότητα στον καταναλωτή. Οι έλεγχοι πρέπει να εντατικοποιηθούν και να γίνει πιο αυστηρή η νομοθεσία, ώστε η ανώτατη ποινή σφραγίσματος του πρατηρίου να μην είναι οι 6 μήνες, αλλά τα δύο χρόνια».

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Μιχάλης Κιούσης, σημείωσε πως μετά την αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά 51 λεπτά, το διάστημα Ιανουαρίου- Μαΐου 2010, το λαθρεμπόριο διπλασιάστηκε, το δε επόμενο έτος σημειώθηκε υποκατανάλωση 22% και πτώση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης στην Περιφέρεια, που έφθασε το 50%.

«Επίσημα χείλη έκαναν λόγο για 17% υστέρηση εσόδων από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Αισθανόμαστε ότι έχουν περίεργη ασυλία όσοι κινούν το λαθρεμπόριο, καθώς η φοροδιαφυγή δεν είναι στιγμιαίο έγκλημα, αλλά διαρκές- και με μορφή πυραμίδας. Οι παραβάτες ήταν πάντα ένα βήμα μπροστά από τα ελεγκτικά όργανα», παρατήρησε ο κ. Κιούσης, εκφράζοντας την ανησυχία του για την κατάργηση διάταξης (κατόπιν αξίωσης της τρόικας), με την οποία απαγορευόταν η πώληση βενζίνης κάτω του κόστους.

«Ούτε το 50% των καυσίμων δεν διακινείται από τα πρατήρια», ανέφερε από πλευράς του ο Χαράλαμπος Μαυράκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Καυσίμων.

«Χρειάζεται άμεσα ένα σοκ στην αγορά και να επιβιώσουν οι υγιείς επιχειρηματίες και όχι τα λαμόγια. Ζητούμε συνεχείς και εντατικούς ελέγχους στα πρατήρια. Ακόμα και εταιρίες που πουλάνε αντλίες λένε "ψωνίστε από μένα γιατί δεν υπάρχει μηχανισμός που να μπορεί να εντοπίσει ότι αυτή η αντλία θα μπορεί να κλέβει αύριο"».

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Παντελής Οικόνομου ανέφερε πως το υπουργείο βρίσκεται σε διαρκή διάλογο με τους φορείς της αγοράς και μόλις αυτός ολοκληρωθεί, θα παρουσιαστεί σχέδιο νόμου. «Υπάρχει δέσμευση ότι θα υπάρξει ηλεκτρονικός έλεγχος εισροών και εκροών σε όλα τα στάδια διακίνησης, και μάλιστα δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού»,ανέφερε.

Ο κ. Οικονόμου παραδέχθηκε πως δεν υπάρχει μέχρι τώρα επαρκής συντονισμός των υπουργείων, ούτε και πολιτική βούληση να συντονιστούν για την πάταξη της λαθρεμπορίας.

Σήμερα ωστόσο, το θέμα της λαθρεμπορίας έχει αγγίξει τα όριά του. «Είχαμε χθες και ένα επεισόδιο με αντιλαθρεμπορικά του ΣΔΟΕ, με ανατροπή πλωτής δεξαμενής και απώλεια ζωής. Περιμένω την επίσημη αναφορά».

Τέλος, ο υπουργός δήλωσε πως το υπουργείο μελετά το ενδεχόμενο επιστροφής φόρου, σε περιοχές όπου το κόστος θέρμανσης έγινε δυσβάσταχτο για τους κατοίκους.
Τελευταία τροποποίηση στις 21:30 - 07 Μαρ 2012
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.