ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Οικονομικά & Ναυτιλιακά Νέα

11:33 - 09 Ιαν 2014 | Οικονομία
Οι αργίες των εορτών, όπως κάθε χρόνο, είχαν σαν αποτέλεσμα αν όχι την έλλειψη, τουλάχιστον την περιορισμένη ροή των ειδήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και ειδικότερα σε Ευρωπαϊκό και Ελληνικό επίπεδο αφού τα στελέχη της Τρόικα είχαν ανακοινώσει ότι ουσιαστικά θα επανέλθουν μετά τις εξορμήσεις τους στα χιονοδρομικά κέντρα της Ευρώπης!!!

Λίγο πριν τα Χριστούγεννα, η S&P υποβάθμισε τη μακροπρόθεσμη αξιολόγηση της Ε.Ε σε ΑΑ+ από ΑΑΑ, επικαλούμενη τις αυξανόμενες εντάσεις στις διαπραγματεύσεις για τον προϋπολογισμό άρα και τα αυξανόμενα ρίσκα ως προς τη στήριξη ορισμένων κρατών μελών στην Ε.Ε αλλά και τις υποβαθμίσεις των αξιολογήσεων χωρών μελών στις οποίες προχώρησε τους τελευταίους μήνες.  Συνεχίζοντας ο οίκος επισήμανε πως οι υποβαθμίσεις κρατών θα είναι περισσότερες από τις αναβαθμίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο το 2014 ενώ για την Ευρωζώνη αναφέρει πως είναι πρώιμη η διακήρυξη περί του τέλους της κρίσης με την ανεργία στο 12% και σωρευτικά το ιδιωτικό και δημόσιο χρέος σε υψηλά επίπεδα.   

  sp           

Το IIF στην τελευταία ανάλυση του “GlobalEconomicMonitor” υποστηρίζει πως η ανάπτυξη της Ευρωζώνης θα παραμείνει ήπια και μετριοπαθής λόγω του υψηλού χρέους.  Εστιάζοντας στο Ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη συνεχιζόμενη άνοδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) και επισημαίνει τους κινδύνους για τον Ευρωπαϊκό Νότο επικαλούμενο τα απαράδεκτα υψηλά επίπεδα ανεργίας και την εμμονή στην αυστηρή λιτότητα.  Για την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας, το IIF εκτιμά ανάπτυξη 3% για το 2014 και 3,25% το 2015.

   Η βρετανική Telegraph, σε πρόσφατο άρθρο της αναφέρει πως η διεύρυνση του χάσματος μεταξύ της Αμερικανικής και της Βρετανικής οικονομίας έναντι της Ευρωζώνης, αποδεικνύει πως το Ευρώ είναι ένα αποτυχημένο νόμισμα και δεν μπορεί να προσφέρει καμία εύλογη λύση για την επιστροφή της οικονομίας στην ανάπτυξη.  Η πολιτική ελίτ της Ευρωζώνης παραμένει προσηλωμένη σε πεπαλαιωμένες αντιλήψεις χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα για το πώς θα επιλέξει έναν άλλο δρόμο πέρα από εκείνο της καταστροφής.  Τελευταίο ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη συμφωνία για την τραπεζική ένωση, η οποία είναι υπερβολικά περίπλοκη για να πετύχει τον στόχο ενός αξιόπιστου τραπεζικού συστήματος.

  

Ο επιφανής οικονομολόγος Roubini, στις προβλέψεις του για το 2014 εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος για την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας μετά την, υποδεέστερη του μέσου όρου, μέση παγκόσμια ανάπτυξη 2,9% το 2013.  Η καλή είδηση, τονίζει ο Roubini, είναι ότι η οικονομική ανάπτυξη θα επιταχυνθεί λίγο και στις ανεπτυγμένες και στις αναπτυσσόμενες αγορές.  Οι πρώτες θα ευνοηθούν από την πολυετή απομόχλευση, την λιγότερη δημοσιονομική λιτότητα και την διατήρηση της χαλαρής νομισματικής πολιτικής, οπότε η ανάπτυξη τους θα πλησιάσει το 1,9% αλλά και πάλι οι περισσότερες προηγμένες οικονομίες (ΗΠΑ, Ευρωζώνη, Ιαπωνία, Βρετανία, Αυστραλία, Καναδάς) μετά βίας θα πιάσουν τον δυνητικό ρυθμό ανάπτυξης  τους.  Για την Ευρωζώνη τονίζει ότι αν και ο κίνδυνος για ξαφνικό σοκ έχει μειωθεί, πολλά προβλήματα όπως η υψηλή ανεργία και η πολύ σφιχτές συνθήκες δανειοδότησης παραμένουν άλυτα.   Επιπλέον, σημειώνει ότι η πρόοδος προς την τραπεζική ένωση θα είναι αργή και δεν θα γίνει καμία πρόοδος για την δημοσιονομική ενοποίηση.  Για τις ΗΠΑ, η οικονομία θα ευνοηθεί από την επανάσταση στην παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και την βελτίωση στις αγορές εργασίας και ακινήτων με πιθανά αρνητικά σημεία τις πολιτικές κωλυσιεργίες στο  Κογκρέσο και την ασάφεια των κινήσεων της FED όσο αφορά την παροχή ρευστότητας.  Για την Κίνα θεωρεί ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του 2014 θα είναι άνω του 7% και η χώρα θα αποφύγει την ανώμαλη προσγείωση.  Ωστόσο τονίζει ότι η πανίσχυρη οικονομία του Πεκίνου αντιμετωπίζει κάποιες ανησυχητικές μεσοπρόθεσμες προοπτικές.  

BULK

Την Παρασκευή 3 Ιανουαρίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 2,036 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 3,531 μονάδες με $ 33,514 την ημέρα, BPI1,750 μονάδες στα  $ 13,948 την ημέρα, BSI1,276 μονάδες στα $ 13,347 την ημέρα και BHSI 763 μονάδες στα $ 10,947 την ημέρα.

      

Συγκρίνοντας το ανωτέρω κλείσιμο του δείκτη με αυτό της τελευταίας μας ανασκόπησης, Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου του 2013, όπου ο BDI είχε κλείσει στις 2,330 μονάδες, διαπιστώνουμε μία μικρή διόρθωση η οποία ουσιαστικά έλαβε χώρα τις 2 πρώτες ημέρες του Νέου Έτους και αντικατοπτρίζεται σε όλους τους επιμέρους δείκτες και στα ημερήσια έσοδα.                              

Το θετικό σημείο είναι πως σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία, η διόρθωση του δείκτη είναι πολύ μικρότερη από αυτή που αναμέναμε και η οποία συνήθως συντελείτε περίπου 2 εβδομάδες πριν το τέλος του χρόνου, αλλά όπως φαίνεται, η διόρθωση θα έρθει λίγο καθυστερημένα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι οι γενικότερη πεποίθηση για βελτίωση της αγοράς το 2014 δεν συνεχίζει να υφίσταται.      

Αυτή την πεποίθηση εκφράζει και η DVBBank στην τελευταία της ανάλυση αναφέροντας ότι η ζήτηση (Demand) για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου θα είναι αρκετά ισχυρή τα επόμενα 2 με 3 χρόνια, εκτιμώντας τη τουλάχιστον στο 7% για κάθε χρόνο.  Στην έκθεση της αναφέρει ότι στην παρούσα φάση ο συνολικός αριθμός των πλοίων είναι 9,725 πλοία η 678.2 εκ. DWT και το βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται στα 1,365 πλοία ή 105.6 εκ. DWT, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το 2017.                 

Σε αντίστοιχη ανάλυση, η RSPlatou, αναφέρει ότι η χρονιά που πέρασε ουσιαστικά επιβεβαίωσε ότι η αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας τελικά δεν είναι τόσο μεγάλη όπως κάποιοι φοβόντουσαν και η Παγκόσμια οικονομία έχει αρχίσει και δείχνει σημάδια βελτίωσης, θέτοντας έτσι τις βάσεις για μία καλύτερη αγορά το 2014 χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα ημερήσια έσοδα των πλοίων θα φτάσουν σε αρκετά υψηλά επίπεδα.  Σαν επιβεβαίωση δε των ανωτέρω επικαλείται την άνοδο της αγοράς κατά τη διάρκεια του δευτέρου εξαμήνου του 2013 και ιδιαίτερα του τελευταίου τριμήνου.  Συνεχίζοντας επισημαίνει την βαρύτητα της Κίνας στην αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου καθώς όπως αναφέρει το 2013 η θετική έκπληξη ήταν ότι οι εισαγωγές της Κίνας σε εμπορεύματα χύδην φορτίων αυξήθηκαν κατά 13%, ενώ οι εισαγωγές των υπολοίπων ασιατικών χωρών κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα από τον προηγούμενο χρόνο και της Ευρώπης παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με τον προηγούμενο χρόνο.  

 

   Κλείνοντας, η RSPlatou, κάνει μία αναφορά στη βελτίωση των ημερησίων εσόδων το τελευταίο μήνα το 2013 την οποία αποδίδει στην αύξηση των εισαγωγών IronOre από την Κίνα, την αύξηση των εξαγωγών minerals από την Ινδονησία λόγω της επικείμενης απαγόρευσης από τις 12 Ιανουαρίου των εξαγωγών μη επεξεργασμένων minerals και την αύξηση των εξαγωγών των Grains από τις ΗΠΑ και την Μαύρη Θάλασσα.  Για το 1ο τρίμηνο του 2014 εκτιμά ότι θα υπάρξει μία διόρθωση στην αγορά καθώς τα αποθέματα των πρώτων υλών της Κίνας βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα το οποίο θα έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση των εισαγωγών και κατά συνέπεια την μείωση των ημερησίων εσόδων.               

   

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε, η οποία λόγω των εορτών ήταν αρκετά περιορισμένη αλλά αναμένεται να αναζωπυρωθεί λίαν συντόμως.    

     

     Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:     

     

  Στα Panamax,  το ‘MEDIKOBE’ 75.933 DWT (2001 – Kanasashi K.K) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 15.3  εκ.       

Στον τομέα των tankers δεν έγινε καμία πράξη την προηγούμενη εβδομάδα.

      

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

 

Όπως ήταν αναμενόμενο κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου ο τομέας των διαλύσεων, όπως και οι υπόλοιποι τομείς, δεν παρουσίασε ιδιαίτερη δραστηριότητα και τα οποιαδήποτε κλεισίματα ανακοινώθηκαν επί το πλείστον αναφερόντουσαν σε πράξεις οι οποίες έγιναν ακριβώς πριν τις εορτές.  Ο απολογισμός του 2013 μόνο άσχημος δεν μπορεί να χαρακτηριστεί καθώς ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ξεπέρασε τους 43.5 εκ. DWT, αριθμός ο οποίος ιστορικά είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ρεκόρ ύστερα από το ρεκόρ των 56.5 εκ. DWT του 2012.               

Η Ινδία, αναμένεται να επιστρέψει δυναμικά στην αγορά, αφού η ρουπία ισχυροποιήθηκε περεταίρω σε σχέση με το δολάριο, φτάνοντας στα επίπεδα λίγο πάνω από τα 60, ενώ ταυτόχρονα οι τιμές του σιδήρου έχουν επιδείξει σημάδια σταθεροποίησης.  Παράλληλα, λόγω ότι αρκετά διαλυτήρια για το τελευταίο διάστημα των 2 μηνών του 2013 παρέμειναν άδεια, εκτιμάται ότι οι προσφερόμενες τιμές θα οδηγηθούν σε υψηλότερα επίπεδα, ιδιαίτερα αν η προσφορά των πλοίων προς διάλυση συνεχίσει να παραμένει περιορισμένη.            

Στο Πακιστάν, η ρουπία τις τελευταίες ημέρες έδειξε κάποια σημάδια σταθεροποίησης ύστερα από τα αποτρεπτικά επίπεδα των 109 ρουπίων στα τέλη του 2013, αλλά σε επίπεδα προσφερόμενων τιμών δεν φαίνεται ακόμη να μπορεί να ανταγωνιστεί την Ινδία και το Μπαγκλαντές.         

Στο Μπαγκλαντές, παρά το γεγονός ότι οι προσφερόμενες τιμές είναι σε αρκετά ανταγωνιστικά επίπεδα και οι τιμές του σιδήρου έχουν παρουσιάσει αυξητικές τάσεις, η αναταραχή που επικρατεί λόγω των βίαιων επεισοδίων και των γενικευμένων απεργιών σε όλη την χώρα έχει ουσιαστικά βάλει σε παύση τον τομέα των διαλύσεων.  Εικάζεται πως μετά τις εκλογές το Μπαγκλαντές θα επιστρέψει αρκετά δυναμικά στην αγορά αλλά ταυτόχρονα υπάρχουν και φόβοι πως υπάρχει περίπτωση οι εκλογές να μην γίνουν τώρα αλλά σε μεταγενέστερη ημερομηνία.              

Στη Κίνα, τα διαλυτήρια σε γενικές γραμμές είναι απασχολημένα με τα Κινεζικά πλοία, λόγω των κινήτρων που έχει προσφέρει η κυβέρνηση, αλλά από την άλλη είδαμε και περιπτώσεις αγορών μη Κινεζικών πλοίων και μάλιστα σε βελτιωμένες τιμές, καθώς τα διαλυτήρια εκτός από το ότι πρέπει να πιάσουν συγκεκριμένο αριθμό πλοίων ώστε να ανανεώσουν τις άδειες τους ταυτόχρονα θέλουν να δημιουργήσουν απόθεμα πριν τις εορταστικές αργίες του Νέου Κινεζικού Χρόνου στα τέλη του Ιανουαρίου.  

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε στους 894,112 DWT, εκ των οποίων περίπου το 43% (384,670 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 37% (328,994 DWT) δεξαμενόπλοια και το 20% (180,448 DWT) Containers.

 

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:

 

  Ινδία:  Από $ 410 - $ 440 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

 

  Πακιστάν:  Από $ 405 - $ 435 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

 

  Μπαγκλαντές:  Από $ 405 - $ 435 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

  

  Κίνα:  Από $ 340 - $ 350 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

ΠΙΝΑΚΕΣ  ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ

BULK CARRIERS

 

Vessels Name

  1. YoB                   Yard

Main Engine

Gear

S/S   D/D

Buyer

Seller- Remarks

  1. US$ mil.

MEDI KOBE

75,993                                  2001                                      Kanasashi K.K

B&W

-

08/2016                  05/2014

Greek

Nisshin Shipping

15,3

Πηγή: G. Moundreas & Co S.A.

Τελευταία τροποποίηση στις 14:32 - 09 Ιαν 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.