ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Συνέδριο Economist: Κόμβος η Ελλάδα στα θαλάσσια δίκτυα της Ε.Ε.

21:42 - 17 Φεβ 2014 | Οικονομία
Συνέδριο Economist: Κόμβος η Ελλάδα στα θαλάσσια δίκτυα της Ε.Ε.
Ένα κεντρικό δίκτυο εννέα στρατηγικών διαδρόμων, το οποίο θα εκτείνεται από την Ελλάδα στη Φινλανδία και από τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου προς τον Ατλαντικό, έθεσε στο επίκεντρο της στρατηγικής για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ο αντιπρόεδρος και αρμόδιος Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής SiimKallas.

Αναφερόμενος -από το βήμα του συνεδρίου της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ του Economist στη Θεσσαλονίκη- στην αναθεωρημένη πολιτική για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, ο κ. Kallas στάθηκε στον ελληνικό διάδρομο ο οποίος «συνδέει τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο, αρχίζει και τελειώνει στα λιμάνια, εκτείνεται από τη βόρεια Ευρώπη και με τη χρήση των Διαδρόμων της Θάλασσας αναπτύσσει ναυτιλιακό σύνδεσμο από την Ελλάδα στην Κύπρο».

siim-kallas170214

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διασφαλίσει τη σχετική χρηματοδότηση, αν και διευκρίνισε ότι δεν είναι δυνατό να χρηματοδοτηθούν όλα τα υποψήφια έργα στην Ευρώπη, «γι' αυτό και ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος». «Στην περίπτωση της Ελλάδας, η υποστήριξη του CEF (Connecting Europe Facility) θα επικεντρωθεί σε έργα βελτίωσης σιδηροδρομικών υποδομών και οδικών συνδέσεων με γειτονικές χώρες», σημείωσε ο Επίτροπος Μεταφορών.

 

Παράλληλα, ο κ. Kallas έδωσε έμφαση στον τομέα της Ναυτιλίας, επισημαίνοντας ότι περισσότερο από το 70% των αγαθών που εξάγονται ή εισάγονται στην ΕΕ μεταφέρεται δια θαλάσσης. Σε αυτό το πλαίσιο, μίλησε για την ανάγκη να διασφαλιστούν νέα και πιο καθαρά καύσιμα, ασφαλέστερα και αποτελεσματικότερα πλοία, όπως και αποδοτικότερα λιμάνια. Ειδικότερα, αναφέρθηκε σε πέντε ελληνικά λιμάνια, περιλαμβανομένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ως υψηλής σημασίας για τον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο μεταφορών.

 

Ο κ. Kallas πρότεινε εκ νέου έως το 2020 όλα τα θαλάσσια λιμάνια του κεντρικού δικτύου να διαθέτουν υπηρεσίες τροφοδότησης καυσίμων για LNG, μαζί με τα κοινά πρότυπα για τη χρήση και την προμήθειά του: «Ωστόσο, ανησυχώ για τις απόπειρες καθυστέρησης της προθεσμίας κατά 5 ή ακόμη και 10 χρόνια, δεδομένου μάλιστα ότι το 2020 θα δούμε σε ισχύ σε όλα τα ύδατα τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Οι επιχειρήσεις ενέργειας μας λένε ότι βλέπουν μία επιχειρηματική υπόθεση. Οι επενδύσεις είναι περιορισμένες, η τεχνολογία είναι διαθέσιμη. Ας το κάνουμε». Σύμφωνα με τον Επίτροπο Μεταφορών, σήμερα περίπου το 37% των αγαθών -κατά όγκο- τα οποία εκφορτώνονται στα λιμάνια της ΕΕ μεταφέρονται μέσω υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων, «που είναι πιο καθαρές και αποδοτικές σε σύγκριση με τα φορτηγά».Πρόσθεσε, δε, ότι «ενώ η ναυτιλία είναι μία από τις πιο αποδοτικές μορφές μεταφορών από άποψη άνθρακα, εξακολουθεί να παράγει το 3% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως και το 4% των συνολικών εκπομπών σε επίπεδο ΕΕ».

dikt170214

Η "Μπλέ Οικονομία" και η Μ. Δαμανάκη

Τον στόχο της ΕΕ, η «μπλε οικονομία» να διασφαλίσει 7 εκατ. θέσεις εργασίας και 600 εκατ. ακαθάριστη προστιθέμενη αξία έως το 2020, ανέδειξε από το βήμα του Συνεδρίου του Economist για την Ελληνική Προεδρία στη Θεσσαλονίκη η αρμόδια Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαρία Δαμανάκη.

 

Όπως είπε η κυρία Δαμανάκη, σε επίπεδο ΕΕ, η οικονομία που σχετίζεται με τη θάλασσα αντιστοιχεί σήμερα σε 5,4 εκατ. θέσεις εργασίας και σε 500 εκατ. ευρώ ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας. Μεταξύ άλλων, η κα Δαμανάκη σημείωσε ότι το 75% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ και το 37% των εμπορικών συναλλαγών εντός της ΕΕ γίνονται δια θαλάσσης, εκτίμησε ότι έως το 2020 η υπεράκτια αιολική ενέργεια μπορεί να καλύψει το 4% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ και να διασφαλίσει 170.000 θέσεις εργασίας και επισήμανε ότι την περίοδο 2005-11 η ΕΤΕπ χορήγησε 3,3 δις ευρώ δάνεια για υπεράκτια αιολικά έργα.

maria170214

Αναφορικά με τον τουρισμό της θάλασσας και των ακτών, έκανε λόγο για 2,6 εκατ. θέσεις εργασίας (1,1% της συνολικής ευρωπαϊκής απασχόλησης) και επισήμανε ότι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί κρουαζιέρας στην Ευρώπη είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Ελλάδα με 2-2,5 εκατ. άτομα ετησίως (3,7% η απασχόληση στον ελληνικό τουρισμό ακτών).

 

Η κα Δαμανάκη κατέληξε ότι χρειάζονται θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, έρευνα για την καινοτομία, βελτίωση των δεξιοτήτων, γνώσεις για τη θάλασσα, στρατηγική για την ασφάλεια στη θάλασσα, θαλάσσιες ζώνες και «μπλε καινοτομία» (ανακοίνωση την άνοιξη του 2014).

«Η Ευρώπη καλείται να κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Αλλά αυτή η προοπτική δεν είναι εξασφαλισμένη. Χρειάζονται γενναίες επιλογές που θα έχουν και κόστος και συνέπειες», διαμήνυσε η Επίτροπος Αλιείας και Θαλάσσιων Υποθέσεων, αναφερόμενη στο ευρύτερο οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον.

dikti170214

Στο ίδιο πλαίσιο, χαρακτήρισε τις ευρωεκλογές ως ένα πολύ κρίσιμο σταυροδρόμι και εξέφρασε την ελπίδα οι ψηφοφόροι «να ψηφίσουν για περισσότερη και όχι για λιγότερη Ευρώπη, γιατί αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος να επιβιώσει η Ευρώπη στο διεθνές περιβάλλον». Η ίδια προέταξε το τρίπτυχο: δημοσιονομική σταθερότητα, διαρθρωτικές αλλαγές, κινητοποίηση όλων των αναξιοποίητων πηγών ανάπτυξης.

"Καλύτερο από το τίποτα"

«Είναι καλύτερο από το τίποτα», είπε χαρακτηριστικά ο σύμβουλος έκδοσης του Economist, John Andrews στο συνέδριο της Ελληνικής Προεδρίας στη Θεσσαλονίκη, αναφερόμενος στις παγκόσμιες προοπτικές ανάπτυξης. Μεταξύ άλλων, μίλησε για «εύλογη μεγέθυνση στις αναδυόμενες αγορές (όχι θεαματική σε Κίνα και Ινδία, απογοητευτική στη Ρωσία)», για «έξοδο της ΕΕ από τα σκοτεινά δωμάτια της κρίσης» και για «επάνοδο της Ελλάδας στην επιφάνεια μετά από 6 χρόνια».

 

Την άποψη ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης δεν θα πρέπει να αφορά στην πώληση μετοχών του οργανισμού αλλά στην παραχώρηση χρήσεων, και ότι η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να επιταχύνει τις διαδικασίες προς αυτήν την κατεύθυνση, εξέφρασε από το βήμα του Economist ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης.

 

«Έχουμε μείνει πίσω, κάθε μέρα που καθυστερούμε, η Θεσσαλονίκη χάνει σε ανταγωνιστικότητα», διαπίστωσε ο κ. Μπουτάρης, ο οποίος προέτρεψε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πιέζει περισσότερο την ελληνική κυβέρνηση να λαμβάνει πιο γρήγορα αποφάσεις σε αντίστοιχα θέματα. Σε διάλογο με τον Επίτροπο Μεταφορών Siim Kallas, ο κ. Μπουτάρης έλαβε την απάντηση ότι οι ακριβείς συνθήκες ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης δεν είναι ευρωπαϊκό θέμα, σημειώνοντας ότι η Κομισιόν δεν βάζει όρους, αλλά θέτει το γενικό πλαίσιο με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης.

dik170214

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Κούρκουλας, χαρακτήρισε επιτυχημένο το παράδειγμα του Πειραιά και συμφώνησε με τον δήμαρχο της Αθήνας ότι όσο πιο σύντομα προωθηθούν αντίστοιχες διαδικασίες και στη Θεσσαλονίκη, τόσο το καλύτερο για την εξωστρέφεια και την ανάπτυξη του λιμανιού.

 

Στο μεταξύ, ο κ. Μπουτάρης παρατήρησε ότι, σε αντίθεση με το παρελθόν της πόλης ως μεγάλου μεταφορικού και κατ' επέκταση εμπορικού και χρηματοπιστωτικού κέντρου, σήμερα η πόλη είναι απομονωμένη από τα ελληνικά νησιά και από άλλες χώρες, κυρίως στο επίπεδο της μεταφοράς ανθρώπων.

 

Περιφερειακό κέντρο στρατηγικής σημασίας, ιδίως εν μέσω της νέας γεωπολιτικής πραγματικότητας στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, χαρακτήρισε τη Θεσσαλονίκη στη σημερινή του ομιλία στο συνέδριο του Economist για την Ελληνική Προεδρία ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Κούρκουλας. «Η διαδικασία ενσωμάτωσης και περιφερειακής συνεργασίας κάτω από την ομπρέλα της ΕΕ είναι μη αναστρέψιμη και έχει απτά αποτελέσματα για όλους μας», ανέφερε ο κ. Κούρκουλας, ο οποίος μίλησε για μεγάλα διασυνοριακά έργα με τη χρηματοδότηση των τραπεζών και του ιδιωτικού τομέα.

 

Ο ίδιος έκανε λόγο για εντυπωσιακή ανάπτυξη των Βαλκανίων τα τελευταία χρόνια αλλά και για σωρευτική απώλεια της τάξης του 25% στο ΑΕΠ της Ελλάδας, για την οποία παρατήρησε ότι «άντεξε, κατόρθωσε την πιο εντυπωσιακή δημοσιονομική προσαρμογή και για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια καταγράφει πρωτογενές πλεόνασμα, έχοντας ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος της ανταγωνιστικότητας που είχε χάσει μετά την ένταξη στην Ευρωζώνη».

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.