ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σωσίβιο στα φθηνά προϊόντα βρήκαν οι Ελληνες καταναλωτές

00:01 - 14 Απρ 2014 | Οικονομία
Σωσίβιο στα φθηνά προϊόντα βρήκαν οι Ελληνες καταναλωτές
Πριν από 10 χρόνια περίπου χαρακτηρίζονταν επιεικώς «φθηνιάρικα», σήμερα επιλέγονται από την μερίδα του λέοντος των καταναλωτών (γιατί άραγε;) συμβάλλοντας καθοριστικά στον επιούσιο. Ο λόγος για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα γνωστά σε εμπορικούς όρους Pl, τα προϊόντα δηλαδή που έχουν την επωνυμία της λιανεμπορικής αλυσίδας και όχι την βαριά φίρμα κάποιας βιομηχανίας.

 

Την ίδια στιγμή, «σφαίρα» δείχνουν να πηγαίνουν και οι πωλήσεις των λίγο πριν την λήξη τους αγαθών, που αν και κατά την νομιμοποίησή τους είχαν σφοδρές αντιδράσεις –χαρακτηριζόμενα ως ληγμένα- τελικώς η κρίση είχε τον τελευταίο λόγο δίνοντας και σε αυτά την θέση που τους αξίζει στα ράφια των λιανεμπορικών αλυσίδων.

 

Σύμφωνα λοιπόν με αποκλειστικά στοιχεία από τις αρχές του 2014 μέχρι και σήμερα η αξία των πωλήσεών τους αυξήθηκε κατά 20%. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές (67%) επιλέγουν την οικονοµικότερη λύση των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας, οδηγώντας σε αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων που παρέχουν οι µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ. Πλέον 6 στα 10 καλάθια αγορών στα σουπερµάρκετ περιέχουν τουλάχιστον 1 προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Ανάλογη αύξηση στην πορεία των Pl παρατηρήθηκε και το 2013.

 

Έτσι σήμερα, σύμφωνα με αποκλειστικά στοιχεία, η αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αγγίζει τα 2 δις. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% των συνολικών πωλήσεων που πραγματοποιούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ (8 δις. ευρώ) και σε όγκο το 28% της σχετικής αγοράς. Ποσοστό που όμως δείχνει να απέχει σημαντικά από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο . Στο σύνολο της Ευρώπης, τα PL έχουν ποσοστό 47.1% στο σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων, και συνεισφέρουν κατά 50% στην ανάπτυξη των πωλήσεων.

 

Η φθηνότερη τιμή τους –καθώς καταρχήν δεν διαφημίζονται- τουλάχιστον κατά 30% συγκριτικά με αυτήν που έχουν τα αντίστοιχα επώνυμα είδη τα έχει καταστήσει ισχυρό αντίδοτο για τους οικονομικά ασθενείς καταναλωτές. Έτσι εξηγείται και η εντονότερη διείσδυσή τους στο καθημερινό  καλάθι της νοικοκυράς. Είναι χαρακτηριστικό να επισημανθεί  ότι ακόμη και σε βασικές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών έχουν πάρει «κεφάλι» από τις πολυδιαφημιζόμενες και όμορφα συσκευασμένες με πολύχρωμα γραφικά brandes.

 

Στο πλαίσιο αυτό, το μερίδιο των Προϊόντων Ιδιωτικής ετικέτας στους ξηρούς καρπούς φθάνει το 70%, στα χαρτικά το 80%, στα σπορέλαια το 40% στα όσπρια- ρύζια-μακαρόνια το 40%, στα τοματικά το 42%, στα μπαχαρικά το 50%, στα αλλαντικά το 45%, στις ζωοτροφές το 55% και πάει λέγοντας.

 

Σημειώνεται ότι σήμερα όλοι οι βασικοί παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου έχουν εντάξει δυναμικά τα Pl στο προϊόντικό τους χαρτοφυλάκιο και εμπορεύονται από 1.200 έως και 2.500 κωδικούς. Αριθμός που αυξάνεται χρόνο με το χρόνο, ενώ εξίσου σημαντικό να αναφερθεί είναι ότι πλέον όλοι οι παίκτες του λιανεμπορίου έχουν δημιουργήσει και σε αυτά τα είδη υποκατηγορίες απόλυτα προσαρμοσμένες στα οικονομικά δεδομένα του συνόλου των καταναλωτών. Ετσι για κάθε κατηγορία προϊόντος υπάρχουν συνήθως τρεις επιλογές: η πολύ φθηνή έκδοση, η φθηνή και η λιγότερη φθηνή που όμως συνάμα χαρακτηρίζεται και ως premium (προστιθέμενης αξίας). Σύμφωνα με έρευνα, οι Έλληνες λιανέμποροι, από τη στιγμή που ξεκίνησε η οικονομική κρίση, το 2008, ξοδεύουν περισσότερο χρόνο στη μελέτη των αγοραστικών συνηθειών στη χώρα, ενώ έχουν αξιοποιήσει σημαντικά την τηλεοπτική διαφήμιση για να προωθήσουν τα PL προϊόντα τους, επιλογή που προβλέπεται πως θα συνεχιστεί και στο μέλλον.

 

Ωστόσο, παράγοντας από τον κλάδο του λιανεμπορίου επισημαίνει ότι αν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ξεκίνησαν δυναμικά τη φετινή χρονιά υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι μπαίνει ένα φρένο στην «τρελή τους πορεία».  Και εξηγεί:  δεν τίθεται θέμα κορεσμού, απλώς οι βιομηχανίες βλέποντας τα επώνυμα προϊόντα τους να χάνουν σταθερά μερίδια –και άρα πωλήσεις- από τους «ανώνυμους ανταγωνιστές» τους έχουν ξεκινήσει μπαράζ προσφορών (όπως επιπλέον δωρεάν προϊόν) και εκπτωτικών sticker σε σημείο που αρκετές φορές η τιμή τους προσεγγίζει επικίνδυνα την αντίστοιχη τιμή των Προϊόντων Ιδιωτικής ετικέτας.

Tην ίδια στιγμή ανοδικές πωλήσεις καταγράφουν και τα «ληγμένα» προϊόντα που πλέον φιγουράρουν στα ράφια ή στα ψυγεία αρκετών αλυσίδων. Η μειωμένη τους τιμή κατά 30% έως και 50% αποτελεί τον βασικότερο πόλο έλξης του καταναλωτικού ενδιαφέροντος, όπως επιβεβαιώνουν

και οι χώροι που καταλαμβάνουν οι οποίοι εν ριπή οφθαλμού αδειάζουν σε αντίθεση με τους χώρους των επώνυμων προϊόντων που παραμένουν πεισματικά παραγεμισμένοι. 

 

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου

Τελευταία τροποποίηση στις 00:10 - 14 Απρ 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.