ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΔΝΤ: Πιέζει για κούρεμα του Ελληνικού χρέους με αφορμή το δημοσιονομικό κενό

15:59 - 10 Ιουν 2014 | Οικονομία
ΔΝΤ: Πιέζει για κούρεμα του Ελληνικού χρέους με αφορμή το δημοσιονομικό κενό
Τι προβλέπεται στην έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ενώ το χρέος θα είναι στο 117,2% του ΑΕΠ το 2022.

Δημοσιονομικό κενό φέτος και του χρόνου «βλέπει» η έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ενώ ζητά αλλαγές σε Ασφαλιστικό, Εργασιακά και Δημόσιο, την ώρα που επιμένει για προώθηση όλων των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην οικονομία.

Ειδικότερα, στο πολυσέλιδο κείμενο του ΔΝΤ, ενσωματώνονται όλες οι υποχρεώσεις της Κυβέρνησης, ενώ για μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ότι το ΔΝΤ παρακολουθεί από κοντά τις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας, σημειώνει ότι «αν και απαιτείται η παραγωγή υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων για πολλά χρόνια, τα «κοινωνικά μερίσματα» και οι υποσχέσεις των πολιτικών για «όχι νέα μέτρα» δείχνουν ότι θα δοκιμαστεί η πολιτική δέσμευση για την υλοποίηση του Προγράμματος.

 

 

Δημοσιονομικό κενό 2015-2016

Παράλληλα, στην έκθεση επισημαίνεται ότι υπάρχει Δημοσιονομικό κενό 2 δις€ για το 2015, που θα επανεξεταστεί το Φθινόπωρο με δέσμευση της κυβέρνησης να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα- συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης μέτρων που ισχύουν (π.χ. έκτακτη εισφορά), διευρύνοντας μάλιστα την εκτιμώμενη «τρύπα» στα 3,7 δις€ έως το τέλος του 2016.

Χρηματοδοτικό κενό
Ακόμη το Ταμείο θεωρεί ότι για το 2015 εξακολουθεί να υπάρχει χρηματοδοτικό «κενό» 12,6 δις€, ενώ οι εκτιμήσεις του για το Χρέος συγκλίνουν στο ότι θα βρίσκεται στα επίπεδα του 127,7% του ΑΕΠ το 2020 και στα 117,2% του ΑΕΠ το 2022, πετώντας έτσι το «γάντι» στους Ευρωπαίους για λήψη μέτρων που θα το καταστήσουν βιώσιμο.

Ενδεικτικό είναι ότι το ΔΝΤ σημειώνει πως όχι μόνο δεν υπάρχει χώρος για αξιοσημείωτες αυξήσεις μισθών και συντάξεων έως το 2016, αλλά αντιθέτως για να μην χρειαστούν νέες περικοπές μισθών, συντάξεων και επιδομάτων, θα πρέπει να σημειωθεί «δραματική βελτίωση στην αποτελεσματικότητα του Δημοσίου», κάνοντας ειδική αναφορά στις επιδόσεις των φοροεισπρακτικών-φοροελεγκτικών μηχανισμών.

Ειδικότερα:

Για το Δημόσιο διατυπώνεται ανησυχία για το εάν τελικά έχει σπάσει το ταμπού των απολύσεων, κάνοντας για μια ακόμα φορά αναφορά στην «κληρονομιά» των κομματικών προσλήψεων.

Όσον αφορά, δε, στις παρεμβάσεις που έπονται, το Ταμείο προαναγγέλλει τις εσωτερικές αλλαγές στο Μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, από τις οποίες θα θιγούν κυρίως οι υπάλληλοι υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αφού θεωρεί ότι αμείβονται καλύτερα από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ τονίζει πως πρέπει να γίνουν και 2.000 απολύσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2015, πέρα από τις 11.000 του 2014, με πρόβλεψη στόχων για τα επόμενα έτη.

Σε ότι αφορά τα εργασιακά παραμένουν οι περιορισμοί που κάνουν υψηλό το κόστος του επιχειρείν και που αναστέλλουν τη δημιουργία νέων ή την επέκταση των μεγάλων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με το Ταμείο θα πρέπει να «εξαφανιστούν» οι περιορισμοί στις ομαδικές απολύσεις, ενώ θα πρέπει να εισαχθεί και στην εθνική νομοθεσία ο θεσμός του lock out, δηλαδή το δικαίωμα των εργοδοτών στην ανταπεργία.

Όσον αφορά, δε, στους κατώτερους μισθούς, το Ταμείο εμφανίζει εμμονές με τις ωριμάνσεις (3ετίες), χαρακτηρίζοντας μόνο «μεταβατική» την περίοδο έως το 2017, κατά τη διάρκεια της οποίας μειώνονται κατά 50% οι ωριμάνσεις για τους μακροχρόνια ανέργους. Πουθενά στην Έκθεση δεν αναφέρεται, πάντως, ότι βάσει νόμου οι 3ετίες παραμένουν «παγωμένες» έως ότου η ανεργία υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό.

Για το Ασφαλιστικό το Ταμείο θεωρεί ότι οι στοχευμένες στις υψηλότερες συντάξεις περικοπές βοήθησαν αλλά δεν έχουν αντιμετωπίσει τις προκλήσεις, καθώς οι δαπάνες παραμένουν στα επίπεδα του 17% του ΑΕΠ.

Παράλληλα, επισημαίνει, ότι είναι αδύναμος ο δεσμός εισφορών- παροχών, στοχοποιώντας τον ΟΑΕΕ, αφού στην ουσία το Ταμείο
παραπέμπει στις νέες Αναλογιστικές Μελέτες, βάσει των οποίων θα πρέπει να εξεταστούν κι άλλες παρεμβάσεις στο σύστημα.

Στο πεδίο του φορολογικού και των δημοσιονομικών παρεμβάσεων, το ΔΝΤ χαρακτηρίζει κίνδυνος τις δικαστικές αποφάσεις για τα μισθολογικά και για τα Τέλη Ακινήτων, ενώ εκφράζονται ανησυχίες για την επιτυχία του νέου Φόρου Ακινήτων και τις δαπάνες Υγείας.

Όσον αφορά στο Φορολογικό, αίσθηση προκαλεί η επισήμανση σε δύο σημεία της Έκθεσης περί «πολιτικής ανάμειξης» στη λειτουργία της Φορολογικής Διοίκησης, κάτι που σύμφωνα με το Ταμείο έχει προκαλέσει τις αποκλίσεις έναντι των ελεγκτικών και εισπρακτικών στόχων.

Το ΔΝΤ, εμφανίζεται ενοχλημένο στις πιέσεις που ασκούνται για διεύρυνση των απαλλαγών στο Φόρο Υπεραξίας αλλά και για χαλάρωση των όρων στις ρυθμίσεις οφειλών.

Επιφυλακτικό είναι το Ταμείο στην πρόθεση τα Κυβέρνησης να ανατρέψει πλήρως το πλαίσιο του ΦΠΑ, βάζοντας στο στόχαστρο απαλλαγές και ειδικούς συντελεστές, όπως ο ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, ενώ εκδηλώνει διάθεση ανάλογων ανατροπών και στο πλαίσιο των απαλλαγών που εξακολουθούν να ισχύουν στη φορολογία εισοδήματος.

Το ΔΝΤ εμφανίζεται ανήσυχο και για τα «κόκκινα» δάνεια και επισημαίνει ότι συνυπολογιζομένων των αναδιαρθρωμένων, έφτασαν στο 40% του συνόλου.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.