ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Μειώσεις φόρων ή "φρένο" στις μεταρρυθμίσεις-απολύσεις στο δημόσιο;

00:01 - 19 Ιουν 2014 | Οικονομία
Μειώσεις φόρων ή "φρένο" στις μεταρρυθμίσεις-απολύσεις στο δημόσιο;
Μέσω της ανάδειξης ενός "σαιξπηρικού" διλήμματος, το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να κινηθεί το επόμενο διάστημα, ώστε να αντιμετωπίσει τη μεταρρυθμιστική κόπωση που παρατηρείται στο εσωτερικό, αλλά και να πιέσει την τρόικα για αλλαγή ρότας.

"Εάν πηγαίνουν καλά τα έσοδα, θα υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες για μειώσεις φόρων, υπό την προϋπόθεση ότι έχει προχωρήσει το διαρθρωτικό σκέλος (π.χ. απολύσεις στο Δημόσιο)" αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.

ameio180614

Έτσι, σε ευθεία προβολή όσων έχει πει ο Πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, αλλά και ο νέος υπουργός Οικονομικών, το θέμα της μείωσης των φόρων αναμένεται να τεθεί συνολικά στην τρόικα.

 

Ωστόσο, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών- γνωρίζοντας ότι η τρόικα θα βάλει stop σε αυτά τα σχέδια, εφόσον δεν προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις- αναφέρουν ότι πριν τεθεί οποιοδήποτε αίτημα θα πρέπει να υπάρξει αυστηρή τήρηση των προαπαιτούμενων, π.χ. για μεταρρυθμίσεις στους τομείς της Υγείας, της Παιδείας και του ανοίγματος των αγορών.

 

"Η τρόικα αναγνωρίζει το θέμα της υπερφορολόγησης. Όταν στις συναντήσεις παραπέμπει σε εκθέσεις της Eurostat ή άλλων φορέων είναι σαν κάτι να θέλει να πει. Όμως κι εσύ θα πρέπει από την πλευρά σου να είσαι εντάξει. Δεν μπορείς να έχεις εκκρεμότητες, γιατί αμέσως θα στις αναδείξουν", αναφέρει αξιωματούχος στο υπουργείου Οικονομικών για το θέμα.

amei180614

Μήνυμα σε διαφωνούντες

Είναι προφανές ότι οι αναφορές αυτές έχουν αποδέκτες το εσωτερικό της κυβέρνησης στο φόντο της τριβής που αναπτύσσεται μεταξύ των οπαδών της οικονομικής φιλελεύθερης ορθοδοξίας και των λαϊκών δεξιών, ή των στελεχών του ΠΑΣΟΚ. "Σίγουρα οι διαφωνίες μεταξύ στελεχών της Κυβέρνησης σίγουρα κάνουν κακό στις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα", ανέφερε πηγή του υπουργείου Οικονοικών.

ameiosi180614

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι "αν αρχίσουμε τις αναστολές για διαθεσιμότητες κλπ., τα πράγματα ζορίζουν. Βλέπω αποστασιοποίηση υπουργών από αυτά που έχουν συμφωνήσει οι προκάτοχοί τους.  Αυτό θα δυσκολέψει. Π.χ. ο κ. Γιακουμάτος για Κυριακές και λαϊκές αγορές, ο κ. Λοβέρδος, και ο κ. Βορίδης για τον οποίο μένει να φανεί τι πρεσβεύει για τη μείωση του περιθωρίου κέρδους των φαρμακοποιών που συνιστά βασικό milestone στο πρώτο πακέτο του Ιουνίου. Μένει να φανεί βέβαια αν η αποστασιοποίηση είναι μόνο στα λόγια. Αν δεν είναι λόγια και αποτυπωθεί στη διαπραγμάτευση με την τρόικα, εκτιμώ ότι η κατάσταση θα δυσκολέψει. Η γραμμή της κυβέρνησης είναι ότι συνεχίζουμε να δουλεύουμε για τα milestones",  είπε χαρακτηριστικά.

 

Πάντως, δεν απέκλεισε να είναι "το τελευταίο review" για την Τρόικα αυτό του φθινοπώρου, λέγοντας όμως ότι αυτό εξαρτάται από "το πόσο κρατήσει".

Αρχή με τον ΕΦΚ καυσίμων

Η αρχή για το αίτημα μείωσης των φόρων, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, αναμένεται να γίνει από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης. Μάλιστα η σκέψη είναι να ζητηθεί μείωση κατά 15% - 20%. Την πρόταση θα συνοδεύει αναλυτική έκθεση με στοιχεία που θα αποδεικνύουν την εισπρακτική αποτυχία της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης από τον Οκτώβριο 2012 έως και σήμερα, αλλά και τις σοβαρές κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προήλθαν από το μέτρο.

am180614

Σήμερα, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης διαμορφώνεται στα 330 ευρώ ανά χίλια λίτρα. Ενδεχόμενη μείωση του φόρου κατά 15% θα τον οδηγούσε στα 280,5 ευρώ ανά χίλια λίτρα, ήτοι 49,5 ευρώ χαμηλότερα. Με τα σημερινά δεδομένα μια τέτοια μείωση θα είχε επίπτωση περίπου 5 λεπτών του ευρώ στην λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, ήτοι 50 ευρώ στα χίλια λίτρα.

 

Η εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι ότι μια τέτοια μείωση, που μπορεί να φτάσει και το 20% σε συνδυασμό με την διεύρυνση της διανομής του επιδόματος που έγινε το 2013 μπορεί να τονώσει την κατανάλωση. Σημειώνεται ότι την μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 15% είχε ζητήσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, με αίτημα προς την τρόικα ήδη από τον Οκτώβριο του 2013. Ωστόσο, ο πρώην υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Στουρνάρας, ήταν αντιθέτος τότε στο ενδεχόμενο αυτό, καθώς ανησυχούσε για την αύξηση της λαθρεμπορίας καυσίμων.

 

Στοιχεία που επεξεργάσθηκε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους το προηγούμενο διάστημα, κατέδειξαν πως την περίοδο 2012- 2013, οπότε ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε κατά 450% -από τα 60 ευρώ στα 330 ευρώ ανά χίλια λίτρα καυσίμου- καταγράφηκε απώλεια εσόδων 300 εκατ. ευρώ και μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης 71% σε σύγκριση με την σεζόν 2011-2012. Την σεζόν 2013-2014 καταγράφηκε μείωση στην κατανάλωση κατά 66,6% σε σύγκριση με την σεζόν 2011-12 και τα έσοδα κινήθηκαν κάτω του στόχου του προγράμματος οικονομικής πολιτικής.

ame180614

Καλυμμένο χρηματοδοτικό κενό

Πάντως σύμμαχος της κυβέρνησης, θεωρούν κύκλοι του Υπ. Οικονομικών, στην προσπάθεια για διαπραγμάτευση με την τρόικα, είναι η εκτίμηση ότι το χρηματοδοτικό κενό είναι καλυμμένο για τα επόμενα δύο χρόνια- και όχι μόνο έως τον Ιούνιο του 2015- , όπως αναφέρει στέλεχος του Υπ. Οικονομικών.

 

"Αυτή τη στιγμή το χρηματοδοτικό κενό για τους επόμενους δώδεκα μήνες είναι καλυμμένο. Η έκθεση του ΔΝΤ ήταν με βάση τα δεδομένα πριν από 1,5 μήνα. Νομίζω ότι δεν υπάρχει χρηματοδοτικό κενό ούτε για τους μεθεπόμενους 12 μήνες", τόνισε το στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών.

 

Κάτι άλλωστε που δημιουργεί προϋποθέσεις και για νέα έξοδο στις αγορές, καθώς μάλιστα η τελευταία έκδοση εντόκων πήγε καλά και κατοχυρώνει "κέρδη" 200 εκατομμυρίων ευρώ, όπως αναφέρει η κυβέρνηση, από τη μείωση των επιτοκίων. Ούτε εκλογές να έρχονταν....

 

Γιώργος Αλεξάκης

ameiosifo180614

Τελευταία τροποποίηση στις 07:56 - 19 Ιουν 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.